Goede daad Bastiaan

Ik werk als Application Consultant voor een IT-detacheerder in Nederland. Mijn werkgever doet aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en schenkt daarom consultancy uren aan een ontwikkelingshulp organisatie die zich richt op kennisdeling met 3e wereldlanden. Voor deze ontwikkelingshulp organisatie ga ik (vandaag) voor twee weken naar het noorden van Zambia. Hier ga ik IT medewerkers van een universiteit ondersteunen in een aantal activiteiten.

Nou is dit niet mijn bijdrage voor de goede daad actie. Ik mag namelijk van de KLM in totaal 61 kilo aan bagage meenemen. Dat heb ik niet geheel voor mijzelf nodig, dus heb ik even gegoogled op "orphans, zambia, kitwe area" en vond op de 1e hit een website van een organisatie die zich richt op het onderwijzen van weeskinderen. Op de website staan allemaal foto's van kinderen die overduidelijk behoefte hebben om eens in een "nieuw jasje" gestoken te worden. Ik heb per mail de "principal" van de school weten te bereiken, die mij kon vertellen dat er inderdaad behoefte is aan kleren, maar ook schoolspullen zoals potloden, pennen, kleurboeken, etc.

Ik heb mijn netwerk via social media gevraagd om de kinderkleren-kasten thuis eens kritisch te bekijken en te verzamelen waar de kinderen uit gegroeid zijn, of niet meer nodig hebben. Van collega's, vrienden en familie heb ik kleren ontvangen. Mijn nichtje van 5 is zelfstandig door haar klerenkast en speelgoed heen gegaan en heeft zorgvuldig spullen geselecteerd waarvan ze dacht dat de kinderen in Afrika zonder ouders wel wat aan hadden.

Ik heb in totaal een 2 hutkoffers vol met kleren (en schoolspulletjes + speelgoed) die ik meeneem naar Zambia. Aanstaand weekend ga ik langs bij de school voor weeskinderen om dit te schenken.