Goede daad Bastiaan

Ik werk als Application Consultant voor een IT-detacheerder in Nederland. Mijn werkgever doet aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en schenkt daarom consultancy uren aan een ontwikkelingshulp organisatie die zich richt op kennisdeling met 3e wereldlanden. Voor deze ontwikkelingshulp organisatie ga ik (vandaag) voor twee weken naar het noorden van Zambia. Hier ga ik IT medewerkers van een universiteit ondersteunen in een aantal activiteiten.

Nou is dit niet mijn bijdrage voor de goede daad actie. Ik mag namelijk van de KLM in totaal 61 kilo aan bagage meenemen. Dat heb ik niet geheel voor mijzelf nodig, dus heb ik even gegoogled op "orphans, zambia, kitwe area" en vond op de 1e hit een website van een organisatie die zich richt op het onderwijzen van weeskinderen. Op de website staan allemaal foto's van kinderen die overduidelijk behoefte hebben om eens in een "nieuw jasje" gestoken te worden. Ik heb per mail de "principal" van de school weten te bereiken, die mij kon vertellen dat er inderdaad behoefte is aan kleren, maar ook schoolspullen zoals potloden, pennen, kleurboeken, etc.

Ik heb mijn netwerk via social media gevraagd om de kinderkleren-kasten thuis eens kritisch te bekijken en te verzamelen waar de kinderen uit gegroeid zijn, of niet meer nodig hebben. Van collega's, vrienden en familie heb ik kleren ontvangen. Mijn nichtje van 5 is zelfstandig door haar klerenkast en speelgoed heen gegaan en heeft zorgvuldig spullen geselecteerd waarvan ze dacht dat de kinderen in Afrika zonder ouders wel wat aan hadden.

Ik heb in totaal een 2 hutkoffers vol met kleren (en schoolspulletjes + speelgoed) die ik meeneem naar Zambia. Aanstaand weekend ga ik langs bij de school voor weeskinderen om dit te schenken.

Ik zal foto’s maken van mijn goede daad en ze online posten! Waarom zou ik het Schatje van IKBENSTIL winnen? Ik geloof dat er nog heel veel andere goede daden verricht worden. Ik zou de jury er niet van kunnen overtuigen dat juist ik die PC zou moeten winnen, want ik denk niet dat mijn “goede doel” beter is dan anderen. Daarom hoop ik dat Hardware.info liefhebbers zich massaal zullen inzetten voor een goede doel, zodat de jury overdondert wordt van alle goede inschrijvingen. Noodgedwongen door de hoeveelheid goede doelen kiest men hopelijk –iene miene mutte- style de winnaar en heb ik een beetje geluk.

Mocht ik de PC winnen, dan kan ik deze goed gebruiken, want mijn huidige PC is zwaar verouderd en lijkt wel een helikopter als ik hem aanzet ;)

Vanmorgen heb ik de school voor weeskinderen bezocht. Onderweg naar de school werd al direct duidelijk dat het zich middenin de meest armoedige wijk bevond die ik ooit heb mogen aanschouwen. De school bestond feitelijk uit losse schuurtjes gemaakt van stenen, golfplaten, hout en karton; het leek wel op instorten te staan.

Ik werd verwelkomt met een lied gezongen door alle kinderen. Vervolgens heb ik een rondleiding gekregen en werden er in de klaslokalen gedichtjes voorgedragen. Het was voor de kinderen erg spannend om een "muzungu", wat blanke betekend, te ontmoeten. De spanning was al gauw gebroken toen we begonnen met het uitpakken van de koffers. De blije en gretige gezichtjes waren de beloning voor het vervoeren van de koffers door Amsterdam, Johannesburg, Nairobi en uiteindelijk Kitwe.

Nieuwe kleren zijn hier onbetaalbaar voor de gemiddelde Zambiaan. Even voor jullie beeldvorming; een universitair opgeleide docent verdiend zo'n $200 per maand. Een nieuw paar sokken in de supermarkt kost $15. De kinderen hebben op school weliswaar een uniform aan, maar doorgaans loopt men in versleten kleren rond. Het weeshuis noch de school heeft simpelweg niet de middelen om de kinderen te voorzien van fatsoenlijke kleren.

Zoals jullie op de foto's kunnen zien, is alles goed terecht gekomen. Vanwege de dramatische internet verbinding in dit land heb ik lage resolutie foto's geupload. Zodra ik weer in Nederland ben, zal ik de originele foto's en gemaakte filmpjes online plaatsen. Ik ben blij dat ik mijn bezoek op de gevoelige plaat vast heb kunnen leggen. Echter heb ik me geschaamd dat ik een camera en telefoon bij me droeg die wat waarde gelijk staat aan het onderbrengen (wat huur betreft) van alle kinderen, voor 14 maanden!!!

Deze reis is een ware cultuurshock voor mij. Als je beseft dat deze kinderen wees zijn vanwege de AIDS problematiek in dit land, dan realiseer je ook snel genoeg dat er dus ook een hoop kinderen zijn die vanaf de geboorte al besmet zijn met HIV. In dit land verscheurt door armoede, gebrek aan medische zorg, gebrek aan onderwijs en corruptie, kan men elk steuntje in de rug goed gebruiken.

Mocht Hardware.info ruchtbaarheid aan dit goede doel willen geven, dan wil ik graag het rekeningnummer van de Margareth Bell school vermelden. Dit is een goed doel, zonder overhead van directeuren van grotere ontwikkelingshulp organisaties. Naar eigen ervaring kan ik melden dat het geld goed terecht komt.

Bastiaan

Bekijk bijlage 13817
Bekijk bijlage 13818
Bekijk bijlage 13819
Bekijk bijlage 13820
Bekijk bijlage 13821

6

66501

Gast
User systemen
Ben benieuwd naar de foto's, echter ik krijg een foutmelding als ik ze wil openen:

Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt.

Hier vanuit Zambia doen ze het gewoon. Kan iemand aan een beheerder van Hardware.info vragen hoe dit precies zit? Hebben meer mensen last van deze foutmelding? Als het nodig is, wil ik de foto's ook wel uploaden naar Flickr, zij het niet dat het een eeuwigheid duurt om hier iets up te loaden. Zodra ik in Nederland ben (zondag 4 december) kan ik de hoge resolutie foto's en filmpjes online plaatsen!

Bovenaan