1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Gigabyte RTX2060 6GB Overheat bij de meest simpele games

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door DefendR, 12 mei 2019.

1. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    Hallo, ik heb al een tijdje een RTX 2060 van Gigabyte. Ik heb er totaal geen problemen mee gehad, tot op heden. De kaart begint bij de meest simpele games (F1 2018 Low Settings e.d.) al op te lopen naar de 80 graden. Bij CS:GO zit hij al snel op de 70 graden. voorheen was dit max 60 graden. de kaart is niet overclocked, en de fans staan altijd aan op een door MSI Afterburner bepaalde fan-curve.
    Weet iemand wat het probleem hierbij is? ik probeer wat normale games te spelen, maar hij valt al snel uit en dat is uiteraard niet fijn.

2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Welke behuizing
    Hoeveel casefans
    Draaien de fans eigenlijk wel en welke kant blazen ze op.
    Wat is de temperatuur van de cpu
    Fanprofiel van de videokaart

3. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    - Phanteks Eclipse P300
    -4 Case Fans
    - 2 intake 2 out, ze draaien allemaal op ong. 1300rpm
    - +- 50 graden onder load, 30 graden idle

Ik ben nu aan het proberen om de top-fan uit te zetten voor een andere airflow, misschien dat de gpu te weinig koele lucht krijgt

Laatst bewerkt: 12 mei 2019
  4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik ga er vanuit dat je de topfan als outtake gemonteerd hebt en niet als intake ?

Verder wel vreemd dat de kaart opeens te warm word terwijl dat eerst niet het geval is dus bijna zou ik denken van misschien klopt er iets niet met de fans of dat het koelblok los is gaan zitten.

5. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    De top fan was inderdaad een outtake. heb het nu zonder die fan getest, de temperatuur was iets beter (ongeveer 3 graden koeler) maar nog steeds niet goed

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ah oke, dan kan ik mij niet voorstellen dat het daar aan kan liggen en de airflow door die topfan dusdanig beïnvloed word.

7. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    Ik heb hem er voor nu uitgehaald, en ik zal hem morgen helemaal nakijken. Als hij dan nog steeds zo warm wordt zal ik hem terug sturen. Hij is nog geen half jaar oud.

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Kan je vooral kijken of de fans soepel draaien en geen bijgeluiden maken, en eens voelen aan het koelblok of dat nog goed vast zit. Ook niet onverstandig is om te kijken of er misschien niet veel stof in het koelblok zit want na een half jaar kan dat best. Gebruik dan alleen geen stofzuiger maar beter een spuitbusje met lucht of een compressor.

9. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Wat zijn de temperaturen van de videokaart met het zijpaneel van de behuizing open?

10. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    Bijna hetzelfde

11. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    Heb hem 3 weken geleden al helemaal schoongemaakt met perslucht. Een van de fans op de gpu maakt een geluid van of hij iets raakt. Heb even gekeken maar er is niks in de buurt wat de fan kan raken, ook niet op de kaart zelf. Het koelblok lijkt er nog goed op te zitten.

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat verklaard natuurlijk wel al een en ander en het best goed kan zijn dat er misschien een lagertje kapot gegaan is. Daardoor zal die fan hoogstwaarschijnlijk niet meer op het goede rpm draaien en dat de hogere temps veroorzaakt. Denk dat je dan beter de kaart onder garantie kan opsturen want die fans kan je vaak niet los krijgen.

DefendR vindt dit nuttig.
  13. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    Ik heb het probleem gevonden, de kaart hoort maximaal te boosten naar 1765mhz. Toen ik de heaven 2.0 benchmark deed, booste hij alleen naar 2100mhz. Hierdoor werd de kaart veel te heet. Het geluid wat ik hoorde was dus coil whine, aangezien dit nu ook weg is. Bedankt @Roel1966

14. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Buiten dit verhaal om. Heb je vSync aan? Niet dat dit uit staat en dus ook geen frame cap heeft en je kaart bijvoorbeeld honderden frames aan het genereren is. Dat kan het warm worden verklaren ook al staat alles op low.

Maar die boost naar 2100 is normaal. nVidia heeft sinds de GTX 10 serie een nieuwe boost technologie. Die kijkt naar temperatuur en aan de hand daarvan overklokt hij zichzelf. Die boost van fabrikanten is meer een minimum dan een maximum.

15. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het geluid wat je omschreef was dat je iets hoorde aanlopen tegen de fan maar coil whine is een constante hoogfrequente toon. Maar het blijft toch vreemd dat de kaart ook bij 2100 Mhz zo heet werd want normaal zou die niet zover door boosten zoals @jurrian120 uitgelegd heeft.

16. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    Ik weet dat ze een nieuwe technologie voor boosten hebben, maar ik vind het alsnog vreemd dat hij zelfs bij de 80 graden nog door boost. Lijkt mij niet zo te horen

17. DefendR

DefendR Member

Sinds:
    7 jun 2016
    Het geluid is, ook bij hoge fan speeds, weer weg. Daarom dacht ik meteen aan iets van coil whine

18. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Coil whine ontstaat vaak wel bij hogere belasting maar het geluid op zich is echt een hoogfrequente toon die ontstaat wanneer spoelen gaan trillen. Je ziet vaker ook dat ze van die kit om spoelen heen spuiten en dat is vooral om coil whine tegen te gaan. Maar ook kunnen trouwens condensatoren een soort van whine opwekken en daarvoor dat ook soms condensatoren in de kit zitten.

Maar evenzogoed klopt er dan iets niet dat de kaart toch door blijft boosten ondanks dat de temperatuur te hoog op loopt, maar misschien kan je eens een screenshot ervan maken en die hier posten.

19. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    80 °C is niet het limiet van de GPU. Volgens mij mogen die 105 °C worden.

20. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dacht ik ook inderdaad maar kan misschien zijn dat sommige fabrikanten al eerder aan de rem trekken.