Gigabyte AORUS Gaming 5 wil niet naar BIOS

laptopleon

Member
Korte versie: Is het normaal dat je alleen in de BIOS kan komen door kort achter elkaar / repeterend op de DELETE toets te drukken? Terwijl hier niets over in de manual staat?

Lange versie: Ik heb onlangs een Gigabyte AORUS Gaming 5 gekocht. Deze was 'door de fabrikant gerepareerd' en daarom € 60 goedkoper. Niet dat ik dat per se zoek maar dit model was verder uitverkocht in NL of met een wachttijd van '3 weken of langer' en ik wilde graag dit model omdat ik een bepaalde build wilde nabouwen.

Volgens de gebruiksaanwijzing kom je in de BIOS door tijdens de POST, het eerste deel van het opstarten van de computer dus, de DELETE toets op het toetsenbord ingedrukt te houden.

Dit werkt niet.

Ik heb verschillende toetsenborden geprobeerd, verschillende USB-poorten, verschillende toetsen die anderen aanraden (F1, F2, F10, backspace) maar ik kom alleen in de BIOS als er geen opstartschijf beschikbaar is, maar alleen een lege SSD. Dus dan kan ik er technische gezien wel bij maar dit is niet erg handig. En niet niet wat je wil.

Verder valt me op dat als de computer in slaapstand gaat, het hele scherm blauw wordt en blijft. Dus niet in slaapstand gaat. Scherm is een Dell 3008 WFP, Windows 10 laatste update, HDMI aansluiting gebruikt op Gigabyte Vega 56. Gebruik ik een Display Port kabel dan gaat hij wel in slaapstand maar dan reageert het scherm zo traag bij aanzetten dat je het POST-scherm meestal niet eens ziet.

Verder is het board niet helemaal recht. Dit vond ik eerst heel verdacht maar ik las online ook ervaringen van mensen die een nagelnieuw board kochten wat ook al niet als een snaar was.

Kortom ik vraag me nu af of dit board normaal werkt of dat er toch wat aan mankeert?

philpend

Senior Member
Heb je al geprobeerd het bios te resetten of er een nieuw bios op te flashen?

Als dit ook niet helpt lijkt het erop dat het bord niet helemaal koosjer is en zou ik het terugsturen.

nutty

Senior Member
Kan ook aan de voeding liggen,ik had in het verleden vergelijkbare symptonen,bleek de voeding dus.

Forum m8

Senior Member
Korte versie: Is het normaal dat je alleen in de BIOS kan komen door kort achter elkaar / repeterend op de DELETE toets te drukken? Terwijl hier niets over in de manual staat?
Redelijk normaal ja.

Volgens de gebruiksaanwijzing kom je in de BIOS door tijdens de POST, het eerste deel van het opstarten van de computer dus, de DELETE toets op het toetsenbord ingedrukt te houden.

Dit werkt niet.
Niet als dat (ultra)fastboot aanstaat.

Verder valt me op dat als de computer in slaapstand gaat, het hele scherm blauw wordt en blijft. Dus niet in slaapstand gaat. Scherm is een Dell 3008 WFP, Windows 10 laatste update, HDMI aansluiting gebruikt op Gigabyte Vega 56. Gebruik ik een Display Port kabel dan gaat hij wel in slaapstand maar dan reageert het scherm zo traag bij aanzetten dat je het POST-scherm meestal niet eens ziet.
Kan aan gebruikte kabel liggen of monitor instellingen. Bij aangesloten niet-verbonden kabel gaat bijvoorbeeld een 3007WFP z'n testfunctie draaien. Bij Dell 2007FP is dat instelbaar, bij U3014 volgens mij ook. Zal bij 3008WFP niet veel ander zijn denk ik.

Maar dat is dan niet alleen blauw, maar afwisselend blauw, groen, rood, wit, grijs, zwart...

3008WFP heb ik geboycot, ik hoef die inputlag niet.

laptopleon

Member
Zo te zien kan ik het bericht helaas niet meer corrigeren / aanvullen dus ga ik hier verder:
Heb je al geprobeerd het bios te resetten of er een nieuw bios op te flashen?
Ja, ik heb de CMOS ge-reset door de batterij te verwijderen en de juiste pinnetjes kort te sluiten, wat volgens de handleiding voor een spanningsloze CMOS en daardoor wissen van alle instellingen naar fabrieksinstellingen zou moeten zorgen.

De huidige BIOS-versie is F6. Er zijn 6 nieuwere versies, maar de handleiding raadt af te flashen als er geen probleem is en daarom probeer ik eerst zo goed mogelijk in te schatten met jullie hulp ;) of ik het goed zie dat er een paar dingen niet goed werken.

Niet als dat (ultra)fastboot aanstaat.
Dit staat niet aan, weet ik heel zeker.

Kan aan gebruikte kabel liggen of monitor instellingen. Bij aangesloten niet-verbonden kabel gaat bijvoorbeeld een 3007WFP z'n testfunctie draaien. Bij Dell 2007FP is dat instelbaar, bij U3014 volgens mij ook. Zal bij 3008WFP niet veel ander zijn denk ik.

Maar dat is dan niet alleen blauw, maar afwisselend blauw, groen, rood, wit, grijs, zwart...

3008WFP heb ik geboycot, ik hoef die inputlag niet.
Hij gaat normaliter netjes op zwart als hij niet aangesloten (meer) is of de computer uit staat. Dan blijven de CCFL's wel branden maar gaat laat hij een RGB gekleurd blokje zien (met iets van .. "no input signal" of zo) tekst er naast en dat gaan dan random over het scherm zodat je ziet dat hij nog aan staat. Ik zal eens kijken of hier nog iets aan in te stellen is.

Hij gaat nu echt alleen op vol blauw, voor alle duidelijkheid.

Ik heb hem in 2008 gekocht omdat het een van de weinige 30 inch monitoren was op dat moment, als alternatief voor de nog duurdere 30 inch van Apple. Vergeet niet dat 30 inch toen 'nieuw' was en dan zijn er niet meteen schermen die op alle gebieden tegelijk uitblinken. Overigens interesseert de inputlag me totaal niet, ook nu nog niet, zolang ik daar niets van merk bij desktop werk, administratief werk, webdesign, Photoshop, etc. aangezien ik nauwelijks game. Tot nu toe althans.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog een ander, veel recenter scherm waarop ik ook nog kan testen. Dat en de BIOS flashen kan ik nog proberen.

Forum m8

Senior Member
Ik heb hem in 2008 gekocht omdat het een van de weinige 30 inch monitoren was op dat moment, als alternatief voor de nog duurdere 30 inch van Apple. Vergeet niet dat 30 inch toen 'nieuw' was en dan zijn er niet meteen schermen die op alle gebieden tegelijk uitblinken.
3008WFP is uit de 3e generatie 30". De 3007WFP en 3007WFP-HC, evenals de HP LP3065 en LG W3000H, die allemaal ouder zijn, hebben geen inputlag.

division

Senior Member
Haha zit net te denken. Heb jij een USB toetsenbord? Sluit eens een ps2 toetsenbord aan en dan werken de knoppen naar de bios wel.

laptopleon

Member
3008WFP is uit de 3e generatie 30". De 3007WFP en 3007WFP-HC, evenals de HP LP3065 en LG W3000H, die allemaal ouder zijn, hebben geen inputlag.
Als ik in de tweakers pricewatch kijk, lijkt het er op dat alleen de HP LP3065 in 2007 te koop gekomen is en de andere twee zijn in 2008 te koop gekomen. Dus het ja, ze zijn wel ouder maar alle vier deze monitoren stammen uit een periode van pakweg een jaar.

De 3007WFP heeft maar een jaar aan data in de pricewatch. De 3008WFP is drie jaar te koop geweest. Ik weet niet precies wat daar de reden van is, maar dit doet vermoeden dat voor de meeste kopers de input lag niet het probleem was.

laptopleon

Member
Niet gek bedacht maar.. Ik heb getest met verschillende USB toetsenborden, maar ik heb geen PS2 toetsenbord en dat wil ik graag zo houden. Niet dat ik iets tegen PS2 heb maar ik wil deze computer in de eerste plaats kunnen gebruiken als hackintosh en macOS gebruikt geen PS2.

In de handleiding staat nergens dat een PS2 toetsenbord nodig is om in de BIOS etc te komen. Dat zou ook best bijzonder zijn want daar lees je ook online nooit iets over. PS2 wordt alleen genoemd als poort op het schema van het bord. Ook online lees ik nergens ervaringen van mensen die problemen hebben met een USB toetsenbord. Ik heb me grondig verdiept in hackintoshes en daar spreekt geen enkele how-to over.

Eerst dacht ik dat het aan het Apple toetsenbord lag wat ik in eerste instantie gebruikte maar daarmee kom je ook gewoon in de BIOS, als je maar 'pompend' te werk gaat.

Wel denk ik er over de BIOS te flashen naar een nieuwere versie, maar ik wil eerst weten hoe dat bevalt bij anderen / welke versie.

division

Senior Member
Ik heb dit probleem bij meerdere systemen gehad. Kon alleen in de bios komen met ps2 toetsenbord wat ik voor 90% zeker weet dat dat ook bij jou het geval is.

En idd, bij mij was ook de oplossing naar een nieuwere bios.

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
Als je je bios gaat flashen altijd naar de laatst beschikbare versie. Gebruiksaanwijzing goed lezen en de stappen opvolgen, dan kan er eigenlijk niks mis gaan. Heb zelf al tig keer biossen van moederborden geflashed. Ik heb wel altijd gekozen voor nieuwe bios eerst downloaden en dan middels usb-stick er op zetten. Sommige moederborden kunnen dit ook zelf via internet maar dan is er een iets grotere kans dat het mis gaat.

Het lijkt erop dat het een bios probleem is, veel keus heb je niet anders dan een bios flash. Alternatief is het bord nu al rma sturen.

Edit: ps2 toetsenbord gebruiken is ook een noodoplossing, als er weer een normaal werkend bios op staat kun je gewoon een usb bord gebruiken.

nutty

Senior Member
Er is geen update voor zijn bios.
Zijn bios is de eerste en tevens laatste.
Dat wil zeggen dat het bord geen noemenswaardige problemen heeft.
Het is natuurlijk uitgesloten dat zijn probleem door een bios update zou zijn opgelost,want een dergelijk probleem had al bij veel meer mensen moeten spelen.
Bord hoort gewoon goed te werken,nog even andere dingen uitsluiten (zoals ik deed,bleek de voeding de boosdoener,zoals ik al eerder aangaf),en anders retour winkel (garantie).
Euvel dat ik toen had,was dat ik met geluk alleen de bios inkwam,door snel achter elkaar op delete te drukken en los te laten,in ca 1 op de 5 keer kwam ik dan de bios in.
Het vervangen van de voeding bleek de oplossing,want daarna was dit vreemde gedrag afwezig en kwam ik met een enkele druk op delete de bios in.

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
Ergens in mn zoektocht blijkt ik op de pagina van een ander mb terrecht gekomen te zijn.
Voor het moederbord zijn wel degelijk meerdere versies beschikbaar.

Forum m8

Senior Member
Dat wil zeggen dat het bord geen noemenswaardige problemen heeft.
Nee, het wil alleen maar zeggen dat er geen update is

Als ik in de tweakers pricewatch kijk, lijkt het er op dat alleen de HP LP3065 in 2007 te koop gekomen is en de andere twee zijn in 2008 te koop gekomen. Dus het ja, ze zijn wel ouder maar alle vier deze monitoren stammen uit een periode van pakweg een jaar.

De 3007WFP heeft maar een jaar aan data in de pricewatch. De 3008WFP is drie jaar te koop geweest. Ik weet niet precies wat daar de reden van is, maar dit doet vermoeden dat voor de meeste kopers de input lag niet het probleem was.
Dell monitoren zijn lang alleen via Dell verkocht en stonden dus niet of nauwelijks in prijsvergelijkers.

laptopleon

Member
Dell monitoren zijn lang alleen via Dell verkocht en stonden dus niet of nauwelijks in prijsvergelijkers.
Aha. Zat nog even te google-en en dat zou wel het een en ander verklaren. Oudste datum die ik zo 1-2-3 aan de 3007WFP kan hangen is januari 2006.

Ik heb dit probleem bij meerdere systemen gehad. Kon alleen in de bios komen met ps2 toetsenbord wat ik voor 90% zeker weet dat dat ook bij jou het geval is.
Ik schrijf het waarschijnlijk niet duidelijk genoeg op maar met de eerste zin van de openings-post bedoel ik dat ik wel in de BIOS kan komen, maar alleen door herhaaldelijk op de DELETE toets te drukken en los te laten tijdens de POST. Dus het is niet zo, dat ik helemaal niet in de BIOS kan komen. Het heeft me alleen alleen wel een tijdje gekost om er achter te komen dat dit zo moest.

Het gaat vandaag niet meer lukken om de hackintosh bij de andere monitor te krijgen voor een vergelijkingstest maar ik kom er op terug.

Bovenaan