1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Gezocht windows XP 32bit videokaart...

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door jnm2, 9 jan 2019.

1. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    Hallo,

Op m'n oude XP 32bit computer is deze videokaart, waar ik zeer tevreden mee was, stuk geraakt.
    https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-NX85T512HP#ov

Nu wil ik deze vervangen door eveneens een passief type met dezelfde of modernere spec's (HDMI).
    Weet iemand een nieuw verkrijgbaar type videokaart dat ook nog op XP werkt (drivers) ?

Deze ASUS GeForce GT 710 1GB heeft drivers die nog op Vista hun werk doen, maar zou dit ook nog op XP voldoen ?
    https://www.alternate.be/ASUS/GeForce-GT-710-1GB-grafische-kaart/html/product/1382741?lk=17147

Iemand die nog een oude videokaart ongebruikt in verpakking heeft liggen ?
    Ik weet dat er ook beurzen zijn, welke ik ga bezoeken indien hier geen oplossing uit de bus komt.

Dank.

2. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
  3. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    Wooow, Enterprise1701 dat is snel en zeer bruikbaar. Thanks, thanks, thanks.
    Een vraagje nog, is er een lettercombinatie in de naam van zo'n kaarten om te zoeken welke van het passief type zijn ?

4. Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Sommige kaarten hebben inderdaad een letter of woord toegevoegd in de titel/beschrijving om te laten zien dat dit een passieve kaart is, maar is niet altijd het geval zoals in jou alternate link zit

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
  6. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    seb83 thanks.
    Blijkbaar is er nog 'keuze te over *', welke zouden jullie aanraden met deze minimum-spec's :
    passief, 2 GB geheugen, HDMI uitgang, driver XP 32 bit.
    Maximum 150 Euro.
    Ik onderzoek nu zelf nog wat uit in de HW-vergelijkingstabel...

Dank.

7. Enterprise1701

Sinds:
    5 dec 2010
    Wat ben je van plan om er mee te doen?

8. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    Die computer is meer in gebruik voor muziek, DTP, programmeren e.d., niet voor spelletjes.

9. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zit geen HDMI op maar ik heb nog wel een 7800GT liggen

10. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
  11. MSDOS Retro

MSDOS Retro Senior Member

Sinds:
    20 dec 2011
    In dat prijssegment kun je ook haast geen
    Het staat gelukkig wel in de tekst, en daar mag je dan ook van uitgaan als je hem koopt.

12. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    Die ASUS GeForce GT 710 2GB kaart werkt dus niet. Ik dacht eerst dat de voeding mogelijk te zwak was, maar dan zou deze het moeten begeven hebben, wat niet het geval is (de rest van kaarten en cd-speler starten nog op zoals voorheen). Er verschijnt gewoonweg geen beeld op de monitor, noch via de DVI aansluiting als nadien op een hdmi monitor. Een driver probleem kan ik alzo ook niet vast stellen en/of oplossen. Ik weet dus nog niet wat de oorzaak is of hoe dit verder uit te zoeken ...

13. MSDOS Retro

MSDOS Retro Senior Member

Sinds:
    20 dec 2011
    Misschien is het handig om de rest van je systeem te vermelden. Mogelijk is het een softwarematige blokkade van je BIOS, dat hij deze videokaart niet pakt. Dan heeft het niks te maken met je voeding.

Dus graag merk PC, en merk/type moederbord en evt. revisienummer.

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Blijft er weinig adresseerbaar RAM over

15. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    XP32 bit op type moederbord Gigabyte GA-EP35-DS3L. 3GB DDR2 geheugen, HD's op sata, audio-hardware, DVDR en floppy drive. De voeding is AOpen Z400-08FC, nipt mogelijk, maar de nieuwe videokaart verbruikt minder dan de oude n.m.i, zodus.
    https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-EP35-DS3L-rev-1x#ov
    Daar er niets op het scherm getoond wordt, kan ik ook niet in de bios.

Ik heb de ASUS GeForce GT 710 1GB nu geplaatst, daar de 2GB versie een 64 bit brede interface bezit (nou ja PCIe versies zijn toch backwords compatibel volgens wiki ???). Deze kaart werkt al evenmin, noch via de DVI aansluiting als nadien op een hdmi monitor.
    De hardware en LED's op de pc starten en lichten op na installatie, zoals voorheen bij goede werking ook gebeurde. Enkel na enige seconden gaat die 'automatisch' terug uit en een seconde later vanzelf terug aan en blijft dan aan, maar wel zonder beeld.

16. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Volgens mij vereisen 700 serie kaarten en hoger UEFI. Grote kans dat jouw moederbord alleen klassieke BIOS heeft. Tevens kan het zijn dat de bios van de videokaart te groot is en het moederbord er niet mee om kan gaan.

Een BIOS update van het moederbord zou nog kunnen helpen

17. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    PC speakertje aansluiten (front panel) om POST beep codes te horen?
    Dan vervolgens this mighty fine manual blz. 78 'even luisteren' n checken wat er aan de hand is.. ;)
    En wat doen die cpu leds tussen de ram slots of had je het daar over?
    Lijkt me stug of die er nog is voor een bordje uit 2008.

Wellicht is er na 10 jaar meer stuk dan alleen die plots overleden grafische kaart.. o_O

18. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Niet van de afgelopen jaren natuurlijk, maar wss wel iets uit 2009/2010. Je wilt niet weten hoe weinig mensen ooit hun BIOS updaten, goede kans dat nog 1 van de eerste BIOS revisies er op zit :oops:

JWL92 vindt dit nuttig.
  19. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    True.

20. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    Bios werd steeds geupdated tot de laatste versie. Speaker geeft normale beep (éénmalig kort) zoals altijd is geweest. Ik had het over de LED's aan de buitenzijde van de verder aangesloten hardware. De LED's tussen het geheugen heb ik nog niet gechecked, maar heb twijfels of deze in dit geval iets vooruit helpen, soit.