1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Gezocht; iemand die VHS naar digitaal kan zetten (5 min)

Discussie in 'Digitale fotografie en video' gestart door Wim Lane, 17 mei 2019.

1. Wim Lane

Wim Lane Senior Member

Sinds:
    22 jan 2012
    Beste mensen,

Allereerst mijn excuses dat ik dit zo vraag en als dit in het verkeerde subforum staat; ik weet niet goed waar anders te plaatsen.

Nu kan ik mijzelf voorstellen dat men bij het lezen van de titel denkt: "weer zo één die 300 uur aan films op een dvd wil". Daarom dus ook de (5 min).
    Het gaat om een VHS band die mijn moeder nog heeft met de enige bewegende beelden van mijn vader.
    Moeilijk voor te stellen in deze tijd, maar mijn vader is al 17 jaar geleden overleden en de band is al 20 jaar oud......
    Maar moeder en dochter hebben het erover dat ze hem graag nog eens willen zien.

Niemand in de familie, vrienden- of kennissenkring heeft nog een videorecorder.
    Nu kan ik er wel ene kopen op een rommelmarkt, maar sloopt dat ding de band niet? Waar sluit ik die start kabel op aan? En; hoe maak ik dan de beelden digitaal?
    Want ik wil ze -gezien de ouderdom van de band- toch eigenlijk wel digitaal hebben zodat ze niet verloren gaan.

Het gaat om één of twee stukjes van een minuut of twee.
    Is er toevallig iemand die nog een setup heeft met een videorecorder erin, die dat digitaal kan- en wil maken voor ons?
    Liefst grofweg in Noord Holland, zou het mooist zijn, maar dat maakt niet erg veel uit; dat dit behouden blijft is ons veel dierbaarder.

Als iemand ons wil helpen, dan heel erg graag.
    Alvast bedankt voor het lezen.

Laatst bewerkt: 17 mei 2019
  2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Hallo Wim, er zijn bedrijven die dit voor een heel redelijk bedrag (minder dan twee tientjes voor wat jij wil) doen. Mocht je hier niemand kunnen vinden dan kun je eens kijken bij http://vanvideonaardvd.com/ of bij https://www.overzettennaardvd.nl/video-naar-dvd/ maar er zijn er meer, google maar eens op “videobanden digitaliseren”. Hema en mediamarkt doen dit ook maar zijn een stuk duurder.
    Je kunt de digitale bestanden ook op een Hdd laten zetten, hoeft niet perse op dvd.

Laatst bewerkt: 17 mei 2019
  3. Wim Lane

Wim Lane Senior Member

Sinds:
    22 jan 2012
    Beste Philpend,

Hartelijk bedankt voor je reactie en de nuttige links!!
    Dat zegt genoeg over mijn "zoek kwaliteiten" (of eigenlijk het gebrek daaraan!) maar dit had ik niet gevonden.

Het is wat lastig, want ik heb drie banden en ik weet niet welke het is. Dan ook; juist het stukje met mijn vader moet "ff gezocht worden" en wat dat betreft heb ik liever dat ik even mee mag kijken.
    Hoe dan ook behandel ik die band als een ei, zo veel is hij mij waard; ik vind het eng om op te sturen.....

Maar wel heel goed om te weten dat het wél kan bij een bedrijf.
    Heel hartelijk bedankt, dit is wel een enorme opluchting!

4. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik heb thuis nog wel een videorecorder staan, maar niet de rest van de noodzakelijke hardware om een video te digitaliseren. In het uiterste geval kun je bij mij (Amstelveen) de juiste videoband vinden en die dan laten digitaliseren. Ik neem aan dat het een VHS is?
    Maar laten we even afwachten, wellicht dat er een noord-hollander is die wel alles heeft wat nodig is en bereid is je te helpen.

5. Wim Lane

Wim Lane Senior Member

Sinds:
    22 jan 2012
    Dat is heel erg aardig van je en dankjewel alvast.
    Goed om te weten en mocht het "nodig" gaan worden, weet ik je te vinden ;)

Bedankt Philpend!

6. NieuwRetroGamer

NieuwRetroGamer Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    Beste Wim,
    Ik heb alles om het te kunnen digitaliseren naar mijn computer en het eventueel op een DVD te zetten. Ik kan mijn Super VHS recorder namelijk middels een S-video kabel op mijn PC aansluiten. Ik moet het setje alleen nog even opzoeken. Ik heb het al een tijdje niet meer gebruikt. De bandrecorder wel, want ik kijk nog weleens een videoband.:)
    Alleen is er 1 probleem, en dat is dat ik in Houten (provincie Utrecht) woon. Mocht u niemand vinden, mag u wel bij mij langskomen:)

7. fred ekkers

fred ekkers Member

Sinds:
    8 jan 2014
    Hallo Wim Lane,
    Ik kan dat voor je doen, ik heb er alle spullen voor. Ik digitaliseer naar een AVI-bestand. Daarna kan je het omzetten naar wat je wilt, en op dvd, usb-stick/kaart of hd zetten.
    Als het maar om een paar stukjes van een paar minuten gaat, zijn er voor het digitaliseren ook geen kosten aan verbonden.
    En ik woon in Noord-Holland!

wailingwimmy, philpend en NieuwRetroGamer vinden dit nuttig.
  8. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Kijk, dat is super handig. Daar zal Wim wel blij mee zijn:)

9. Wim Lane

Wim Lane Senior Member

Sinds:
    22 jan 2012
    Excuses voor de late reactie! Net toen ik een antwoord wilde schrijven, kwam er iets tussen en ben net pas weer thuis.

Hartelijk bedankt NewRetroGamer en Fred Ekkers voor de aanbiedingen; daar ben ik enorm blij mee!!
    Lijkt mij logisch dat ik op het aanbod van Fred in ga al voel ik mij dan wat opgelaten jegens NewRetroGamer, maar ik denk zo te lezen dat jij daar wel begrip voor hebt, nietwaar?

Nogmaals allen enorm(!!) bedankt, helemaal super dit!!
    Fred, ik geef je zo een pm.

10. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Kan gebeuren:)

En ik heb er uiteraard begrip voor. Hij woont immers bijna om de hoek. Nu mensen weten dat ik dit kan, kan ik ook eventueel andere mensen helpen:)

11. Wim Lane

Wim Lane Senior Member

Sinds:
    22 jan 2012
    Helemaal goed, dankjewel!