Gezocht: grote, wireless, laser muis

wul62

Senior Member
User systemen
Honderden verschillende modellen, maar ik kan 'mijn model' niet vinden.

Misschien dat iemand een suggestie heeft?

Wat ik zoek:

1) een gewoon, 'ouderwets' model muis
(b.v. zoals de CoolerMaster MasterMouse Pro L, of een ouder model van Microsoft, de Microsoft Comfort Mouse 6000)
dus niet allerhande ergonomische uitstulpingen, trackballs, of een dozijn knoppen.

hieraan is nog wel te voldoen, maar nu wordt het allengs ingewikkelder:
2) wireless
3) laser

De spoeling wordt dunner en bij het volgende punt lijkt het zaak van 'jammer maar helaas...' te worden:
4) een groot formaat (Coolermaster: 125(130) x 67.8 x 38mm, Microsoft 130x70x42mm)
prima voor die grote j*tten van mij.

Oh, en de muis moet werken bij een zachte lichte muisklik.
Dat is standaard de Comfort Mouse 6000 en is perfect.
(Brachten te ze 'm maar opnieuw uit, maar dan wireless...)
Bij een andere type 'Comfort Mouse' van Microsoft moet je echt de knop indrukken totdat je een 'lichte klik hoor'. Onplezierig.

Het is een muis voor gewoon 'non-gaming werk' (Office, Internet, Photoshop, etc).
Het overgrote deel van de reviews op Internet gaat over gaming muizen.
Misschien kan je gaming muizen ook voor non-gaming werk gebruiken, geen idee.
Nog nooit met een gaming muis gewerkt.

Prijs - 50, hooguit 60 euro.

Heb het na vergeefs zoeken opgegeven.
Muizen die voldoen aan 1, 2 en 3 dat lukt nog wel (ook met moeite overigens).
Denk aan Logitech MX Anywhere 2S, maar de grotere muizen schijnen allemaal bedraad te zijn, althans, die ik kon vinden.

Suggesties?

Dank!

wul62

Senior Member
User systemen
Ik heb begrepen dat laser op dit moment de beste techniek is (?) en op vrijwel alle ondergronden werkt. Als ik thuis aan de eettafel zit, wil ik b.v. een tijdschrift pakken, dat er meestal wel ligt. Uitgaande dat dat werkt...

De muizen die je aanhaalt, die heb ik gezien, maar dat zijn weer van die dingen met van die typische ergonomische vormen. Zoek dus eerder een 'conventioneel' model. zie onder 1)

eismc2

Senior Member
User systemen
Hoi wul62.

Korte versie:
Kijk eens in de richting van Zowie (BenQ) Die hebben mijn 'koleschoppen' ook kunnen voorzien van een muis voor grotere handen.

Helaas pindakaas zou een antwoord kunnen luiden op je vraag waarom je 'mijn model' niet kan vinden, simpelweg omdat ie (vooralsnnog) niet bestaat. Of omdat je wensenlijstje binnen gestelde budget, het niet waar gaat maken zonder daar dusdanig in te gaan knippen of anders gezegd, het huidige aanbod daarop af te stemmen. :)
Zoals je zelf vast ook wel gemerkt hebt zijn er honderden modellen om uit te kiezen, dus is het belangrijk het simpel te houden. Kan zijn dat je teveel vraagt.

Na je startpost gelezen te hebben, kan ik me wel vinden in wat je beschrijft. Ook al lijkt het me dat je naar een speld in een hooiberg zoekt, wat op z'n beurt weer een nobel streven is.
Die perfectie-vlieger gaat helaas niet altijd op. Door de jaren heen is het 'simpel' kiezen van een muis er niet gemakkelijker op geworden.

Een muis kopen is veelal een persoonlijke aangelegenheid. Je kan daarin wel het advies van anderen opvolgen, of kijken naar wat populair is of het meest verkocht wordt.Maar daarmee ben je er nog niet. Want al deze adviseerders hebben niks met jouw voorkeuren gemeen. Ook hebben zij jouw handen, toepassing of manier of van 'muizen' niet.

Je bent op zoek naar simpel en doeltreffend, passend bij jouw type grip, handgrootte en toepassing.
Je kan jezelf daarbij wel afvragen hoe je tot een succesvolle oplossing komt. Want ook ik tuimelde in de valkuil van reviews lezen en youtube flimpies bekijken. Waarbij het in feite op uitproberen gaat.
Die geven wel een goeie overzicht of indicatie van wat er op het moment te koop is en waar je het zoal kan zoeken. Tevens geven die ook inzicht in het wegstrepen van allerhande minder toedoendende zaken van je eisenlijstje, maar het komt er uiteindelijk toch op neer van hoe zo'n muis nu eigenlijk het fijnst in jouw hand ligt. Er is namelijk geen één muis die voldoet aan de one-size-fits-all stelling. Maar dat had je al begrepen.

Dus allereerst je handgrootte opmeten. Je hand begint, waar de pols ophoudt :p
En dan meet je voor de lengte (L) helemaal naar het uiterste puntje van je langste (middel?) vinger.
Meet ook meteen de breedte (W) van je hand en schat/meet de 'hand-holte' (H). Die hangt nl. af van of je een klauwgrijper bent of een leuner.
Speelt gewicht nog een rol, weeg (gram) je oude muis even op een keukenweegschaaltje, want dat geniet bij sommigen ook nog de voorkeur.

Met deze gegevens ga je op zoek en al vrij snel wordt die ellelange lijst van mogelijke kandidaten dusdanig ingekort.
Vooral onbedraad (draadloos) kort de lijst ook behoorlijk, maar het venijn daarvan zit 'em letterlijk in de staart. Veel cordlesss mice zijn er vooral voor de mobiele markt en zal je daarin een oplettend oog moeten behouden om het kaf van het koren te scheiden.

Evenals een laser- of optisch oogje. Welke schakelaartjes er intern gebruikt worden, wel of geen lichtjes, uitgebreide software met programmeerbare profielen, mogelijkheid tot gewichtjes toevoegen o.i.d. en al dat soort keuzes.
Ik kwam uiteindelijk (voor m'n toepassing en zelfde €50-60 budget) op een Zowie FK1 (van BenQ) uit.
En ik moet zeggen dattie 'lekker' in de hand ligt. Niet al te zware muis met 90 gram, geloof ik. Had liever wat zwaarder (100-110) gehad, maar die voorkeur is na een paar maanden gebruik, als sneeuw voor de zon verdwenen.

De FK 1 heeft apart van de optische Avago ADNS-3310 sensor ook Huano 'blue' switches. Die zijn 'even wennen' als je van 'zachte click' Omron komt maar niet persé harder.
Ik betrap mezelf nog wel eens op mis-clicks, als mijn vinger lui wordt bijv. De gevoeligheid van deze muisknoppen ligt erg hoog hoog!
De kwaliteit en relatief goedkope vervangbare Huano switches (13 euro voor 6 op ebay nl uit china) is wel een noemenswaardig voordeel, vind ik.

Geen hinderlijke lichtjes uitgezonderd van die ene op de onderzijde voor het kiezen van de DPI instelling 400/800/1600/3200 met als native 5000.
Ambidextrous, dus zowel links als rechtshandig indien je ooit nog eens een arm/hand/pols breekt. Plug n Play en werken in zowel usb 2.0 als 3.0. Allemaal dik in orde.

Een andere, enigszins onmisbare toevoeging die ik voor je kan bedenken is een goede, grotere muismat (of twee) op je favoriete locaties binnenshuis.
Op een bureau/tafel etc. geen overbodige luxe maar zelfs op de bank zijn er (hardere) matten te koop die het gebruiksgemak van de muis wel vergemakkelijken.

wul62

Senior Member
User systemen
eismc2 - heel hartelijk dank voor de uitgebreide reactie!
(sorry voor de vertraging... er kwamen een paar zaken tussendoor en daarnaast, bij 30+ hier in huis had ik niet zoveel zin)

Ik heb even gemeten, lengte pols tot punt middelvinger - 21 cm. Breedte van de hand, gemeten net boven de duim is 9,5, haast 10.
Ofwel handschoenmaat 10, zie link onderaan.
Voor wat betreft de zachte 'clicks' - ik ben er inmiddels wel achter dat er behoorlijk wat verschillende switches bestaan voor muizen.
Merken en types: TTC, Zippy, Huano, Omron - en binnen Omron bestaan ook tal van types. Er zijn zelfs discussies zoals "Omron vs huano" (reddit). De ene heeft een echte 'klik' de andere is zachter.
Hieraan wordt nauwelijks of geen aandacht besteed bij de 'Specs' van de muizen op de sites van de fabrikanten.
Een mooie maat muis is b.v. Wireless Mouse M510 (120mm), maar wat voor switch daarin zit, geen idee.

Hardware.Info zou bij het testen hieraan aandacht kunnen besteden en op de site op basis van afmetingen moeten kunnen selecteren.

Enfin, nogmaals dank!

https://www.deboerdrachten.nl/informatie/kleding/handschoen-maat

Bovenaan