Gezocht: eenvoudigst denkbare i-phone filmpjes bewerker voor de PC (liefst freeware)

paulvr

Senior Member
Onze kinderen zijn de laatste jaren druk bezig met het via WhatsApp naar ons sturen van allerlei leuke filmpjes van de kleinkinderen. Daarbij gebeuren er soms dingen die ik zou willen corrigeren maar ik weet niet hoe.

Het allerbelangrijkste: niet zelden verandert zo'n filmpje een of zelfs meer keren van formaat. Ze beginnen bijvoorbeeld met een verticaal (langwerpig dus) beeld maar draaien de camera tijdens het filmen naar horizontaal als de beeldinhoud dat vereist. Bekijk je zoiets op een andere smartphone dan draai je te telefoontje gewoon mee, maar zet je hem op een gewone desktop PC dan wordt het puin tenzij je je hoofd 90 graden meedraait. Nu heb ik wel eens met de settings van VLC gestoeid maar dat levert dan vaak ook niet het gewenste resultaat op. Je kunt met de graden-dial keurig draaien en zelfs achteraf de film opslaan maar dan kom je er toch achter dat het op twee manieren niet werkte, enerzijds dat je onbedoeld de standaard settings van VLC wijzigde en dus verdere filmpjes niet meer goed afspeelbaar zijn en verder dat de film die je gecorrigeerd opsloeg ook niet meer goed gezien kan worden, bijvoorbeeld dat je van een horizontaal beeld een stuk links en een stuk rechts mist.

Ik ben NIET op zoek naar een heel ingewikkeld iets als Sony Vega of zo, heb geen wens om allerlei ingewikkelde kleurverbeteringen toe te gaan passen. Ben ook niet slim om die handelingen allemaal te onthouden. Het gaat me slechts om vier mogelijkheden:

1. het kunnen draaien van horizontaal naar verticaal
2. het kunnen verwijderen van mislukte stukjes
3. het kunnen aan elkaar maken van met i-phone gemaakte filmpjes
4. het lichter kunnen maken van filmpjes die te donker zijn opgenomen.

Misschien wel opgemerkt dat als punt 1 te lastig is dat je met punt 2 en 3 zo'n film in stukjes zou kunnen knippen maar dan zou het wel mogelijk moeten zijn om de filmdelen van horizontaal naar verticaal gaand aan elkaar te plakken. Ik weet echter niet of zoiets bestaat. Kan iemand me daar advies geven alsjeblieft?

psychosammie

Senior Member
Het is wel prettig dat je zelf al aangeeft waar het probleem zit. Je kinderen die niet in staat zijn om een fatsoenlijk filmpje te maken. Het klinkt flauw maar hier zit toch echt de grootste winst. Hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn? Voor verticaal filmen verdien je sowieso zweepslagen.

Maar goed, misschien kom je hier iets verder mee.
https://www.google.nl/search?source=hp&ei=htbdXMDfH4TWwAK0ua-ADQ&q=eenvoudig+filmpjes+bewerken&oq=Eenvoudig+filmpjes+&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.1.0l4j0i22i30l4.2806.12607..14349...0.0..1.193.935.13j1......0....1.......4..41j0i131j46i131j46j46i275j5.SKZVC_Mm9T0

paulvr

Senior Member
Hartelijk dank Psychosammie maar zoals je wellicht zult begrijpen was ik daar al wat langer geleden al gestart met zoeken. Ik heb er een na de ander toch al gauw een stuk of zes à zeven van uitgeprobeerd. Elk programma heeft natuurlijk zijn eigen aanpakwijze dus "even proberen" is er doorgaans niet bij. En dan kom je er al gauw achter dat het gewoon met 90 graden omkeren van een beeld nergens een optie is en vaak ook niet eens vermeld staat bij de "voordelen" als je een dure betaalversie van hen aanschaft. Dus na heel veel proberen sta ik op dat gebied nog steeds met lege handen, het enige advies dat even leek te werken was het editen met VLC maar zoals ik al zei, dat leverde ten eerste ondanks de gewijzigde film "opslaan" optie geen blijvend succes op en bleek er dan ook nog voor te zorgen dat andere films waar niets aan verbeterd hoefde te worden de soep in liepen. Ongetwijfeld mijn schuld door gebrek aan vaardigheden maar goed, dat lost het probleem niet op.

En het tweede probleem, stukjes horizontaal en verticaal opgenomen film aan elkaar plakken is iets wat ik ook nergens als optie ben tegen gekomen. En dan heb ik het nog niet eens over enkele verticale filmpjes die bij het afspelen versmald in beeld kwamen, zowel via mijn i-phone 5 als op het beeldscherm van de desktop.

Het gaat echt om dat probleem, de geometrie van de beelden. Je zou denken dat het toch mogelijk moet zijn om net als bij jpg beelden ook filmbeelden achter elkaar te plakken waarbij je dan uiteraard bij de verticale beelden een zwart vlak links en rechts van het beeld zult zien. Maar ik kan gewoon nergens ontdekken waar dat dan mee zou moeten kunnen.

Het hoeft overigens niet per se een gratis programma te zijn, zo gierig ben ik nu ook weer niet. Maar als je de duurdere filmbewerkingsprogramma's ziet met hun layers, enz enz. dan zinkt me de moed al meteen in de schoenen. Ze vereisen een concentratie en kennis waar ik gewoon niet over beschik. Dat was de reden voor mijn benadrukken van "simpel", doorgaans zijn gratis programma's voor de leek veel toegankelijker dan dure pakketten.

Maar goed, mocht iemand toch nog ergens weten van een programme waarmee je beeldformaten van horiz naar vertic en omgekeerd kunt bewerken en aaneensluiten, dan heel graag!!!

Enne... misschien heb je het nog niet gemerkt, maar we leven in een tijd waarbij je als oudere echt niet ergens ook maar de geringste eisen kunt stellen. De jongere volwassene weet altijd en overal alles beter. En ik houd ervan om in vrede met ons nageslacht te leven. Ik ben allang blij dat ze ons de filmpjes met hun kleinkinderen toesturen want er zijn er bij die we maar enkele keren per jaar zien omdat de agenda's van hun ouders en soms zelfs van de kinderen zelf al voor maanden tevoren volgeboekt staan.

Bovenaan