Gesponsord /getest artikel : Samsung NVMe SSD 970 Evo Plus

govie

Senior Member
Een feedback-post voor toekomstig gesponsorde artikelen

Ik zag een gesponsord linkje op de fp vanochtend wat vragen oproept eventueel neigt naar niet onafhankelijke framing. Er staat letterlijk "de PCI-express interface van een Samsung NVMe SSD", terwijl als ik naar de review kijk van deze NVMe SSD van Samsung, dan zie ik dat andere fabrikaten van NMVe SSD's ongeveer dezelfde scores behalen in Atto. Indien mijn interpretatie van de technische data juist is, dan zou de verwoording "NVMe SSD's die met dit type interface zijn uitgevoerd, zoals ook de Samsung NVMe SSD, ......."
jullie bestaansrecht en onafhankelijkheid niet negatief aantasten als multimediaal platform. Onderstaande is de quote uit dat gesponsorde artikel:

De PCI-Express interface van een Samsung NVMe SSD zorgt voor een veel grotere doorvoersnelheid, maar ook op andere vlakken profiteert je systeem van deze technologie, het bespaart tijdens intensief gebruik namelijk tot 50% processortijd ten opzichte van een sata-ssd. Dat hebben we getest door een Samsung 970 Evo Plus en een moderne sata-ssd te benchmarken met Atto en ondertussen de processorbelasting te meten.

Dat betekent dat je systeem zich dankzij de noeste arbeid van de Samsung 970 Evo Plus kan focussen op zijn primaire taak: het programma of de games die je aan het spelen bent, die daardoor sneller en vloeiender werken. Daarom loont de upgrade naar een Samsung 970 Evo Plus en kun je veel meer uit je systeem halen. Hieronder zie je de grafieken van een test met het benchmarkprogramma Atto. De processorbelasting bij de sata-ssd begint bij zo’n 50%, terwijl de Samsung 970 EVO Plus op slechts 25-30% uitkomt. Dat zijn merkbare verschillen! Dat maakt dat deze supersnelle ssd's de beste keuze zijn als je het uiterste uit je configuratie wil halen.
Die verwoording lijkt me een beetje cringy. #my2cents & #succes-ermee!:cool:

Beste govie, je zegt het zelf al: het is een gesponsord artikel.
Los daarvan, ik denk dat je iets meer leest in de frasering dan de schrijver bedoeld zal hebben - ik kan me ook voorstellen dat ik zelf in een review van een afzonderlijke pci-e nvme ssd zo'n soort frasering zou gebruiken ("dankzij de pci-express interface" oid). Uiteraard is het zoals jij het fraseert helemaal neutraal, maar ik geloof niet dat de opsteller van de advertorial de pci-e interface exclusief voor Samsung wilde claimen.

Maar goed, advertorials gaan buiten de redactie om, dus we kunnen er niet veel aan doen - behalve deze feedback doorgeven, waarvoor dank :)

govie

Senior Member
Die NVMe SSD's van Samsung zijn ook prima produkten daar niet van, dus het schaadt niemand. Maar als je claimed "getest" i.m. die zin, dan is de vraag of dat dezelfde voorgeschotelde paradigma in de advertentie de volgende keer nog wel wenselijk is (of toch prima is, weet ik veel). Ik stel het ter discussie voor jullie afdelinkjes intern, verder eigenlijk niks. Ik heb opzich geen problemen met HWI reviews, online artikelen en magazine, maar deze context van de door jullie geplaatste advertentie, zou iemand wat van kunnen vinden of eventueel fout kunnen interpreteren.

Succes ermee!

DatAccountz

Senior Member
Staat in koeienletters "SPONSORED" bij, zie het probleem niet echt. Ze maken claims over PCI-E en ze zetten resultaten erbij.

Roel1966

Senior Member
Ik denk dat HWI haar neutraliteit wel goed bewaard doordat er net zo goed ook een aantal andere reviews staan van vergelijkbare M.2 NVME ssd's met evenzogoed heel goede beoordelingen. Maar oke, voor nieuwkomers kan het een beetje verwarring veroorzaken ondanks dat er duidelijk Sponsored bij staat. Evenzogoed zie ik er zelf geen probleem in en veelal lees ik die sponsored artikelen al geeneens vanwege de twijfel of dat wel neutraal is.

Bovenaan