Gemengde vragen over toetsenborden

paulvr

Senior Member
User systemen
Eigenlijk heb ik al vanaf het allereerste begin (1983) met toetsenborden geëxperimenteerd zonder echt ooit tevreden te zijn. Ik noem enkele zaken:

1. Omdat ik veel in het Duits schrijf begon ik al snel met een duur Duits toetsenbord van Preh, metalen uitvoering, waarmee je tevens een setje caps meekreeg om toetsen een andere bestemming te geven. In het algemeen was zo'n toetsenbord een stuk prettiger werken alleen bleek het al gauw heel problematisch om die in het Duits omgewisselde letters Z en Y omgekeerd te krijgen. Want daar bleek ik ook na een jaar nog niet aan te kunnen wennen en bleef ik dus voortdurend typefouten maken. En het toetsenbord zelf bleek lang niet zo sterk als leek, mijn kinderen kregen de spatiebalk wel onherstelbaar stuk na de nodige spelletjes pac-man.

2. Mijn ogen zijn ook na een staar operatie aan beide kanten niet echt optimaal te noemen. Ik werk weliswaar met bifocaal (veraf op grote maat monitor berekend, dichtbij de afstand oog- toetsenbord) maar dat werkt ook niet echt lekker. Wel had ik baat bij het toetsenbord van een Dell laptop met verlichting omdat het licht door de letters zelf kwam. Recentelijk kocht ik een "verlicht toetsenbord" maar tot mijn verbazing was dat iets waardoor niet de letters maar de ruimte tussen de letters verlicht worden. Iets waar je echt alleen maar last van hebt in plaats van plezier. In advertenties zie ik dat verschil van "verlichte letter zelf en verlichte achtergrond van toetsen" nergens aangeduid.

Dat betreft dan witte letters op een zwarte toets en eigenlijk kent dat dan ook weer nadelen overdag wanneer die verlichting niet zo'n rol speelt. Wat ik wellicht het beste zou kunnen gebruiken zijn dikke chocoladeletters op een witte achtergrond. Trouwens ook een reden waarom ik nooit aan een MAC begonnen ben met die dan niet alleen kleine maar ook nog eens cursief staande letters.

3. Ideaal zou zijn dat je dus de letters zelf verlicht krijgt, dus de lettervorm, helemaal niet de achtergrond. Maar ik neem aan dat dat haaks staat op de wens om zo dik mogelijke letters op een witte achtergrond te krijgen of heb ik dat mis? Zijn er hier misschien meer mensen die dit probleem kennen? Zijn er toetsenborden waarmee in elk geval de 26 letters van het alfabet de volle omvang van de toets lekker dik gedrukt weergeven? Ik vermoed dat als je dat in dikke zwarte letters kunt krijgen op een witte achtergrond dat dat allang OK zou zijn. Tenzij er zoiets bestaat als een toetsenbord waarmee je een aantal toetsen (niet toetsgebieden dus) een eigen afwijkende kleur kunt geven. Bijvoorbeeld de F3 toets en de punt aan het eind van de zin die bij mij vaak ongewenst een komma blijkt te zijn geworden.

Ik ben trouwens een veelschrijver en zou wellicht iets hebben aan een modern mechanisch toetsenbord maar of dat dan ook nog aan die grote dikke zwarte letters-eis kan voldoen, dat zal haast wel niet.

Graag suggesties en ervaringen van mensen voor wie dit ook van groot belang is of er meer van weten. De deskundigheid in winkels blijkt zich te beperken tot "ga maar googlen". Een veel gebruikte kreet die helaas lang niet altijd een bruikbaar antwoord oplevert.

Je kan een Corsair RGB toetsenbord bekijken daar wordt de letter belicht en je kan de toetsen een eigen kleur geven.
Misschien dat je ergens een Corsair K95 RGB Platinum kan uitproberen.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Misschien iets met custom keycaps waar de letters niet gedrukt zijn maar gespoten in transparante kunststof.

Persoonlijk kijk ik eigenlijk nooit op m'n toetsenbord.

Op mijn Thinkpad heb ik toetsenbordverlichting door een lampje dat van boven het display naar beneden op het toetsenbord schijnt.

Voor het typen van Duits zou ik geen ander toetsenbord kopen. Dat is alleen maar irritant met de locatie van de Y en Z inderdaad.

paulvr

Senior Member
User systemen
Hartelijk dank voor jullie suggesties. Om maar met de laatste te beginnen, ik heb destijds op de MULO al een cursus blindtypen gehad en met diploma voltooid. Maar in praktijk is dat voor mij nooit echt volmaakt mogelijk geweest. Enerzijds omdat ik mijn hele leven lang al coördinatieproblemen heb (schrijf bijvoorbeeld heel regelmatig "eht" in plaats van "het") maar ook omdat ik vooral problemen met licht en donker heb. (ik typte trouwens zojuist "dnoker" :) ) Gevoelsmatig weet ik uiteraard waar de toetsen zijn maar ik heb het nodig om de toetsen te zien, niet om elke toets apart te zien voor ik hem indruk maar meer ter oriëntatie. Dit probleem speelt al langer dan een halve eeuw dus echt verwachtingen dat dit nog goed komt zijn een illusie.

Wat doorzichtige keycaps betreft, dat lijkt me geen werkbare oplossing omdat je dan twee letters door elkaar ziet. Dan zou ik beter solide witte keycaps kunnen gebruiken maar het gaat uiteraard om de dikke zwarte hele-toets-bedekkende letters waar ik naar zou moeten zoeken.

Maar goed, blijft dus de Corsair K95 RGB Platinum over, dank je, maar ja, nadat ik ze even opzocht zie ik ook hier dat de letter hooguit 33% van het toetsoppervlak beslaat. En ook weer zwarte toetsen met in dit geval gekleurde opschriften. Maar goed, als elke toets apart een kleurtje naar wens kan krijgen maakt dat heel veel goed. En ja, als het gewoon niet bestaat, witte toetsen met een gehele toets bedekkende dikke zwarte letter dan is dit misschien het hoogst haalbare. Ik kan moeilijk zelf maar eens een toetsenbordfabriekje beginnen :cool:

Bovenaan