1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Geheugen AMD

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door JMM, 24 mei 2019.

1. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Wel, ik wou dit even kwijt:

Als je internet afschuimt lees je meer dan dikwijls dat AMD redelijk picky is met geheugen en dat het, het beste is om de QVL lijst te raadplegen.

Nu, ik heb met een AMD build voor iemand niet direct gekozen om de QVL lijst te volgen omdat het niet zo simpel is om het juiste geheugen te vinden en dan nog binnen een bepaald budget...en met de vooropgestelde snelheid.

Heb dan gekozen voor een betaalbare 3200MHz G-skill 16Gb setje omdat ik uit ervaring weet dat dit merk bijna nooit problemen geeft...maar toch, ik was al op het ergste voorbereid.

Maar wat de realiteit schetste ging finaal mijn petje te boven...Het setje draait onder XMP met een 2600x op de standaard snelheid: 3200MHz met 16-18-18-38 latencies maar wel op 1T!..zonder ook maar één krimp te geven...3200MHz op 1T? Ik kon het amper geloven! ....En nog steeds geen klachten van de gebruiker!

Dus bij deze..wat zal ik zeggen...hoe is dat mogelijk, terwijl AMD bekent staat om geheugen issues te hebben.

Vraag mij af: Is dit een uitzondering of wordt het het picky gedrag van AMD overdreven?

Laatst bewerkt: 24 mei 2019
  2. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    in begin was het ook wel zo hoor maar is allemaal al heel stuk beter geworden, maar sinds de refresh ryzen "2" serie en bios updates slikt het onderhands bijna alle geheugen. Ik heb verschillende setjes al geprobeerd "Gskill, kingston (diverse soorten en snelheden) en tot nu toe pakt i alles wat ik hier heb liggen.

Net zoals ze zeggen dat je snelheid naar beneden gaat als je 4 dimms pakt. Bij het bordje wat ik hier heb draaien alle 4 dimms op 2933mhz. (b450m bazooka plus)..

3. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Ja ok, maar op 1T? Zelfs Intel heeft daar dikwijls problemen mee.

Oh ja, nog vergeten te melden, gewoon op standaard voltage..geen OC dus.

Had ze bij Alternate al verwittigd dat de er een grote kans was dat ik zou terugkomen i.v.m. dat geheugen, waar ze trouwens wel begrip voor hadden....maar niets is minder waar. :)

4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ligt aan de geheugen controller, heeft je kennis toevallig net een goede ;). En algemeen doen ze niet moeilijk over als je geheugen omwisselt tegenwoordig das wel een voordeel.

Ik heb wel vaker van mensen gehoord met AMD cpu's dat ze op 1t kunnen draaien.

5. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Misschien overdreven maar ik vind het fenomenaal, had ik he-le-maal niet verwacht van geheugen dat zelfs niet op de QVL-lijst staat.

Nu ja, ik weet ook uit ervaring dat G-skill en Crucial de minste problemen geven maar toch had ik dit niet verwacht.

6. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Heb net mijn 16GB 3600MHz Corsair geheugen gezet op standaard voltage en timings op 1T en het feest ging niet door met mijn i5 8600k...Oh ja, en die ongeloofelijke B-die Samsung chips hadden daar dus geen boodschap aan..tja..

Nu ja, ik kan wel zakken naar 16-16-16-36-2T i.p.v. de standaard 18-19-19-38 -2T maar toch, 1T wordt hoe dan ook niet geslikt...

7. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Tjah ter vergelijking.. net zoals sommige vrouwen. De ene wel de andere niet :D:p

nick.toebes vindt dit nuttig.
  8. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Ja ja, 't is al goed, hehe...

9. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Het wordt veel lastiger als je 4 geheugenmodules gaat gebruiken, dit levert in de praktijk een behoorlijke reductie van snelheid op. Iets waar Intel geen last van heeft.

10. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Ja had ik ook al opgevangen dat AMD daar last mee heeft.
    Wat ik niet had verwacht is dat 1T werkt met 3200MHz snelheden..of het moet een gelukstreffer zijn in deze build.

11. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    In mijn ervaring is 1t alleen interessant voor de statistieken, heb in het verleden wel eens testen gedaan en merkte in verschillende geheugen benchmarks geen verschil.
    was nog met elpidia hyperchips, ddr3 2000 7-7-7-21 kingston hyperx @ 1t vs corsair dominator @2t.
    de hyperX haalde wel 1t de dominators niet, die gingen echter dan weer tot 2400 9-9-9-27 2t waar de hyperx ergens rond de 2200 bleef steken.

12. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Mijn ervaringen met ddr3 op 1T zijn toch wel wat positiever, ging toch wel wat sneller.

Maar goed, in dit geval vind ik het wel frappant dat deze AMD cpu zonder morren 3200MHz op 1T aanneemt, terwijl veel mensen al liggen te sukkelen als ze boven de 2933MHz gaan, laat staan op 1T.

Die 1T heb ik zelf niet ingesteld maar is door de XMP profile ingesteld.
    Trouwens, zou bij mij zowiezo niet opkomen om dat te doen met een AMD build.

Laatst bewerkt: 26 mei 2019
  13. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Amd loves B-die hoort idereen te weten. Heb je toevallig een set b-die loopt het als een raket.. heb je die toevallig niet wordt het vaak een stuk minder. B-die op gskill kan te strakke timings hebben.. b-die op corsair niet. Out of the box heeft b-die van corsair mijn voorkeur ga je met timings spelen en weet je wat je doet zou ik gskill kiezen.. ja dit verhaal is al best oud.. maar overklokkers draaien afaik nog steeds met b-die.. wonder why.. :p

14. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Veel van de werking van het geheugen hangt ook af van het moederbord. Mijn geheugen staat in de QVL lijst van het moederbord dat ik heb, maar god, moet er niet aan denken om nog maar XMP in te schakelen of ik wordt geplaagd met BSOD's en crashes. Denk dat je maat een moederbord heeft waar men de Bios op punt heeft.

15. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Heb meerdere setjes gestest onderhands, tot nu toe draaide het alles wat ik mijn handen had.. Ook met xmp profiles

16. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Net een BIOS update van mijn Asrock x470 moederbord gedaan en mijn mogelijkheden qua OC van het geheugen zijn volledig veranderd. De mogelijkheden zijn dus afhankelijk van meerdere factoren, niet alleen van het geheugen zelf, maar het hele ecosysteem.
    Vooraf dit goed inschatten is maar beperkt mogelijk dus. Ik hecht ook niet veel waarde aan de QVL lijsten, welke veelal niet worden bijgehouden en gebaseerd zijn op wat de fabrikanten op moment van opstellen beschikbaar hadden.

17. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Moederbord is de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, niet echt top maar werkt inderdaad goed.
    Zelf heb ik altijd goede ervaringen gehad met G-skill en het gebruikte setje was gunstig geprijsd dus toch maar de gok gewaagd en het heeft goed uitgedraaid.
    Setje G-Skill heeft als code: F4-3200C16D-16GVKB, Ripjaws V, XMP, geen idee of daar Samsung B-die opzit.

18. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    JMM en wailingwimmy vinden dit nuttig.
  19. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Thx.

Hynix M-Die blijkbaar...Mmmh vind ik dan des te frappanter dat zijn setje zo goed werkt want Hynix heb ik niet echt hoog staan, altijd wel wat problemen mee ondervonden, of ze klokten moeilijk of niet over of de compatibiliteit was wankel, vind het persoonlijk een echt B-merk.

Ben altijd al een Micron liefhebber geweest, alhoewel de tegenwoordige Samsung's ook zeer goed scoren.

20. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    hier 2x 8gb hynix geheugen 3200 17.18.18.36 1t op 1.4volt van corsair rgb pro serie .
    Alles heeft meer mee te maken hoe goed het bord is namelijk .
    Om 2x 3200 te kunnen draaien moet het bord uit minimaal 6 lagen bestaan namelijk dat word bij amd zelf aangegeven .
    Bezit je dus een goedkopere bord die maar uit 5 lagen bestaat vergeet het dan maar.
    Bezit je een bord uit meer dan 6lagen dan kan je dus meer geheugen aansturen op hogere klok.

Het is dus niet alleen de cpu maar ook de dikte van het moederbord .

Dit is dus dadelijk ook de reden bij de nieuwe amd borden die nog hogere geheugen klok gaan draaien dan zal het bord uit meer lagen gaan bestaan wat de bord duurder gaat worden

Hoe een bord word gemaakt zie link het is leuke informatie.

https://www.techradar.com/news/comp...e-made-a-miracle-of-modern-electronics-709366

JMM vindt dit nuttig.