Gebruik je nog optische media?

Gebruik je nog optische media (discs)?

• Ja, ik heb een interne optische drive in mijn pc en die gebruik ik ook.

Stemmen: 123 26,7%
  • Ja, met een externe optische drive.

Stemmen: 42 9,1%
  • Ja, maar niet met mijn pc (audio cd, video dvd, blu-ray, etc.)

Stemmen: 27 5,9%
  • Nee, ik heb wel een optische drive, maar die gebruik ik nooit.

Stemmen: 154 33,4%
  • Nee, ik heb niet eens een optische drive (intern, extern of in de huiskamer).

Stemmen: 107 23,2%
  • Alleen 3,5" HDD floppy's zijn old-school genoeg voor mij.

Stemmen: 8 1,7%

• Total voters
    461
7

78134

Gast
User systemen

Forum m8

Senior Member
User systemen
Damn, hij laat bergen aan geld liggen en laat heel wat muizen levend achter.

Kan me overigens niet voorstellen dat de Rabobank nu nog zoiets zou doen; een kat met vlammenwerper, mitrailleur en bommen die muizen uitroeit. Gratis bij de kinderrekening!

Het leek op 5,25 floppy's. Hij zat in zo'n grote doos. Maar dat zal dan wel voor de rest met lucht en een boekje gevuld zijn:p
Clipper, daar heb ik werkelijk waar ook nooit van gehoord^_^

En ik meende dat hij van u was. Zelfde game, zelfde taal, ook MS-DOS als avatar/pictogram:)

Het leek op 5,25 floppy's. Hij zat in zo'n grote doos. Maar dat zal dan wel voor de rest met lucht en een boekje gevuld zijn:p
Clipper, daar heb ik werkelijk waar ook nooit van gehoord^_^
Clipper was een 'clone' van Ashton-Tate's dBase3, met als bijzonderheid dat er een compiler in zat, zodat je programma's vlotter liepen (en niet zomaar aangepast (ahum: verbeterd) konden worden...).

Om ook nog even een duit in het 'retro'-zakje te doen: ik heb hier nog een volledig functionele Olivetti M19 (die met de voeding in de monochroom monitor; 'na-licht'-tijd ongeveer een minuut :)) met 8088-CPU, 2 DD 5,25" floppy-drives en 758 KB RAM staan (met de laatste 128 Kb maakte je een 'Ram-Disk' zodat het ding nog een beetje opschoot, vooral met DB3!). Het snoer van het toetsenbord valt uit elkaar (het rubber verpulvert van ouderdom) maar alles werkt nog onder de originele MS-DOS 2.21. En dan te bedenken dat dit niet mijn eerste 'werk'-computer was, dat was een Apple II , later voorzien van een Zilog-board (zodat ik CP/M kon draaien, want dat draaiden de (sjouwbare! Dat kon je nauwelijks draagbaar noemen...) Bondwell's die onze secretaresses gebruikten ook). Die heb ik helaas niet meer.

Diskette's van het kleinere formaat heb ik vast ook nog wel een kist vol van liggen, maar echt gebruikt wordt het niet meer en ik weet niet eens of de floppy drives die mogelijk nog in 1 of 2 pc's zitten überhaupt nog werken.

Vroeger ook een Tandy PC gehad met zo'n monitor met een op VGA-lijkende kabel maar die niet op reguliere VGA past, daar zat ook een grote-floppy drive in verwerkt maar volgens mij hadden we daar bijna geen floppy's voor.
Het draaide verder gewoon MsDOS en Windows 3.1, echter door blikseminslag werkte alleen MsDOS later nog, de PC is later uit elkaar gehaald en geen idee waar het allemaal is heen gegaan, de harde schijf zal vast nog wel ergens liggen.
Leuke tijden waren dat toen wel met die retro dos spelletjes in de jaren 90 en lekker ouderwetse IBM Model M type toetsenbord, een muis met 3 vaste knoppen zo vierkant als het kan zijn samen met een dot matrix printer die hier nog wel ligt overigens.

Over diskette's gesproken, ik heb hier nog een doos liggen van IBM DOS 5.0 met de installatie diskette's en complete handleiding (zo ging dat vroeger blijkbaar).
Ziet eruit zoals dit:

Maar ja of het spul nog werkt na al die jaren in de doos op zolder te hebben gelegen...

jimh307

Senior Member
User systemen
Blijft toch mooi spul dat hele retrogedoe.
Redcat was wel geinig om te zien. Het past op een enkele floppy en kun je nagaan dat een modern spel 50.000 keer groter is. De tijd gaat zo snel.
Ik weet nog dat ik op DOS zat en DriveSpace installeerde om maar meer ruimte vrij te krijgen. Ik maakte ook mijn eigen DOS diskettes zodat DOS 6.2.2 ook werkte op een PC XT.

Mooie oude tijden.

@rikstigter, Zien we daar misschien een user system van terug op de thuispagina van Hardware.info?:)
Lijkt me wel leuk om hem te zien. En had @MSDOS Retro nou ook niet een Olivetti? Ik meende dat iemand dat had. Hij was toen in de keuken gefotografeerd, en was een beetje stoffig:p

Leuk dat er nog meer mensen zijn die deze oude technologie nog bezitten en ermee hebben gewerkt:)

Ik heb 1 bluray intern, 1 bluray extern, dvd-writers, audio-cd's, dvd's, voor backups, Mega-keys, pgp revoke keys, etc. Dat wordt zonder wel heel lastig. Usb sticks die worden nogal vaak geformatteerd voor van alles hier, optische media dan kan dat niet.

@rikstigter, Zien we daar misschien een user system van terug op de thuispagina van Hardware.info?:)
Lijkt me wel leuk om hem te zien. En had @MSDOS Retro nou ook niet een Olivetti? Ik meende dat iemand dat had. Hij was toen in de keuken gefotografeerd, en was een beetje stoffig:p
Tja, als ik 'm als 'user-system' opvoerde zou ik hem eigenlijk ook echt moeten gebruiken en ik vrees dat ik daar het geduld niet (meer) voor heb. Maar ik zal 's een foto maken van het systeem, kan ik meteen de (jaarlijkse! ;)) test doen om te zien of ie nog werkt.

Na een schoonmaakbeurt, het stofvrij maken. Wat er precies gebeurd is snap ik nu nog niet, maar er hing een brandlucht en hij ging nooit meer aan.
Die is dus helaas met het grofvuil weg gegaan.
Ai! Wat jammer):
Gecondoleerd met het overlijden van Olivetti.:(

Misschien heeft u per ongeluk tijdens het schoonmaken ongemerkt een component geraakt, die dan los ging, en dan weer contact maakte met bepaalde delen die geen contact mocht maken?
Ik heb zelf tot nog toe 1 keer meegemaakt dat ik met een kwast een SMD condensator van het PCB veegde.:eek: Gelukkig kon ik hem er weer op solderen.:)

Ik maak gebruik van luisterboeken die op een CD staan. Dus ja ik gebruik de drive heeel veel. Ik moet er niet aandenken om zonder te kunnen. Jammer dat een heleboel kastenmakers niet meer de moeite nemen om ruimte te maken om weer een optische drive te kunnen inbouwen. Aangezien ik binnenkort weer aan een nieuwe PC toe ben, ben ik al aan het kijken welke kast ik dit keer zal kiezen. helaas wordt de keuze wel erg beperkt.

Bovenaan