Gebruik je nog optische media?

Gebruik je nog optische media (discs)?

• Ja, ik heb een interne optische drive in mijn pc en die gebruik ik ook.

Stemmen: 123 26,7%
  • Ja, met een externe optische drive.

Stemmen: 42 9,1%
  • Ja, maar niet met mijn pc (audio cd, video dvd, blu-ray, etc.)

Stemmen: 27 5,9%
  • Nee, ik heb wel een optische drive, maar die gebruik ik nooit.

Stemmen: 154 33,4%
  • Nee, ik heb niet eens een optische drive (intern, extern of in de huiskamer).

Stemmen: 107 23,2%
  • Alleen 3,5" HDD floppy's zijn old-school genoeg voor mij.

Stemmen: 8 1,7%

• Total voters
    461
Tuurlijk gebruik ik nog optische media. Alsook floppy's en diskettes;)
Dvd's gebruik ik nog om back-ups te maken van mijn foto's en video's. En om een installatie DVD en of CD te maken.
Maar ook nog om DVD's te bekijken:)

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ja, als je de seek-tijden buiten beschouwing laat lijkt het mee te vallen...
Dat is als zeggen dat een harddisk die 200MB/s haalt best snel is, vergeleken met een SSD...
Voor je filmverzameling maakt die seek-time niet uit, dat zijn allemaal gigantische blokken sequentiële data.

Mijn C: image naar een HDD ging gisteren ook met >100 MB/s..

Voor je filmverzameling maakt die seek-time niet uit, dat zijn allemaal gigantische blokken sequentiële data.

Mijn C: image naar een HDD ging gisteren ook met >100 MB/s..
Akkoord, maar voor de dagelijkse dingen pak ik liever een USB stick of externe harddisk.
Je kan een Windows 10 stick maken + installeren binnen de tijd van het installeren vanaf een DVD.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Akkoord, maar voor de dagelijkse dingen pak ik liever een USB stick of externe harddisk.
Je kan een Windows 10 stick maken + installeren binnen de tijd van het installeren vanaf een DVD.
Hangt een beetje van je internetverbinding af. Downloaden van die image voor op de USB stick duurde bij mij gisteren ongeveer een halve minuut, maar bij meeste mensen toch al snel 10x zo lang.

Zelf net een verse install gedaan. No0b EA Origin laat niet toe dat je tegelijk iets download en van schijf installeert...

jimh307

Senior Member
User systemen
Behuizingen bieden er vaker niet dan wel ruimte voor, games en andere software worden steeds vaker alleen digitaal gedistribueerd, het aanbod aan drives neemt continu af: de tekenen aan de wand zijn duidelijk, maar wij vroegen ons af: wie gebruikt nog optische media?
Zelf heb ik wel een optische drive en ik gebruik hem af en toe nog wel eens. Soms om een DVD te branden (eigen video-opname) voor andere mensen, maar steeds vaker zet ik het op een USB stick. Ik heb een USB-stick van 128 GiB en die dient voor back-up doeleinden en als video-opslag.

Kennissen en vrienden die de mediabestanden op DVD willen kan ik voorzien. Nog een voordeeltje van een optische drive is de bijgeleverde moederbord DVD. Als een BIOS flash mocht mislukken dan kan het moederbord deze automatisch terug flashen via de originele DVD volautomatisch. In deze is het dus nuttig. Ook heb ik nog de originele Windows 10 DVD en een originele Windows 7 DVD. Het is altijd handig om een optische drive achter de hand te hebben.

Laatste BIOS update was voorzien van nieuwe microcode voor de CPU en deze heb ik ook op een opstartbare DVD staan.
Eerst gingen de diskettes en nu de optische drive. Met de komst van snelle internetverbindingen en Steam, origin en Gog is de optische drive min of meer obsoleet geworden. Op een DVD past maar 4,7 Gigabyte en een beetje spel is al rap 50 Gigabyte. Downloaden hier gaat met 12 Megabyte per seconde (80-100 mbit) en dat is even snel als de installatie via een optisch medium zoals Dvd's. In die zin is het overbodig.

Heb er nog wel een in de pc zitten, maar heb hem losgekoppeld (scheelt weer wat kabels bij mijn modulaire voeding) het is zeer sporadisch dat ik hem nodig heb. Eigenlijk alleen als mijn broer een cd koopt in de winkel en bang is dat hij beschadigd door veelvuldig gebruik dat ik hem nog eens een kopietje van maak voor in de auto bij hem. Maar ik heb daar dus een externe brander voor. En heb in mijn mediacenter nog wel een brander zitten aangesloten.

Ik stoei nog wel vaak met Linux distro's maar daar pak ik lekker een usb stickje voor. Veel handiger ook als je meerdere distro's wil uitproberen zonder iedere keer een cd of dvd te vern**ken die je misschien maar 1 keer wil gebruiken.

Tuurlijk gebruik ik nog optische media. Alsook floppy's en diskettes;)
Ik vermoed echter dat je die floppy's en diskettes alleen uit nostalgische overwegingen nog handhaaft. Want ze worden niet of nauwelijks meer gemaakt. Ik las bij Sony voor het laatst in 2011. En drives worden al sinds jaren ook nauwelijks meer geplaatst. Heb nog wel een externe in de kast liggen waar ik onlangs nog iemand blij mee maakte door hem even uit te lenen. Maar de bestanden op die diskettes heb ik al jaren geleden overgebracht naar de interne of externe harde schijf en de diskettes vervolgens vernietigd.

7

78134

Gast
User systemen
Heerlijk toch die oude meuk. Een aantal zitten zelfs nog in het plastic :D
Die game redcat doet het bij mij nog steeds sinds 1994

IMG_20181020_000453.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
7

78134

Gast
User systemen
En een heel OS is mogelijk met Kolibrie OS
Dat draait zelfs op de eerste Pentiums? :cool::)

• a pentium compatible processor (486/386 will not work!)
  • at least 8 Mb of ram (you will want more to run applications, have a background etc), night build - at least 6 Mb of ram
  • a medium to boot from (floppy/cd-rom/harddisk/usb/network)
  • a VESA compatible graphics card (however, VGA modes are also supported)

Zo te zien wel. Ik had het heel lang geleden eens op de PC uitgeprobeerd (volgens mij een Celeron voor socket 370). Het was bestwel geinig om te zien dat een heel OS vanaf die ene diskette kon opstarten en werken:)

Bovenaan