Gebruik je nog optische media?

Gebruik je nog optische media (discs)?

• Ja, ik heb een interne optische drive in mijn pc en die gebruik ik ook.

Stemmen: 123 26,7%
  • Ja, met een externe optische drive.

Stemmen: 42 9,1%
  • Ja, maar niet met mijn pc (audio cd, video dvd, blu-ray, etc.)

Stemmen: 27 5,9%
  • Nee, ik heb wel een optische drive, maar die gebruik ik nooit.

Stemmen: 154 33,4%
  • Nee, ik heb niet eens een optische drive (intern, extern of in de huiskamer).

Stemmen: 107 23,2%
  • Alleen 3,5" HDD floppy's zijn old-school genoeg voor mij.

Stemmen: 8 1,7%

• Total voters
    461
Ik maak er bijna geen gebruik meer van. 2 weken geleden nog even gebruik van gemaakt. Ik heb een LG GGW-H20L 6X blu ray brander tot 50GB. Deze blu ray brander kocht ik op 26 februari 2009 voor €159,- net even online opgezocht bij mijn aankopen :) en deze zit nu bij mijn Skylake computer mijn 3e computer

AMD Athlon 64 X2 4400+ (2009-2009)
Intel Core i7 860 (2009-2015)
Skylake (2015-tot heden)

Deze brander gaat mee naar mijn volgende computer en ik zie dan geen reden om hem te vervangen. Ik dacht ooit een computer zonder blu ray is geen High-End :D

Ik heb 6 Blu Ray titels gekocht tot nu toe

Laatst bewerkt:

r0xz

Senior Member
User systemen
Ik youtube-dl nog wel eens wat voor familie, en dan haal ik de mp3 eruit voor in de auto. Vaak is dit dan nog op CD.
Voor de rest niet veel meer.

Laatst bewerkt:
Ja voor de Xbox One X en het afspelen van UHD 4K HDR films. en heel af en toe een spel.
In de PC al jaren niet meer. Heb nog wel een laptop met een dvd drive mocht het nodig zijn.

Ik heb m'n ouwe OptiArc DVD-brander in een extern USB kastje gemonteerd.
DVD schijfjes passen nog in mijn backup 'filosofie': meerdere media en meerdere versies.
1. Alle data gaat op de NAS, die een RAID5 setup heeft (ok, RAID is geen backup)
2. Maandelijks een backup naar externe disk, die volledig losgekoppeld is wanneer niet in gebruik.
3. Om de x maand nog eens hetzelfde naar een 2de externe disk.
4. Ik probeer nog om de 4-6 maand een backup op DVD te doen van de allerbelangrijkste data. Die gaan dan in zo'n schijfjesmap op een donkere plaats.
5. Ik moet ook nog 's checken om een encrypted backup naar een cloud service op te zetten, dan heb ik ook nog iets buitenshuis.
Ik denk zo toch vrij veilig te zitten...

Mijn HTPCs hebben ook een BD-ROM. Maar sinds ik een bluray speler gekocht heb, wordt die lezer niet echt meer gebruikt.

maniac2003

Senior Member
User systemen
Hebben we geen multi-stem mogelijkheid? :D

Gestemd op "Ja, maar niet met mijn pc (audio cd, video dvd, blu-ray, etc.)"
Daarnaast heb ik ook een Blu-Ray brander in de PC zitten. Maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

Nee, ik heb wel een optische drive, maar die gebruik ik nooit.

Vaak kan je op de markt nog leuke, oude of onbekende series / films en dergelijke vinden.
Dan gebruik ik mijn optische drive om alles te rippen en op mijn media server te zetten.
Voor de rest doet ie niets.

Ik heb er vier:
  1. Een BD-RW in mijn desktop PC
  2. Een externe BD-RW bij de HTPC
  3. Een externe DVD-RW bij mijn laptop
  4. En nog een interne DVD-RW in de tweede desktop
Alleen 1) en 3) gebruik ik regelmatig, meestal voor het 'rippen' van CD's. Die koop ik nog heel graag o.a. vanwege de 'hoezen/inlays'.

Bovenaan