Gebruik je nog optische media?

Gebruik je nog optische media (discs)?

• Ja, ik heb een interne optische drive in mijn pc en die gebruik ik ook.

Stemmen: 123 26,7%
  • Ja, met een externe optische drive.

Stemmen: 42 9,1%
  • Ja, maar niet met mijn pc (audio cd, video dvd, blu-ray, etc.)

Stemmen: 27 5,9%
  • Nee, ik heb wel een optische drive, maar die gebruik ik nooit.

Stemmen: 154 33,4%
  • Nee, ik heb niet eens een optische drive (intern, extern of in de huiskamer).

Stemmen: 107 23,2%
  • Alleen 3,5" HDD floppy's zijn old-school genoeg voor mij.

Stemmen: 8 1,7%

• Total voters
    461

David van Dantzig

Hoofdredacteur Hardware Info
User systemen
Behuizingen bieden er vaker niet dan wel ruimte voor, games en andere software worden steeds vaker alleen digitaal gedistribueerd, het aanbod aan drives neemt continu af: de tekenen aan de wand zijn duidelijk, maar wij vroegen ons af: wie gebruikt nog optische media?

ruftman

Senior Member
User systemen
Ik heb een interne optische drive en die gebruik ik af en toe om een CD'tje te branden voor mijn ouders. Een cd speler is zo'n beetje het modernste apparaat wat zij hebben.....

elivdg98

Senior Member
User systemen
In mijn laptop heb ik nog een interne, bij mijn desktop een externe dvd-rw drive. Overigens gebruik ik bij mijn oudere pc's vaak gewoon nog 3,5" en 5,25" floppy's en heb ook een pc die ik special gebruik om data naar die type media over te brengen. :)

Gebruik nog steeds interne DVD drives in al m'n PC's.
Alhoewel het niet vaak is, zal ik voorlopig nog niet zonder zitten zolang spelmakers geen USB's gebruiken als verspreiding.

Ik koop graag ook goede spellen fysiek zodat ik altijd een basis setup bij de hand heb, als ze dan in de toekomst patches gaan introduceren waardoor het spel onherstelbaar gehandicapt raakt qua features (zoals missende muziek) kan ik hier makkelijk omheen.
En ik vind het persoonlijk nog steeds leuk een echte doos te hebben, sommige gelimiteerde edities heb je zelfs nog fysieke extra's.

Verder is het installeren vanaf de DVD van een spel met tientallen gigabytes grootte toch wel bijna een halve dag werk, maar gezien ik niet van online DRM platformen teveel afhankelijk wil zijn en m'n download snelheid ook 'maar' 50mbit is rip ik deze installatie DVD's vaak naar de HDD.

In plaats van 5 uur benodigd te hebben voor een enkel spel zoals GTA V te installeren met 54GB vanaf de DVD's en dan nog de patches, staan nu alle DVD's en patches op de HDD en kan de klus binnen 20-30 minuten klaar zijn met een inmiddels 79.6GB groot, dit wordt geïnstalleerd op een inmiddels bijna 10 jaar oude SATA2 HDD.

En tja, er worden soms nog wel eens audio CD's gebrand of geript voor het luisteren op de PC zelf of in de auto.

ruftman

Senior Member
User systemen
Gebruik nog steeds interne DVD drives in al m'n PC's.
Alhoewel het niet vaak is, zal ik voorlopig nog niet zonder zitten zolang spelmakers geen USB's gebruiken als verspreiding.

Ik koop graag ook goede spellen fysiek zodat ik altijd een basis setup bij de hand heb, als ze dan in de toekomst patches gaan introduceren waardoor het spel onherstelbaar gehandicapt raakt qua features (zoals missende muziek) kan ik hier makkelijk omheen.
Ik kocht laatst een fysiek spel. Wat denk je dat in de DVD hoes zat? Alleen een downloadcode. De verkoper was ook even in de war, maar op de DVD hoes zat inderdaad een sticker die aangaf dat er alleen een downloadcode in hoort te zitten.

Ik kocht laatst een fysiek spel. Wat denk je dat in de DVD hoes zat? Alleen een downloadcode. De verkoper was ook even in de war, maar op de DVD hoes zat inderdaad een sticker die aangaf dat er alleen een downloadcode in hoort te zitten.
Dit heb ik tot dusver enkel gezien bij bepaalde DLC's zoals van Battlefield Bad Company 2.
Verder heb ik ten alle tijden nog DVD's ontvangen met installatie media.

Ik zal geen fysiek spel kopen die enkel een downloadcode in de doos heeft zitten, maar gelukkig is dat nog lang niet altijd het geval.
Ik meen dat Metal Gear Solid een spel was waarbij dit wel gebeurd is.

Ik ken nog mensen die zo af en toe een gebrande cd/dvd willen.
Ik heb nog wat spellen op CD/DVD roms staan die ik zo en dan speel.

Dus ja ik gebruik mijn DVDR speler/brander nog steeds.

7

78134

Gast
User systemen
PC heeft een interne drive, de HTPC een externe.
De rest van de PC's heeft een CD-ROM/DVD en Floppy Drive erin. De snelste is een XP3200+, de traagste een 486-33 MHz

MMe

Senior Member
User systemen
Ik brand soms een Ubuntu DVDtje als er weer een LTS versie is, en met kerst draait mijn vriendin een kerst CD, want we hebben voor de rest geen CD installatie.

Bovenaan