1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Garantie vraag waterkoeling computer lekt

Discussie in 'Overige computer discussies' gestart door Robin de Bie, 14 mei 2019.

1. Robin de Bie

Robin de Bie Member

Sinds:
    14 mei 2019
    Hallo mijn 3 maanden oud coolermaster closedloop waterkoeling is gaan lekken op de moederbord en videokaart gelukig was de cpu niet geraakt heb alles opgestuurd naar alternate onder garantie na 1 maand lang heeft coolermaster nog steeds niet gereageerd is mij vermeld en ze geven me de optie om te wachten of ze kunnen me alles beschadigt terug sturen

wat kan ik hier aan doen?

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 14 mei 2019
  2. Robin de Bie

Robin de Bie Member

Sinds:
    14 mei 2019
    Sorry voor de dyslextie

3. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Alternate Belgie of Nederland? (als het belgie is : de eerste twee jaar is alternate sowieso aansprakelijk en is het hun probleem hoe ze het met Coolermaster regelen ... Je pc had al lang hersteld terug moeten zijn - - Gezien het feit dat ze het niet in een redelijke termijn oplossen (en omdat het zich in de eerste zes maanden voordoet) : verbreking van het contract en geld terugeisen. Doen ze dit niet : Testaankoop contacteren. ... Als het Nederland is : geen idee).

LaCrimosa vindt dit nuttig.
  4. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Een geluk dat er geen andere onderdelen defect/beschadigd zijn geraakt door de lekkage. Cooler Master vergoed deze niet en verwijzen je door naar je verzekering. Eén van de hoofdredenen dat ik mijn AiO van Cooler Master heb verwijderd uit mijn systeem en ben overgegaan op luchtkoeling.

5. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Tsja... Coolermaster… NZXT daarentegen hoor je weinig slecht over... Je betaald er ook wat voor...

6. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    Nxzt en Corsair is de weg voor waterkoeling.

Alle anderen gewoon links laten liggen .

Verder wie heeft de pc in elkaar gezet?

Jij of alternate .
    Als alternate het in elkaar heeft gezet is het hun probleem .
    Heb je het zelf gedaan dan moet je gebruik maken van de garantie of verzekeringen.

Coolmaster staat na jaren gebruik bij mij nu op de black list .
    Zelfde als Asus en gigabyte.
    Maar dat is persoonlijke keuze.

Maar ja coolmaster is ook niks meer dan label China plakker geworden .
    Zelfde als sharkoon dat is ook label plakker.

Coolmaster heeft veel last van lekken van waterkoeling veel mensen klagen er over .
    Na onderzoek ook besloten dat niks van hun afneemt.
    De kwaliteit is gewoon om te huilen.

quiller vindt dit nuttig.
  7. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    En dit is dus DE reden dat ik zelden mensen aanraadt om zelf hun pc in elkaar te steken... En al zeker als het high end is... Ja je bespaard 70-100 euro assemblage kosten, maar je geeft ook een heel pak zekerheid / gemak uit handen... EN als alternate het zelf gedaan heeft in dit geval hoor ik het graag want dan staan die bij mij vanaf nu op de blacklist (Dus als ze dit lezen weten ze het meteen).

Sw333t vindt dit nuttig.
  8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Allereerst zal je via geprefereerde mogelijkheid telefonisch of email/contact formulier (klantenservice Alternate) contact behouden gedurende deze reparatie of vervangbehandeling.
    Zij zijn nog steeds verantwoordelijk voor de levering van het beschadigde of lekkende onderdeel.

Ik begrijp uit je schrijven dat je direct (email ?- ) contact hebt met Cooler Master?
    Zij hebben jou de optie gelaten om:
    1. te wachten, dus geduld hebben maar je kan hen wel vragen hoe lang het volgens hen gaat duren ;)
    2. alles in beschadigde toestand en ongerepareerd retour te sturen > daar schiet je niks mee op.

Voor de voortgang van het proces zal je bijvoorbeeld Cooler Master wel de tijd moeten gunnen de zaak voor hen te onderzoeken.
    Als het uitblijven van een update op de voortgang langer gaat duren, verstuur je zelf een mailtje en vraag je hoe het ermee staat.
    Een maand plus klein weekje (sinds posten van dit topic en reageren op deze post ) is wat lang dus zelf actie ondernemen is noodzakelijk! Blijf vooral kalm en sta hen vriendelijk te woord. Het is voor jou lijkt me al frustrerend genoeg zonder pceetje.

Laat het ons/forum even weten hoe het je vergaat.

9. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    In principe maakt het niet uit bij welke Alternate vestiging het spul vandaan komt. Alle garantie voorwaarden voor retourneren zijn immers gelijk ongeacht welk land binnen de EU.
    Alternate is oorspronkelijk opgericht in Duitsland lees hier (nl) of daar (be) oder hier (de).
    Als je het niet eens bent met de wijze van uitvoering door een lokale fysieke of online winkel, kan de topicstarter de desbetreffende dochterkantoor aankaarten op het hoofdkantoor in duitsland omtrent z'n ongemak gedurende de afhandeling van de lekkende waterkoeling. ;)
    Al die (achterbakse) dreigementen zijn onnodig. Ding is gaan lekken, klant zit met een probleem en schade als gevolg van.

10. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    @eismc2 Wat je zegt is fundamenteel fout. In Nederland is er bv (voor zover ik weet) een andere interpretatie van de garantiewetgeving (EU) dan in Belgie in de wet verweven. In Nederland heb je zo vaak slechts één jaar echt garantie in de winkel, maar kan je langs de andere een subjectieve garantie inroepen als van sommige producten een langere levensduur mag verwacht worden (mea culpa als ik het verkeerd verwoord, maar zo begrijp ik wat ik er over lees maar ben in Nederland niet zo thuis). In Belgie daarentegen is de winkel VERPLICHT om 2 jaar garantie in acht te nemen (waarvan de eerste zes maanden elk defect verondersteld wordt als zijnde een fout die reeds aanwezig was... : Lees de winkel zal moeten bewijzen (moeilijk) dat een fout bij jezelf ligt).

11. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    @quiller
    Exact hetzelfde als in Nederland dus.

eismc2 vindt dit nuttig.
  12. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Ehm… Nochtans kom ik bij veel winkels in Nederland een garantie tegen van 1 jaar. Dit is in Belgie onmogelijk. (lees verboden).

13. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Hey @quiller
    Hoe dan ook is het voor de topicstarter van belang dat hij waar krijgt voor z'n ongemak hetgeen hij nu ervaart, vandaar zijn vraag naar het forum toe.
    Voor jou en mij zou ik het fijn vinden om het focus hier in dit topic niet uit het oog te verliezen door het veralgemeniseren van minder toedoendende zaken.

Het is immer het geval met garantiebepalingen dat mensen maar al te makkelijk vergeten dat je een onderdeel 'als het ware' in bruikleen hebt onder garantie. Bezit is daarin veelal een ander verhaal.

Da's wel zo fijn voor iemand die met zulks een probleem worstelt. In Robin's geval zit hij vroeg in het garantieproces en is de kans groot dat het (hopelijk) naar behoren opgelost zal worden. De vraag kan momenteel nog onbeantwoord blijven in hoeverre Cooler Master of Alternate de andere beschadigingen voortkomend uit het koelbloklek, op gaan lossen.
    Die schuldvraag is allerminst eenvoudig, sinds TS de (onsamenhangende) onderdelen los heeft gekocht en in elkaar gezet; daar zal Alternate het wellicht ook op gooien als er voor hen reden daartoe is.
    Dat neemt niet weg dat Alternate hem misschien al een lekkend koelblok heeft geleverd. Wie zal het zeggen?
    En het antwoord daarop wachten we dus even af. :)

Sw333t vindt dit nuttig.
  14. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    De discussie hoort niet binnen dit topic. Daarin heeft @eismc2 totaal gelijk.

Laatst bewerkt: 22 mei 2019 om 13:49
  15. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Van de consumentenbond in nederland :
    Garantie
    Winkeliers en fabrikanten geven meestal 1 of 2 jaar garantie op hun producten. Ze beloven daarmee dat het product bij normaal gebruik gedurende die periode probleemloos functioneert.

Dat gezegd zijnde (mijn mening) :
    Kortom : een winkelier MAG in Nederland 1 jaar garantie geven (maar in nederland zit je ook met de 'verwachte levensduur' verweven in de wetgeving. Dit werkt mijn inziens wel discussie in de hand, MAAR kan zorgen dat je ook langer dan 1 jaar van garantie kan genieten) - Belgie daarentegen is duidelijk in deze : TWEE jaar garantie. Als je denkt dat jouw product dat niet haalt biedt je dat niet aan in Belgie OF je blijft het vervangen / repareren (gaat rommel tegen) (aldi heeft dit al vaak ondervonden ;))

Betreffende discussie in dit topic : wijkt gedeeltelijk af MAAR is in de hele garantie discussie wel degelijk relevante informatie (dat gezegd zijnde hierbij stop ik ermee ;))

Sw333t vindt dit nuttig.