1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Game PC - 08-2016 - Waarde

Discussie in 'Wat is dit nog waard?' gestart door nLs90, 27 aug 2017.

1. nLs90

nLs90 Senior Member

Sinds:
    16 dec 2007
    Ik zou deze pc graag willen verkopen. (Foto pc)
    Hoeveel zou deze nog waard zijn?
    Is aangekocht geweest bij VG Computers (welbekend voor het leveren van goeie kwaliteit) op 08-2016 en amper gebruikt, vandaar de verkoop.
    Garantie nog inbegrepen.

CASE: Fractal Design Define R5 Black
    MOBO: Z170A GAMING M5
    CPU: i5-6600K
    COOLER: Cooler Master Hyper 212 EVO
    GRAKA: MSI Geforce GTX 1070 Gaming X 8G
    RAM: 16 GB Crucial Ballistix Sport 2400 mhz
    HD: Samsung SSD 850 EVO 500GB
    Voeding: Corsair RMx 550 Watt
    Extra: Samsung Writemaster SH-224FB Black
    Windows 10 Pro x64 (=> custom image) + levenslange garantie op softwareproblemen

Oorspronkelijke prijs was € 1742 incluis custom windows image (Config bij VG Computers)
    Als ik hem nu samenstel bij bijv. Alternate (Z270 ipv Z170) kom ik op € 1827,36 en dit zonder de custom Windows image
    (Voorbeeld bij Alternate)

Ik heb eventueel ook 2x 4 TB WD Red in aanbieding, aankoopprijs hiervan was € 340

(Zie ook link naar 2ehands.be)

Laatst bewerkt: 28 aug 2017
  2. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Cooler Master Hyper 212 Evo € 28,00 € 28,00
    1 Corsair RM550x € 88,95 € 88,95
    1 Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3-1600 CL9 kit € 114,09 € 114,09
    1 Fractal Design Define R5 Black € 97,01 € 97,01
    1 Intel Core i5 7600K Boxed € 214,35 € 214,35
    1 MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8GB € 543,29 € 543,29
    1 MSI Z270 Gaming M5 € 183,95 € 183,95
    1 Samsung 850 Evo 500GB € 159,00 € 159,00
    1 Samsung SH-224FB € 18,95 € 18,95
    9 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.447,59

Even voor het gemak een 7600k gepakt en zit op +/- €1500 bij Megekko/Azerty

Qua 2e hands waarde moet je denken aan ongeveer €1000

Xpl0visi0n vindt dit nuttig.
  3. nLs90

nLs90 Senior Member

Sinds:
    16 dec 2007
    In NL is het iets goedkoper, zie verschil alternate.nl en alternate.be

Je bent een Windows Pro x64 vergeten, als tevens leveringskosten en assamblagekosten...
    Dus zoveel goedkoper zal je niet uitkomen! upload_2017-8-28_13-54-44.png
    En VG Computers geeft een custom image die snel en stabiel werkt en biedt levenslange garantie op softwareproblemen!
    Ook perfect afgestelde bios, GUI en bouwkwaliteit zijn niet te onderschatten.

1000 euro is er wel héél ver naast voor een pc die nog quasi nieuw is en nog steeds top!
    Je doet er toch geen 50% af na een jaar, als ie nog in perfecte staat is en de huidige nieuwprijs - laat ons eerlijk zijn - zo goed als niet lager lager ligt dan de aankoopprijs...
    De GTX 1070 staat zelfs duurder dan de aankoopprijs...

Onder de 1350 wordt er zelfs niet gepraat en dan ben ik nog mild.

Laatst bewerkt: 28 aug 2017
  4. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
  5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Leverings en assemblage kan je niet mee rekenen bij de 2de hands verkoop omdat dit een persoonlijke keuze van jou was, maar er genoeg zijn die het systeem zelf bouwen en je dus puur en alleen de hardware zelf kan rekenen.

Ik denk zelf ook eerder richting 1000 tot 1100 euro ondanks dat wat jij schrijft ook zeker redelijk is, maar de kans dat je dan snel kan verkopen is gewoon een stuk lager. Je zal dus de afweging moeten maken, of snel verkopen en lager in prijs gaan zitten, of dan langer wachten totdat iemand komt die er jou prijs voor wil betalen.

Helaas werkt dit nu eenmaal zo bij 2de hands hardware en ik b.v. een tijdje terug mijn systeem wilde verkopen vanwege financiele problemen, en mijn systeem dan bijna vergelijkbaar is als jou systeem op de videokaart na dan. Zelfs voor 1100 euro had ik geen enkele bieder en uiteindelijk heb ik maar besloten het systeem niet te verkopen.

6. nLs90

nLs90 Senior Member

Sinds:
    16 dec 2007
    Ik begrijp gewoon de redenering niet... wat koop je 'nieuw' voor 1000 euro... qua prestaties is dat een pak minder...
    Nieuw kost de graka al +- 540...

1300-1350 lijkt mij echt meer dan redelijk

7. nLs90

nLs90 Senior Member

Sinds:
    16 dec 2007
    Zijn onze 2 pc's dan niet meer waard door 'de prestaties'? Wat voor prestaties koop je nieuw voor €1100...?

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Helaas werkt het op de 2de hands markt vaak niet zo en proberen mensen zo goedkoop mogelijk uit te zijn, maar probeer het uit zou ik zo zeggen en zet eens een advertentie met jou vraagprijs. Gewoon kijken wat er op af komt en dan kan je altijd naderhand nog bekijken om of los te gaan verkopen, of om toch wat in prijs te zakken, of nog verstandiger, gewoon je systeem behouden.

Cornee vindt dit nuttig.
  9. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik ben het met @Roel1966 eens, €1100 is een redelijke prijs. De meeste game pc's op Marktplaats die in jouw vaarwater zitten hebben een i7 aan boord, dat is toch aantrekkelijker voor kopers.

Niemand gaat 1350 uitgeven aan een pc die nieuw voor 1450 te bouwen is.

10. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Wat de TS ook duidelijk over het hoofd ziet (voor een waardebepaling) is dat zijn huidige i5 'slechts' vier cores heeft (en dus geen hyperthreading)... Dit is (eindelijk) te weinig om nog toekomst te bieden voor dit systeem. Een systeem met i7 zou een pak minder aan waarde verloren hebben op dit jaar tijd.

Danny091283 vindt dit nuttig.
  11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wat???

Dan nog veel plezier met je systeem :)

Voor 1100 koop je iets nieuws... mét garantie. Zelfs doosjes openmaken etc.
    Zodra jij met je PC de winkel uitloopt rolt er al 150 euro af. Weinig gebruik is niet te controleren, image verhaal is gewoon bullshit, etc.

12. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    En wat nou als je helemaal geen windows wilt? Pro is voor veel mensen uberhaupt nutteloos.

1000-1100 is gewoon ongeveer wat het waard is. Kan je ontzettend defensief worden, maar dat verandert niets aan de waarde.

Onder de 1350 word er niet gepraat? Veel succes met je computer nog dan, niemand koopt deze computer voor 1350.
    Voor 1350 kan ik een pc bouwen die maar weinig onderdoet voor deze pc, en dan heb ik alles nieuw, en alles met volledige garantie.

Computers raken ontzettend snel de waarde kwijt.

Het hele image en levenslange garantie op software doet mij (gebruik mezelf even als voorbeeld) ook niets. Wat moet ik daar mee? (en is het uberhaupt overdraagbaar?)
    Dan ben ik gebonden aan VG computers, wat waarschijnlijk helemaal niet bij mij in de buurt zit, dus daar heb ik helemaal niets aan.
    Zoals ik eerder al zei, ik hoef geen windows pro, dus ik geef een hoop geld uit aan dingen waar ik helemaal niets aan heb.
    Levenslange garantie op softwareproblemen is ook ontzettend raar. Als ik iets installeer, en windows gaat kapot, dan zetten ze er een nieuwe image op ofzo? Hoe moet je dat zien?

Ik zat even te kijken, ze geven levenslange garantie op alles? Ook de onderdelen? Als dat van toepassing is op jou systeem is dat wel het vermelden waard, als het overdraagbaar is.
    Denk niet dat het overdraagbaar is, maar dat zou je uit moeten zoeken.

Maar dan komt er wel bij dat je de image moet gebruiken, niets van de image moet verwijderen, niets aan de computer aan kan passen, en jaarlijks een servicebeurt laten uitvoeren door VG computers. Ook iets wat totaal niet handig is, als je niet in de buurt woont.

Edit:
    Ze zijn heel erg specifiek, dus ik denk niet dat garanties overdraagbaar zijn:

VG Computers biedt zijn klanten een exclusief Limited Lifetime Service Beleid aan op al zijn nieuwe computers en laptops, rechtstreeks aangekocht bij VG Computers.

Rechtstreeks aangekocht. Dus de koper heeft helemaal niets aan jou levenslange garantie op software, wat dat dan ook mag betekenen.

Laatst bewerkt: 30 aug 2017
    Roel1966 en Forum m8 vinden dit nuttig.
  13. nLs90

nLs90 Senior Member

Sinds:
    16 dec 2007
    Ik heb het nagevraagd en hardware garantie is gewoon de standaard garantie van de fabrikant. Software is wel overdraagbaar en dus levenslang. Maar je moet inderdaad aan bovenstaande voorwaarden voldoen. Kost inderdaad wat moeite als je niet in de buurt woont, maar die garantie is wel mooi denk ik.

14. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik heb geen idee wat ik moet verwachten bij software garantie, dus of het waardevol is?
    Denk dat naar de winkel gaan al te veel is voor de meeste mensen, en daardoor de moeite niet waard.
    Als je een dikke gamepc koopt weet je meestal ook wel een beetje hoe je met de software om moet gaan.
    Windows opnieuw installeren is ook niet echt heel moeilijk ofzo.

Voor mij zou het ook een groot probleem zijn dat je de image origineel moet houden, maar dat is persoonlijk.

15. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Standaard garantie is voor de koper (die op het factuur vermeld staat) niet voor 3de partijen.

Officieel als je je spul doorverkoopt vervalt alle garantie op die producten. Nou zijn de meeste bedrijven niet te beroerd om gewoon garantie te leveren zolang dat met de factuur aangetoond kan worden. In dit geval kun je beter vragen of VG voor de garantie staat, en zij dit regelen mits je aanspraak op de garantie moet doen.

16. Black Eagle

Black Eagle Senior Member

Sinds:
    6 aug 2006
    Succes met de verkoop Ts, maar het verschil is met wat jij er voor wil en wat je ervoor krijgt, tja daar kom je wel achter als je hem aanbied op 2dehands sites.

Zo n costum windows image is leuk maar heeft jou waarschijnlijk ook wat meer gekost.
    Wat ik ermee bedoel is iemand die zelf een pc bouwt en ervaring met een pc bouwen en installeren heeft kan dit zelf ook en anders heb je google.
    Dus een koper met ervaring op pc gebied heeft daar minder interesse in het kost hem geld.

Je hebt hem laten assembleren en dat kost geld en hem laten afleveren begrijp ik, die kosten kan je niet doorbereken in welke vorm dan ook en is een eigen keuze geweest TS.
    Iemand met ervaring kan dit zelf of haalt de onderdelen zelf of laat ze gratis bezorgen en bouwt het systeem zelf.

Ook de garantie qua hard en software en vooral dat laatste, zou het goed nakijken hoe dat precies is, voor de aankoper van je pc en voor jezelf.
    Je wil geen kwaad persoon op de stoep als achteraf het anders in elkaar steekt.

Verder zie ik een klein nadeel tis een i5 een mooie proc, maar je ziet 2dehands de pcs ook vaak met een i7 en dat maakt je pc hoe jammer dan ook minder waard.

Verder kom je met een te hoge prijs lees iets in de trend van 1350 euro wat je wil al redelijk dicht in de buurt van een deftige nieuwe pc.
    Maw als ik de persoon was dan zou ik nieuw hebben gekocht en bv wat er buiten valt qua aanschaf max een videokaart het jaar erop hebben gekocht of 2dehans hebben gekeken.
    Zo heb je alles nieuw met volledige garantie.

En kreten als weinig gebruikt, klingt leuk maar iemand die shopt in dat segment weet heus wel hoe de vork in de steel steekt qua alles.

Ik gun je een goede prijs voor je pc TS maar het segment 1000 euro plus is moelijk qua verkoop om diverse redenen o.a door bovenstaande.
    Je hebt er een bak voor betaald voor je oude pc en wil er dan ook veel voor terug.
    Dan heb je 2 keuzes hoog inzetten en dan of het risico lopen dat je hem niet verkocht krijgt of iets lager inzetten en hem dan verkocht krijgen maar dat is jou keuze TS, want tis jou pc.

Verder bied je aan 2 x een WD red 4 Tb en zeg je dat die jou 340 euro hebben gekocht, kijk voor de grap even wat ze nu nieuw kosten en wat dan het verschil is.
    Bij (winkel uit de prijslijst) 134, 90 met ideal, dat maal 2 is 269, 80.
    Dat is al een behoorlijk verschil snap je, dus je zal je met de verkoop ook hier terdege rekening mee moeten houden tenopzichte van die van jou.

17. nLs90

nLs90 Senior Member

Sinds:
    16 dec 2007
    Hoe wil je dit bouwen voor 1450? In welke shop ga je je stuks bestellen?

18. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Zie de post van @Ruud Rutten waarbij hij zelfs nog iets onder de 1450 euro blijft met een moederboard met nieuwer chipset en een nieuwere versie cpu dan in jou systeem. Er zit dan geen Windows bij maar een Windows 10 Pro licentie ligt momenteel tussen de 25 a 30 euro en je een Windows 10 Pro image gewoon via Microsoft kan downloaden.

Maar zoals ik al eerder schreef staat het je gewoon vrij om te vragen wat je wilt en wij je alleen vanuit onze praktijk ervaringen proberen duidelijk te maken dat dat te hoog gegrepen is. Extra garantie dingen is vaak niet van belang voor een koper en een aankoopbon vaak al meer als voldoende is als er nog garantie op zit.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Niet dit en niet voor 1450, maar net wat sneller en een jaar langer garantie voor ~ 1500.

Jouw systeem hangt gewoon aan elkaar van onlogische keuzes; relatief langzaam geheugen, een te duur moederbord en videokaart en een jammere besparing op de CPU. Daar zit gewoon niemand op te wachten. Het hele verhaal met de softwaregarantie is ook *niks* waard en de W10 licentie koopt men tegenwoordig voor een habbekrats van tenten zoals kinguin.

20. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Adata XPG Z1 Red 16GB DDR4-3000 CL16 € 134,00 € 134,00
    1 Cooler Master Hyper 212 Evo € 28,75 € 28,75
    1 Cooler Master MasterBox Lite 5 € 46,00 € 46,00
    1 Corsair CS550M € 67,95 € 67,95
    1 EVGA GeForce GTX 1070 SC ACX 3.0 8GB € 489,00 € 489,00
    1 Intel Core i5 7600K Boxed € 216,77 € 216,77
    1 MSI Z270 SLI Plus € 135,95 € 135,95
    1 Sandisk Ultra II 480GB € 149,00 € 149,00
    8 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.267,42

Sommige componenten zijn van iets mindere kwaliteit, maar nog wel gewoon prima.
    Alles gloednieuw, prijs is van megekko, prima betrouwbaar.
    Dan heb je ook nog een nieuwere generatie processor, en sneller geheugen.
    Voor 1450 kan er ook nog een i7 (K) in, en er kan een windows licentie bij.

Als ik een amd ryzen systeem ga samenstellen met vergelijkbare prestaties, kan het nog goedkoper.