1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

functioneel ontwerp.

Discussie in 'Overige software en programmeren' gestart door bookert, 13 okt 2003.

1. bookert

bookert Senior Member

Sinds:
    25 mei 2003
    waar moet je vooral op letten bij het maken van een functioneel ontwerp? heeft iemand eventueel wat links?

2. Zeeland

Zeeland Senior Member

Sinds:
    6 nov 2001
    Zou je die vraag wat beter willen formuleren? O.a. een functioneel ontwerp overwat, van wat? enz......

3. Jan Rutger

Jan Rutger Senior Member

Sinds:
    13 apr 2003
    Bij het maken van een functioneel ontwerp zal ik in ieder geval duidelijk zijn!
    En goed vertellen wat je wilt!

4. tgm

tgm Senior Member

Sinds:
    24 nov 2000
    Lekker wazig idd :roll:

5. Wilibrord

Wilibrord Senior Member

Sinds:
    28 apr 2001
    Niks wazig aan de vraagstelling als je weet waarover het gaat.
    Het grote verschil tussen functioneel en technisch ontwerp: (we hebben het hier toch over software veronderstel ik, gezien het subforum)

functioneel: WAT moet ik bereiken?
    technisch: HOE ga ik dat bereiken?

Bij functioneel ontwerp moet je je echt helemaal losmaken van de technische kant. Je moet goed kijken/lezen/vragen wat er nodig is. Een aantal flow-charts, schema's en diagrammen zijn handig om weer te geven welke processen je moet automatiseren.

Als ik je functioneel ontwerp lees, moet ik daaruit perfect kunnen afleiden WAT het programma dat je gaat maken moet doen en kunnen.
    HOE je dat allemaal gaat doen dat staat dan in je technisch ontwerp.

6. Zeeland

Zeeland Senior Member

Sinds:
    6 nov 2001
    Het gaat dus om functionele vragen ontwerpen?

7. Wilibrord

Wilibrord Senior Member

Sinds:
    28 apr 2001
    Interviews zijn eigenlijk essentieel bij het maken van een functioneel ontwerp. Eindgebruikers ondervragen is één van de eerste stappen in je ontwikkelingsproces.

8. bookert

bookert Senior Member

Sinds:
    25 mei 2003
    er moet een functioneel ontwerp gemaakt worden (iig een concept van een functioneel ontwerp met een globaal kostenplaatje)
    het gaat over kleine bedrijfje dat werkt met een paar losse computers. dit bedrijf wil een fileserver, databaseserver, mailserver. beschikking over internet ook als hij op vakantie is (gsm). pda's, .

gewoon een goed werkend netwerk/informatiesysteem dus.

ik heb nog nooit een voorbeeld van een functioneel ontwerp gezien, dus hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? hoe zou de layout van zon functioneel ontwerp eruit moeten zien?

9. Zeeland

Zeeland Senior Member

Sinds:
    6 nov 2001
    Functioneel in de technische zin of op het economische gebied?

10. Wilibrord

Wilibrord Senior Member

Sinds:
    28 apr 2001
    Ik vind het wat raar dat je dit in dit subforum hebt gezet. Ik ging ervan uit dat het om software ging.
    Met jouw probleem heb ik geen ervaring.. dus ik kan je niet verder helpen.
    Een kostenplaatje is heel moeilijk als je geen ervaring hebt. Naarmate je meer ervaring hebt kan je dat bijna op het zicht zeggen, maar ik vrees dat je behoorlijk technisch zult moeten gaan en dan wat prijzen opzoeken om zo tot een realistisch prijskaartje te komen.

11. David van Dantzig

David van Dantzig HWI Redactie

Sinds:
    2 jul 2001
    Een functioneel ontwerp is een concept dat los staat van de toepassing. Het gaat, zoals Willibrord al zegt, altijd over 'wat', 'welke' en 'wie':
    - wat moet het eindresultaat kunnen?
    - wat zijn de kwaliteitseisen (bijv. uptime, maar ook design)?
    - welke componenten maken deel uit van het eindresultaat?
    - wie maakt gebruik van het eindresultaat?
    - en van componenten?
    - wie doet het ontwerp?
    - wie doet de uitvoering?
    - wie doet het beheer?
    etc.

12. Larz

Larz Senior Member

Sinds:
    4 okt 2001
    Waar jij het over hebt is eerder een business-case of een analyse dan een functioneel ontwerp. Kosten etc. worden vaak ook in een impact-analyse verwerkt. Hierbij gaat het vaak om schattingen. Later in het projectplan worden gedetailleerde schattingen van de kosten gemaakt. Afhankelijk van hoe groot het bedrijf is, kun je bepaalde stappen overslaan of samenvoegen. In jouw geval zou je misschien zelfs kunnen volstaan met een impact-analyse. Je zou er ook voor kunnen kiezen meerdere scenario's uit te werken en deze voor te leggen aan je opdrachtgever.

13. swarthur

swarthur Senior Member

Sinds:
    26 mei 2001
    Als je de vragen van david goed kan beantwoorden ben je al een heel eind in de goede richting. Naar aanleiding van je verhaal denk ik dat er niet al te hogen eisen gesteld moeten worden aan het uiteindelijke systeem. Dit omdat het bedrijf maar beschikking heeft over "enkele" pc's. Om een kosteplaatje te maken moet je ook weten wat er dan door deze servers gedaan moet worden (opslag van wat?). Bovendien staan er een aantal dingen "los" van elkaar. Zo kun je deze "automatisering" zien in 2 delen. Deel 1: Server (file, database, mail) en Deel 2: overal internetten. suc6!

14. Robert van Weersch

Robert van Weersch Senior Member

Sinds:
    16 feb 2000
  15. bookert

bookert Senior Member

Sinds:
    25 mei 2003
    robert, ik heb het itil certificaat al en ken de meeste processen, maar het functioneel ontwerp gedeelte is niet behandeld tijdens mijn itil foundation cursussen. Volgens mij staat het fo ook buiten de itil processen.

In een impactanalyse wordt onderzocht in hoeverre ontwikkelingen voorspelbaar en beinvloedbaar zijn, dus dit lijkt mij inderdaad meer passend voor het maken van een fo.

dus kortom, een functioneel ontwerp beschrijft in hoeverre de wensen van een bedrijf mogelijk zijn, zonder teveel in te gaan op de technische werking. een soort "advies" aan het bedrijf.

16. Robert van Weersch

Robert van Weersch Senior Member

Sinds:
    16 feb 2000
    Ik heb zelf de nodige FO's gemaakt voor software, via verschilllende technieken, de ene nog idioter dan de andere. De ervaring leert dat je gewoon met een dosis gezond boerenverstand een heel eind komt. Schrijf eerst de wensen, eisen, en beperkingen van het systeem op. Hiervoor is MoSCoW handig. Die items kun je dan weer per stuk uitwerken. Laat daarop (per stuk, of op het geheel) de beperkingen of constraints los. Funtiepuntanalyse kan hier ook toegepast worden, maar is wellicht wat overdreven.
    Op het einde moet je een rapport overhouden wat door een technischer persoon omgezet kan worden in een technisch ontwerp, of eventueel direct in een implementatie (wat in kleinere systemen vaker gebeurt).

17. bookert

bookert Senior Member

Sinds:
    25 mei 2003
    ok ben al vrij ver gekomen met het maken van het fo. ik heb een goed beeld van de wensen, eisen van het bedrijf en de haalbaarheid.

nu nog de layout kan je het beste beginnen met

1
    geachte heer/mevrouw,
    nav uw aanvraag bestreffende een conecpt van een fo....

2
    of kan je beter koppen gebruiken: Inleiding, doelstelling, netwerk, internet, kosten etc. en daarin steeds "advies" geven over de mogelijkheid en de haalbaarheid (niet technisch natuurlijk).

het is mij opgevallen dat een fo ook een soort adviserende karaker heeft, klopt dit of doe ik het nu helemaal fout?

zijn er speciale eisen die gesteld worden bij d layout/indeling van een fo?