ftp server VS Synology NAS?

Maartenlei

Senior Member
User systemen
ik ben afgelopen tijd flink aan het zoeken en dubben over wat handig is voor mij, maar ook wat ik er mee wil.
hier kwam het op neer: ik wil vanaf een openbaar netwerk (kans is dat het onbeveiligd is) naar bestanden van thuis kunnen komen.
zoals je met elk ingelogd apparaat op je google drive kan, en dan bestanden kan uploaden en downloaden.
ik heb met synology nas apparaten gezien dat je mbv een vpn dit zou moeten kunnen doen.
maar nu heb ik net zoiets als een ftp server op windows gezien, waarmee je dus vanaf je eigen win10 pc, een folder kan selecteren en een link aanmaken en dat over het net sturen.
mijn vraag is: welke optie is veiliger? en welke optie zouden jullie kiezen?

alvast bedankt voor jullie reacties!

Laatst bewerkt:

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Wat een PC kan met FTP, kan een NAS ook, inclusief mogelijkheden en beperkingen, zoals VPN.
Zat te vinden qua info op het grote internet, gewoon elders googelen.

Enigma147

Senior Member
User systemen
Je stelt de verkeerde vraag, want je vergelijkt twee verschillende dingen die in principe niet met elkaar te vergelijken zijn.
vpn is een beveiligingslaag die je op een verbinding tussen twee computers kan zetten. Heb je die VPN verbinding eenmaal opgezet gebruik je een ander programma of protocol om de data uit te wisselen.
FTP is een protocol om bestanden met elkaar uit te wisselen. Van ftp heb je veiligere varianten (Secure FTP, of SFTP) terwijl bij de standaard FTP de gebruikersnaam en wachtwoord in plain text over het internet heen gaat.
Om het helemaal leuk te maken kan je een VPN verbinding opzetten en daarover met (S)FTP bestanden uitwisselen. Hoe veilig een bestandsuitwisseling is kan je niet zomaar zeggen, omdat het van teveel factoren afhankelijk bent.
In principe is een moderne VPN toepassing met daarover een data uitwisseling met een Secure FTP programma, het veiligst. In principe, omdat het ook staat en valt met wat voor VPN protocol je gebruikt en de instelling.

Maartenlei

Senior Member
User systemen
bedankt voor je uitgebreide reactie.
het is dus niet samen te vatten of je NAS of Win10 met ftp en vpn op beide op een andere manier veilig is.

ik zie veel verschillende sftp apps en dingen, wat/welke raden jullie hier aan?

@Maartenlei
Als jij iets wil als Google Drive dan moet je een NAS nemen. Dat is namelijk wat Synology je biedt. FTP zou ik niet meer gebruiken en bovendien wil je niet een Windows-10 PC aan laten staan. Synology heeft overigens ook een FTP server als je dat echt zou willen.

Ik benader mijn bestanden op de NAS met behulp van QuickConnect wat onderdeel is van Synology. De foto's die ik op mijn telefoon maak worden bijvoorbeeld direct automatisch op de NAS gezet. Bestanden kan ik op mijn telefoon of op een PC ergens anders gewoon openen. Daarvoor heeft Synology verschillende Apps.

Voorwaarde voor veilig is dat je dat niet doet op een openbaar netwerk maar gewoon via 4G.

r0xz

Senior Member
User systemen
Hier staat nog een lijst met mogelijke sftp servers.
Misschien staan er ook sftp servers tussen die je op je NAS kunt zettten.(of je dat tegelijk met een vpn server op je nas kunt doen weet ik niet, gemakkelijk zal dat niet zijn denk ik).

Laatst bewerkt:

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Nou, ik dacht dus aan dit: raspberry pi 4 met pivpn en pihole, want het gaat mij meer om het toe kunnen voegen en het kunnen bewerken van bestanden op afstand, als dat via een vpn kan naar een nas op een ander bekend netwerk, dus: 1 laptop op vpn, deze vpn is geïnstalleerd op netwerk 1 en hier staat ook een soort netwerk attached storage aan.

Ik ben met pi hole al begonnen, en met virtual box en linux ubuntu werkte het prima voor alle apparaten op het netwerk. Pivpn is wat anders dacht ik qua installatie, ik kijk daar naar wanneer ik klaar ben met het uitzoeken van de kpn vs ziggo.

r0xz

Senior Member
User systemen
Raspberry... leuke keus!
Als je dan toch bezig bent met linux erop, kun je misschien het best de meeste gebruikte(en veilig geachte) server tool nemen: SSH. Onderdeel van SSH is scp(secure copy), dat bedoelt is om bestanden te down- en uploaden. Dit kun je dan doen op de client side met winscp, als je de command-line niet prettig vind.

Dat zou gewoon moeten werken... Scp door een vpn tunnel hoef je volgensmij niet te doen. SSH word namelijk ook zonder vpn verbindingen gebruikt en veilig genoeg geacht.((maar als je het leuk vind om toch te doen, vooral doen dan)configureren kan lastig zijn!).

Maartenlei

Senior Member
User systemen
ja, ssh heb ik van gehoord, ook al wat mee geprobeerd, ik kan via openssh of hoe dat heet, kan ik met cmd windows, in de terminal van de ubuntu, was ook de enige manier(via ssh) om de juiste code te typen, bash werkte niet met de terminal van ubuntu, opgezocht, maar zonder werkte het ook.
maar wat je dus zegt:
SSH word namelijk ook zonder vpn verbindingen gebruikt
bedoel je dan dat je over het wan dit kan doen? dus vanaf een ander netwerk?
en als je een vpn op dezelfde pi zet, dat het nog beter werkt? of maakt dit dan niets meer uit als je al iets met ssh naar die pi hebt.

even kort: kan je met ssh ook bestanden opslaan, en kan je via ssh ook gebruik maken van bijvoorbeeld dit ip adres wat daar is?
even wat te speculeren, als het niet mogelijk is, of als ik rare dingen aan het denken ga moet je het maar zeggen.

wat bij mij boven aan staat is de veiligheid.

Bovenaan