1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Freeze of reboot bij in- en uitpluggen USB-apparaat

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Motherboards, 19 nov 2017.

1. Motherboards

Motherboards Member

Sinds:
    7 sep 2013
    Het probleem met de computer is dat de hele computer vaak - maar niet altijd - ofwel hangt (freeze) ofwel herstart (reboot) op het moment van het in een USB-poort steken, of uit een USB-poort halen, van de USB-kabel van bijvoorbeeld een externe USB-harddisk, wat de hele hotswap functionaliteit van USB onbruikbaar maakt.
    Dit probleem treedt op bij alle acht USB-harddisks die ik heb geprobeerd en komt voor bij alle zes de front USB-poorten en alle Rear Panel I/O USB-poorten, waarvan zes USB 2.0 en vier USB 3.0.
    Bij USB-sticks treedt het probleem niet op.

Specs:
    • Behuizing: Cooler Master HAF Stacker 935
    • Moederbord: ASRock Fatal1ty 990FX Killer
    • Processor: AMD FX-8370 Black Edition FD8370FRHKBOX
    • Geheugen: Kingston HyperX Savage 16GB DDR3-2400MHz CL11 kit HX324C11SRK2/16

De computer loopt vast of herstart op het moment van het erin steken of eruit halen van de USB-kabel, ook wanneer de schakelaar op de externe USB-harddisk nog uit staat en/of de voeding van de externe USB-harddisk nog niet is aangesloten en hij dus nog niks zou kunnen en moeten doen.
    USB 2.0 of 3.0 apparaat of poort of combinatie daarvan maakt niet uit, het is dus niet 1 brakke poort, maar 6 front en 10 rear USB-poorten waarop het soms gebeurt.

Bij het erin steken van de USB-kabel hoor je wanneer hij vastloopt of herstart als de speakers aan staan over de speakers op dat moment een plop.
    Soms werkt het wel normaal (en treedt het probleem niet op), dan hoor je die plop ook niet. Als hij eenmaal is vastgelopen kun je die plop reproduceren door de USB-kabel eruit en er weer in te steken.

Werkt het wel goed, dan kun je zo vaak als je wil de externe USB-harddisk met de schakelaar aan en uit doen, zolang de kabel aangesloten blijft, blijft alles goed werken.
    Bij een harde reset na het hangen of na de herstart werkt het zojuist aangesloten USB apparaat (en al het andere) normaal, dus het lijkt er niet op dat er iets echt stuk is.
    Ook dat het soms wel goed werkt maakt het achterhalen van de oorzaak er niet makkelijker op.

De computer doet dit hangen of herstarten bij alle acht verschillende externe harde schijven die ik heb geprobeerd, deze externe harde schijven zijn van verschillende merken met allemaal hun eigen USB-kabels, terwijl al die externe harde schijven in andere computers altijd probleemloos werken, dus aan de harde schijven of USB-kabels ligt het niet.
    Een freeze bij het erin steken of eruit halen van een USB-stick is nooit voorgekomen, het komt alleen voor bij USB-harddisks.

Qua oorzaak lijkt mij het ASRock Fatal1ty 990FX Killer moederbord de meest waarschijnlijke oorzaak, maar zou dit een hardwarematig defect zijn?

Wellicht heeft het ook met statische elektriciteit te maken, maar of dat klopt en hoe je dat dan oplost, geen idee. De computer zit in een geaard stopcontact, de stekkers van de voedingen van de externe harde schijven zijn geen van alle geaard.

Op Internet zoeken levert niet echt resultaten op, en bij wat je vindt lijken de oorzaken en omstandigheden anders te zijn, en ontbreekt een mogelijke oplossing die ik nog zou kunnen proberen.

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Welke voeding zit er in je pc (zo volledig mogelijk het typenummer vermelden) en hoe oud is die? Bij vage klachten moet je gaan foutzoeken en de eerste stap daarbij is de voeding. Vaak (maar niet altijd) is die de oorzaak van de vage klachten

3. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    haha.. phil je bent me net voor.. had dezelfde vraag..en ook welk OS als het software matig nog kan zijn. Het duidt heel sterk op een hw- probleem.
    Correcte voeding en kabel voor de externe hdd nog ok?

Indien softwarematig denk ik aan usb-controller(s) driver eens opnieuw te installeren via apparaatbeheer.

Laatst bewerkt: 19 nov 2017
  4. Motherboards

Motherboards Member

Sinds:
    7 sep 2013
    De voeding is een Antec NeoHE 550W (met Hardware.Info Gold Award) uit 2006.

Het OS is Windows 10 Pro, de computer heeft steeds de meest recente versie gedraaid en het probleem trad bij alle versies op.
    De USB-controllers opnieuw installeren lost het probleem niet op.

Afgezien van dit probleem draait de computer stabiel.

5. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Op zich een goede voeding maar al wel 11 jaar oud. Als je de mogelijkheid hebt zou ik sowieso eens testen met een andere voeding. En wellicht overwegen de voeding te vervangen, die kun je altijd weer meenemen naar een volgend systeem.

6. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    11 jaar oud......
    indien mogelijk ff met een andere voeding testen

7. Motherboards

Motherboards Member

Sinds:
    7 sep 2013
  8. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Ik volg de opmerking van hierboven, je voeding is redelijk oud en aangezien een FX-8370 toch wat power gebruikt kan het zijn dat je voeding extra apparaten niet goed verteerd. Maar, probeer eerst eens met de laatste AMD chipset te downloaden voor je moederbord en deze te installeren: http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty 990FX Killer/?cat=Download&os=Win1064. De bovenste in het lijste als je Windows 10 64bits hebt of anders zoek je eens onder downloads naar de juiste versie van je OS.

9. Motherboards

Motherboards Member

Sinds:
    7 sep 2013
    De computer trekt zo'n 150 Watt uit het stopcontact, dus een 550 Watt voeding zou ruim voldoende moeten zijn.
    De voeding gaat al drie computers (verder) probleemloos mee, maar is intussen inderdaad al wel 11 jaar oud.
    Het blijven hangen of herstarten treedt ook op bij het aansluiten van een USB-apparaat dat uit staat, en ook treedt het op bij juist het uitpluggen van een USB-apparaat, terwijl na een herstart of bij inpluggen wanneer de computer uit staat alles probleemloos werkt en blijft werken, ook gedurende lange tijd, dus ook daarom lijkt het mij niet dat het probleem te maken heeft met teveel belasting op de voeding.
    Zodra mijn nieuwe 850 Watt voeding binnen is zal ik die omwisselen en opnieuw testen, dan weten we het zeker.

De laatste Windows 10 64-bit AMD chipset drivers heb ik reeds geïnstalleerd, dat maakt geen verschil.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    USB apparaten inpluggen via een gevoedde hub (zoals een monitor); al geprobeerd?

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Voedingen slijten langzaam maar zeker en het kan best goed zijn dat je voeding op een punt aangekomen is dat het tijd word voor een nieuwe. Zou dus ook gewoon even afwachten of het probleem zich nog voordoet als je de nieuwe voeding erin hebt zitten, en mocht je dan nog dat probleem blijven houden zou ik als ik jou was het board eens uit de kast halen. Dan eens testen buiten de kast om te kijken of er misschien ergens een of andere USB poort sluiting veroorzaakt.

12. Motherboards

Motherboards Member

Sinds:
    7 sep 2013
    Gisteren heb ik de Antec NeoHE 550W voeding vervangen door een gloednieuwe Seasonic Focus Plus Gold 850W voeding.
    Daarna werkte de computer (ook) prima, maar zodra ik een USB-apparaat aansloot hing het hele systeem weer (freeze), dus het probleem ligt niet aan de voeding.

Toen ik na de freeze de computer uit en weer aan zette sloeg de aardlekschakelaar af.
    Dit gebeurt ook na het loshalen van alle interne kabels (de voeding is volledig modulair), dus met uitsluitend de Seasonic Focus Plus Gold 850W in het stopcontact: zodra je de schakelaar omzet (de voeding aanzet) valt de stroom uit doordat de aardlekschakelaar afslaat.

Kunnen we hieruit concluderen dat het ASRock Fatal1ty 990FX Killer moederbord de oorzaak is (CPU en geheugen lijken mij onwaarschijnlijk en de rest is al uitgesloten als oorzaak) en dat dit moederbord zojuist een gloednieuwe voeding heeft gesloopt?

13. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Had je het hele spul al geprobeerd buiten de kast?
    Dus alles er uit..

eismc2 vindt dit nuttig.
  14. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Moederbord ja mss, (doet de naam wel eer aan). Of een kabelbreuk/beschadiging intern> kabels nalopen. Ook soldeerpuntjes van de usb poorten nakijken.
    Kan je niets zien of ruiken? Een beschadigde 'laan' op het pcb (mobo) zelf kan ook nog aan de voor of achterkant. Is er ooit een schroefje achter het moederbord gevallen?

Het is i.i.g. niet je nieuwe dan wel oude voeding (niet zeker) als de aardlek schakelaar eruit klapt. Duidelijk een sluiting ergens tussen kast en/of systeem. De voeding kan je buiten de kast even checken op werking.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Zo'n blikje van het I/O shield ergens in een USB poort?

Aardlek er uit is wel heel vaag. Ik zou zeggen; begin met uitbouwen van het geheel.

Hoeft trouwens ook nog niet eens aan de PC te liggen. Als je een stapeling van apparaten met netfilter hebt kan het allemaal zo optellen tot over de 30 mA. Zeker als je ouder spul hebt staan met verrotte condensatoren.

Laatst bewerkt: 28 nov 2017
  16. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat had ik ook al eens geopperd want mij is dat in elk geval wel al eens gebeurd, maar gelukkig dat ik altijd alles 3 dubbel na check bij het bouwen en het bijtijds ontdekte.

Wat ik mij zit af te vragen is dat als er sluiting ergens op dat board zou zijn dat de beveiliging van de voeding in slaat en zeker bij een Seasonic. Ik denk dus dat je de oorzaak voor die aardlekschakelaar misschien ook apart moet zien van dat usb probleem en dit iets externs is. Misschien zit er te veel op diezelfde groep en door die piek van het inschakelen van die voeding dat daardoor die aardlek eruit klapt.

Voor het usb probleem zou ik toch echt het board er eens uitpakken en dan opletten bij het eruit pakken of er geen pal van die IO achterplaat vast blijft zitten in een poort. Als dat zo is dan heb je meteen de boosdoener en je die palletjes beter ietwat kan buigen want die worden wat naar binnen geduwd bij transport in de doos als je zo'n board nieuw koopt.

17. TweakAtNight

TweakAtNight Senior Member

Sinds:
    9 sep 2015
    aardlek gaat er nooit uit door een laagspanningsbron! vooral omdat er een voeding tussen net en verbruiker zit met de nodige beveiligingen.

Aardlek sloeg eruit omdat als je een psu voor het eerst aanzet de condensators worden opgeladen en dit trekt erg veel stroom! en kan de stop eruit laten knallen,usb probleem heeft hier niets mee te maken.

daarom mijn advies voeding van pc altijd aangesloten houden,alleen als je hem voor langere tijd niet gebruikt afkoppelen evt.

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Wat een onzin.
    Aardlek gaat er uit als er stroom verdwijnt,kan alles zijn wat op de aardlek aangesloten is,laagspanning of geen laagspanning.
    Verdiep je eerst eens in de werking van de aardlekschakelaar,wel zo verstandig voordat je stellige uitspraken doet.

19. TweakAtNight

TweakAtNight Senior Member

Sinds:
    9 sep 2015
    wat een onzin? nooit gehoord van galvanische scheiding zeker?

20. Pakhuisrat

Pakhuisrat Member

Sinds:
    23 feb 2017
    Ook dat heeft zoals Nutty zegt niets met een aardlek te maken.