1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Flikkerend scherm RX580 8gb

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door division, 6 mei 2019.

1. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ik heb nieuwe rx 580 dual oc "arez" RMA gekregen omdat oude niet meer werkte. Toen had ik dat probleem met oude kaartje ook bij begin al, maar met deze nieuwe ook het zelfde geval. Als ik deze aansluit via mijn Hitachi 4k tv gaat beeld telkens zwart en weer niet (ook lichte witte streepjes op scherm). Windows geeft geen foutmeldingen! (dit doet i ook bij bios post al) Als ik pc aansluit op mijn samsung 1080p monitor heb ik dat probleem niet. Doe ik Nvidia gpu erin en sluit het aan op de tv heb ik dat probleem niet. Alleen met de AMD. Temps van gpu blijven laag onder de 75 graden.

heeft iemand anders dit ook wellis gehad?

cpu: AMD R5 2600x (OC als op stock als op boost uitgeschakeld zelfde probleem)
    voeding: 2 voedingen getest (beide goed) xfx 500 W en Be quiet! system power 9 600W)
    Geheugen: Ddr4 3000mhz Kingston Predator. (ook de 2400mhz Corsair LPX 2400mhz getest)
    Mobo: Msi b450m Bazooka Plus.
    SSD: 500gb wb blue m.2

Dus FF ter duidelijkheid, RX 580 doet alleen dit probleem op de TV! En met een Nvidia GPU erin heb ik geen problemen op tv.

Laatst bewerkt: 6 mei 2019
  2. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Heel misschien kan dit iets helpen. Ik meen me een dergelijk probleem te herinneren bij een klant met een 4k scherm en dat had volgens mij te maken met de instellingen op het betreffende scherm van de chroma subsampling. Helaas de precieze details zijn me inmiddels ontschoten maar volgens mij werd het toen opgelost door deze aan te passen in de instellingen van het 4k scherm.

Wat linkjes:
    https://forums.tomshardware.com/threads/extreme-flickering-while-pc-gaming-with-4k-tv.3410105/
    https://www.homecinemamagazine.nl/2017/02/420-chroma-subsampling-uitgelegd/

3. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Toch raar dat de Nvidia kaart hier geen last van heeft?

4. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Eens. Maar ik vermoed toch dat dit geen hardware probleem is en het ergens in een hoek zit zoals in mijn eerste reactie aangegeven.

5. Mdevries

Mdevries Geband

Sinds:
    28 apr 2019
    Dit heb ik niet met de R9 390X dus denk dat het aan jouw samenstelling ligt, misschien is je TV niet goed?

6. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Slechte / goedkope kabel, gok ik?

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Inderdaad; welke kabel? Bijvoorbeeld www.allekabels.nl verkoopt een heleboel rommel, pure troep, die niet aan de voorgeschreven normen voldoen.

8. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Aorus RX580 8GB op een 8K LG TV via HDMI en nergens last van net als de meeste mensen denk ik... dus vermoed dat het een instelling is of toch iets met de kabel.

9. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Bijna overal verkopen ze troep, als je voor goedkoop gaat is het bij de meeste gewoon troep, dus om nu specefiek allekabels.nl te noemen... gewoon een beetje meer geld uitgeven voor een goede kabel.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wel specifiek, omdat ze er omheen blijven liegen in de email. Ze verkopen gewoon random Chinese zooi met slechte afscherming, koper gecoat alu en staal, maar dan voor de volle prijs.

11. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Nooit problemen met ze gehad, maar ik heb er dan ook nog nooit een HDMI of Ethernet kabel gekocht, wel USB adapters etc. omdat hun zo een beetje de enigste zijn waar je bijzondere adaptertjes/verloopkabeltjes kunt krijgen.

12. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Heb meerdere kabels gebruikt. Zelfs nog van iemand 1 geleend om te testen..

Als kabel slecht is zou het toch niet per video kaart verschil mogen geven? Zoals ik aangaf dat bij Nvidia kaart wel goed werkt en bij AMD kaart niet..

13. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Driver issue bij AMD? Zoek daar eens naar. Lijkt er toch echt sterk op dat ergens in het versturen van het signaal/verwerken van het signaal door het 4K scherm iets mis gaat.

14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Driver word niet gebruikt zogauw je de pc aan zet en in bios post zit....

15. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ik weet wel dat hedendaagse TV's een energie modus hebben op HDMI. Dit kan ervoor zorgen dat je GPU niet weet dat er wat aan de kabel hangt dus ook geen signaal op zet.

In het verleden wel eens ruzie mee gehad (Android TV). Daar moest ik het uitzetten in de TV.

16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Klopt daar had ik ook eerder naar gekeken, maar die staat al uit.

17. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Raar. Dan zal ik ook denken dat het met drivers te maken heeft. Aangezien het wel werkt bij een nVidia GPU. Heb je nog andere AMD GPU's oom dit te testen?

Ik weet wel dat DDU niet altijd werkt. Soms moet er wel een schone Windows installatie uitgevoerd worden.

18. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Dat heeft het dus duidelijk niet, aangezien in het BIOS het probleem er ook is.

19. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Heb je de problemen ook als je de resolutie en/of resfreshrate verlaagd? En heb je gekeken naar de instellingen die ik in mijn eerste post noemde? Ik mis een reactie erop?

Het lijkt erop dat je wel erg snel dingen uitsluit omdat de Nvidia kaart wel correct werkt. Ik zou hier niet mijn hele analyse aan ophangen dat omdat de Nvidia kaart wel werkt er geen probleem kan zijn met de monitorinstellingen dan wel kabel. Als je op internet zoekt komt het bijna altijd neer op 1 van de dingen die hierboven zijn genoemd.

Misschien doet de Nvidia kaart wel automatisch downscalen oid waardoor het daar niet optreedt.

20. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Als je echt niks ziet kan het hardwarematig zijn of zoals eerder aangegeven dat de TV een instelling verkeerd heeft staan. Al geeft TS aan dit al nagekeken heeft.