FAQ: Microsoft Licenties en Activering

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jaap Terlouw zei:
Nee, dit wordt in meeste gevallen niet geaccepteerd. Zeker niet bij Windows XP, dij Vista heb je kans dat je de installatieprocedure kan afmaken, maar niet kunt activeren.
Vreemd, ik heb wel eens gehoord dat dit werkte, maar ja ik praat maar niet meer over dit soort dingen hier, ze hebben men andere topic gesloten 8)

Ik heb er even over nagedacht en ga toch maar een nieuwe windows cd kopen, ik dacht aan deze http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-056157

Ik las alleen wel dit dat als je een OEM koopt:
"in dat geval ben je zelf een OEM en mag je volgens de voorwaarden van Microsoft een OEM licentie kopen, zij het een Windows versie of Office pakket."

wat bedoelen ze met: "mag je volgens de voorwaarden van ms een OEM licentie kopen"?

joz

Senior Member
User systemen
Dat het legale praktijken zijn.

OEM heeft niet heel veel nadelen volgens mij. Je krijgt alleen geen support van microsoft, dus bellen naar de helpdesk heeft weinig zin (updates krijg je wel gewoon hoor).

Heb je btw wel is van Google gehoord? Ik heb je de afgelopen dagen vragen beantwoord die je kon opzoeken in dezelfde tijd dat je een post tikt hier op HWI.
Dit geval weer:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20070130-8730.html
http://www.thepcspy.com/read/vista_oem_vs_retail

Edit:
owja dit is wel de belangrijkste beperking:
OEM software is also tied to the motherboard it is first installed on. Unlike the retail versions of Windows which can be transferred to a new computer, OEM versions are not transferable
en ook wel belangrijk:
Also, while retail versions of Vista include both 32-bit and 64-bit versions of Windows, OEM versions are specific

Ha ha ha, ja hoor ik heb wel eens van google gehoord, en dat geeft mij meestal toch wel gemengde antwoorden, hier is het gewoon een goed antwoord. maar ja, ik weet ook wel dat ik google kan gebruiken maar ik vind deze manier van vragen handiger. Ik wist wel dat een OEM aan je moederbord vast zit. maar ik ben toch niet van plan om men moederbord te gaan vervangen.

peterke

Senior Member
User systemen
Goedemorgen,

Ik heb voor de laptop van mijn vrouw het volgende besteld:

Microsoft Office Home / Student 2007 Nl 3 Users

Het officepakket dat standaard op de laptop zit heeft slechts een gebruikstermijn van 2 maanden. Ik werk zelf nog met Microsoft Office 2003 en wilde zelf ook wel een nieuwer pakketje software.

Installatie op de laptop en mijn PC zou dan geen probleem moeten zijn, ook dan niet als ik mijn PC op termijn gedeeltelijk of geheel vervang?

Groetjes, peterke

Zie deze PDF, puntje 13. Bekijk bijlage 5780

13. TOEWIJZEN AAN EEN ANDER APPARAAT. U kunt de licentie onbeperkt
opnieuw toewijzen aan een ander apparaat, maar niet vaker dan eenmaal in
90 dagen. Als u de licentie opnieuw toewijst, wordt dit andere apparaat
het „gelicentieerde apparaat‟. Als het gelicentieerde apparaat wordt
weggedaan vanwege een hardwarefout, dan mag u de licentie sneller opnieuw
toewijzen.
Deze voorwaarden zijn te downloaden van de Microsoft Office website.
http://office.microsoft.com/nl-nl/products/HA102103171043.aspx
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=7467D5C4-FA3A-4F9F-82B6-CBCD6108A980&displaylang=nl

ZUIVERE

Senior Member
User systemen
Misschien heb ik er over heen gelezen. Maar ik heb een oude laptop met Vista. Deze laptop heeft het begeven. Maar nu wil ik de vista versie op een vaste pc zetten waar momenteel linux opzit.

Mag ik dit doen? Of het gaat werken is natuurlijk maar de vraag, omdat het een installatie cd is voor een Toshiba.

Zeer waarschijnlijk is de Vista versie die je bij de Toshiba laptop hebt gekregen een OEM licentie. Maar om daar zeker van te zijn kun je even kijken op de licentiesticker op de onderkant van je laptop. Daar staat meestal wel op welke licentievorm je hebt.

Zoiets dus:

HandySam

Senior Member
User systemen
Nu er terug mensen zijn met deze kwestie (OEM XP op andere computer installeren). Ik heb mijn Windows XP Home Edition, die bij mijn oude PC kwam (als recovery CD) van mijn vorige posts, terug geInstalleerd maar deze keer op een geheel ander systeem (een laptop). Na de installatie heb ik terug gewoon kunnen activeren met de OEM licentie. (hij vraagt het bij de eerste keer opstarten)

Ik begin nu toch te twijfel aan mijn licentie, zouden ze gemist hebben en me een retail of volume licentie gegeven hebben? Want als "hardwareherkenningssysteem" een beetje werkt in XP dan zou hij nu toch al een foutmelding moeten gegeven hebben?

Ik zou zeggen voor degenen die hier twijfelen, [KNIP]

[modbreak]Ehm, lees de topicstart en de FAQ nog eens, want het is niet de bedoeling om in dit topic of waar dan ook op dit forum mensen aan te sporen om dergelijke illegale handelingen uit te voeren.

topicstart zei:
Even vooraf, dit topic gaat over de legale manieren van het gebruiken en activeren van verderop genoemde Microsoft producten. Reacties over omwegen om activeren toch mogelijk te maken terwijl dit in strijd is met de licentievoorwaarden van het betreffende Microsoft product of om activatie in zijn geheel te omzeilen worden verwijderd of aangepast.
[/modbreak]

Laatst bewerkt door een moderator:
Retail (ook wel Full Packaged Product genoemd)

1. Deze kun je herkennen door op het Certificate of Authenticity (COA) te kijken die zich op de verpakking van het product bevindt. Als het goed is moet er "FPP" op staan. Zie de bijlagen om te kijken hoe een COA eruit kan zien.

2. Een Retail licentie kun je op elk willekeurig moment los in de winkel kopen.

3. Ongelimiteerd.

4. Ja, mits je de oude installatie ongedaan maakt. Je mag de licentie maar op één PC tegelijk in gebruik hebben. Kortom: Windows partitie formatteren. Een licentie deactiveren kan niet.

5. Jazeker.
Goede zondag allen.

Ongelimiteerd? Wat bedoel je daar precies mee? Betekend dat je Windows ongelimitreerd kunt blijven heractiveren? Ook Microsoft snapt onkunde want als je gewoon eerlijk zegt wat er aan de hand is heb je de meeste kans op medewerking :)*
Een van mijn cliënten is ook bezig met Windows 7 en hij heeft deze al door onkunde 6 maal geactiveerd en hij kan nu niet meer voor de 7e keer activeren. De begeleider heb ik als advies meegegeven Microsoft te bellen en hij is weer geactiveerd.

Sorry, maar ik denk dat je dat bedoelde met Ongelimiteerd?!

Zelf had ik eerst een 90 dagen versie van Enterprise draaien en dan is de aankoop al makkelijker en een minder grote stap. 90 dagen testen voor je besluit. Weinig software die je die kans geeft want vaak is het na 30 dagen of minder al over.
Direct vanuit Amerika besteld en dat scheeld geld.
Deze retail versie activeer ik pas na het einde van de 30 dagen periode en misschien voer ik nog een -rearm commando uit.
Eerst zeker weten dat alles lekker blijft lopen en dan activeer ik hem.
Ook nog even testen tussen 32-bit en 64-bit.

Op mijn PGB bureau staan 8 + 11 laptops van de werknemers. Dit zijn Pentium IV 2,8 GHz systemen met 1024 MB aan RAM. De laptops zijn van het model Acer Aspire 7520G en daarop werkt Windows 7 ook. Nu hebben we Windows XP draaien en ik heb al diverse plannen aangesneden om Windows 7 uit te rollen.

Op een computer is hij getest en het werk heel redelijk met 1024 MB. Lekker vlot en minimaal zo snel als XP.
Ook moet ik als ondernemer met mijn tijd mee en wil ik de nieuwe features van Windows 7 uitrollen en inzetten.

Dit betekend 19 bestellingen vanuit Amerika wat al 1400 euro uitspaart.
We willen de Ultimate editie gaan gebruiken omdat ik ook van plan ben om de USB sticks van mijn werknemers met Bitlocker te beveiligen. Ik wil niet dat er cliëntengegevens op straat liggen.

Voor mijn prive heb ik Windows 7 Ultimate al want ik ben er zeer tevreden mee en ik ga een presentatie maken met de mogelijkheden en die ga ik geven op kantoor :D

*Gewoon met licentie en ik doe niet mee met de illegale software beweging want malware is niet iets wat we kunnen gebruiken. Kost wel iets, maar dan heb je ook wat!

Ten spijte van de vele malafide PGB collega's houden wij het netjes en ik snap niet zo goed waarom bedrijven nog steeds zo terughoudend zijn. Weet iemand een verklaring hiervoor?
Mijn werknemers zijn al overgehaald en nu nog even een presentatie om 1001 vragen uit te stellen :mrgreen:

Is Enterprise intressanter met 19 COA's?

En uiteraart met de vermelding van (hardware.info TV)
Alweer deel 2! Ik ga kijken!

Laatst bewerkt:

Quercus

Senior Member
User systemen
Toen Jaap, deze topic in maart 2008 begon was er nog geen Windows 7, daarom kunnen bepaalde punten, welke toen actueel waren op dit moment niet meer van toepassing zijn.
Ik beantwoord deze vragen voor de volgende, voor vele mensen gebruikte producten: Windows XP, Windows Vista, Office 2003 en Office 2007.
Jouw reactie op het meerdere keren activeren.
Sorry, maar ik denk dat je dat bedoelde met Ongelimiteerd?!
Daarop heeft Jaap 2 voorbeelden genoemd, retail, daarvan zegt hij dat dit ongelimiteerd kan. Bij een OEM versie zegt hij dat dit ook ongelimiteerd kan, maar in enkele gevallen een telefoontje naar MS nodig kan zijn.
3. Ook ongelimiteerd. Let wel dat dit niet altijd via internet kan. Als je de OEM licentie een aantal keer via internet activeert kan het voorkomen dat het niet meer lukt. Een simpel telefoontje naar Microsoft moet dan voldoende zijn

Ja, moet de TS weer eventjes updaten voor Windows 7. Hoewel ik niet denk dat er in de voorwaarden niet veel veranderd is.

Onderstaande puntje moet mogelijk wel even aangepast worden, maar ik weet niet of het laatste woord hierover al gesproken is.

OEM

2. Deze vorm van licentie kun je krijgen als je een complete computer koopt van een Original Equipment Manufacturer (OEM). Dit zijn bijvoorbeeld Dell, HP, Acer, Asus, een computerwinkel, enz.

Een andere mogelijkheid is dat je zelf je hardware onderdelen koopt en deze samenbouwt tot een computer. In dat geval ben je zelf een OEM en mag je volgens de voorwaarden van Microsoft een OEM licentie kopen, zij het een Windows versie of Office pakket.

ik krijg als het goed is morgen mijn nieuwe pc geleverd maar was wel een probleem met de graka 5850 en moest er een nieuwe besteld worden en wordt er zolang een 5770 ingezet dus heb ik straks een probleem dan met een w7 instalatie en vind dat microsoft zich hier wel met een ander zijn pech ook nog eens verrijkt als je dan weer een nieuwe licentie moet kopen en stel je voor dat mijn geheugen ook nog eens de geest geeft of de blue-ray combo.
eigenlijk zouden de fabrikanten daar voor op moeten draaien die de hardware leveren en een regeling met MS moeten treffen.... dat de eind-gebruiker hier voor moet opdraaien is toch eigenlijk van de gekke.

Quercus

Senior Member
User systemen
Je hoeft sowieso geen nieuwe licentie te kopen. Misschien dat je je licentie opnieuw moet activeren, maar zelfs dat is vaak niet eens nodig.
Alleen snap ik jouw opmerking over die hardwarefabrikanten niet, je hoeft geen Windows te gebruiken.

Je hoeft sowieso geen nieuwe licentie te kopen. Misschien dat je je licentie opnieuw moet activeren, maar zelfs dat is vaak niet eens nodig.
Alleen snap ik jouw opmerking over die hardwarefabrikanten niet, je hoeft geen Windows te gebruiken.
ik bedoel hiermee dat al ik morgen mijn cp krijg met een graka 5770 krijg en achter 2 weken die 5850 graka krijg/erin zet dat ik dan een andere conf. heb zoals ik dat in boven-staande opmerkingen begrijp omdat ik zogezegd dan een andere computer heb.

Quercus

Senior Member
User systemen
Dat had ik ook zo begrepen.
Het doel van dit topic is om antwoord te geven op de altijd terugkomende vragen:

1. Wat voor soort licentie heb ik?
2. Aanschaf van deze licentie.
3. Hoe vaak mag ik activeren?
4. Mag ik mijn licentie meenemen naar een volgende PC?
5. Blijft mijn licentie geldig als ik hardware vervang?
Retail (ook wel Full Packaged Product genoemd)
5. Jazeker.
OEM
5. Ja. Mits je moederbord onveranderd blijft.

Sorry dat ik hier nog een reactie achterlaat best wel oud eigenlijk:p
Maar als je windows installeert kunnen ze niet zien welke behuizing je hebt hetzelfde geld voor je voeding! Dingen als MoBo+CPU+GPU+Geheugen+Hardeschijf+Dvd-Drive kunnen ze allemaal checken ;)
best wel logisch aangezien die dingen 'meetbaar' zijn, kast en voeding zijn dat niet natuurlijk;)

:oops: volgende pagina's niet gelezen dus beetje achterhaald bericht van mijn zijde.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan