FAQ: Microsoft Licenties en Activering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qopzeep

Senior Member
User systemen
Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn OEM versie van Windows kopen bij het bedrijf waar ik ook een essentieel onderdeel van mijn computer koop?

Bijvoorbeeld: Ik koop mijn moederbord bij bedrijf X, dan kan ik daar ook mijn OEM versie kopen?

Volgens mij zijn de volgende onderdelen dan essentiele onderdelen:
Moederbord, processor, geheugen, videokaart, behuizing, voeding en harde schijf.

Casefans zeker niet(eigenlijk wel natuurlijk, maar niet super essentieel), cpu-koeler ook niet (?) en DVD brander ook niet.

Klopt dit allemaal?
Groetjes,
Qopzeep

Constant

Senior Member
User systemen
De definitie van essentiele hardware wordt met enige regelmaat aangepast door Microsoft, maar een voeding en behuizing hebben er nooit bij gestaan.

Qopzeep

Senior Member
User systemen
Constant Mak zei:
De definitie van essentiele hardware wordt met enige regelmaat aangepast door Microsoft, maar een voeding en behuizing hebben er nooit bij gestaan.
Eigenlijk wel raar toch :? Zonder behuizing geen computer, en zonder voeding geen stroom :p maar ja, je moet natuurlijk ergens een grens trekken.

Trouwens, nog een vraag: bij sommige winkels hebben ze geen OEM maar een BOX (zoals Azerty). Is dat hetzelfde of niet?

jerbob92

Senior Member
User systemen
Qopzeep zei:
Eigenlijk wel raar toch :? Zonder behuizing geen computer, en zonder voeding geen stroom :p
Sorry dat ik hier nog een reactie achterlaat best wel oud eigenlijk:p
Maar als je windows installeert kunnen ze niet zien welke behuizing je hebt hetzelfde geld voor je voeding! Dingen als MoBo+CPU+GPU+Geheugen+Hardeschijf+Dvd-Drive kunnen ze allemaal checken ;)

Merlanni

Senior Member
User systemen
Ik heb al een aantal keer een oem versie van zowel xp als vista ge-
ïnstalleerd op een pc. Conform de norm iedere keer op hetzelfde moederbord. Beide windows versies zijn niet gekocht bij de leverancier van de moederborden, maar wel bij een erkende winkel in de vorm van een cd/dvd. Ik heb geen problemen gehad.

Mijn vraag behelst het volgende. Stel, je hebt ooit xp zonder service packs gekocht. Nu moet je door één of andere reden herinstalleren. Kan je een xp service pack 2 schijf gebruiken met de originele code van de oude kwijtgeraakte cd?

Zo nee, geeft het dan geen problemen met de service packs waarvan ik meen dat 1 niet meer wordt ondersteund?

Het is zeker mogelijk.

Alleen waar je rekening moet houden zijn de B en C versies in de omloop. Sinds servicepack 2 zijn ook enkele licentiesleutels veranderd. Alle OEM's die wij hebben gekregen in de laatste 7-8 maanden werken alleen met een SP2c sleutel, en niet met een SP2b sleutel (de oude versie).

Wat je wel kan doen is inderdaad slipstreamen. Ik heb hier zowel een SP2b en SP2c met SP3 erin geslimstreamd. Als ik maar de goede code gebruik (C voor C, en B voor B).

HandySam

Senior Member
User systemen
Nou als ik het zo hoor heb ik blijkbaar iets raars meegemaakt.

Ik had dus een oude PC met XP OEM (SP1 zat op de CD). Ik had deze XP licentie al een paar keer opnieuw geïnstalleerd op die PC. Maar na 6 jaar ging het moederbord kapot.

Toen heb ik er de harde schijf eruit gehaald en in mijn compleet nieuwe PC (nieuw moederbord, alles nieuw) gestoken. Ik heb de OEM CD erin gestoken en XP terug opnieuw geïnstalleerd op die harde schijf maar op mijn splinternieuwe PC.

De licentie werd direct aanvaard. En dit vind ik raar aangezien er een nieuw moederbord enzo inzit. Het was een Fujitsu Siemens computer met een product recovery CD. (die heb ik dan gebruikt voor de installatie enzo)

Hoe zit dit dan? En hoeveel keer zou ik dat nog kunnen doen?

Wel een geweldig topic eindelijk eens alle antwoorden op licentievragen.

Ik weet niet of deze vraag hier hellemaal thuis hoort, maar ik stel deze toch dan maar. Ik heb een desktop, notebook, home server en nog een mediacenter. Eigenlijk is dit best wel een duur geintje wat licenties betreft. Geeft Microsoft geen korting of iets dergelijks op meerdere licenties?

Ja, aan bedrijven (corporate license) of aan stichtingen en scholen. Niet zozeer aan een particulier.

Ook bij bedrijven gaat het om meerdere systemen (denk aan 50-100+).

Wat je kan doen is een Technet supscription (Technet direct) nemen. Dat is wel 400-500 euro per jaar, maar je krijgt dan wel alle producten + licenties (voor de zakelijke markt), denk hierbij aan;

Vista Business
XP Pro
Server 2003 standard t/m enterprise
Server 2008 idem
Software voor .NET ontwikkeling
Visio

etc etc.

HandySam zei:
Nou als ik het zo hoor heb ik blijkbaar iets raars meegemaakt.

Ik had dus een oude PC met XP OEM (SP1 zat op de CD). Ik had deze XP licentie al een paar keer opnieuw geïnstalleerd op die PC. Maar na 6 jaar ging het moederbord kapot.

Toen heb ik er de harde schijf eruit gehaald en in mijn compleet nieuwe PC (nieuw moederbord, alles nieuw) gestoken. Ik heb de OEM CD erin gestoken en XP terug opnieuw geïnstalleerd op die harde schijf maar op mijn splinternieuwe PC.

De licentie werd direct aanvaard. En dit vind ik raar aangezien er een nieuw moederbord enzo inzit. Het was een Fujitsu Siemens computer met een product recovery CD. (die heb ik dan gebruikt voor de installatie enzo)

Hoe zit dit dan? En hoeveel keer zou ik dat nog kunnen doen?

Wel een geweldig topic eindelijk eens alle antwoorden op licentievragen.
Heb je Windows moeten activeren nadat je deze op je nieuwe PC had geïnstalleerd? Dat kan weleens de reden zijn waarom deze het doet. Desalniettemin is dit geen reden om geen nieuwe licentie te kopen. Werkend of niet, je Windows licentie is op dit moment illegaal in gebruik.

joz zei:
Volgens mij h

HandySam

Senior Member
User systemen
@ Jaap Terlouw:

Ja hoor, ik heb hem geactiveerd via internet. Ik kon ook kiezen met telefoon enzo. Ik kan ook alle belangerijke updates uitvoeren waarbij een validatie nodig is. Hij is helemaal genuine.

Dus ik moet windows xp opnieuw kopen als ik alles uit mijn pc vervang behalve de harde schijf waar windows op staat, ik wou windows gewoon her installeren met mijn recovery cd. Dit werkt dus niet????

joz

Senior Member
User systemen
Met een "recovery cd" werkt het volgens mij zoiezo niet.
Ik weet niet wat je eronder verstaat maar wat ik eronder versta:
Een cd die je krijgt bij een dell/asus etc merk, laptop of desktop. Soms moet je deze cd ook zelf branden als je de PC krijgt.

Dergelijke CD's werken zoiezo niet je krijgt nml problemen met je installatie. Drivers die worden geinstalleerd voor hardware die er helemaal niet is enzo. Drivers die ontbreken (SATA) voor hardware die er wel is, noem maar op. Ik moet eerlijk zegge dat ik het nooit geprobeerd heb ofzo maar het vraagt wel om moeilijkheden en is bovendien illegaal.

Naast dit hele verhaal is het ook zo dat als het allemaal al gaat werken je ws problemen krijgt met activeren van windows. Dit is gewoon een nieuwe pc, op die hd na... Zo ziet de windows activering dat hoogst ws ook.

Mocht je eraan denken windows helemaal niet te herinstalleren, dan krijg je problemen met hetzelfde als 2 alineas trug, drivers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan