FAQ: Microsoft Licenties en Activering

Status
Niet open voor verdere reacties.
Microsoft Licenties en Activering

Even vooraf, dit topic gaat over de legale manieren van het gebruiken en activeren van verderop genoemde Microsoft producten. Reacties over omwegen om activeren toch mogelijk te maken terwijl dit in strijd is met de licentievoorwaarden van het betreffende Microsoft product of om activatie in zijn geheel te omzeilen worden verwijderd of aangepast.

Het doel van dit topic is om antwoord te geven op de altijd terugkomende vragen:

1. Wat voor soort licentie heb ik?
2. Aanschaf van deze licentie.
3. Hoe vaak mag ik activeren?
4. Mag ik mijn licentie meenemen naar een volgende PC?
5. Blijft mijn licentie geldig als ik hardware vervang?

Ik beantwoord deze vragen voor de volgende, voor vele mensen gebruikte producten: Windows XP, Windows Vista, Office 2003 en Office 2007.

Er zijn drie soorten licenties: OEM, Retail en Volume License.

Retail (ook wel Full Packaged Product genoemd)

1. Deze kun je herkennen door op het Certificate of Authenticity (COA) te kijken die zich op de verpakking van het product bevindt. Als het goed is moet er "FPP" op staan. Zie de bijlagen om te kijken hoe een COA eruit kan zien.

2. Een Retail licentie kun je op elk willekeurig moment los in de winkel kopen.

3. Ongelimiteerd.

4. Ja, mits je de oude installatie ongedaan maakt. Je mag de licentie maar op één PC tegelijk in gebruik hebben. Kortom: Windows partitie formatteren. Een licentie deactiveren kan niet.

5. Jazeker.

OEM

1. Ook hier kun je een COA terugvinden. Bij een voorgeïnstalleerde computer zit deze op de behuizing geplakt. Op het COA staat "OEM". Zie de bijlagen om te kijken hoe een COA eruit kan zien.

2. Deze vorm van licentie kun je krijgen als je een complete computer koopt van een Original Equipment Manufacturer (OEM). Dit zijn bijvoorbeeld Dell, HP, Acer, Asus, een computerwinkel, enz.

Een andere mogelijkheid is dat je zelf je hardware onderdelen koopt en deze samenbouwt tot een computer. In dat geval ben je zelf een OEM en mag je volgens de voorwaarden van Microsoft een OEM licentie kopen, zij het een Windows versie of Office pakket.

3. Ook ongelimiteerd. Let wel dat dit niet altijd via internet kan. Als je de OEM licentie een aantal keer via internet activeert kan het voorkomen dat het niet meer lukt. Een simpel telefoontje naar Microsoft moet dan voldoende zijn.

4. Nee. Dit mag in geen enkel geval. Je licentie zit gekoppeld aan je moederbord. De hieropvolgende vraag is dan meteen: Wat als je moederbord kapot gaat? Microsoft heeft een regeling dat, als je kunt aantonen dat je moederbord kapot is gegaan en via RMA een nieuwe toegezonden is, je een OEM licentie opnieuw kunt activeren.

5. Ja. Mits je moederbord onveranderd blijft.

Volume Licence

Iets waar weinig mensen mee te maken krijgen, dus deze hou ik even kort.

1. Op het COA staat "MLK" om aan te tonen dat het om een Volume Licence gaat.

2. Kun je al vanaf 5 licenties kopen.

3. Mag ook weer ongelimiteerd.

4. Ja. Het aantal licenties moet natuurlijk wel gelijk blijven aan het aantal computers.

5. Ja.

Upgrade

Dit is een licentievorm die eigenlijk een beetje los staat van de rest, aangezien het niet beschouwd kan worden als aparte licentie. Het is beter gezegd een aanvulling op je huidige licentie aangezien je je huidige licentie altijd nodig hebt bij het installeren (zowel bij een upgrade installatie als een nieuwe installatie).

Ik kan daarom alleen vraag twee beantwoorden: Deze kun je los kopen in de winkel.

Link nr. 8 geeft je meer info over het upgraden naar Windows Vista.

Opmerkingen

Op onjuiste informatie en correcties voorbehouden. Op- en/of aanmerkingen zijn welkom evenals suggesties voor dit topic.

Links

1. http://www.hardware.info/nl-NL/news/ym6cmZqZwpWa/Vista_OEM_los_te_koop/
2. http://office.microsoft.com/nl-nl/products/HA102240441043.aspx
3. http://www.microsoft.com/netherlands/partner/licenties/correctsoftwaregebruik/faq.aspx
4. http://members.microsoft.com/partner/belux/nl/licensing/oem.mspx
5. http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=828555/sc=6d7061
6. http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/default.aspx
7. http://oem.microsoft.com/downloads/sbLicense2004/Dutch_SB_License.pdf
8. http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradepaths.mspx

Bijlagen

Duidelijk! Een mooie post om naar te verwijzen wanneer mensen posten hoe het zit met hun Windows licentie (hoewel ze dit natuurlijk eerst horen te lezen en dan geen post zouden moeten hoeven te starten ;)).

Nog een tweetal vragen van mijn kant:
-Hoe zit het precies met een MSDNAA (Academic Alliance)/Studentenlicentie van Windows (en eventueel Office)? Is dit nog weer een aparte licentievorm op zich, of valt deze onder een van bovengenoemden? Volgens mij heeft deze namelijk nog een beperkende factor: je mag een Microsoft product met studentenlicentie alleen zolang gebruiken als dat jij officieel student bent, dacht ik?
-MLK ken ik niet; staat dit voor zoiets als Multi License Key? In dat geval is het hetzelfde als VLK (Volume License Key)?

Dank jullie. :)

MSDNAA is geen aparte licentievorm voor zover ik weet, maar is een apart programma van Microsoft voor scholen en studenten. Zie onderstaande links voor wanneer je in aanmerking komt voor het MSDNAA programma.

http://msdn2.microsoft.com/nl-nl/academic/bb250608(en-us).aspx
http://msdn2.microsoft.com/nl-nl/academic/bb250609(en-us).aspx

Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat je de Home and Student versie van Office 2007 drie maal tegelijk in gebruik mag hebben. Echter kon ik hier weinig over vinden op de Microsoft website.

MLK staat voor Multi License Key. Dat is inderdaad hetzelfde als een VLK.

ScareCr0w zei:
Volgens mij heeft deze namelijk nog een beperkende factor: je mag een Microsoft product met studentenlicentie alleen zolang gebruiken als dat jij officieel student bent, dacht ik?
Ik heb hier een aantal studenten versies van windows xp, vista, en office. Allen aangeschaft via surfspot. Zij geven op hun website en in bijgeleverd formuliertje aan dat Microsoft producten hun geldigheid niet verliezen op het moment dat je niet meer staat ingeschreven bij de instelling. Oftewel deze kun je eindeloos blijven gebruiken mits je je aan de licentie voorwaarden houd (upgrade versie).

Bedacht me net dat ik elke keer dat ik inlog op de MSDNAA van m'n universiteit, akkoord ga met o.a. de EULA. Het volgende zaken zag ik inderdaad staan:
Studievereniging zei:
Als je geen van de opleidingen BIT, INF of TEL meer volgt, je volgt geen master meer die onder de faculteit EWI, afdeling Informatica, valt, je werkt niet meer aan de faculteit EWI, afdeling Informatica of je bent geen lid meer van Inter-Actief kun je de software niet langer verkrijgen. Echter, je mag doorgaan met het gebruik van eerder geïnstalleerde producten op je computer, zolang je de regels niet overtreedt.
Changes in status. You will stop providing the software to anyone who ceases being one of your staff, faculty, or students. However, students may continue to use software they received, in accordance with these terms.
Goed om te weten overigens aangezien ik zojuist m'n bachelor heb afgerond en in de planning heb er een halfjaartje tussenuit te gaan en praktisch al m'n MS producten van de MSDNAA heb (op Office na dus) ;)

Rest nu nog wel de vraag of een studentenlicentie nou wel of niet nog een aparte, dus vierde, vorm van licenseren is?

Ik snap nog steeds MLK niet. Ik zie heel erg vaak MLK DVD's van Vista en XP die erg goedkoop zijn. Hetzelfde geldt voor Microsoft Volume License. Deze zie ik ook voor hele lage prijzen. Zijn dit dan alleen de cd's zonder activatiecode?

PS:

Ik zie:
- MLK
- MVL
- MLF

Wat houden deze termen in?

Wellicht is het 35 euro per licentie (per pc dus) bij een afname van x stuks (waarbij x bijvoorbeeld >= 1000) en alleen voor zakelijke afnemers? En volgens mij is het niet zo dat je "oneindig vaak" kunt installeren, maar dat je dezelfde key op meerdere, maar wel een beperkt aantal pc's mag gebruiken. Je koopt een dergelijke licentie dus voor een x aantal pc's; op meer dan x pc's tegelijkertijd die key hebben draaiend is dan ook niet legaal dacht ik.

Wellicht nog een aardige aanvulling, MAK's:
Starting with Windows Vista, VLKs will be replaced with Multiple Activation Keys (MAKs) that either activate copies through a local Key Management Server (KMS), which in turn reports back license usage to Microsoft, or activates directly in communication with Microsoft. Hosts activated via a KMS have to report back to that key server once every 180 days.

Jaap Terlouw zei:
Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat je de Home and Student versie van Office 2007 drie maal tegelijk in gebruik mag hebben. Echter kon ik hier weinig over vinden op de Microsoft website.
Kan je garanderen dat dat zo is. Hij mag driemaal in gebruik worden genomen, maar alleen voor thuisgebruik. Er mag dus geen commercieel werk mee worden verricht. Bovendien moet het wel zijn op PC's die logischerwijs door de student gebruikt worden, dus niet eentje naar de buurman.

Wat ik nog mis :

Windows Genuine kit. Wij als dealer verkopen ze geregeld. Het is om een illegale Windows versie om te toveren naar een legale installatie. Ze zijn iets duurder dan een OEM versie, en ook PC gebonden. Er kunnen ook corporate versie's mee worden geactiveerd. Het voordeel is dat vaak dit kan zonder opnieuw Windows te hoeven installeren. De klanten waarvoor ik dat heb gedaan is het iedere keer bij gelukt zonder herinstallatie, maar garantie geeft Microsoft niet.

Overigens huren wij onze licenties bij Microsoft voor bepaalde klanten, maar ik neem aan dat dit een consumenten topic is?

Een Windows Vista Ultimate DSP pakket.
Hoe zit het daarmee als je die wilt installeren?

Aangezien m'n pa daarover in de clinch zit. Hij wilt die gaan installeren en over circa 4 maanden gaat hij ander systeem kopen met in het vooruitzicht elke 6 maanden een format.

Hoe vaak kan ik deze versie gewoon puur installeren? Hij zal niet 2x met dezelfde key geïnstalleerd worden op verschillende systemen maar wel op verschillende hardware configuraties in één en dezelfde PC. (m.a.w. hij koopt over een jaar alle hardware nieuw (GEEN OEM systeem!) en installeert dan deze versie again.

Microsoft vraagt 75 euro om deze vraag te beantwoorden :rolleyes:

Bethesda

Senior Member
User systemen
Even een vraagje.

Ik heb wel eens van iemand die ik ken gehoord dat hij de Corporate Windows XP Pro (SP2) van zijn werk mee naar huis neemt en even voor zichzelf of een kennis een PC'tje installeerd.

Nu dacht ik te weten dat zoiets eigen niet na te tracken was.

Vraag me alleen nu af;
Bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

Bij de IT manager die het beter had moeten opbergen?
Of bij de werknemer die dit mee naar huis neemt.

Ook neem ik aan dat dit strafrechtelijke gevolgen kan hebben.
( ik probeer hem er namelijk vanaf te praten )

Groetjes,

Joost

Het bedrijf (mid/groot) heeft hoogstwaarschijnlijk een "License Pack".
Dit kan voor 1/10/50/100/1000+/10,000+/ Installaties zijn.

Dus als hij/zij de installatie uitgevoerd binnen de norm, bijvoorbeeld "Het bedrijf heeft 100 pc's en gebruikt maar 80 licenties, derest draait linux. Dan is het binnen de norm en ben je "Vanuit Microsoft zijn kant, niet strafbaar"

Vanuit het bedrijf zijn kant pleeg je diefstal, maar aangiften zal er niet snel van komen zolang ze geen schade leiden.

Daarbij zal zowel het Bedrijf als Microsoft voor dit soort misbruik (Wat je misbruik noemt)
zijn berekend want ze kunnen dit immers toch niet tegen gaan, zolang je niet 100'de installaties uitvoert of doorverkoopt zit je safe.

But forgive me if i'm wrong :)

een duidelijk artikel, alleen hoe zit het nou als je moederbord uit de garantie is en een RMA geen optie is, en je koopt een nieuw (compleet ander moederbord) moet je dan een nieuwe licentie kopen? of kun je dan ook met microsoft regelen dat je die oem nog een keer kan gebruiken?

Jens Boer

Senior Member
User systemen
Ik geloof dat je bij elke licentie een kapot moederbord mag vervangen door een zelfde moederbord, of door een vergelijkbaar moederbord mits het oude niet meer te verkijgen is. In dat geval moet je via de telefoon activeren met een hulpverlener van MS.

Mischien dat iemand hier kan helpen, Ik heb na aanleiding van jens boer zijn reactie gezocht op de site van microsoft.
Het enigste wat ik kon vinden was dit
en dat zou dan 72 euro moeten kosten ofzo ik snap het niet helemaal?
is er mischien iemand die er ervaring mee heeft met kappotte moederborden waarbij hij/zij zijn licentie key opnieuw moest aanvragen en waar je dat dan precies op de microsoft site kan vinden?

're imaging right' :
Het 'Re-imaging right' geeft de gebruiker het recht de OEM software te vervangen door een andere kopie (zelfde versie en editie) eventueel gemaakt met een andere media, bij automatische of meervoudige uitrolling. Dit recht is wel opgenomen in de contracten 'Volume licensing'

[bron: http://members.microsoft.com/partner/belux/nl/licensing/oem.mspx]

Staat hier nou dat je een OEM maar 1x mag installeren en dus niet meer kan gebruiken om een systeem te herinstalleren?
Heb momenteel met wat collega's een discussie over de interpretatie van dit feit.

Nee, daar staat dat je een OEM licentie niet met andere installatiemedia. Herinstalleren op hetzelfde systeem mag met een OEM wel, herinstalleren op een ander systeem mag niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan