FAQ: 64bit besturingssystemen

Is de standaard vista firewall niet goed genoeg?

Die vraag bedoel ik serieus, heb er niet zoveel verstand van, maar heb al op veel plaatsen gelezen dat die degelijk genoeg zou zijn; Hebben andere meer mogelijkheden ofzo?

Flowers

Senior Member
User systemen
Ik vindt dat de vista firewall teveel outgoing connecties doorlaat.
Misschien is die wel goed als je hem goed insteld,maar ik ben gewend
om toch nog een losse firewall te installeren.

rob_39

Senior Member
User systemen
Het stuk dat ik eigenlijk mis is het hele stuk van een schijf of RAID volume dat groter is dan 2 TiB want daarmee heeft het "oude" MBR (master boot record) problemen, je zou het wel kunnen zien maar nooit adreseren of gebruiken, voor mij is dit een wezelijk verschil om mogenlijker wijs te kiezen voor GPT (GUID Partition Table) in Windows XP/2003/Vista x64. Dat hele stuk mis ik een beetje. Want ja 2^32*512 = 2 TiB en dat is dan ook meteen de rede waarom je MBR niet meer kan adreseren. Ook is een mogenlijke "oplossing" voor het meer dan 4 GiB kunnen adreseren het gebruik van PAE (Physical Address Extension).
Just my 2 cents

PAE heb ik kort beschreven in puntje 4
en dat van 2TB limiet, is niet echt 64 of 32 bit afhankelijk, je moet enkel een recent OS gebruiken.
It is possible for Windows to use NTFS partitions larger than 2TB as long as they are configured properly. Windows requires that the GUID Partition Tables be used in place of the standard Master Boot Record (MBR) partition tables. You will need Windows XP x64 Edition or Windows Server 2003 Service Pack 1, Windows Vista, or later for GPT support.
http://www.carltonbale.com/2007/05/how-to-break-the-2tb-2-terabyte-file-system-limit/

rob_39

Senior Member
User systemen
Je hebt idd helemaal gelijk, ik heb weer iets geleerd. Om terug te komen op PAE dat word sinds windows 2000 ondersteund en sinds de Pentium 2, alleen microsoft heeft de volgende limiten ingebouwd mbt 32 bits OS:
Windows 2000 Advanced Server 8 GB
Windows 2000 Datacenter Server 32 GB
Windows XP 4 GB
Windows Server 2003 Enterprise Edition 32 GB
Windows Server 2003 R2 (or SP1) Enterprise Edition 64 GB
Windows Server 2003 Datacenter Edition 64 GB
Windows Server 2003 Standard Edition 4 GB
Windows Vista 4 GB
Windows Server 2008 Enterprise or Datacenter Edition 64 GB
Windows Server 2008 other editions 4 GB

Vind het wel een beetje jammer dat die windows 7 en vista maar tot maximaal 16GB gaan

Dus de home premium versies. Ookal zijn we nog niet aan de max maar vind ik wel aardig dichtbij komen aangezien we in de pcs nou al 6GB erin hebben zitten en dat steeds sneller lijkt te gaan.

Bedankt voor deze FAQ topic over de verschillende soorten OS.

Maar ik (als toch nog beginner) kom er toch niet helemaal uit wat ik nu kiezen moet.

Ik ga er van uit dat je met die hoeveel heden GB ram bedoelt, maar kom ik weer aan de twijfel toen ik die 128 zag staan, en dacht ik aan een HD (wat me toch weer stug leek...).

Verder ben ik nu aan het denken over, Welke idioot stop er 128 GB Ram in zn pc. Dus lijkt me die info wel enigsinds overbodig.

Hoe dan ook, zoals ik al zei ben ik er nog niet helemaal uit. Ik zelf heb een Acer Extensa 5230E met uitbereid ram (4 GB, 667, Corsair, ddr2 so-dimm uiteraard.) Hd ook maar even voor de zekerheid (250 GB, 7200rpm. 2,5" uiteraard).

Ik wil nu dus Windows 7 op zetten. Alleen kies ik nu de 64 of de 32 bit? En waarom?

martijn1

Senior Member
User systemen
Dat aantal gb(16 of 20) is voor de hdd.
En 128 gb RAM geheugen hen ik nog nooit van gehoord???
Die 16 en 20 gb hdd zijn vaker bedoeld voor een aparte partitie.
Een aparte partitie is een deel van de C schijf nemen, en daar de windows 7 installatie map zetten.

Jur Joosten zei:
Ik ga er van uit dat je met die hoeveel heden GB ram bedoelt, maar kom ik weer aan de twijfel toen ik die 128 zag staan, en dacht ik aan een HD (wat me toch weer stug leek...).
Dit gaat inderdaad over systeemgeheugen en niet harde schijfruimte, wat volgens mij wel duidelijk is aangegeven:
FAQ zei:
Het grootste voordeel is dat er extra ruimte is om geheugenadressen te adresseren waarbij het in 32bit maximaal 4GB was, is het in 64bit maximaal 16,8 miljoen terabyte, maar wordt gelimiteerd door het OS.
Wat martijn1 aangeeft is dan ook niet correct.

Jur Joosten zei:
Ik wil nu dus Windows 7 op zetten. Alleen kies ik nu de 64 of de 32 bit? En waarom?
Punt 3 ook gelezen?

pruik6

Senior Member
User systemen
ik heb een vraag

ik heb 4 gig ram geheugen in mij computer hoeveel virtueel geheugen is het best om intestellen
x1,5 ?
of bepaald dat ook wat je met je computer doet films spellen of foto shoppen

ik heb al zoveel sites gelezen snap het wel maar iedereen heeft een eigen mening daar over

Ik stel hem ook in (op mijn XP pc) min -> x 1,5, maximum x 2 of x 3
op mijn vista systemen laat ik vista zelf beslissen hoeveel virtueel geheugen hij moet hebben (is normaal ook standaard zo als je vista installeert)

Bovenaan