FAQ: 64bit besturingssystemen

FAQ verder uitgewerkt
- 4GB Ram, neem ik nu 32bit of 64bit OS
- meer info over emulatie 32bit software op 64bit OS

en wat exta info ivm meer geheugen in jouw pc
- Swap file
- Hybernation

Dit dankzij Detmer87

Ook weer een paar kleine opmerkingen/suggesties erbij:

Wanneer er maar 4GB Ram geheugen in jouw pc zit, kan je best nog voor de 32bit versie kiezen. Dan heb je wel maar 3,5GB ter beschikking.
Die 3,5GB is nogal een variabel getal. Mensen met bijvoorbeeld een SLI configuratie melden heel wat meer verloren geheugen. Komt dacht ik voort uit het feit dat het videogeheugen gemapped wordt in diezelfde 32bit aan adresruimte, maar zoek Google er nog even op na zou ik zeggen.

De snelheidsverschillen tussen 32bit apps op een 32bit os zijn heel klein
De betekenis van deze uitspraak is mij een beetje onduidelijk? Wat wordt er precies bedoeld? Ik weet niet of deze onder de toevoegingen valt, maar het valt me nu in ieder geval pas op.

Volgens een test van Tom's Hardware, is het best dat je 8GB ram en meer hebt in jouw pc.
Aanvullen tot: Volgens een test van Tom's Hardware, is het best dat je 8GB ram en meer hebt in jouw pc wanneer je de swapfile uit zou willen zetten, anders wordt de uitspraak enigszins uit z'n verband gerukt.

Even ter verduidelijking over de misverstanden van 4GB en Vista SP1
Het is niet omdat Vista nu 4GB weergeeft in het systeemoverzicht dat het daadwerkelijk ook de 4GB gaat gebruiken, de limiet van een 32bit OS blijft, het wordt nu enkel juist weergegeven hoeveel GB Ram geheugen er in jouw pc zit

Wellicht nog een kleine layout-technische tip: de "inhoudsopgave" heb je genummerd. Ondertussen is de beginpost (bij mij in ieder geval) een pagina of 2-3 scrollen lang. Mijns inziens vind je sneller wat terug indien diezelfde nummering ook weer terug te vinden bij elk subkopje.

red hot

Senior Member
User systemen
Stijn Courtheyn zei:
FAQ 64Bit besturingssystemen​
3) 4GB Ram 32bit of 64bit
Wanneer er maar 4GB Ram geheugen in jouw pc zit, kan je best nog voor de 32bit versie kiezen. Dan heb je wel maar max 3,5GB ter beschikking. Kies je voor de 64bit dan heb je jouw “verloren” ruimte terug, maar deze ben je direct weer kwijt omdat alle variabelen groter zijn.
Kan ik hier nu uit opmaken dat je met 4GB intern geheugen beter bij Vista 32bit kan blijven?

Maar als je Vista 64bit draait, dan ziet hij wel weliswaar meer geheugenruimte maar deze "verloren" ruimte ik citeer "ben je direct weer kwijt omdat alle variabelen groter zijn". Dus is de terechte vraag van "red hot" of er dan wel een meerwaarde is om te kiezen voor de 64bit versie als je 4GB intern geheugen hebt.

Ik heb ook in de FAQ hiervoor een grafiek geplaatst

op deze grafiek kan je zien dat de kernel bij 4GB meer ruimte inneemt (64bit) dan die van met een 32bit OS, dus de vrijgekomen ruimte wordt dan terug in beslag genomen door de kernel en waarschijnlijk ook andere variabelen.
Artikel Tom's Hardware zei:
All of the variables are no longer only 32 bits long, but 64 bits instead. Typically, this makes applications between 20 % and 40 % larger, which consequently results in a higher memory footprint as well. File formats such as music files or videos are not affected by this. The upshot is that it doesn’t make sense to install a 64 bit version of Vista in order to better utilize 4 GB of memory simply because the 32 bit version would only recognize 3.5 GB. The problem is that while it is true that you would “gain” the missing memory, you would also immediately lose it to the system due to the 64 bit version’s larger memory footprint. Thus, using a 64 bit version really only makes sense with larger memory sizes.

MW1F

Senior Member
User systemen
Hee Stijn! Tot mijn verbazing zie ik nu pas dit topic... Maar erg goed dat dit er is want het blijft tot op heden af en toe een groot welles nietes verhaal bij sommige topics elders op dit forum. Ik zie dat je ook info gebruikt van dit artikel op Tomshardare: http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775-5.html.
Dus wellicht handig om dit artikel bij de andere te plaatsen in je start-post. Zelf vind ik de eerste tabel handig om te laten zien dat Vista 64bit standaard al 200mb meer gebruikt als 32bit (bij 4gb geheugen):

Zal je thread nu vaker gebruiken om onduidelijkheden op te lossen als er weer een discussie volgt!

sean

Senior Member
User systemen
Misschien is het ook handig om te weten dat vista 64bit weigert niet-digitaal ondertekende drivers te accepteren?
En dat het ook niet meer mogelijk is om dit via een dos-scherm op te lossen is.

Flowers

Senior Member
User systemen
Matthias Helder zei:
Ook weer een paar kleine opmerkingen/suggesties erbij:

Die 3,5GB is nogal een variabel getal. Mensen met bijvoorbeeld een SLI configuratie melden heel wat meer verloren geheugen. Komt dacht ik voort uit het feit dat het videogeheugen gemapped wordt in diezelfde 32bit aan adresruimte, maar zoek Google er nog even op na zou ik zeggen.

.
Dat is dus ook mijn probleem.
Ik heb ook maar 2 gb Fysieke geheugen omdat ik in SLI draai.
Ik heb er echter 4 GB inzitten.
Als ik nu een 64 Bit OS neem,heb ik dan wel de volledige 4 GB tot mijn beschikking???

Zoals ook in de TS staat ligt de huidige limiet aan ondersteund geheugen in de praktijk momenteel op 128 GB. Concreet antwoordend op je vraag: ja, met een 64 bit besturingssysteem zul je de volledige 4 GB aan werkgeheugen kunnen gebruiken.

Flowers

Senior Member
User systemen
Ok.

Het is inmiddels geinstalleerd.
Hij geeft nu inderdaad de volledige 4 GB vrij.
Wel even wennen dat er 2 Program files mappen staan in de directory.
Totaal nergens problemen mee gehad,met het installeren.
Alleen wil mijn oude firewall zich niet installeren.(Sygate)
Nu hoorde ik dat Comodo wel werkt op een 64 Bit systeem,maar dat dit een vrij lastig programma is.
Iemand misschien nog tips hierover ???

Bovenaan