FAQ: 64bit besturingssystemen

FAQ 64Bit besturingssystemen

Even vooraf, dit topic gaat over de 32 en 64bit besturingssystemen en zou u kunnen helpen met het beslissen welk soort besturingssysteem u neemt.

Het doel van dit topic is om antwoord te geven op de altijd terugkomende vragen:

1. Wat is 64bit?
2. Voordelen 64bit?
3. 4GB ram --> 32bit of 64bit?
4. PAE?
5. Software?
6. Wat met 16bit software?
7. Drivers?
8. Swap-file
9. Hybernation
en tot slot enkele interessante site's

1) Wat is 64bit
Het is de opvolger van 32Bit en bestaat al sinds 1960. Het is pas in 2003 dat ze voor de gewone desktop pc's ter beschikking kwamen, AMD met zijn AMD64 en intel met Intel64 (vroeger gekende als EM64T). Deze maken gebruik van het x86-64 architectuur.

Enkele besturingssystemen die 64bit ondersteunen:
- Windows
- Linux
- Mac OS X
- Solaris
een volledige lijst kan je vinden op wikipedia

Koop je de Vista Ultimate Retail dan bezit je zowel de 32bit als de 64bit versie.

2) Voordeel 64bit
Het grootste voordeel is dat er extra ruimte is om geheugenadressen te adresseren waarbij het in 32bit maximaal 4GB was, is het in 64bit maximaal 16,8 miljoen terabyte, maar wordt gelimiteerd door het OS

Windows XP x64 maximum 128

Windows Vista:
  • Starter: geen 64bit
  • Home basic: 8GB
  • Home Premium: 16GB
  • Business / Ultimate: 128GB
Windows 7:
  • Start / Home basic: 8GB
  • Home Premium: 16GB
  • Professional / Enterprise / Ultimate: 192GB
Windows 8:
  • Normal: 128GB
  • Professional / Enterprise: 512GB
Windows 10:
  • Home: 128GB
  • Professional / Enterprise: 2TB

3) 4GB Ram 32bit of 64bit
Wanneer er maar 4GB Ram geheugen in jouw pc zit, kan je best nog voor de 32bit versie kiezen. Dan heb je wel maar max 3,5GB ter beschikking. Kies je voor de 64bit dan heb je jouw “verloren” ruimte terug, maar deze ben je direct weer kwijt omdat alle variabelen groter zijn.

De 3,5 GB is variabel. Het hangt af van de grafische kaart / andere hardware componenten die ook wat RAM geheugen afnemen.

4) PAE?
Wat wel al kon met 32bit OS is met het PAE (Physical Adress Extension) de limiet uitbereiden tot 64GB. Dit wordt bereikt door de 4GB te mappen in page-tables. Meer info hierover kan je vinden op wikipedia. Deze functie moet wel ondersteund worden door zowel het OS als de processor

5) Software?
Alle 64bit software
Alle 32bit software kan gebruikt worden in een 64bit OS. De 32bit software zal als het ware geëmuleerd worden (windows = WoW64).
16bit software is niet meer ondersteund, wat wel het geval is in een 32bit OS

De prestatieverschillen tussen 32bit apps op een 32bit os en 32bit apps op een 64bit os zijn heel klein. Elke 32bit software blijft toch aan de limit zitten van 4GB geheugenadressering, dus een 32bit applicatie zal geen gebruik maken van het extra geheugen in de pc.

6) Wat met 16bit software?
16bit software is vooral ontwikkeld in de tijd van en voor Windows 3.1, ook oudere DOS games zijn niet meer mogelijk. De oplossing hiervoor is gebruik maken van een virtuele pc en hierop een ouder besturingssysteem op te zetten. Tot en met XP wordt 16bit software ondersteund.

7) Drivers?
Dit is niet zoals bij de software. Je moet voor de hardware specifieke 64bit drivers hebben.
Windows levert al redelijk veel drivers aan, zowel bij de standaard installatie als via windows update, toch raad ik aan om bij de hardware fabrikant op zoek te gaan naar 64bit drivers. En als je deze niet vind, denk ik dat je beter even kunt wachten met de omschakeling naar 64bit (of de hardware vernieuwen).

8 ) Swap-file (virtueel geheugen)
Het swappen heeft de grootste impact op de snelheid van jouw computer. Je kan deze feature uitzetten, maar opgelet, als men te weinig ram geheugen in de pc zitten heeft, kan de pc volledig vastlopen.
Volgens een test van Tom's Hardware, is het best dat je 8GB ram en meer hebt in jouw pc als je jouw swap-file wilt uitzetten.

9) Hybernation
Hoe meer geheugen je in jouw pc steekt, zal het bestand “hyberfil.sys” met dezelfde grootte toenemen.
Bv 8GB ram geheugen --> hyberfil.sys ook 8GB groot.
Je kan best overwegen om deze feature uit te schakelen, maar in Vista zit er geen mogelijkheid om dit via het configuratiescherm te doen. Je kan dit door volgend commando:
Code:
powercfg -H off
en om terug te activeren:
Code:
powercfg -H on
Opmerkingen

Op onjuiste informatie en correcties voorbehouden. Op- en/of aanmerkingen zijn welkom evenals suggesties voor dit topic.

Interessante sites:
Start64: hierop vind je alle info over software, drivers, besturingssystemen
Windows Vista 64bit
Windows Vista 64bit DVD bestellen (Nederlandse versie)
Windows XP x64
Tom's Hardware 8GB ram peformance boost
HWI TV – kijkersvragen over Windows Vista 64 bit
Benchmark Vista 32bit vs 64Bit (Budget AMD Sempron 2800+, Asus K8U-X moederbord, 512MB RAM).
Meer info over 64bit op wikipedia
2GB vs 4GB - 32bit vs 64bit (Artikel van HWI)
Memory limits by Windows

Voor een steeds up-to-date lijst van de Windows memory limits: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/memory-limits-for-windows-releases

Laatst bewerkt:

Race

Senior Member
User systemen
mss is het handig om te vertellen dat de vista retail versies (muv ultimate edition, hier wordt de 64&32 bit samen geleverd in de plastic doos) alleen maar te koop zijn in de 32-bits versie. De 64-bits versie kan je bijbestellen voor 11.84 euro op deze site

De oem versies zijn alleen te verkrijgen in 64 OF 32 bit versie en je kan ook GEEN andere bitversie bijbestellen

Stijn Courtheyn zei:
FAQ 64Bit besturingssystemen

Drivers?
Dit is niet zoals bij de software. Je moet voor de hardware specifieke 64bit drivers hebben.
Ik ben slechts een leek en bezig met het samenstellen van een nieuw systeem en overweeg 64 bits, betekent dit dus dat ik, bij keuze voor Vista 64bit voor mijn bestaande printer en scanner 64bit drivers moet zien te krijgen of downloaden via de site van de fabrikant of worden die er bij aanschaf bijgeleverd en bij installatie automatisch gezocht op de cd? En hoe zit het dan met nieuw aan te schaffen hardware, zitter er normaliter drivers voor 64bits versies bij?

Gaarne een reactie

Koop je de Vista Ultimate Retail dan bezit je zowel de 32bit als de 64bit versie.

Je zou hier ook erbij kunnen zetten dat als je een andere vista versie dat je de 64-bit DVD appart moet bestellen bij microsoft. (voor retail versie) Is wat duidelijker.

@ alexanderpushkin
Windows levert al redelijk veel drivers aan, zowel bij de standaard installatie als via windows update, toch raad ik aan om bij de hardware fabrikant op zoek te gaan naar 64bit drivers.

(heb dit ook toegevoegd aan de FAQ)

@xtrememaster
zal het er aan toevoegen

KNIP

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moet worden

Koop je de Vista Ultimate Retail dan bezit je zowel de 32bit als de 64bit versie. Koop je een andere Retail versie van vista, dan moet je de 64-bit DVD appart bestellen bij microsoft want deze zit er bij de overige Retail versies er niet bij.

KNIP

[modbreak]Heb het wat ingekort, het ging enkel over deze zaak, dus de andere info deed er niet toe[/modbreak]

hmm een vriend van me had de retail versie gekocht van home premium en er zaten toch echt 2 dvd's bij de 32 bits en 64 bits versie..

hoe kan dat dan vraag ik mij af als ik bovenstaande tekst lees, misschien een foutje van ms ?

Bij mij dus niet. Waarschijnlijk had ik een vroegere versie. Maar ik kocht een Vista Home premium Retail versie. Zat maar 1 DVD in voor de 32-bit versie. De 64-bit DVD moest ik appart bestellen voor ongeveer 10 euro.

Bovenaan