Fanless pc vervangen

Stille computer
Ik heb 3 PC staan met erin de Asrock Q190ITX in de LC-Power LC-1350mi SW behuizing.
2 voor mij en een voor mijn vrouw
Ik ben verplicht van stille pc te gebruiken, door invaliditeit heb ik mijn zware pc (verdrietig) weg gegeven, en fanless pc aangeschaft, 21 db is al teveel voor mij,
Ik ben nu op zoek om er een moederbord te vervangen, maar zoek een snellere stille pc die wel betaalbar is. Ik weet dat de Pentium J5040 eind dit jaar op de markt komt.
Weet er iemand andere moederborden of een ander systeem die ik zou kunnen kopen.
Heb al veel gezocht, maar niet te vinden of is voor bedrijven, en die kosten goud.
Heel veel dank,
Walter

iets vergeten
Ik doe geen games, soms werken met paint shop pro foto's bewerken, anders calibre en alfa ebooks manager, exell en films belijken, internet , domotisz, enz.. eigenlijk geen super zware zaken.

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Er is een redelijk aanbod van kant en klare fan-less PC's, zowel op bijvoorbeeld AliExpress als LogicSupply. Maar inderdaad, goedkoop zijn ze niet, als je wat performance zoekt.
De Jxxxx moederbordjes zijn een logisch en gunstiger alternatief en mits ook passief gevoed, volkomen stil. Al is enige luchtstroom wel aan te bevelen, dus eventueel een stille koeler toepassen.
Een zwaardere PC, met redelijk standaard onderdelen, kan je echter ook muisstil maken, indien je dit in het ontwerp meeneemt. Dus goed dempende kast, SSD('s), semi-passieve voeding en goed gekozen CPU koeler. Ik denk dat wanneer je een budget opgeeft, de semi-professionele PC ontwerpers hier, graag een voorstel voor je uitwerken.

Een alternatief is nog je PC in een andere ruimte te zetten, of in een geluiddempende kast te zetten of zo. Mits praktisch uitvoerbaar natuurlijk. Bediening bekabeld (HDMI) en draadloze desktop of gewoon remote desktop op een licht fan-less PC-tje.

Dus je hebt opties, lijkt me.

• Like
Waarderingen: zita

xzandr

Senior Member
User systemen
Nog iets vergeten, het budget.

De ASRock bordjes zijn eigenlijk wel het meest gangbare voor dit soort systemen, gebruik zelf de J4105ITX in een mediacenter.
De leukste nu is de J5005ITX, of het is inderdaad wachten op deJ5040.
Wil je echt een wat vlotter systeem met meer processor kracht, dan word het een Barebone/Nuc.

• Like

MZw

Senior Member
User systemen
Je kunt een ITX-PC bouwen met een Streacom behuizing: https://streacom.com/products/fc8-alpha-fanless-chassis/
Passende voeding is wellicht moeilijk te vinden.

Akasa biedt passieve behuizingen, waarin je een 8e generatie Intel Nuc kunt monteren:
http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail.tpl&no=181&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC&model=A-NUC45-M1B
http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail.tpl&no=181&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC&model=A-NUC43-M1B
https://www.youtube.com/watch?v=xD6-xcXxaE4

Zelf een PC samenstellen en (laten) bouwen kan natuurlijk ook. Dit lijkt me ongeveer het snelste wat nog passief gebouwd kan worden met courante onderdelen:
TotaalProductPrijsSubtotaal
1Arctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1Asus TuF B365M-Plus Gaming€ 111,50€ 111,50
1Fractal Design Meshify C Mini TG Dark Tint Black€ 82,90€ 82,90
1Intel Core i5 9400F Boxed€ 151,75€ 151,75
1Kingston A2000 SSD 500GB (M.2 2280)€ 63,81€ 63,81
1Kingston HyperX Fury Black 16GB DDR4-2666 CL16 kit€ 75,90€ 75,90
1Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX 4GB€ 164,50€ 164,50
1Seasonic Platinum Series Fanless 400W€ 121,00€ 121,00
8 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 783,51
Hexacore cpu (41W verbruik maximaal) zonder interne gpu, passief gekoeld met Arctic cpu-koeler.
mATX-moederbord, omdat ik daarmee minder problemen voorzie dan bij ITX, vanwege de grote koeler. Er zal geen bios update nodig zijn, want de cpu is al langer leverbaar dan het moederbord, dat pas sinds 28 juni in de prijsvergelijker staat.
Passief gekoelde videokaart en voeding
Goedkope nvme SSD.
Behuizing met mesh front-, boven- onder- en achterzijde om warmte af te voeren. Fans zullen niet nodig zijn, maar één fan (achter) behouden zal de temperaturen uiteraard wel flink verlagen.
https://www.fractal-design.com/home/product/cases/meshify/meshify-c-mini
https://www.arctic.ac/eu_en/alpine-12-passive.html

Laatst bewerkt:
  • Like

seb83

Senior Member
User systemen
Als je voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk passieve power wilt, kun zoiets overwegen:

TotaalProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 47,00€ 47,00
1Arctic Alpine M1 Passive Silent€ 11,10€ 11,10
1ASRock A320M-HDV R4.0€ 45,00€ 45,00
1Corsair Vengeance LPX Black 8GB DDR4-2666 CL16 kit€ 43,27€ 43,27
1Crucial BX500 480GB€ 53,10€ 53,10
1Fractal Design Core 1000 (USB 3.0)€ 31,95€ 31,95
1SilverStone SFX Series 300W€ 49,99€ 49,99
7 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 281,41

- Dualcore met 4 threads en krachtige igpu, ongeveer 3 keer zo krachtig als de Celeron J1900, extreem zuinig voor een desktop cpu
- Omdat de cpu zo zuinig is kan deze passief gekoeld worden met een grote heatsink. Dit model past op de AM4 socket en kan volgens de fabrikant tot 47W koelen, maar blijkt in een praktijktest zelfs in staat om een quadcore i5 te koelen. De onder load nog geen 20W verbruikende 200GE doet ie met twee vingers in z'n neus.
- Goedkope maar degelijke behuizing met een mesh front. Er zit een fan in maar die hoef je niet aan te sluiten
- 2 x4 GB RAM, 2666 MT/s (maximale snelheid voor deze cpu)
- Simpel A320 moederbordje met HDMI en VGA uitgang. Bios ondersteunt de 200GE dus geen gedoe met updaten
- Goedkope SSD van 480 GB, TLC geheugenchips
- Degelijke semi-passieve voeding. Er is een nieuwere V2.0 versie maar die is niet semi passief. Een alternatief is de 90W pico psu die geen fan heeft, maar die heeft een 20-pin aansluiting ipv 24. Dat zou op zich wel moeten werken maar toch. Daarnaast is de pico duurder dan de Silverstone.

Huh? Ik trek je niet in twijfel hoor maar 20 db is vrijwel doodse stilte. Hoe doe je dat dan in het dagelijkse leven?
Is zeer moeilijk, verplicht een oude woning in de gemeente te kopen, laten afbreken en heropbouwen met alles speciaal tegen het geluid?
Ons huis dat we samen gebouwd hebben met veel grond verkopen voor die nieuwbouw + spaarcenten erbij.
Zit soms uren met op maat gemaakte oordoppen in .
Als er bezoek komt en is één persoon met mijn vrouw erbij gaat goed voor 30 à 45 minuten, als er meerdere komen, moet ik na 15 minuten in mijn speciale kamer gaan, die is extra (zo goed mogelijk) geluiddicht gemaakt.
Men leert er mee leven, maar is moeilijk, positief blijven.
Bedankt voor je vraag

Bovenaan