Fan draait (denk ik) de verkeerde kant op.

NieuwRetroGamer

Senior Member
Beste heren. Heeft iemand toevallig ook een Gelid Tornado?
Ik had vandaag eens mijn PC opengemaakt om er een nieuwe SSD in te stoppen, en ontdekte dat de fan de andere kant op draaide.
Ik heb het gevoel dat hij de verkeerde kant opdraait. Ik heb hem aangesloten op een Gigabyte A75M-UD2H, en op een Gigabyte EP35C-DS3R (uiteraard op de pwm fanheader voor de CPU:)) en 2 verschillende voedingen geprobeerd (je weet maar nooit) de Corsair CX650M & de Corsair VX550 en allebei zuigen ze de lucht door de heatsink i.p.v erdoorheen.

Hier een video van mijn PC op OneDrive.
https://1drv.ms/v/s!Aq4BxS5xpSiBrd5gGYdqb6dr4PrOwg

Niet schrikken van het geluid, er komen nog nieuwe fans in:p

Maar goed, hoort dit bij deze cpu koeler, of hoort dat niet? Ik ben eerlijk gezegd gewend dat de lucht er achter uitgaat. En niet aan de voorkant.gelid-tornado.jpg

Edit: ik had er ook nog een normale 3 pins fan op aangesloten, en die draaide wel de goede kant op^_^

nutty

Senior Member
Ja die draait de verkeerde kant op,even de fan er af halen,en deze omdraaien.
Zoals je de fan nu gemonteerd hebt,moet deze linksom draaien,hij draait echter rechtsom zie ik op je video,vandaar omdraaien.

NieuwRetroGamer

Senior Member
Dank u voor de bevestiging. Ben ik toch niet gek:p Hij zal wel toentertijd DOA zijn, want ik had hem van de Abo Give-away.
Wel jammer. Hij zal dan minder efficiënt werken. :confused:

JMM

Senior Member
Omdraaien heeft geen zin want de bladen zijn gevormd om in een bepaalde richting te draaien, op bovenstaande foto dus van rechts naar links, andersom gebeurt er weinig qua luchtstroom.

Is gewoon een fabrieksfout, omruilen indien nog onder garantie.

FatBoyNL

Senior Member
Bij normaal gebruik horen de blades linksom te draaien. Omdraaien van de fan heeft absoluut geen zin, wat JMM ook aangeeft.
Sommige fans zijn ontworpen om bij opstarten de andere kant op te draaien om mogelijk verzameld stof uit de fan te blazen. Als dat hier niet het geval is, dan moet je waarschijnlijk de connector omdraaien of er is sprake van een productiefout.

WEBPC

Senior Member
Nou ik kan me toch eigenlijk niet voorstellen dat.... Oh. Ja. Hij draait verkeerd om. :p

Inderdaad niet omdraaien, er is een bepaald ontwerp, en die werkt beter gewoon de goede kant op.
Vraag me ook af of dat uberhaupt gaat, best kans dat hij dan gewoon tegen de koeler aanloopt.

Je hebt niet de stekker er verkeerd om opzitten oid?

Als je het zelf wil oplossen, zou ik de kabeltjes omwisselen, zodat hij gewoon de goede kant op loopt.

Laatst bewerkt:

FatBoyNL

Senior Member
Dank u, dank u voor de hulp :)

Deze koeler is denk ik minder dan normaal gebruikt, hij heeft een tijdje in de doos gezeten i.v.m verhuizing:)
Ik heb een mail gestuurd naar HWI, even kijken wat ze gaan zeggen:)
Met 'normaal gebruik' bedoelde ik de situatie dat de computer gewoon aanstaat en niet aan het booten of rebooten is ;-)
Of je connector zit verkeerd om of er zit een productiefout in de fan (i.e. connector draadjes verkeerd om gesoldeerd).

EDIT: in je filmpje lijken de fans ook van richting te veranderen, ik kan alleen niet vaststellen of dat ook werkelijk zo is. Zoals bijvoorbeeld de draairichting van wielen vaak op tv.

NieuwRetroGamer

Senior Member
Nou ik kan me toch eigenlijk niet voorstellen dat.... Oh. Ja. Hij draait verkeerd om.
de wonderen zijn de wereld nog niet uit:p

Je hebt niet de stekker er verkeerd om opzitten oid?

Als je het zelf wil oplossen, zou ik gewoon de kabeltjes omwisselen, zodat hij gewoon de goede kant op loopt.
Hij zit zeker goed. Je kan hem ook niet verkeerd doen. of je moet het forceren:)
En ik wacht eerst de mail nog even af voordat ik er zelf aan ga rommelen:)

Met 'normaal gebruik' bedoelde ik de situatie dat de computer gewoon aanstaat en niet aan het booten of rebooten is ;-)
Of je connector zit verkeerd om of er zit een productiefout in de fan (i.e. connector draadjes verkeerd om gesoldeerd).

EDIT: in je filmpje lijken de fans ook van richting te veranderen, ik kan alleen niet vaststellen of dat ook werkelijk zo is. Zoals bijvoorbeeld de draairichting van wielen vaak op tv.
A, op die manier:)
En ik ga uit van een productiefout, verkeerdom zit hij zeker niet:)
En hij blijft dezelfde kant opdraaien. Al hij heeft hij soms moeite om hem op gang te krijgen. Dat komt dan waarschijnlijk door die productiefout:confused:

FatBoyNL

Senior Member
de wonderen zijn de wereld nog niet uit:p

Hij zit zeker goed. Je kan hem ook niet verkeerd doen. of je moet het forceren:)
En ik wacht eerst de mail nog even af voordat ik er zelf aan ga rommelen:)

A, op die manier:)
En ik ga uit van een productiefout, verkeerdom zit hij zeker niet:)
En hij blijft dezelfde kant opdraaien. Al hij heeft hij soms moeite om hem op gang te krijgen. Dat komt dan waarschijnlijk door die productiefout:confused:
Precies dat laatste denk. Vliegtuigen doen het ook een stuk minder in hun achteruit :D

EDIT: ivm het verkeerde kant opdraaien, niet ivm het rommelen. Ik zie net dat de quote wordt samengevat met precies niet waar ik op doelde ;-)

Gronaldo

Senior Member
Grappig,hoe sommigen van iets simpels een heel drama maken.
Volgens mij onderschat je de impact hiervan, op langere termijn gaat de fan problemen geven.
Ik zou de spanningspins in de connector omwisselen, er van uitgaande dat de sense draad wel goed zit. Maar retourneren is voor velen makkelijker.

nutty

Senior Member
Volgens mij onderschat je de impact hiervan, op langere termijn gaat de fan problemen geven.
Kan me vergissen,maar volgens mij is alles in de fan elektrisch symetrisch,dus elektrisch maakt het niks uit aan welke kant je de spanning zet.
Maar ik laat me graag informeren met data die het tegendeel bewijzen.

WEBPC

Senior Member
Het gaat ook niet om de elektrische kant. De bladen van een ventilator zijn ontworpen om in een bepaalde richting zo goed mogelijk te werken. Als je de draairichting gaat omdraaien word het minder efficient.
Vaak zit er bijvoorbeeld een scherpe kant op, om in de lucht te "snijden". Op de andere kant van dat blad is dat niet, dus werkt het minder goed.
Of een bepaald patroon, wat aan de achterkant (meestal) niet zit.
Ook hebben sommige lagers een draairichting. Als je die de andere kant op draait slijten ze sneller.

Het zal allemaal geen wereld van verschil maken, daar niet van, maar als er nog gewoon garantie op zit, gewoon omwisselen.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
@WEBPC heeft hier gewoon gelijk. Die fan draait hier gewoon achteruit. Het omdraaien van de fan doet niks af aan het feit dat hij achteruit draait.

Of scheppen jullie soms de soep ook met de bolle kant van de lepel???

WEBPC

Senior Member
De ventilator is niet verkeerd om gemonteerd. De ventilator blaast altijd door de koeler heen, en altijd tegen de beugels aan.
Je kan zien dat hij gewoon goed om zit, en aan de bladen kan je zien dat hij op deze manier nooit lucht gaat grijpen.

De ventilator draait de verkeerde kant op.

Laatst bewerkt:
Bovenaan