1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Fan controller

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door Killerman, 6 jul 2011.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.
  1. Killerman

Killerman

Sinds:
    21 jun 2011
    Hallo,

Ik heb sinds vandaag een fan controller de Aerocool VT12XT.

Deze kan 4 fans aansturen.

Als ik nou van 1 fan de gele draad pak zoals het hoort en de rode en zwart doorlus naar andere fans van dezelfde RPM, dan gaan deze toch ook gewoon trager lopen door minder voltage?

Alvast bedankt

Laatst bewerkt: 6 jul 2011
  2. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010
    Zou je even iets duidelijker kunnen zijn? Misschien even een schema erbij. Want hier wordt ik niet wijs uit. Tussen rood en zwart is 5V en tussen Geel en zwart is 12v. Maar wat je hier bedoeld weet ik niet.

3. Gekko12482

Gekko12482 Senior Member

Sinds:
    8 sep 2008
    @ Hierboven, dat is molex

@ TS, dat klopt :p Zelfs al zijn de fans van een totaal ander toerental dan nog werkt het, alleen als het schermpje dan alleen het toerental aangeven van de fan waar het gele draadje naar toe gaat (maar dat had je zelf denk ik ook al bedacht)

4. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010
    Mja meestal als je over draadkleuren gaat spreken, is het handig om te vermelden welke draden je op doelt. Je gaat bij een auto toch ook niet zeggen, "ja dat ding wat ronddraait".
    Anyway, de ventilatoren zijn óf spanningsgeregeld óf PWM gestuurd, in beide gevallen niet afhankelijk van het type ventilator wat je erop aansluit. Alle ventilatoren zijn toch gespecificeerd op 12V, dus als je 6V erop zet dan draaien ze op 50% rpm. Enzovoort. En in het geval van PWM de duty cycle 50%.
    Je kunt de spanning delen door ze op Rood-Zwart aan te sluiten(5V), en parallel hierop aan te sluiten. Of je kunt ze in serie zetten. Let wel, dan krijg je over elke ventilator spanningsval, en kun je het gevaar lopen dat ze te weinig spanning krijgen en stil komen te staan. (in dit geval zal de rotor doorbranden).
    Dat gele draadje wat Gekko12482 vermeld kan ik even niet plaatsen, maar dit zal wel verbonden zijn aan een tacho sensortje (?).

5. Killerman

Killerman

Sinds:
    21 jun 2011
    Hallo,

Sorry voor duidelijke uitleg zal nog een keer proberen.

Heb een fan controller de Aerocool VT12XT.

Deze heeft 4 draadjes waar je de 3PINS (niet molex) in drukt. Hiervan is 1 draadje zwart en 1 rood en 1 geel.

De gele is dus voor het afgeven van de rpm hier doe ik verder niks mee.

Ik wil nu de rode 12 v doorlussen en dat geld dus ook voor de zwarte -.

Mijn idee was 1 fan zoals het hoort erin drukken 3 pins dan knip je halverwege de rode en zwarte draad door hieraan soldeer je alle fans aan dezelfde zodoende is het dus parallel.

Ook kan het in serie dan doe je 1 3pins erin zoals het hoort knip je weer de rode en zwart draad door, hier soldeer je 1 fan aan en vervolgens aan deze fan doe je de volgende dan staan ze in serie.

Ik weet idd niet hoe dat kwa voltages zit en wil natuurlijk niet me coolers naar de klote helpen vandaar dat ik er even een topic van maak.

6. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010
    Als je ze parallel gaat aansluiten, gaat elke ventilator 12V trekken. Dit betekend dat elke fan ook de volle stroom trekt, en je fan controller is maar gelimiteerd tot een bepaald vermogen, en daarna legt ie het loodje (dat kanaal). Als je meerdere fans aan wil sluiten op 1 kanaal, zonder hem te beschadigen, moet je ze in serie aansluiten. Let wel op dus dat je dan PER FAN een spanningsval krijgt, en bij 2 fans het toerental de helft is, 3 fans 1/3 van het toerental etc. Er blijft weinig over voor te regelen omdat ze anders gaan stilvallen.

7. tommienator

tommienator Senior Member

Sinds:
    11 aug 2010
    Hoe kan je fans eigenlijk in serie plaatsen? Je kan bv. dan 2 fans per channel doen, dan lopen ze lekker stil he...
    Hoe moet je dan exact de draadjes juist verbinden etc? Met of zonder solderen :p...

Laatst bewerkt: 8 jul 2011
  8. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010

Als je er een beetje uitkomt, in ieder geval sluit je de +12v aan de rode draad van fan 1, de zwarte draad van fan1 sluit je weer aan rood van fan2, en zwart van fan2 gaat naar de "-" of ground van de 12v voeding.

9. Killerman

Killerman

Sinds:
    21 jun 2011
    Jij zegt dus met die spanningsval dat als ik 1 fan nu op 800 rpm zet dat als ik hem parallel aansluit met nog een fan dat ze beide maar 400 meer draaien?

Wat ik weet van mijn fan controller is Max wattage per fan channel: 6W

Dus eigenlijk 2 fans parallel of serie is niet eens een heel goed besluit.

Je kunt er 4 regelen en dan moet je het ook bij 4 houden begrijp ik.

Dus zoals ik het hier teken in parallel gaat het niet werken en overlijd een fancontroller poort begrijp ik?

Laatst bewerkt: 9 jul 2011
  10. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010
    Nee als je ze parallel zet, dan gaan ze alle 2 op 800 draaien. Maar, omdat het een potmeter is, zal de stroom door het circuit de voedingsspanning 12v gedeeld door de inwendige weerstand + weerstand ventilator zijn. Bij 2 ventilators kan de P= U * I te hoger zijn dan 6watt. Dus als je meer dan 1 ventilator gaat aansluiten, moet je ze in serie zetten. Anders loop je de kans om het kanaal te overbelasten. Als het de bedoeling was meerdere aan te sluiten, zouden ze ook meer aansluitingen per kanaal hebben.

De eerste weerstand is de potentiometer (draaiknop) en de andere 2 zijn de ventilatoren.

Stroom = spanning / weerstand.
    Weerstand geval serie: 2 + 2 + 2 = 6ohm
    Weerstand geval parallel: 2 + (1/2 + 1/2) = 3ohm.

Stroom serie: 2ampere
    stroom parallel: 4ampere.

Vermogen serie: stroom * spanning = 2 * 12 = 24watt
    Vermogen parallel: stroom * spanning = 4 * 12 = 48watt.

Dit zijn natuurlijk dummy waardes, maar je snapt het idee :).
    Ik had geen programma hierop staan, dus ik moest ff paint gebruiken. Niet over de kwaliteit van de schema's zeuren xD

11. Killerman

Killerman

Sinds:
    21 jun 2011
    Ok Maar dan zit je met 1 fan al op 12 watt terwijl die fan controller maar 6 levert?

Dus de enige optie is in serie en als ik zeg 800 rpm dan draaien ze beide 400?

12. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010
    Hoe kom je hierbij?

13. tommienator

Sinds:
    11 aug 2010
    Elke fancontroller levert 12V aan een kanaal hé, (hoop toch dat je dit bedoelt :p?)
    hiervoor moet je hem natuurlijk wel zelf open zetten hé..

@Majestic..
    Ik bedoelde dit niet met een voeding. Maar wilde graag de fans van mijn rad elks op 6V laten draaien, is lekker stil! Aangezien ik ze in push pull heb staan is het een beetje logisch. Dus dan beide fannen met elkaar verbinden, en dit dan weer aansluiten op de fancontroller? Dan is het normaal zeker dat ik het fankanaal volledig openzet?

14. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010
    De voeding stelt gewoon 1 kanaal op de fancontroller voor. Als je 2 ventilatoren in serie aansluit op de fancontroller, moet deze hier geen probleem mee hebben. Zoals ik hierboven heb uitgelegd.

Ingenieur in opleiding.

15. tommienator

Sinds:
    11 aug 2010
    Sjiek =), Waar studeer je dat juist? Paardemarkt in Antwerpen? (ga ervanuit dat je in limburg België woont he :D.)^

En thnx ;), snap het. Zoals ik al zei, niet zo thuis in het elektriciteitswereldje.. Ben meer een chemie man ^^.

16. Killerman

Killerman

Sinds:
    21 jun 2011
    Oke dus als ik 2 fans in serie aansluit draaien ze als ik mijn controller op 800 rpm zet beide 400 rpm?

Of lees mijn controller toch de snelheid van 1 fan en geeft netjes 800rpm af?

Beide fans 100% laten draaien is dus niet mogelijk begrijp ik?

17. tommienator

Sinds:
    11 aug 2010
    Neen, omdat je spanning halveert in serie (heb mezelf deze middag wat bijgeshoolt ^^)
    Dus als jij nu 2 fans in serie plaatst en je fan kanaal volledig opendraait levert je fancontroller 12V. Maar aangezien je 2 fans in serie hebt staan, en de spanning halveert in serie... Dan lopen je fans beiden op 6V.

Waarom ik dit wil doen is voor mijn radiator... Maar voor een gewone case situatie denk ik niet dat het optimaal is om te doen :).

18. Majestic

Majestic

Sinds:
    26 jul 2010
    Niet helemaal, de weerstand van de potmeter wordt heel laag en valt er nagenoeg geen spanning over in vergelijking met de belastingsweerstanden (ventilatoren). Maar het is niet 100% van de voedingspanning ;). Om antwoord te geven op killerman, als je even kijkt naar mijn serieschakeling, en de eerste weerstand verwaarloost (potmeter "open") dan heb je 2 weerstanden van 2ohm.

U = I * R
    12 = I * 4
    I = 12/4 = 3ampere.
    Ur1 (spanning over fan1) = I * R
    Ur1 (spanning over fan1) = 3 * 2 = 6volt
    Deze stroom (I) loopt ook door fan2.
    Ur2 (spanning over fan2) = 3 * 2 = 6volt
    Om het te controleren kijk je naar de 2e wet van kirchhoff:
    -Ubron + Ur1 + Ur2 = 0
    -12 + 6 + 6 = 0.

Dit is natuurlijk niet helemaal accuraat omdat er ook nog invloed is van de potmeter. Maar dit is bij deze toleranties verwaarloosbaar.

Is het nu helder? ^^

19. tommienator

Sinds:
    11 aug 2010
    Pff, dan dacht ik het te snappen ^^, ik heb een braincrash :D!

20. Killerman

Killerman

Sinds:
    21 jun 2011
    Ja ik volg je wel ik doe ook de opleiding mechatronica en daar zit electro bij in dus dit heb ik wel gehad haha.

Komt erop neer wat jij zegt dat ze beide 6v krijgen in serie.

Maar hoe doet mijn fancontroller dan met het laten zien dan de rpm?

Als ze beide 800rpm kunnen en omdat ze nu maar 6v krijgen 400rpm draaien leest mijn controller de juiste snelheid af?

of zegt mijn fancontroller ik geef 12v af dus hij draait 800 rpm?

Volgens mij leest hij de snelheid af doormiddel van die gele kabeltje.

Laatst bewerkt: 10 jul 2011
Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.