1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Extreem hoog cpu gebruik!

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door tommygun100, 19 dec 2008.

1. tommygun100

tommygun100 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2008
    Hallo allemaal, Ik heb de laatste tijd erg veel last van een erg hoog cpu-gebruik. Het is namelijk zo dat als ik gewoon naar m'n dashboard zit te staren, zonder toepassingen gestard, het gebruik continu rond de 40% ligt. Ook ligt het geheugen in op 1,5 gig van de 5 Gb (ik weet niet of dit ook normaal is?!) Het ligt niet aan andere processen, als te zien is op de screens. Ook heb ik meerdere malen op spyware gescanned, maar ook dit loste het probleem niet op (er werd wel spyware gevonden en hersteld of verbetert) Weet iemand wat ik kan doen om dit probleem te verhelpen?
    [​IMG][​IMG][​IMG]

EDIT: Mijn OS is Vista Ultimate, de configuratie van mijn pc kun je in mijn usersystemen vinden!

2. shadowillusions

shadowillusions Senior Member

Sinds:
    4 jan 2008
    probeer ccleaner is...

3. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    nope, ccleaner helpt niet

4. shadowillusions

shadowillusions Senior Member

Sinds:
    4 jan 2008
    Heb je wel een degelijke spyware/virus scanner gebruikt? Dus geen AVG free of iets... Anders zou ik het echt gewoon niet weten op een complete herinstall na...

5. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Ad aware 2008 pro, Spybot s&d, Kapersky 2008... goede software lijkt me

6. dark_angel

dark_angel Senior Member

Sinds:
    29 jun 2001
    Wat me opvalt is dat er iets niet klopt op het tweede plaatje. Onder geeft ie aan 38% gebruikt en bij alle taken staat 99% op idle. Raar!

7. SilentGuardian

SilentGuardian Senior Member

Sinds:
    9 dec 2008
    Merk je een vertraging? Maar man, bijna 70 processen, schakel er is paar uit. Ook al zie je niet dat ze veel verbruiken, ze verbruiken wel iets. 70 processen, waarvan ze allemaal iets gebruiken, wordt op den duur wel veel. Dat denk ik toch tenminste...

8. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Dit is wel echt heel raar, ik heb m'n hele systeem geformatteerd en vista opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds geeft hij 35-40 procen gebruik in idle aan. Ook heb ik m'n overklokinstellingen teruggezet naar standaard, maar ook dat hielp niet.... Wat moet ik doen!?

9. ME4ME

ME4ME Senior Member

Sinds:
    19 mei 2006
    ik denk dat je dr niet veel aan hoeft te doen.

Ik draai ook Vista Ultimate, en heb continu ca 50 lopen.
    Ik heb hm pc toch opzich redelijk schoon.. dus lijkt me dat vista dr gewoon van houd veel op de achtergrond te laten lopen.

Zolang je geen last hebt of vertraging merk zou ik het gewoon zo laten als dat het nu is.

10. j0ren

j0ren Senior Member

Sinds:
    27 nov 2008
    in iedere geval hoort dit niet zo ik heb ook vista ultimate en mijn gebruik is gewoon 0% idle. ( e8500 @ stock) ik zou alles over nieuw installeren en niet alle randshit installe die er te installe valt. ken iemand die dat ook deed alle drivers e.d. waar je 10% van gebruikt. niet installe wat je niet nodig bent !! hopelijk vindt je de oplossing

greetz

11. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Ook toen ik nog geen enkele overbodige driver gebruikt had, zat ik op de 40 procent in idle. Als het zo zou zijn als ME4ME zegt zou ik niet klagen, maar mijn 3dmark score was eerst zonder overklok rond de 15.500, en nu een magere 10.000:p Dat klopt niet lijkt me! ik ga nog maar es een paar scans eroverheen doen.. heb echt geen flauw idee wat dit kan zijn.

edit: kan ik hier misschien een hijack log plaatsen? misschien dat dan iemand kan uitvinden wat de boosdoener is? als dat op dit forum niet toegestaan is, weet iemand waar ik dat dan kan doen? (en een beetje snel antwoord krijgXD)

nog een edit: de boosdoener is waarschijnlijk svchost.exe. ik heb gelezen dat er normaal zo'n 4 of 5 van deze processen moeten lopen, bij mij zijn het er 12. gek genoeg kan geen enkel programma een virus/spyware ontdekken. Weet iemand wat ik hier nu weer aan kan doen?

12. wippo76

wippo76 Senior Member

Sinds:
    2 dec 2004
    als je hem net hebt geinstaleert is hij vaak nog druk met indexeren
    zet dat ook eens uit scheelt weer wat procentjes
    ook lijkt het gebruik idle wat hoog omdat de processor vaak een stuk terug klokt
    mijn AMDtje gaat terug naar 1 GHZ dan word het cpu gebruik procentueel ook hoger
    als ik hem weer naar 3,2 druk zakt de belastig terug naar 10 15 ipv 30- 40

13. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Weer een paar aanwijzingen die naar de oorzaak kunnen leiden: Gisteren heb ik alle update geinstalleerd die door Windows Update genoodzaakt waren, toen ik dat gedaan had was het processorgebruik in idle mode een perfecte 0-5%. Ik was helemaal blij dat hij het weer deed, en het eerste dat ik was is een herstelpunt aanmaken, mocht dit voorval weer gebeuren. vervolgens heb ik adobe reader 9 geinstalleerd, en grabit en daarmee gelijk twee downloads aangezet. nu ik net weer even kijk is het gebruik in idle mode 'weer' 40-50%. Vervolgens heb ik het herstelpunt gebruikt, maar ook toen was het gebruik weer 50%. Ik ben volkomen radeloos... heeft iemand een oplossing?

14. Rensko

Rensko Senior Member

Sinds:
    4 nov 2008
    Ai dat is echt matig, heb ik laatst ook gehad ook maar geformatteerd wist het echt niet meer, als ik jou was zou ik nog 1 keer formatteren voor de zekerheid en dan niks backuppen zodat je zeker weet dat je het virus niet backupt. Je kan ook Housecall laten draaien, dat vindt echt veel virussen maar duurt ong. een uur of 5, die zou je vannacht kunnen laten draaien.. : http://housecall65.trendmicro.com/
    Ik hoop dat je eruit komt, echt vervelend ik weet er alles van :(!
    Mvg,

Rens

15. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Ik zal het proberen rens... Hoe heb jij destijds jouw probleem op weten te lossen?

Is het trouwens ook nog mogelijk dat dit een hardwarematige fout is? Ik zou morgen alle onderdelen kunnen omwisselen met anderen om fouten in de hardware uit te sluiten.

16. Rensko

Rensko Senior Member

Sinds:
    4 nov 2008
    Ik hoop dat het lukt, ik heb toen ook die scan aangezet, maar mijn pc was verder ook al raar aan het doen enzo, en toen heb ik hem geformatteerd, windows eraf gegooid en toen werkte het weer, ik hoop voor je dat die scan iets heeft gevonden..
    Lijkt me sterk dat het in de hardware zit.. ookal heb je een slome processor zou het gebruik toch geen 35-40 procent mogen zijn..
    Balen man,

Rens

17. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Ik heb zojuist process explorer even gerund, en er blijkt dat die 30-40 procent usage van de Hardware interrupts komt. 'Wat is dat? en hoe kan ik het oplossen?

18. dark_angel

dark_angel Senior Member

Sinds:
    29 jun 2001
    Misschien heb je hier nog iets aan:
    Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%, hoe komt dat?
    Ten eerste ligt dat niet aan de processor, maar aan de software en/of de drivers. Immers, een CPU kan gewoonweg niet uit zichzelf op volle kracht draaien.
    - DMA: De meestvoorkomende oorzaak is een uitgeschakeld DMA op een of meer der IDE apparaten. Hierdoor loopt de datatransfer tussen de IDE appraat en het geheugen (nodeloos) via de CPU. Duik hiertoe het Apparaatbeheer in, selecteer de I/O controller en kijk tenslotte in de eigenschappen van desbetreffend IDE kanaal of de apparaten wel op "DMA indien beschikbaar" respectievelijk "DMA mode vul hier cijfer in" staan. Vermits in de BIOS alles goed is ingesteld uiteraard. Zie verder ook de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers.
    - Drivers: Slechte chipset en/of I/O drivers kunnen ook voor veel CPU-hinder zorgen. Zoek en installeer de meest recente versies. Of mocht je dat al hebben, kijk dan even voor de zekerheid of de iets oudere versies niet zouden helpen.
    - Processen: Mocht het niet aan DMA of drivers te liggen, dan zal het hoogstwaarschijnlijk aan een stukje software liggen wat je in de achtergrond hebt draaien. Open de Taakbeheer en ga na of er niet een proces draait dat de CPU-tijd wegvreet. Schakel deze tenslotte eventueel uit.
    - Spyware: Mocht het proces niet te vinden zijn of onidentificeerbaar zijn (meestal is het voldoende om de naam van het executable door Google heen te jagen), laat dan Spybot/Hijackthis op je PC los om het naar ongewenste stukjes software te laten scannen. [Howto] Spyware scannen en opruimen.

19. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Ik denk dat het aan de DMA en chipset drivers ligt. Ik kan echt DMA niet via apparaatbeheer inschakelen (zie screen). Ook als ik de nieuwste chipset driver download van intel, en installeer hem, installeert hij helemaal niets maar zegt toch dat ze geinstalleerd zijn. Het screenshot van driveragent geeft aan dat ik de standaard dual channel pci ide controller moet updaten, maar ik heb geen flauw idee waar ik deze driver vandaan kan halen. Ook draaien de schijven in raid 0, hoe kan je dan DMA inschakelen? waar kan ik die dual channel ide driver vandaan halen?[​IMG][​IMG]

20. tommygun100

Sinds:
    22 mei 2008
    Weer een paar ontdekkingen:

- als ik 's avonds om 21.00 uur de pc uitzet, en de volgende ochtend weer aanzet, is het cpu gebruik weer gewoon 0-5 procent

- als ik ook maar een overklok van 100 mhz doe (vanaf de standaard 3167), komen gelijk de hardware interrupts weer tevoorschijn.

- als ik , als het gebruik weer normaal 0-5 procent is, de computer in standby zet en daarna weer aanzet, wordt het gebruik 30-35 procent dankzij de hardware interupts...

Het lijkt me dus een softwarematig probleem... wat te doen??? aan de processen en de spyware ligt het niet