1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Externe Hardeschijf kapot wegens verkeerde voeding

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Pollement, 10 jun 2011.

1. Pollement

Pollement

Sinds:
    27 nov 2010
    Hey, deze ochtend sloot ik mijn externe HD (Samsung 1.5TB) aan op mijn vriendin haar pc. Op de schijf stond der om en bij de 750gb data.

Maar ik maakte de fout van de dag, en sloot de voeding van haar laptop op mijn HD.

De HD werkt dus niet meer, en rook lichtjes verbrand.

Wat kan ik zoal doen op die HD te redden. En liefst een oplossing die mij geen 900 euro kost.

Iemand een idee dat betaalbaar is ??

2. brakkebenny

brakkebenny

Sinds:
    10 jun 2011
    Wat je kan proberen is de harde schijf terug sturen onder garantie als je die nog hebt. Mocht je geen garantie meer hebben, dan kan je de behuizing nog open maken en de harde schijf eruit halen deze doet het vaak nog wel (spreek uit ervaring, het is mij ook gebeurt).

Als de behuizing los is zie je een printplaat die USB omzet naar Sata. Deze printplaat is waarschijnlijk een beetje verbrand. Probeer de harde schijf in je PC te zetten en met een beetje geluk zie je de data weer!

Succes

3. Pollement

Pollement

Sinds:
    27 nov 2010
    heb hem net open gesmeten, die print ziet er goed uit.
    Maar ik heb elektriciteit elektronica gestuurd en geloof me die caps en transistors zijn er aan.

Heb der print er af gehaald, zal hem nu es aansluiten aan de pc.

De HD zelf ziet er goed uit, nix aan te ruiken of zien.

De overbelasting heeft dan ook maar 2 sec plaats gevonden, er nix verbrand of beginnen roken. Maar bepaalde componenten zijn zeker doorgebrand binnen in.

Strax eens aansluite ik laat jullie meer weten.

4. Pollement

Pollement

Sinds:
    27 nov 2010
    Mag ik die HD aan mijn goeie pc hangen of best aan een oude ??

Wil mijn pc niet kapot jagen

5. Evert-Jan

Evert-Jan Senior Member

Sinds:
    26 apr 2008
    Het zou niet moeten uitmaken aan welke computer je hem hangt, ik verwacht niet dat er nog veel lading op die hdd staat.

6. Minh Lam

Minh Lam Senior Member

Sinds:
    28 mei 2005
    User-abuse en garantie gaan niet echt samen...

7. Mcsluis

Mcsluis

Sinds:
    26 jan 2009
    Wat is dit voor waardeloos advies? De TS maak een domme fout, en dan moet hij volgens jou garantie gaan claimen? Lekker moraal.....

Schroef de HDD eens in je pc of in een andere externe behuizing. Als hij dan niet werkt, zou je kunnen overwegen om een exact gelijke HDD aan te schaffen en de printplaat over te zetten..

8. brakkebenny

brakkebenny

Sinds:
    10 jun 2011
    Ik heb mijn defecte externe HDD onder garantie laten maken. Kreeg een nieuwe exemplaar terug. Geen kosten. Waardeloos advies? Gewoon proberen en kijken wat het wordt...

9. mm1985

mm1985 Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2010
    Het gaat de TS ook niet om of hij kosteloos een nieuwe HDD kan krijgen, maar meer dat hij de data op de schijf terugwilt.

10. Rigel

Rigel

Sinds:
    3 nov 2010
    sja .. en dan verwonderd doen als fabrikanten gaan pissig doen over garantievoorwaarden? ... men oogst, helaas, wat men zaait :D

11. Mcsluis

Mcsluis

Sinds:
    26 jan 2009
    Een defect externe hardeschijf is iets anders dan een harde schijf slopen.

In het ene geval wel recht op garantie, in het andere geval niet. Kan me niet voorstellen dat je dat verschil niet begrijpt..

12. Pollement

Pollement

Sinds:
    27 nov 2010
    HD dus opengedaan, in mijn oude pc gestoken, en dat werkt niet, meer zelf, kortsluiting heel de pc valt uit bij het aanleggen van de pc.

Ondertussen heb ik al een andere externe hd gekocht, 2TB van samsung.

Mijn kapotte hd ligt nu bij www. datarecuperatie . be

Zij zullen alles er af halen voor een zachte prijs van 520 euro.

Die prijs noem ik niet "zacht" maar echt zacht, op veel site loopt dit al snel op naar 800-900 euro.