Experia Box v8 + 2e router?

pcgame

Senior Member
User systemen
Beste mensen,

Ik ben van plan bij mijn experia box een 2e router te plaatsen om een betere signaal te krijgen, vooral voor wifi.
Heb te horen gekregen dat een 2e router veel verschil kan maken
is dit verstandig?

en voor welke router moet ik dan gaan? budget 50-60 euro.

alvast bedankt.

Laatst bewerkt:

pcgame

Senior Member
User systemen
Oke, is het wel waard om een extra router er naast te plaatsen voor beter bereik?

Het gaat mij er vooral om dat ik beter bereik heb, dus een router die beter is dan de experia box en die ik er dan gewoon naast kan zetten, dus de router voor internet en de experia box voor de telefoon lijkt mij?

Welke kan ik dan het beste kopen? laat ik zeggen prijs tussen 50-100 euro.

Laatst bewerkt:

quurtje

Senior Member
User systemen
ehm ik heb precies hetzelfde probleem als jouw gehad ookzelfde box etc.

je gaat van de experia box niet het internet kunnen scheiden of je moet een managed switch gebruiken en dan doormiddel van vlan's het internet scheiden en dat door een apparte router laten routeren.

ikzelf heb een asus rt-n66u eraan gehangen en die heeft echt super bereik en veel betere doorvoersnelheden!

maar opzich vind ik het signaal van die experia box nog niet eens zo super slecht jij wel dan?

pcgame

Senior Member
User systemen
Het signaal is gewoon niet stabiel en komt niet ver genoeg, dus meer bereik/stabiel wifi, dat is wat ik moet hebben:p

Ik wil dus gewoon een nieuwe router naast mijn experia box, in mijn experia box zitten 2 internet kabels.

Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik het moet gaan aansluiten? omdat je het over scheiden hebt van de experia box?
kan je het internet op de experia box niet gewoon uitzetten, en het internet via de nieuwe router doen en de experia box.. ja als modem? telefoon aansluiting gebruiken?

top dat je mijn vragen wilt beantwoorden;)

kan je niet gewoon een netwerkabel van de v8 naar de nieuwe router trekken en die gewoon draadloos instellen
daarna kan je wifi van de v8 uitzetten, inloggen op http://192.168.2.254/index.stm
lijkt mij het makkelijkst de ts wil alleen ander wifi punt, niet zn hele internet over ander modem laten gaan dat word idd wat ingewikkelder.
ik heb ook de v8 vind wifi best wel goed eingenlijk, een andere optie is een wifi versterker.
die plaats je een eind uit de buurt van de v8 pakt het signaal op en versterkt het weer dan heb je al 2 wifi point door het huis zal wel schelen voor beter bereik.
hier een review van zulk spul http://nl.hardware.info/reviews/1971/review-zeven-access-points-getest

Laatst bewerkt:

pcgame

Senior Member
User systemen
kan je niet gewoon een netwerkabel van de v8 naar de nieuwe router trekken en die gewoon draadloos instellen
daarna kan je wifi van de v8 uitzetten, inloggen op http://192.168.2.254/index.stm
lijkt mij het makkelijkst de ts wil alleen ander wifi punt, niet zn hele internet over ander modem laten gaan dat word idd wat ingewikkelder.
ik heb ook de v8 vind wifi best wel goed eingenlijk, een andere optie is een wifi versterker.
die plaats je een eind uit de buurt van de v8 pakt het signaal op en versterkt het weer dan heb je al 2 wifi point door het huis zal wel schelen voor beter bereik.
hier een review van zulk spul http://nl.hardware.info/reviews/1971/review-zeven-access-points-getest
Ik kan dus niet het internet via de nieuwe router laten lopen?
wat jij bedoelt is een internet kabel van de experia in de nieuwe router? als ik dat doe kan ik de nieuwe router alleen als Wifi router instellen? ik kan hem dus niet gebruiken als router voor mijn vaste internet kabel naar mijn computer toe?

PS: 2e post van dit forum

http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=75078

Ik wil dus internet vanaf mijn nieuwe router, is wat hij uitlegt in dit forum wat ik wil?
Zal alles werken als tevoren maar ik heb nu wifi/bekabelde internet van mijn nieuwe router?

Laatst bewerkt:
ik bedoelde een complex iets wat eerder gepost was met vlans waar je internet al voor de v8 gaat scheiden maar dat is niet de bedoeling en heeft niet zoveel zin in jouw geval dat alleen wifi betreft
v8 werkt niks aan doen gewoon netwerkkabel erin en wifi uitzetten en je nieuwe router instellen waar je ook weer gewoon kabels in kan stoppen idd voor je vaste pc
maar zou een wifi versterker zoals ik aangaf niet beter zijn in jouw geval?
v8 staat beneden de versterker bijvoorbeeld boven en je hebt al 2 wifi punten in het huis zeg maar.

pcgame

Senior Member
User systemen
ik bedoelde een complex iets wat eerder gepost was met vlans waar je internet al voor de v8 gaat scheiden maar dat is niet de bedoeling en heeft niet zoveel zin in jouw geval dat alleen wifi betreft
v8 werkt niks aan doen gewoon netwerkkabel erin en wifi uitzetten en je nieuwe router instellen waar je ook weer gewoon kabels in kan stoppen idd voor je vaste pc
maar zou een wifi versterker zoals ik aangaf niet beter zijn in jouw geval?
v8 staat beneden de versterker bijvoorbeeld boven en je hebt al 2 wifi punten in het huis zeg maar.
Wifi versterker gaat niet worden, alleen maar meer gedoe met kabels en kastjes.

Dus de 2e post op dat computeridee forum is een tutorial waarbij dat gene is uitgelegd wat ik dus wil?

kort gezegd wil ik internet via de nieuwe router, en het internet van de experia box uitzetten.

de manier waarop jij het zegt is een kabel van experia box in de nieuwe router en het zou moeten werken?
of bedoel je met de stappen die in het forum staan?
ook het gedeelde met de ip's moet ik meenemen?

Ik lees namelijk ook dingen over de DHCP-Server, waar je die ip's insteld. dat zijn ook stappen die in dat forum staan, maak ik er dan een switch van? ik denk namelijk dat een switch niet iets is wat ik wil hebben?:p weet totaal niet wat het betekend.

ik heb trouwens geen v8, ik heb een arv 7519 experia box. dat is volgends mij een versie eerder.

Laatst bewerkt:
ok je wil dus internet via andere router, heb je ook een internet plus bellen abbo op de experiabox?
als je dat niet hebt kan je ander modem wegzetten, heb je wel bellen over internet kan dat niet de meeste providers geven de inloggegevens voor telefoon niet vrij wel jammer.
hier ook een linkje over internet scheiden van modem provider.
http://netwerkje.com/node/5

maar als je alleen problemen hebt met de wifi ga je het wel onnodig complex maken vind ik
sommige online games hebben problemen met modems van providers, dan kan ik me voorstellen dat je internet over ander modem laat lopen maar alleen voor wifi tsja

pcgame

Senior Member
User systemen
ok je wil dus internet via andere router, heb je ook een internet plus bellen abbo op de experiabox?
als je dat niet hebt kan je ander modem wegzetten, heb je wel bellen over internet kan dat niet de meeste providers geven de inloggegevens voor telefoon niet vrij wel jammer.
hier ook een linkje over internet scheiden van modem provider.
http://netwerkje.com/node/5

maar als je alleen problemen hebt met de wifi ga je het wel onnodig complex maken vind ik
sommige online games hebben problemen met modems van providers, dan kan ik me voorstellen dat je internet over ander modem laat lopen maar alleen voor wifi tsja
Ik heb internet+ bellen van kpn.

Ik wil inderdaad internet via een andere router laten lopen, niks meer.

Is de tutorial op de 2e post wat ik dus wil hebben, internet via een andere router en niet via de Experia Box van kpn?

Zo niet wat doet die tutorial dan?

Laatst bewerkt:
telefoonverkeer moet wel door de experiabox worden afgehandeld in jouw link word daar helemaal niet over gepraat
de link die ik poste vind ik een duidelijker verhaal voor jou situatie
vooral methode 2 van de link, met router voor de modem ipv switch

pcgame

Senior Member
User systemen
telefoonverkeer moet wel door de experiabox worden afgehandeld in jouw link word daar helemaal niet over gepraat
de link die ik poste vind ik een duidelijker verhaal voor jou situatie
vooral methode 2 van de link, met router voor de modem ipv switch
Ik vind het voorbeeld in die link die jij poste een beetje onduidelijk allemaal, weet je misschien een link waar het wat simpeler wordt uitgelegd? of kan jij het in een simpel stappenplan even uitleggen.

Ik heb dit stappen plan gevonden, Router koppelen aan Experia Box

Fase 1.
Inventariseer op de Experiabox welke IP-adressen d.m.v. DHCP uitgedeeld worden.
De Experia heeft als IP-adres 192.168.2.254, dus de DHCP-range is naar alle waarschijnlijkheid 192.168.2.1-192.168.2.253.
Als je deze kunt beperken tot 192.168.2.1-192.168.2.199 zijn alle nummers 200-253 vrij.

Fase 2.
Koppel de Linksys niet aan de Experiabox. Koppel een computer bedraad aan de Linksys.
Deze computer hoort nu een IP-adres te krijgen in de reeks 192.168.1.x, maar heeft (vanzelfsprekend!) geen internet.
Log in op de Linksys (192.168.1.1) en verander het IP-adres van de Linksys in een vrij IP-adres in de range van de Experiabox, bijvoorbeeld 192.168.2.253.
Bewaar de instellingen.
De Linksys zal herstarten en daarna IP-adressen uit gaan delen in de reeks 192.168.2.x.
Log opnieuw in op de Linksys (192.168.2.253) en zet de DHCP-server uit.

Fase 3
Koppel de Linksys aan de Experiabox. Gebruik hiervoor niet de WAN-poort van de Linksys, maar een LAN-poort.

Fase 4
Configureer de Linksys verder af. Indien je draadloos configureert, doe je dit bij voorkeur bedraad. Anders kun je jezelf buitensluiten (sprak hij uit ervaring).

Voor de nieuwe router, waar moet ik op letten?
Wat zijn belangrijke eisen voor een router?

Ik ga de router in de winkel halen, dus als ik een beetje weet waar ik naar moet kijken kan ik wel wat moois vinden denk ik.

Laatst bewerkt:
met een router voor je experiabox heb ik geen ervaring verder.
wat ik ervan begrijp is dat de nieuwe router ondersteuning moet hebben voor vlan om het juiste signaal door te sturen naar experiabox voor telefoon enzo.
wel ben ik benieuwd hoe je het werkend gaat krijgen had er ook wel eens naar gekeken omdat sommige games niet online te spelen zijn met experiaboxen.
das ook de enige reden dat je zoiets gaat doen volgens mij, want alleen voor ander wifi lijkt me het veel te complex.

Laatst bewerkt:

pcgame

Senior Member
User systemen
met een router voor je experiabox heb ik geen ervaring verder.
wat ik ervan begrijp is dat de nieuwe router ondersteuning moet hebben voor vlan om het juiste signaal door te sturen naar experiabox voor telefoon enzo.
wel ben ik benieuwd hoe je het werkend gaat krijgen had er ook wel eens naar gekeken omdat sommige games niet online te spelen zijn met experiaboxen.
das ook de enige reden dat je zoiets gaat doen volgens mij, want alleen voor ander wifi lijkt me het veel te complex.
Het enige wat ik nu nog nodig heb is de router:)

Ik ga de router in de winkel halen.
Wat zijn belangrijke dingen bij een router waar ik op moet letten?
Merken aan te bevelen?
Aantal voorbeelden van routers, prijs tussen 50/80 euro graag.

quurtje

Senior Member
User systemen
als ik jouw was zou ik wel een router zoeken dan met active vlan ondersteuning en anders gewoon open wrt erop zetten ;D buiten dat het blijft natuurlijk een leuk/leerzaam project voor je!

Bovenaan