1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Evolutie van audio / video verdeling

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door Pascal_Illustrator, 11 jan 2019.

1. Pascal_Illustrator

Pascal_Illustrator Senior Member

Sinds:
    1 mei 2017
    Hallo,
    Ik was aan het denken over de evolutie die de verdeling van film en muziek hebben doorgemaakt in de huiskamer en de apparaten die je allemaal nodig had (en weer weg moet doen).
    Voor audio had je eerst plaat en cassette. De LP werd vervangen door CD en SACD. De cassette kreeg de DCC, DAT en Mini disc als opvolger.
    Daarna kwam de invasie van de MP3 spelers en was er op muziekvlak een verschuiving van fysieke media naar downloads. En nu lijkt streaming weer heel populair.
    Voor video was het vergelijkbaar: VHS werd vervangen door DVD die op zijn beurt vervangen werd door Bluray en Bluray 4K is het huidige formaat voor video op fysieke media.
    Bij video is er ook een verschuiving geweest naar downloads en streaming, maar Bluray houdt nog stand.
    Soms vraag ik me af waarom er voor fysieke media nooit is overgeschakeld op een geheugenkaart zoals een usb stick? Dat zou toch een heel mooie opvolger van Bluray zijn. Waarom hebben fabrikanten nooit veel moeite gedaan om een systeem met geheugen sticks te ontwerpen?

De streamingdiensten hebben me nooit echt aangesproken. Er zijn er verschillende: Youtube, Apple, Netflix,... Maar je moet dan wel kiezen voor een specifieksysteem. Wanneer je een cd of dvd hebt, kan je die op de spelers van verschillende merken afspelen.

Hoe zal het volgens jullie verder verlopen? Is streaming de toekomst of zal het zo'n vaart niet lopen.

2. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    Dat zal voornamelijk met kosten te maken hebben. CD/DVD/blue ray zijn altijd ontzettend goedkoop geweest in vergelijking met flash drives.
    Een enkele schijf vs een compleet geassembleerd/gesoldeerd product. Bij blue ray hangen er nog wat meer licentie kosten etc rondom, maar alsnog is het medium goedkoper.
    Daarbij zullen er nog tal van redenen zijn: DRM, gewenning aan de form factor, backwards compatibility, maar ik denk dat prijs de grootste drijfveer is.

3. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik zie zelf een tweedeling in 'kwalitatief heel goed geluid" en kwalitatief fatsoenlijk geluid + bedieningsgemak".

Om met de eerste te beginnen, Ik ben blijven hangen met een buizenversterker en platen als ik echt een avondje van muziek wil genieten. Mijn oren ervaren dat als de meest aangename vorm om naar muziek te luisteren. Het is echter een sinecure om elke 20 minuten op te staan en een nieuwe plaat-kant op te zetten, om maar te zwijgen van het ongemak als je losse nummers wilt horen.

Als ik muziek op de achtergrond wil dan gebruik ik spotify, hebben heel veel (helaas niet alles), kan zo nodig met 1 muisklik op een playlist de hele dag muziek luisteren en het klinkt helemaal niet beroerd.

Op de lange duur zie ik 99,9% van de muziekconsumptie plaatsvinden via spotify-achtige diensten en een heel klein groepje mensen die af en toe nog gebruik maken van de klassieke luistermethoden.

4. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ik geloof dat de "mainstream" voor beeld en geluid zal liggen in het -betaald- streamen van diensten. Niet afhankelijk van een standaard (muv eventueel de codecs), het kan een vrij goede geluidskwaliteit geven en het neemt op zich geen ruimte meer in. Denk maar aan een beetje platenverzameling vroegah.....
    Toch zie je gelijktijdig een beweging terug naar analoog geluid, simpelweg omdat het anders en in een aantal gevallen beter klinkt. De lp maakt weer een aardige opmars door, ik las vandaag dat zelfs de compact cassette weer terug komt. Voor goede tapedecks is nog altijd een markt en in Amerika schijnt de 8-track nooit helemaal weg te zijn geweest, al zal dat laatste eerder nostalgie zijn dan de behoefte aan goed geluid.....

5. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    De klassieke geluidsdrager komt af en toe terug. Maar het blijft een niche. Vinyl heeft een hele opleving gehad en vinyl heeft een eigen klank. Van wat ik lees zou het met dynamiek en mastering te maken hebben.
    Cassette zie ik niet echt terugkeren. Misschien wel een kleine opleving dankzij blockbuster films zoals 'Guardians of the Galaxy' waarmee een nieuwe generatie een oude geluidsdrager ontdekt.
    Maar volgens mij is dit tijdelijk.

De trend van streaming begrijp ik, maar ik vind het tegelijk ook jammer.
    Ik wil mijn muziek en films graag 'bezitten' i.p.v. huren. Misschien klinkt dat ouderwets.
    Ik heb een tijdje voor de muziek-/filmdienst van Apple gekozen. Maar had hier technische problemen mee. Sommige nummers stopten voor het einde. Na een zekere update was all de geripte muziek die ik van cassettes en platen had overgezet verdwen die ik nooit meer zal kunnen terughalen.
    En voor films werkt het gewoon niet meer. Films die ik gekocht heb en eerst kon zien worden ongevraagd systematisch vervangen door een HDCP versie en die kan ik niet kijken omdat mijn scherm dit niet ondersteund. Vandaar dat ik nogal wantrouwig ben geworden t.o.v. dit soort diensten.

Het is voor mij ook niet duidelijk wat de norm is. Netflix is populair, maar Youtube ook en vele andere. Maar alles veranderd te snel om een keuze te maken. Voor mij althans.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    $

Ben je niet de enige. Ik koop (SA)CD's en naar behoefte rip ik die.

7. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Niet helemaal. Bij de keuze voor de cd-standaard destijds hadden Philips/Sony twee opties: óf beter geluid (door een hogere bemonsteringsfrequentie maar daardoor grotere bestanden, dus minder muziek op een cd) met ongeveer dezelfde muzieklengte als een lp, óf een lagere geluidskwaliteit met (door kleinere bestanden) de mogelijkheid meer muziek op de cd te plaatsen. Ze kozen voor de tweede optie, omdat men dacht dat de consument dan het snelst om zou gaan voor digitaal.
    Het idee is (kort door de bocht uitgelegd) dat, hoewel de cd in theorie ongeveer dezelfde geluidskwaliteit als een lp heeft, bepaalde nuances in de muziek weg worden gefilterd door de lagere bemonsteringsfrequentie.
    Mooiste optie is de SACD, die in feite de cd-optie is die Philips en Sony destijds links lieten liggen. Helaas is die knap duur en heeft maar weinig apparatuur de optie om SACD's uit te lezen.

Mbt de streamingopties: er zijn feitelijk maar een paar providers die dat leveren, zeker als het om alleen geluid gaat. Maximale kwaliteit is rond de 320 Mbit, volgens mij komt alleen Tidal daar boven uit. Zoveel keuze heb je dan ook weer niet.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    SACD's zijn helemaal niet duur. Ik zie bij klassieke muziek dat er steeds vaker standaard op SACD wordt gepubliceerd. Zelfs opnames van lokale muzikanten komen op SACD uit.

De apparatuur is wel een draak, want Sony wil niet dat het geript wordt. Bij de oudste PS4 was die optie er wel, en daarom is die 2e hands nog wat waard. Later heeft men een serie BD spelers ontdekt die het ook kunnen. Die geef je via de netwerkpoort een commando de hele inhoud van de SACD over te dragen, wat ze dan doen. Dat "lek" is subiet weggepatched bij latere versies. Mijn Pioneer BDP-170 kan dat bijvoorbeeld. Ook die is 2e hands dus een stuk duurder dan op je op basis van kwaliteit en leeftijd zou verwachten. Want de liefhebbers kopen die enkel om SACD's te rippen.

9. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    Toen ik voor het eerst een CD hoorde (ergens midden jaren 80) vond ik dat deze juist veel beter klonk dan lp. Helderder, veel grotere dynamiek en veel minder vervorming. Misschien is het meer een kwestie van smaak.
    Op dat gebied is fysieke media inderdaad nog beter. Voor films ben ik terug overgestapt op dvd.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    DVD's? Huuh. De gemiddelde download is al beter

kb/s?

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ehm.... inderdaad.....:rolleyes:

12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Het probleem met streaming is en blijft dat het best wel erg gecompresseerd is. Dus een echte BluRay zal beter zijn. Voor audio bied Flac/wav je het beste. Veel ruimte voor data en geen/minder last van bit rot. Daarom zal een mp3 naar een aantal jaar anders kunnen klinken dan een Flac/wav.

Welke film formats daar wel een geen last van hebben kan ik je niet zeggen.