1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ervaringen met oplaadbare batterijen an sich en met name in een DECT phone

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door paulvr, 24 apr 2017.

1. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Al enkele weken ben ik bezig met wat begon als een vreemd verschijnsel m.b.t. de oplaadbare batterijen van onze drie Siemens Gigaset A510 dect telefoons. We hebben die dingen al enkele jaren, en opeens gebeurde het eerst onder en later boven dat ik de telefoon opnam en het ding morsdood leek. Aanvankelijk was de gedachte dat die telefoon misschien onzorgvuldig in het houdertje-opladertje heeft gezeten, temeer daar het er opnieuw goed insteken al snel leidde tot het weer opnieuw functioneren.

Toch heb ik maar een paar nagenoeg nieuwe oplaadbare Duracel AAA batterijtjes genomen, die flink opgeladen totdat de meter van mijn batterijmetertje 100% uitsloeg. Tot mijn niet geringe verbazing zag ik dat ik ze na het insteken in een van mijn dect telefoons daarop de uitslag "lege batterij" kreeg. Hij ging ze aansluitend wel opladen, ik kreeg ook na verloop van tijd een keurige uitslag dat ze opgeladen waren, maar de duur van dat opgeladen blijven bij gebruik was minimaal.

Toen maar eens Ome Google gebruikt, ik zal al gauw dat diverse internet shops per telefoontype bepaalde typen batterijen aanraadden. Vreemd genoeg waren dat niet allemaal batterijen in dezelfde klasse, sommigen waren 650 mAh, andere 800, 850 of zelfs 1000. Toen ik wat beter ging kijken zag ik er ook accu's bijstaan die ik zelf heb liggen zoals twee GP accu's van 1000 mAh. Accu's die het in andere dingen zoals afstandsbedieningen van sat ontvangers of tv's prima doen.

Maar toch bleek dat ze niet in een acculader maar uitsluitend in de telefoon opgeladen moesten worden om optimaal te functioneren. Mijn fascineert allereerst de vraag hoe zoiets kan. Is daar een verklaring voor?

Aansluitend ben ik nog even bezig geweest met het opladen van deels al zeer oude en deels pas gekochte AA-batterijen. Ik heb hiervoor twee opladers, een is een erg luxe uitgevoerd ding van het merk Tronic waarmee je eerst je batterijen kunt leeghalen tot een verantwoord niveau om ze dan weer helemaal opnieuw op te laden. Het zal wel via Lidl zijn gekocht want ik heb ook recentelijk een aantal oplaadbare batterijen van datzelfde merk daar gekocht. Daarnaast heb ik ook nog twee andere opladers, een die wellicht uit een legerbestand kwam en een andere die ik met 4 oplaadbare batterijen van het merk Memorex aanschafte.

Maar nu komt het merkwaardige: een aantal batterijen (maar niet allemaal) liet zich vorige week probleemloos tot 100% opladen. Ik mat ze een paar dagen later nog eens op en ze gaven nog steeds 100% aan. Maar nu, een week later, zie ik dat diezelfde batterijen hoewel nergens in gebruikt nu veelal op 80% staan. Daarbij maakt het niet uit om welk merk het gaat en ook niet welke leeftijd die batterijen hebben. Mijn vraag hier luidt: wat verklaart zo'n te snelle leegloop? Had ik de batterijen nog langer in de oplader moeten laten zitten (ik hield een oplaadtijd van circa 16 tot 18 uren aan) of moet ik vaststellen dat alle drie de opladers onvoldoende opladen? Aan de batterijen zelf kan het moeilijk liggen gezien heel oud of spiksplinternieuw niets uit lijkt te maken. Of is het normaal dat een oplaadbare batterij al binnen een week zoveel energie weer kwijtspeelt? Ik heb altijd de apparatuur, met name mijn Philips DAB+ speler er de schuld van gegeven dat ik hen slechts zo kort met vers opgeladen batterijen kan gebruiken maar ik begin nu echt te twijfelen over het begrip "oplaadbare batterij" als zodanig. Het lijkt een goedkope oplossing om steeds te kunnen herladen maar als dat zo kort houdt kun je je afvragen in hoeverre het allemaal zin heeft.

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    I call bs

Dat maakt helemaal niks uit.

Die goedkope DECT rommel met de 2x AAA is ten eerste meestal niet zuinig, waardoor de accu's onnodig veel cycles maken. Vervolgens lijden ze ook nog onder slechte contacten; zowel de batterijcontacten in de telefoon als de laadcontacten aan de buitenkant. De duurdere exemplaren gaan beter met de energie om, hebben een gestekkerde Lithium accu die dus veel deugdelijker contact maakt en hebben een sleepcontact voor het laden, waardoor die contact telkens 'gereinigd' worden.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Geladen in die DEC set, of los?

Ni-MH is onderhevig aan zelfontlading. Het nieuwere 'LSD' Ni-MH, zoals de Eneloops, heeft daar veel minder last van. 80% na een week is voor een normale Ni-MH heel normaal.

Dan heb je dus een domme lader? Idealiter laat je ze met een lader die past bij die accuchemie en afslaat als ze vol zijn. Dat heet -dV detectie.

Heb je al eens Eneloop er gebruikt?

Zoals gezegd; ja, voor een normale Ni-MH is zelfontlading van 100 naar 80% in een week heel normaal. Daarna gaat het wel langzamer, maar na een aantal maanden zijn ze gewoon leeg, ook al doe je er niks mee. Wil je dat niet, moet je Eneloops kopen (Bijvoorbeeld hier < klik), die hebben een veel lagere zelfontlading en hebben nog iets van 75% van hun lading na een jaar.

Ja, over die accuduur DAB+ apparatuur heb ik eerder met je overhoop gelegen. Volgens mij had je toen nog steeds niet gespecificeerd welk apparaat je nou precies had. In de loop der jaren zijn de DAB+ chipsets veel zuiniger geworden.

Er zijn verschillende accu technieken. En het 'normale' Ni-MH, wat je in gewone winkels treft, is van het type met de hoge zelfontlading. Die moet je gebruiken volgens het principe; opladen, in de tas stoppen, leeg trekken en 's avonds weer opladen. Voor alles waar je ze niet binnen een twee dagen gaat gebruiken 'moet' je Eneloops pakken.

Ik heb zelf een kleine 200 oplaadbare batterijen in gebruik, het gros daarvan Eneloops. Normale Ni-MH is hoogst irritant, tenzij je het echt continue gebruikt. Bijna al het normale Ni-MH spul wat ik in het arsenaal had is ondertussen al afgedankt. Terwijl de oudste Eneloops nog steeds in gebruik zijn.

Als je die cellen uit je DECT set gaat testen, met een lader die dat kan, zul je waarschijnlijk zien dat de resterende capaciteit nog maar zeer miniem is. Dat is ook iets waar je niet onderuit komt; slijtage. Telkens minder capaciteit en meer interne weerstand. Dat zo'n telefoon dan uitvalt, is omdat de interne weerstand van die cellen is toegenomen en dat het zomaar kan zijn dat, ook al is het no-load voltage nog prima, ze toch niet de extra stroom kunnen leveren zonder een te grote spanningsval. De laad -ontlaad efficiëntie wordt ook steeds minder; net zoveel energie erin stoppen en steeds minder eruit krijgen.

In de AH verkopen ze GP Recyko+'s; dat is ook LSD Ni-MH. Maar daar betaal je iets van 20 euro per twee, online betaal je eerder een tientje per vier...

Zelf koop ik die dingen in met ca. 40 tegelijk. Van alle LSD Ni-MH cellen die ik heb; AA en AAA Eneloops, AA Recyko's en AccuEvolution D-cellen heb ik nog geen enkele hoeven afschrijven. Recenter aangekochte 'gewone' Ni-MH is bijna allemaal al afgedankt en de enige reden dat die laatste ~30 niet in de recyclebak gaan is gewoon dom uitstelgedrag van mijn kant.

Mocht je nog gewone Ni-MH's gebruiken; koop een goede lader, zoals een Maha MH-C9000 en een rits Eneloops en je bent van die hele bende van achterlijk hoge zelfontlading verlost. Het mooie aan die lage zelfontlading van Eneloops is dat je op de meeste plekken ook Alkaline batterijen kunt vervangen zonder gezeur te krijgen met de hoge zelfontlading. Dan ben je ook meteen verlost van die altijd lekkende Alkaline bende.

Exotisch nare apparaten die afslaan op het iets lagere voltage van Ni-MH vs Alkaline kun je Ni-Zn instoppen, maar dan heb je wel weer een geschikte lader daar voor nodig. Er zijn ook laders (categorie 100 euro) die Ni-MH, Lithium, Ni-ZN etc. allemaal kunnen laden.

Laatst bewerkt: 24 apr 2017
  3. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Sorry Forum m8, het was niet mijn bedoeling verder niets meer van me te laten horen. Onvoorziene omstandigheden zorgen ervoor dat ik het antwoorden nog even een paar dagen moet verschuiven, hopelijk dit weekend. Mijn oprechte excuses hiervoor, dat was uiteraard niet mijn bedoeling.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Geen probleem hoor ;)
    Bij een nieuwe reply komt het topic gewoon weer bij m'n alerts te staan, en dan zie ik het wel weer.

Hier in huis trouwens ook een oude DECT telefoon, met zo'n 3S Ni-MH accupack die spontaan uitgaat als je een oproep beantwoord als de accu half leeg is. Die dingen hebben gewoon eens in de 5 jaar een nieuwe accu nodig.

5. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Ik heb 4 Gigasets SL56. De originele batterijen zitten er toch zeker al 10 jaar in. Ze staan wel altijd op de lader maar een paar dagen ernaast is geen enkel probleem.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die hebben dan ook een 1-cellige lithium accu. Daar zijn veel minder problemen mee dan met 2S of 3S Ni-MH.

7. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    OK, mijn excuses dat het allemaal zo lang moest duren. Ten aanzien van de DECT telefoons kom ik tot de conclusie dat het iets met die Siemens telefoons is en niet met de batterijtjes. Dat geldt dan wel toevallig voor twee van de drie exemplaren (Gigaset A510), Gisteren had ik het ook weer, voortdurend was het tringeltje te horen wat je normaliter hoort als je de telefoon terug in de houder steekt hoewel ik het met geen vinger aanraakte. Uiteindelijk maar eens in een ander stopkontakt gezet en toen was het over. Vreemd want met het eerdere stopkontakt was niets mis, er zijn ook enkele andere dingen op aangesloten die er feilloos op werken.

Ten aanzien van het thema "oplaadbare batterijen" het volgende. Ja, alle batterijtjes zijn van het type NiMH. Maar wat ik NOOIT heb geweten of maar kunnen vermoeden is dat die dingen weliswaar netjes net als gewone batterijen 1,5 Volt claimen te zijn maar dat ze dus kennelijk om te beginnen al slechts tot 1,2 Volt oplaadbaar zijn. Dat heb ik nooit geweten en dat is er ook de oorzaak van dat ik hier minstens drie verschillende opladers heb liggen. Gekocht in de aanname dat de oplader niet goed genoeg was omdat ik in de meter nooit dezelfde uitslag kreeg als na het erin stoppen van een nieuwe niet-oplaadbare batterij.

Dat mag je stom vinden maar dat is kennis die je maar toevallig ergens tegen moet komen. Snappen doe ik het allerminst, maar het legt wel uit waarom het gebruik van die batterijen in mijn DAB+ radio (PHILIPS, type AE 9011, zie http://www.philips.nl/c-p/AE9011_02/draagbare-radio ) altijd één grote ellende is geweest. Maar goed, ik begrijp nu waarom. Als er zes 1,5 Volt penlights in moeten en ik stop er feitelijk zes 1,2 Volt penlights in dan krijgt ie om te beginnen al geen 9 Volt maar slechts 7,2 Volt toegediend. Als ik dan ook nog zie dat je erop moet rekenen dat er in de eerste week sowieso nog maar 80% over is van wat er in net opgeladen toestand ingaat dan houd je dus nog maar 7,2 min 1,4 = 5,8 Volt over. Dan is het niet zo vreemd dat die radio het niet meer redt. Kennelijk hadden ze er met koeienletters op moeten zetten "NIET GESCHIKT VOOR OPLAADBARE NiMH BATTERIJEN!"

Want digitale ontvangsttechnieken werken helaas op het principe "alles of niets". Bij een analoge radio kun je bij half lege batterijen nog best lang blijven luisteren, zij het met gereduceerd volume maar digitaal valt al snel alles weg bij te weinig stroom. Datzelfde zie je wanneer je je satellietschotel draait, is de schotel te klein voor de zender dan krijg je die niet met sneeuw zoals vroeger maar je krijgt hem gewoon helemaal niet. Jammer maar onontkoombaar, je kunt nu eenmaal niet beide hebben.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze het zich kunnen permitteren om van oplaadbare batterijen te spreken terwijl die niet in de buurt komen van de lading van een nieuwe. Als leek zeg ik dan "maak verdomme 1,8 V batterijen, dan zouden ze wel tot rond 1,5 Volt oplaadbaar zijn en volwaardig een gewone batterij kunnen vervangen. Of zet er heel duidelijk op: dit is GEEN 1.5 Volt batterij al lijkt ie er sprekend op. Ik vind dit echt een geval van volksverlakkerij. Doet me een beetje denken aan de vroege spaarlampen die zogenaamd zoveel langer meegingen maar die al heel erg gauw een veel flauwer licht gaven dan ze zouden moeten geven gezien hun geclaimde wattage-equivalent. Een doorsnee consument die zoals ik niet eens op het idee komt om de oplossing van zijn probleem in die richting te zoeken komt daar natuurlijk uit zichzelf nooit op!

Het woord Eneloop hoor ik hier voor het eerst van mijn leven, ik heb niet echt de indruk dat dat een begrip is dat al tot de gemiddelde gebruiker is doorgedrongen, of ik moet vreselijk hebben liggen slapen. In de gewone winkels ben ik ze in elk geval nog nooit tegengekomen. Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden wanneer ik echt op een DAB+ portable in de vrije natuur aangewezen ben. Vooralsnog ervaar ik DAB+ alleen maar als een vloek omdat het er o.a. voor zorgde dat ik veel in de auto beluisterde AM-zenders zoals de Deutschlandfunk niet meer kan ontvangen (van het Duitse parlement moesten alle analoge zenders op midden- en langegolf uitgezet worden als voorwaarde voor het mogen uitbreiden van hun DAB+ net).

In elk geval jullie allemaal heel hartelijk dank voor je reacties, ik ben hierdoor een stuk wijzer geworden!!!

8. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Tja, oplaadbare batterijen penlite batterijen zijn nu eenmaal 1,2V. Dat heeft met het principe van de cel te maken en kan je niet zomaar kiezen. Je zal dus in de handleiding van het apparaat moeten achterhalen of oplaadbare batterijen mogelijk zijn en welk type dan.

Het tweede probleem is de hoeveelheid stroom die geleverd moet worden. Sommige type batterijen hebben een hoge interne weerstand. Bij grote stromen zakt de spanning dan in. Bij kleine stromen zijn dit soort batterijen echter uitstekende oplossingen.

Je reken sommetje van 7,2V naar 5,8V klopt natuurlijk niet, het gaat om de lading niet om de spanning.

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat klinkt als slecht contact tussen handset en lader. Gewoon de contactpunten even schoon schuren met een wattenstaaf met wasbenzine ofzo. De goedkope gigasets hebben geen zelfreinigende contacten, de duurdere wel; die slepen bij het docken en undocken van een handset.

Nee, capaciteit, niet voltage. Een Ni-MH is vol grofweg 1,4 V, leeg grofweg 1,0 V. Dit loopt niet lineair af naar rato van wat er in zit, maar is meer een scherpe afdaling, een lang vlak traject van 1,2 en dan weer een afdaling naar 1,0.
    Op 80% zijn ze zeker nog 1,2 V. Wel zit er dan bijvoorbeeld niet meer 2500 mAh in maar 2000 mAh. Hieronder een voorbeeldje van capaciteit en spanning. Dit is wel onder een belasting van 2A, en dan zakt de spanning nog wat. Ni-MH's kunnen hier beter tegen dan Alkaline batterijen, die zakken veel meer in onder belasting. Dat is waarom je bij flitsers (fotografie) beter af bent met vier Ni-MH's dan vijf Alkaline's. In het grafiekje hieronder wordt een AA leeg getrokken in ca. 55 minuten.

Japanese%20Vs%20Chinese%20Eneloop%20Discharge%20Capacity%20at%202A.png

Een Alkaline kan vol 1,65V zijn, en is leeg ook iets van 1,0V. Veel apparaten geven echter veel te vroeg een 'lege batterij' melding, en bij toepassingen met lage belasting, waar de Alkalines niet extra inzakken, krijg je problemen als je er Ni-MH in stopt. Maar Alkalines worden ook niet leeg gemaakt in zulke apparaten.

De Eneloop en andere 'LSD' ('low self discharge') cellen hebben die zelfontlading nagenoeg niet. Ze zijn wel lager qua capaciteit dan normale Ni-MH, maar dat is dus alleen relevant als je ze binnen een paar dagen leegstookt.

Het staat gewoon op de wikkel; 'nominal voltage; 1,2V' of iets dergelijks. In tegenstelling tot de capaciteit klopt dat wel gewoon. Capaciteit wordt vaak opgeklopt. Een Eneloop van 2000 mAh is dat ook gewoon binnen een marge van 5%, maar er zijn genoeg goedkope merken die het enkele tientallen procenten aandikken.

Die bestaan al; de reeds eerder door mij genoemde Ni-Zn cellen; nominaal 1,65V, je hebt er echter wel weer een geschikte lader voor nodig en niet alle apparaten worden vrolijk van de 1,85V die ze vol zijn.
    Verder kan Ni-MH in elk fatsoenlijk apparaat dienen als Alkaline substituut. Zie onderstaand plaatje. Je krijgt pas een probleem als dat cut-off voltage zo hoog ligt dat hij boven het kruispunt van de rode en blauwe lijn ligt. Als je een slimme lader hebt met display kun je dan ook zien dat er maar heel weinig wordt bijgeladen. Overigens is het voltage van de LSD Ni-MH's ook iets hoger dan van normaal Ni-MH.

nimh_vs_alkaline.gif

Nee, je hebt niet liggen slapen. Er zijn maar weinig mensen die dat weten.

Bij fotografie zaken willen ze ze nog wel eens hebben, omdat ze ook enorm goed zijn onder zware belasting (flitsers). Bij de AH liggen de GP Recyko cellen, dat is ook LSD Ni-MH, maar die zijn daar gewoon te duur. Er is ook nog kwaliteitsverschil onderling tussen de verschillende LSD cellen. De Eneloops zijn het beste, maar de Ikea Ladda precharged cellen zijn ook een goede deal. Het verschil met gewone Ni-MH is in alle gevallen heel groot.
    Ik koop mijn Eneloops al jaren op sk.nkon.nl
    Bij de AH betaal je iets van 6 euro per AA, bij NKON iets van 2 euro voor een Eneloop AA.

Die radio kom ik nog op terug. Maar de 'draagbare' radio met casette decks van Philips die hier nog op zolder staat heeft een bay voor 6 (of 8?) D-cellen, dat is al heel andere koek dan 6 AA'tjes.

Graag gedaan. :)

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Hoe wet ik eigenlijk welke Eneloop uit Japan komt en welke uit China? Heb 4 dagen geleden toevallig Enelopp Lites gehaald voor een DECT setje en ook op de site die u vermelde.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
  12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
  13. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Jongens, nogmaals hartelijk dank, vooral Forum m8 met de buitengewoon duidelijke uitleg. Dit heeft me meteen ook op het goede spoor gezet m.b.t. mijn tamelijk professionele Nikon flitser (Speedlight SB-800) die al jarenlang vrijwel ongebruikt in de kast ligt omdat ik er ook na vers opgeladen batterijen zo ontzettend weinig aan had. Wat ik er ook in stopte, het was zó weer leeg.

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Daar moet je setjes van 5 AA's voor maken. Per set bijvoorbeeld markeren met permanent marker, of setjes gekleurde Eneloops kopen. Er zit een houder voor een vijfde cel bij die je op de plaats van het batterijvakdekseltje kunt bevestigen. Als je er dan 5 Eneloop's in doet, is zowel herlaadtijd als aantal flitsen per set gewoon prima. Als je het nog sneller wilt, kun je nog een Nikon SD-8a (of kloon) kopen en aansluiten op het socket aan de voorkant.

Met vijf Eneloops zit je onder de 3 seconden voor een M1/1 flits. Als primaire flitser heb ik zelf een SB-900 met een SD-9 en totaal 12 Eneloops. Daarmee haal ik <1 seconden voor een M1/1 met die SB-900. Voor de setjes van vier voor de SB-900 en SD-9 heb ik vier pakjes van 8 stuks gekleurde Eneloops gekocht. Ik heb nu een setje paarse, een setje gele, een set mint kleur, etc. Elke paar jaar hebben ze weer een set met andere kleuren, dus je kunt heel wat setjes maken. Nu hebben ze de 'Ocean' Eneloops; maar dat zijn maar vier kleuren, maar wel 8 per pakje, dus houdt je er vier 'over' als je setjes van vijf maakt. Die vijfde cel haalt een kwart van je herlaadtijd af. En het is ook vriendelijker voor je cellen, want ze worden korter belast per flits. Nadeel van vijf cellen is dat je niet een heel set tegelijk kunt opladen in een standaard 4 slots lader. En de vakjes en hoesjes zijn er niet voor gemaakt.
    Bij de SB-800 kun je nog een SD-8a (of kloon) gebruiken; daar zitten zes AA's in een externe houder. Dan kun je ook zoomen en laden tegelijk. Als je nu tijdens het herladen van de flitsers gaat zoomen, pauzeert de flitser met herladen tijdens het zoomen. Als je een extern batterypack hebt blijft dat doorgaan. Met de interne vier (of vijf) AA's kan hij ofwel zoomen, ofwel laden, de externe worden enkel voor laden gebruikt. Met 11 Eneloops zit je ruim onder de 2 seconden voor een full power flits.

sb-800-6.jpg
    _DSC6799s.jpg

Als je de houder voor 5e cel (SD-800) niet gebruikt koop ik hem graag van je over. Ik mis nog een zo'n ding hier; de laatst 2e hands aangekochte SB-800 mist dat ding :D

SB-800's blijven 2e hands populair trouwens. Een complete (met bouncekap, voetje, doosje, hoes, etc.) in goede staat levert zo 150 euro op op Marktplaats. Veel flitskracht in een compacte behuizing.

Heb je al eens met off-camera flits gewerkt of met meerdere flitsers? Nikon's CLS systeem werkt binnenshuis echt prachtig.

De handleidingen van de nieuwere flitsers (SB-900, SB-700, SB-910, etc.) vermelden specifiek de Eneloops in de tabel.

15. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Hartelijk dank voor alle informatie, ik ga dat eens op mijn gemak uitzoeken. Het klinkt misschien gek maar ik heb na de geboorte van steeds meer van onze kleinkinderen feitelijk steeds minder aan mijn professionele Nikon cameraset gehad. Dat vanwege met name de grootte. Ik ben een voor kinderen nogal toegankelijke opa en dat houdt in dat ze doorgaans haast bovenop je zitten terwijl voor een goede foto juist de nodige afstand noodzakelijk is. Nu de oudere kinderen zo langzamerhand de leeftijd krijgen waarop ze zelfstandig gaan spelen ontstaat die afstand natuurlijk een stuk gemakkelijker zodat ik hopelijk steeds meer tot het maken van mooie foto's kom. Ik heb een paar goede objektieven en camera's hoewel ze vanzelfsprekend veel minder waard zijn dan toen ik ze kocht, maar meer dan voldoende om verder niet naar vervangingen te gaan zoeken. Ik zal eerst eens op zoek gaan naar die SD-8A unit waarvan je spreekt. Als er sprake is van "iets overhouden" dan krijg je uiteraard een PM van me. Maar verwacht niets op te korte termijn, ik zit tot aan mijn nek in de werkzaamheden voor ons tehuis voor zwakbegaafde jongeren in Roemenië. Ik moet hier in Nijmegen de stichting proberen nieuw leven in te blazen en dat blijkt qua publiciteit genereren geen sinecure. Een regionaal dagblad dat doodleuk alle verzoeken gewoon onbeantwoord naast zich neerlegt is de voornaamste tegenvaller. Toch moet ik ergens tijdelijke opslagruimte vinden en liefst ook wat enthousiaste mensen om me heen die het goede doel willen helpen, daar is nu alle energie op gericht. Anders moeten we ons tehuis in Roemenië sluiten en verkopen. Iets wat we echt niet willen doen.