Ervaringen Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

Andrathion

Member
Ik zou graag dit bord aanschaffen; tot op zekere hoogte is het - gegeven bijvoorbeeld de positieve review hier bij HWI - een no-brainer.

Wat me tegenhoudt zijn de slechte reviews die ik her en der tegenkom: bij Tweakers, maar ook bij Newegg, Amazon en elders. Steeds weer verhalen over borden die meteen of na een paar weken kuren vertonen.

Bijvoorbeeld (van Newegg):

"... the board worked for about 2 weeks then suddenly the pc started reset loop with no post at all not even to the BIOS no matter what i did, the CPU + DRAM leds flashed one after another and the board just died."

Of Tweakers:

"Zeer zeer slecht. BIOS zeer instabiel, al twee keer het bord om moeten ruilen omdat de PC niet meer wilde booten na “normale” RGB kleur aanpassingen in de BIOS. Ook werkt dit bord niet met de XMP memory settings, na 3 keer rebooten kun je de BIOS weer resetten."

Wat vinden jullie? Is dit bord een goede of slechte keuze? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

LaCrimosa

Senior Member
Heb mijne nu bijna 2 maand en nog geen enkel probleem mee gehad. Natuurlijk, zoals meestal worden bij die negatieve reviews op Newegg, Amazon, zelfs Tweakers er nooit bij vermeldt wat de gebruiker er heeft mee gedaan.

Flipking94

Senior Member
Als ik zo de reviews van tweakers afga, zijn het merendeel van de gebruikers er wel positief over. Ook bij amazon, dus ik denk eerder dat de negatieve reviewers een minderheid betreft, ik zou me er alvast niet druk over maken. Meeste webshops hier in de benelux leveren gewoon prima omruilgarantie, moest je die dan toch nodig hebben :)
https://tweakers.net/pricewatch/1169063/gigabyte-x470-aorus-ultra-gaming/reviews/
https://www.amazon.com/GIGABYTE-X470-AORUS-ULTRA-GAMING/dp/B07BZ239Z2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1548454006&sr=8-1&keywords=aorus+x470+ultra+gaming#customerReviews

Andrathion

Member
Het is natuurlijk een minderheid, en inderdaad, je weet maar nooit wat ermee gebeurd is, maar toch. Het lijkt me behoorlijk vervelend als je een nieuwe pc in elkaar hebt gezet om na een maandje alles weer uit elkaar te moeten halen, het moederbord ter reparatie/vervanging te moeten opsturen, een tijdje zonder pc te zitten en vervolgens weer van voren af aan te moeten beginnen.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Flipking94

Senior Member
Het lijkt me behoorlijk vervelend als je een nieuwe pc in elkaar hebt gezet om na een maandje alles weer uit elkaar te moeten halen, het moederbord ter reparatie/vervanging te moeten opsturen, een tijdje zonder pc te zitten en vervolgens weer van voren af aan te moeten beginnen.
Dat is het ook, begrijp me niet verkeerd ;) Maar dat kan altijd gebeuren. Een voeding die eens niet mee wil, de harde schijf die in bootload blijft hangen etc etc. DOA (dead on arrival) of RMA komt helaas af en toe voor en kan je niet tegen houden. Net zoals de ene auto in het begin van aanschaf al kuren kan vertonen en de andere jaren probleemloos rijdt. Ik zou me over dit moederbord alvast niet te druk maken, zoals ik al zei, vele webshops in de benelux hebben een goede aftersale, moest je deze nodig hebben.

PredCaliber

Senior Member
Ik heb hem zelf gehad met een Ryzen 7 2700x en een Kingston HyperX Predator 16GB DDR4-3200 CL16 kit.
Ondanks dat dit RAM setje op de QVL stond, een hoop gezeur met XMP gehad. Zo werkt het opzich wel, maar binnen een paar weken 2 memory BSOD's gehad. Naar verder onderzoek blijkt dat XMP en dit bordje (Gigabyte Aorus Ryzen bordjes in het algemeen) niet altijd lekker te werken, en zou je met handmatig instellen van het RAM een hoop ellende kunnen besparen.

(Mijn RAM setje was overigens niet stuk, draai nu ditzelfde setje met een Z390 Intel set op XMP, en het werkt al geruime tijd als een zonnetje :) )

LaCrimosa

Senior Member
Ik heb hem zelf gehad met een Ryzen 7 2700x en een Kingston HyperX Predator 16GB DDR4-3200 CL16 kit.
Ondanks dat dit RAM setje op de QVL stond, een hoop gezeur met XMP gehad. Zo werkt het opzich wel, maar binnen een paar weken 2 memory BSOD's gehad. Naar verder onderzoek blijkt dat XMP en dit bordje (Gigabyte Aorus Ryzen bordjes in het algemeen) niet altijd lekker te werken, en zou je met handmatig instellen van het RAM een hoop ellende kunnen besparen.

(Mijn RAM setje was overigens niet stuk, draai nu ditzelfde setje met een Z390 Intel set op XMP, en het werkt al geruime tijd als een zonnetje :) )
En, heb je nog problemen nu dat je geheugen handmatig is ingesteld. Dus enkel de Mhz ipv de XMP optie.

Andrathion

Member
En, heb je nog problemen nu dat je geheugen handmatig is ingesteld. Dus enkel de Mhz ipv de XMP optie.
Eerlijk gezegd zou ik dat ook wel willen weten! Eenmalig het geheugen manueel instellen lijkt niet zo erg. Mijn vraag zou ook zijn of het bord (de BIOS) die instelling zonder meer aanvaardt en blijft aanvaarden.

jurrian120

Senior Member
Eerlijk gezegd zou ik dat ook wel willen weten! Eenmalig het geheugen manueel instellen lijkt niet zo erg. Mijn vraag zou ook zijn of het bord (de BIOS) die instelling zonder meer aanvaardt en blijft aanvaarden.
Het is nu eenmaal zo dan Ryzen van AMD een zwakkere geheugencontroller heeft. Dit resulteert in langzamer werkend geheugen als het bestaat uit DS (dual sided) geheugen of uit meer dan 2 latjes (dimmetjes).

XMP is inderdaad ook een dat niet altijd even lekker werkt. Al heb ik verhalen gehoord dat het wel correct werkt als alles handmatig ingesteld is.

Verder kan het inderdaad zo zijn dat er meer klachten zijn bij een product dat vaker verkocht word. Een product zal nooit 100% goed zijn. Dit betekent dat er altijd exemplaren zullen zijn met problemen. Aangezien dit bord veel aangeschaft word zal je er dus ook meer over vinden als je ernaar gaat zoeken. Het kan ook zo zijn dat een bord dat weinig verkocht word een veel hoger percentage heeft dat kuren vertoont, maar nooit echt duidelijk op internet gezet is doordat er simpelweg minder mensen zijn met dat bord.

Dus ik zal het gewoon proberen. Je hebt altijd het recht op: "Wet koop op afstand". Dit houd in dat je 14 dag zonder een reden het terug mag sturen. Waarbij het in het ergste geval zo kan zijn dat je de verzendkosten moet betalen. Al is het zo dat voor al mijn RMA's/terug sturingen vergoed werd.

Manyuken

Senior Member
Ik heb hier een pctje staan met dat moederbord er in die ik heb geïnstalleerd voor iemand anders. Werkt tot dusver (kleine 2 weken nu) zonder enig probleem.

PredCaliber

Senior Member
Sorry, zie jullie reacties nu pas ;) Om eerlijk te zijn ben ik daarna direct overgestapt op Intel en had ik mijn Ryzen Set verkocht omdat ik echt geen zin had in dat gedoe. Ik zag later dat XMP over het algemeen heel lastig gaat met Gigabyte borden, en dan handmatig instellen van het RAM over het algemeen veel beter gaat. Dus ik zou het eerste met XMP proberen (puur omdat het heel makkelijk is), en mocht je BSOD's gaan krijgen handmatig je memory snelheden en timings instellen.

Bovenaan