1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Effect kloksnelheid op idle temperatuur van cpu

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Kereltje, 10 feb 2018.

1. Kereltje

Kereltje Member

Sinds:
    17 jun 2009
    Beste Computeraartjes,

Ik ben benieuwd of een hogere kloksnelheid van een cpu een effect heeft op de temperaturen van de cpu cores wanneer hij in idle draait met rond de 0% usage. Duzzz wanneer je bijvoorbeeld de windows power plan veranderd van Balanced naar High performance zal de cpu op volle snelheid draaien (bijv. bij de 4790k betekend dat bij balanced: 800 mhz en bij High performance: 4.4 ghz) zou de temperatuur van de cpu/cores dan in idle stand (0% gebruik) dan ook omhoog gaan of gelijk blijven en alleen onder load omhoog gaan?

bvd.
    mvg,
    Mattias

2. FatBoyNL

FatBoyNL Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Juist de temps in idle zullen omhoog gaan.
    Gewoon proberen en je zal het zien.

3. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    De temp gaat omhoog als:
    - de stroomvoorziening meer wordt
    - de load meer of zwaarder wordt
    - de koeler het niet meer aan kan

Van balanced naar performance, zal de voltage iets verhogen en dat betekent hogere temperaturen.
    Maar in idle stand zal dit niet veel zijn, pakweg een graad of 3-5.

4. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    mijn ervaring is dat de idle temps flink omhoog gaan als je overclocked en dat je ze alleen lager krijgt via speedstep en c states.
    mijn CPU @4,8 ghz en 1,4 v is zonder deze idle rond de 35 en met slechts 25.

5. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Waarom denken jullie dat de idle snelheden zouden veranderen bij het high performance plan van windows? Dat heb ik nog nooit zien gebeuren.
    De processor klokt gewoon nog steeds terug.

Als je dat uit wil zetten moet je in de bios speedstep en c states uitzetten, zoals wailingwimmy ook al zegt.
    Maar tenzij je echt tot de max wil overclocken, zie ik eigenlijk geen enkele reden op het uit te zetten.
    Een overclock met werkende speedstep en c states is veel zuiniger en stiller. Er is eigenlijk geen enkele goede reden om de kloksnelheid vast te zetten. Tenzij, zoals ik al zei je echt met de top mee wil overclocken. Maar zo'n overclock gebruik je ook niet op een 24/7 systeem.

Laatst bewerkt: 11 feb 2018
    wailingwimmy vindt dit nuttig.
  6. FatBoyNL

FatBoyNL Member

Sinds:
    20 apr 2014
  7. Kereltje

Kereltje Member

Sinds:
    17 jun 2009
    ik heb het gecheckt (had ik natuurlijk gelijk al kunnen/moeten doen ;-P) maar het verschil in temperatuur tijdens idle verschild niet veel (heel weinig zelfs), de cpu idle temp is tijdens windows power plan 'high performance' zo'n 1 a 2 graden hoger/warmer als de 'balanced' instelling. Achteraf lijkt het mij best wel logisch omdat de cpu tijdens idle amper wordt belast (tussen de 0% en 0,7%).

8. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Bedankt dat je dat testte.
    Wil je het nu zo laten staan?

9. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Speedstep en c states uitzetten wordt geadviseerd bij een muziek productie pc met sequencing/studio software.

10. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Kan je daar ook een reden voor geven?

11. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Er wordt vermeld dat het audio dropouts tegengaat.

12. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Ja je krijgt hogere latencies, hij heeft gelijk. Met audio productie (real-time audio) moet je alle speedstepping en dergelijken uitzetten.

13. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Oh ik geloof het gelijk hoor, zelf geen kennis van. Ik vroeg het gewoon uit nieuwsgierigheid. ;)

Wormwiel vindt dit nuttig.
  14. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Ik heb nu speedstep uit gezet en c states maar toch klokt mijn i7 920 terug naar 1600 MHz in idle.
    Misschien iets anders nog in de bios. Asus p6t6 x59 ws revolution moederbord.

15. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Dit ligt aan de instellingen van het power plan. Standaard is in high performance de miniumum processor state 100%, dus dan wordt er niet teruggeklokt. Dit kun je prima lager zetten, als speedstep en c states ingeschakeld zijn gaat de klok dan gewoon naar beneden wanneer dat kan

Ik heb erg het gevoel dat dit een unpopular opinion is, maar ben het er volledig mee eens! :p

Idd, komt omdat je proc, zodra ie aan het werk moet, dan eerst moet/gaat schakelen.

Misschien zit er een of andere extra power saving module op het bord? Ik heb een Gigabyte X48 bord als testrig en deze heeft zo'n moduletje er op die automatisch de cpu instellingen aanpast op het gebruik, om Intels functies heen.

mr. nice vindt dit nuttig.
  16. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Ah ik heb het gevonden, was setting in de bios. De cores zijn ongeveer 45C idle 65C load met cinebench 15.

i7 920 temps.png

17. HilleG

HilleG Senior Member

Sinds:
    9 apr 2008
    Dat doen ze gewoon hoor. Als je power plan op high performance zet gaat mijn 4790k ook constant op 4.4GHz draaien stock. Als je een custom profile maakt kan je zelf het minimum clock % van max kiezen. Dus zet je die op 50% dan clockt de cpu minimaal op 2.2GHz.

18. peke

peke Member

Sinds:
    31 aug 2016
    Als de cpu belasting 0% is dan maakt het nauwelijks uit welke vcore & klokfrequentie staan ingesteld, het verbruik zal hooguit stijgen met 5-10 Watt.
    Hiervan zijn tests terug te vinden, zonet even gezocht maar ik vind het niet meteen terug.
    De beste oplossing is van de stocksnelheid vast in te stellen en tegelijk de vcore zo laag mogelijk (prime stable).

19. HilleG

HilleG Senior Member

Sinds:
    9 apr 2008
    Meh Prime. OCCT ;)

Als aanvulling, ik lees vaak negatieve berichten over prime. Ik heb zelf ook gezien dat mijn Vcore getild werd boven het ingestelde voltage bij bepaalde runs. Zelf gebruik ik nu OCCT en ik vind het fijn werken :) Gratis tooltje, zo te downloaden.

Laatst bewerkt: 14 feb 2018
  20. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    OCCT kende ik nog niet.
    Schijnt maar een koele bedoening te zijn hier: [​IMG]