Eerste eigen samengestelde home cinema

Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik het goede forum heb wat betreft vloerstaande speakers en receivers etc.

Ik ben hevig op zoek naar een flinke home cinema (5.1 opstelling) en heb ook al het een en ander geluisterd. Onze eerste blik is blijven hangen bij de dali opticon 8.
Hier wat linkjes van de complete set:
https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/vloerstaande-luidsprekers/dali-opticon-8-vloerstaande-luidspreker/?gclid=CMT5u9r22tACFUy37QodD0AMLg

https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/subwoofers/dali-sub-k-14-f-subwoofer/

https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/compacte-en-boekenplank-luidsprekers/dali-opticon-2-compacte-luidspreker/

https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/center-luidsprekers/dali-opticon-vokal-center-luidspreker/

Echter wat voor receiver zou ik hier nou bij moeten nemen? De 2 grote vloerstaanders vragen 300 watt en de woofer 500, echter kan ik geen enkele receiver vinden die dit levert.

Kan iemand mij hierbij helpen om een keus te maken voor een receiver die hier aan voldoet. Alle andere speakers (stereo, en center) vragen minder vermogen.
Ik weet dat met audio voor in de auto, dat als je een 1300 rms woofer hebt je hier geen 500rms versterker achter moet plaatsen. Zelfde geldt voor speakers.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen,

Met vriendelijke groet,

Ricardo.

philpend

Senior Member
User systemen
En je subwoofer heeft een eigen 500w versterker al ingebouwd, dus je receiver heeft alleen een passieve subwoofer uitgang nodig. Welke receiver heeft hifi klubben geadviseerd (of de winkel waar je hebt geluisterd als dat een andere is)?

Ja oke dat is waar, maar dan kom ik terug op het verhaald van de car-audio, is dit dan geen probleem... waarom speakers verkopen die 300 watt aankunnen als je alleen maar receivers hebt met rond de 150 watt per kanaal...
Zelfde geldt voor de woofer, als je maar 150 watt op een woofer van 500 wat zet dan komt die woofer toch enoemlijk veel vermogen te kort en komt ie toch veel minder tot ze recht?

Me reactie getypt na dat de 2e reactie is geplaatst. Over de woofer was ik even vergeten dat het een actieve is, excuus. Deze woofer had de winkel (hifi klubben) aangeraden. Ik wil namelijk graag een 5.1 opstelling met speakers uit dezelfde range.

Wat betreft ze receiver moet ik heel even opzoeken, hij zij dat een receiver van 800 euro erop kon, maar dat die met een van 1700 euro beter speelde (hoger vermogen)

JB56

Senior Member
User systemen
TS, ik heb het idee dat jij een versterker-speaker combinatie een beetje bekijkt als een set lampen met een dimmer. Zo werkt dat écht niet (en het is ook nog een stukje ingewikkelder).

Wat de speakerfabrikant aangeeft is de maximale/ minimale versterking waarmee de speaker optimaal werkt. Een vuistregel voor je versterker is dat je dan op maximaal 2/3 van het maximum speakervermogen gaat zitten, dus een versterker die maximaal rond de 200 watt per kanaal levert.
Wat nog veel belangrijker is, is dat de versterker kwalitatief goed is (let dan vooral op vervorming, de "THD" en de gevoeligheid) . Beter een strakke versterker die 125 watt continu levert per kanaal (dat is al écht veel...) dan een mindere die - op papier- 200 watt levert. Er wordt ook veel geknoeid met die cijfers, als je als fabrikant van goedkoper spul klanten wil aanlokken dan geef je het maximale vermogen op bij een hogere vervorming. De meeste mensen kijken alleen naar het vermogen, omdat ze denken dat dát bepaalt "hoe hard ie kan". Dat is meestal niet waar, als de versterker veel vervorming levert is de vraag wat er eerder ophoudt: de luisteraar die de knop dicht draait omdat het niet om aan te horen is of de speakerset die kapot gaat door de vervorming.

Daarnaast is van belang dat de versterker qua componenten goed is opgebouwd en een kwalitatief goede/ruim bemeten voeding heeft. Een beetje goede versterker haal je er meteen uit door hem op te tillen, die is loodzwaar (minstens 20 kilo, vaak meer) door de kwaliteitscomponenten.
Dan hoort er nog bij voor welke geluidsstandaard(en) de versterker geschikt is zoals Dolby enz., de aansluitingen en andere extra's.

Nog één puntje: ook al beweren de fabrikanten iets anders, elke versterker heeft een eigen klankkarakter, net zoals speakers dat hebben. Onder andere om die reden klinkt een speakerset met de ene versterker daardoor vaak anders dan met een andere, kwalitatief vergelijkbare, versterker. Klank is (uiteraard) heel persoonlijk. Je zult dus moeten gaan luisteren naar verschillende versterkers in combinatie met je favoriete speakerset.

Zoals al aangegeven is Marantz een fabrikant die mooie versterkers maakt, maar er zijn er nog een hoop meer. Yamaha is vaak goed, Harman Kardon, Denon, NAD, NAIM, Rotel, Cyrus (wel aan de prijs, maar prachtig spul) en nog wel wat merken.
Maar veel van deze fabrikanten maken ook goedkoper spul, dat nog steeds niet slecht is, maar wel een klasse minder.
Je ziet dat er nogal wat is waar je rekening mee moet houden en behoorlijk wat keus. Het slechtste wat je nu kunt doen is je versterker vanaf een plaatje (internet...) kiezen, je kunt beter naar een goede verkoper gaan met verstand van zaken en vooral: luisteren.....
Misschien valt dat wat duurder uit, maar als je al een paar duizend Euro uitgeeft aan geluid, kun je het beter in één keer goed doen. Succes met je keuze.

Oh ja, nog zo'n vuistregel, die volgens mij nog steeds opgaat: voor een reële kwaliteitsverhouding van je versterker tov. je speakerset moet je op ongeveer 3/4e van de prijs van je speakerset rekenen. Dus bv. bij een speakerset van 1000 Euro is je richtbedrag voor de versterker ongeveer 750 Euro. Minder uitgeven is niet verstandig, (veel) meer uitgeven vaak overkill. Geluidsfanaten en zeker als ze verkoper zijn, willen je nog wel eens pushen om voor die veel duurdere versterker te gaan. Maar het is uiteraard jouw geld en jouw keuze.

Laatst bewerkt:
Super bedankt voor je duidelijke en erg goede uitleg! Ik heb hier echt een hele hoop aan.

Wat betreft die 3/4 verhouding, in hoeverre klopt ie, dat zou betekenen dat ik een versterker van 4500 euro moet zoeken toch mocht ik dat aanhouden (speakerset is +- 6000)

En wat betreft de tip met verschillende versterkers beluisteren ga ik zeker doen, ik wist niet dat dit zo erg afhankelijk was van het geluid, je zou denken dat de speaker voor al het geluidsbeeld zorgt.

FeaR

Moderator
User systemen
@JB56

An sich maak je een goede post maar de "vuistregels" die je noemt zijn wat apart en tevens ervaar ik veel gevoel/emotie in de post waar het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Op Tweakers en HT Forum loopt er een heel topic over kabels, versterkers, et cetera en de klankverschillen daartussen. Op Tweakers wordt dit topic wetenschappelijk bekeken en zijn er geen verschillen, op HT Forum bekijkt men het meer emotioneel en zijn er wel verschillen. Ik ben zelf van het eerste kamp, dus lees mijn post met die gedachte.

Het punt dat je op maximaal 2/3e van het maximale vermogen moet gaan zitten qua versterking. Vermogen aan de kant van de speaker zegt helemaal niets, let daar niet op. Net of de Dali genoemd in dit topic niets laat horen als je er minder dan 40 Watt doorheen jaagt. Sterker nog, in een normale huiskamer op een normaal volume zit je nog niet eens op de 1 Watt per kanaal. Er zijn genoeg speakers/merken die waardes noemen van maximaal 500 - 1000 Watt en simpelweg nietszeggend zijn. En ja, dat zijn ook echte merken en niet de kant-en-klare Sony of Harman Kardon setjes. Waarbij je ook nog op het punt komt dat opgegeven vermogen en te leveren vermogen heel andere dingen zijn. Ik ken zo geen receivers die op 5 of meer kanalen dergelijke vermogens halen. Met 100 - 150 Watt houdt het toch echt wel op. En zoals gezegd is dat meer, veel meer dan nodig. Het klopt inderdaad dat je echt de spec-sheets of handleidingen in moet duiken wil je vermogen netjes op zien gegeven worden en wil je het gaan vergelijken.

De Dali heeft een gevoeligheid van 88 dB. Met 1 Watt haal je dus 88 dB op 1 meter uit de speaker, dat is al aanzienlijk in een huiskamer. Wetende dat elke verdubbeling in vermogen 3 dB meer geeft zit je met 40 Watt ruim boven de 100 dB. Nu is dat wel erg zwart-wit aangezien je meer dan één meter van de speaker vandaan zit en ook doet de akoestiek veel met het geluid. Maar versterkers van honderden Watts zijn pure nonsens. Enkele tientallen Watts is meer dan genoeg om normaal te spelen en headroom te hebben. Zeker met de speakers van tegenwoordig die qua gevoeligheid allemaal 85 dB of (veel) meer hebben en ook qua weerstand geen al te gekke dingen doen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen te vinden, maar dan ben je echt zoekende aangezien 99% van de speakers niet aan die kenmerken voldoet.

Vermogen mag in de gemiddelde huiskamer geen probleem zijn. En het verschil tussen de ene en de andere versterker is te verwaarlozen. Zoals gezegd is een verdubbeling slechts 3 dB meer. 3dB is voor het menselijk oor niet of nauwelijks waarneembaar. Een echte verdubbeling ervaren wij pas bij 10 dB meer (wetenschappelijk is die 6 dB), oftewel 10 keer zo veel vermogen.

Puur qua vermogen zoek je niet de receiver uit. De receiver zoek je uit op functies die je kan meten zoals het aantal HDMI-ingangen, is Spotify aanwezig, netwerk, et cetera. De optie die nog het meest verschil maakt is de aanwezige Room Correction. Diverse merken hebben die in andere vormen en in de vormen onderling zit ook nog verschil. Zo maken Denon en Marantz gebruik van Audyssey waar 2EQ de laagste versie is en XT32 de top is (PRO is nog hoger maar dat moet je officieel laten doen of je moet zelf een PRO Kit kopen), Onkyo gebruikt hun eigen AccuEQ, Pioneer gebruikt MCACC, Arcam en Emotiva gebruiken Dirac, Anthem ARC, et cetera. Daar ga je wel verschillen merken, zeker in surround.

Klankverschillen tussen versterkers en receivers? Een goede versterker doet wat de naam zegt: versterken. Indien er geluidsverschillen op gaan treden dan gaat er iets niet goed. Versterkers die binnen een 1% tolerantie hetzelfde meten (lees: alle normale versterkers) en die in hun normale bereik spelen (lees: elk volume waarop je in je huiskamer prettig (ook hard) wilt luisteren) op normale speakers (lees: alle gebruikelijke speakers, dus niet iets heel geks als elektrostaten of hele exotische speakers waanzinnige impedantie ofzo), zijn in elke gecontroleerde blinde test niet van elkaar te onderscheiden gebleken.

Maar een receiver van 4500 euro omdat je dan aan 3/4 van je set zit? No way. Een receiver van 1000 - 1500 euro is al meer dan voldoende. Dus eerder iets in de vorm van receiver gelijk aan de front speakers. Waarbij de discussie dan ook nog loopt of je die per stuk of per paar pakt. En qua gewicht? Ook daar is het niet waar wat wordt gesteld. Met Klasse A en mogelijk Klasse A/B kan het kloppen. Maar dan is 20 kilo voor een receiver nog echt veel. Dan zit je toch echt bij de hoogste modellen van de genoemde series en die halen dat gewicht veelal al niet. Maar pak een Klasse D-receiver en het gewicht is al vele malen minder.

Het valt me overigens op dat kabels nog niet genoemd zijn. Maar die discussie wil ik hier ook niet starten. Zoals in de eerste alinea van mijn post valt te lezen heb je twee kampen en die gaan er nooit uit komen.

Laatste waar ik me af wil sluiten is in dit topic nog niet echt genoemd: akoestiek en plaatsing. Speakers. bronnen, kabels, versterking. Het is allemaal apparatuur die voor de weergave van het geluid zorgt. In mijn ogen zijn de speakers het meest belangrijk van de bovenstaande. Een ander zal beweren dat de receiver ook invloed heeft en daarmee ook telt. Maar dat is nu even niet het punt. We gaan even uit van een goede set. Zet die goede set dan ook goed neer in de ruimte. Prop speakers niet in hoeken, verstop ze achter banken, zet de subwoofer ergens uit het zicht want dat kan met lage tonen, et cetera. Akoestiek doet zo veel meer met het geluid dan men denkt. Natuurlijk gaat niet iedereen de huiskamer vol hangen met akoestische panelen om zo een akoestisch betere ruimte te krijgen. Maar er is ook zo iets als helemaal niets doen. Ik ben in ruimtes geweest waar voor tienduizenden euro's per stuk aan speakers en versterking staan. Heel mooi allemaal, maar als die ruimte dan bijna geheel leeg is en met harde materialen is bekleed (tegels) dan kan de set nog zo duur zijn, het gaat niet goed klinken.

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Ik ben hevig op zoek naar een flinke home cinema (5.1 opstelling) en heb ook al het een en ander geluisterd. Onze eerste blik is blijven hangen bij de dali opticon 8.
.............
Echter wat voor receiver zou ik hier nou bij moeten nemen? De 2 grote vloerstaanders vragen 300 watt en de woofer 500, echter kan ik geen enkele receiver vinden die dit levert.
Zoals in dit topic al eerder is aangegeven doet de honger naar Watt's er hier totaal niet toe en al helemaal niet voor een sub met een eigen ingebouwde versterking.
Met 500W zul je waarschijnlijk een Ahoy hal kunnen vullen, vergeet dus die waardes.

Deze Dali Opticon 8 die je nu op je netvlies hebt staan zijn fantastische speakers met een dito prijskaartje en ik mag hopen dat je die ook echt een keer vergelijkend gaat beluisteren.
Het kan zomaar zijn dat je andere speakers uiteindelijk beter vindt klinken die ook nog eens goedkoper zijn.

Wat sub betreft ben je in deze setup niet aan Dali gebonden, zo levert SVS buitengewoon goede subs die zeer concurrerend zijn voor minder geld en hoogstwaarschijnlijk met een betere performance.
Maar als je puur op de Dali looks valt dan houdt verder ieder vergelijk daarover op. :rolleyes:

Qua versterking kan je het zo gek maken als je wilt en als je van plan bent het rationele pad (van oa Fear) te verlaten om het in de cult hoek van emotionele audiodwepers te gaan zoeken, dan is het duurste nog niet goed genoeg.
Tenminste voor deze amper aan te spreken groep audio verslaafden.

Ik reken mijzelf tot de Fear kant van dit "gelijk" met een lichte neiging tot jeugdzondes.
100% consequent ben ik hier dus niet, tot mijn eigen ergernis. :cool:
Zo geloof ik in mijn eigen dwaasheid "wel eens" marginale verschillen tussen elfjeskabels te hebben vastgesteld en al helemaal tussen cult versterkers.
Over speakers zijn de meesten het gelukkig wel snel eens. ;)

Bij jouw budget lijkt een Denon AVR-X6200W mij een topreceiver die je alles zal bieden wat je maar kunt wensen.
Wil je echt gek uitpakken dan kom je bijvoorbeeld op de daar direct opvolgende maar dure Denon AVR-X7200W.

Of deze laatste echt iets heeft toe te voegen in vergelijk tot de beduidend goedkopere X6200W laat ik jou.
Je kunt ook even wachten tot Denon weer met een nieuwe lijn op de proppen komt en deze topreceivers zullen worden afgeprijsd.
Zo gaat dat ieder jaar. :)

Laatst bewerkt:

FeaR

Moderator
User systemen
Ik reken mijzelf tot de Fear kant van dit "gelijk" met een lichte neiging tot jeugdzondes.
100% consequent ben ik hier dus niet, tot mijn eigen ergernis. :cool:
Ik heb nergens gezegd dat ik heilig ben :p

Mijn eigen primaire set bestaat ook uit apparatuur waar ik het eigenlijk niet mee eens ben als je mijn eerste post leest. Een Denon receiver van toentertijd over de 2500 euro. Eindtrappen uitgeschakeld, want er hangen twee losse eindversterkers aan die samen meer dan 3 kW kunnen trekken. Nodig? Zeker niet. De Denon doet gemeten 7 x 125 Watt en de versterkers 200 dan wel 300 Watt (allen op 8 Ohm bij max 0,1% THD). Oftewel verschillen die qua volume niet hoorbaar zijn en vermogens die toch niet gebruikt worden. De Blu-rayspeler heb ik niet meer, maar dat was ook een referentiebak van zo'n tien kilo schoon aan de haak.

En dat was dan alleen apparatuur. Er is ook nog luidsprekerkabel van 49 euro de meter (en daar 42 meter van door het huis), interlinks van tot tegen de 500 euro voor 80 cm, HDMI kabels van honderden euro's, et cetera. Zelfs twee losse groepen in de meterkast voor de audio. En dat is ook een leuke. Die groepen zitten met 2,5mm² naar de muuroutlets. Power Cables die tussen de muur en de apparatuur zitten? 3 x 4mm². Zie daar eigenlijk de idioterie van deze hobby.

Op dat vlak ben ik mogelijk zelfs doorgeslagen maar ik durf toe te geven dat het het niet waard is. Ik durf niet te beweren dat ik mijn speakers blind zou herkennen met en zonder de eindversterkers aangesloten. Op dat vlak heb ik een leermoment gehad. Het is hobby en mag geld kosten. Scheelt ook dat ik binnen deze wereld al wat langer actief ben en dus wat connecties heb. Zo komen mijn kabels allemaal rechtstreeks van Van den Hul vandaan. Altijd handig de sales man (en zoon van...) te kennen.

Overigens heb je ook een derde groep personen in deze. Mensen die geen duurdere kabels hebben omdat ze verschillen horen maar puur omdat ze de looks beter vinden. Of het logischer vinden (dus tussen de oren) wat meer geld aan kabels uit te geven om hun speakers van duizend(en) euro's net met kabel van een euro aan te sluiten.

Zo gaat dat ieder jaar. :)
Of men ziet dat modeljaar 2017 niets nieuws biedt waardoor de vraag naar modeljaar 2016 stijgt en daarmee de prijs ook. Wet van vraag en aanbod.

Tevens wordt niet elk model elk jaar vernieuwd. Denon 7000 serie krijgt veelal een update en/of slaan een jaar over. Zo was er eerst de Denon AVR-7200W en na een upgrade (die ook los besteld kon worden) werd het de AVR-X7200Wa. Wat de 6000-serie doet is even afwachten aangezien die nieuw is. Sowieso is Denon niet echt handig met series. Paar jaar terug had je topmodel AVR-4520 wat nu de AVR-X7200Wa is (qua opbouw ook gelijk). Series tussen proppen is altijd zo lekker duidelijk...

Laatst bewerkt:

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Ik vond dat het niet aan mij was hier mijn "audio guru" voor heiden uit te maken, dat mag je zelf doen. ;)
Er is ook nog luidsprekerkabel van 49 euro de meter (en daar 42 meter van door het huis)
Yep, dat bedoelde ik ook met "mijn eigen jeugdzondes", wij delen bijv. dezelfde cult en overpriced Magnum cable.
Uiteraard heb ik daar niet alles wat speaker heet mee aangesloten, zo te lezen is het daar bij jou een beetje verkeerd gegaan.

Zo vond ik het voor de HT rear speakers wat overdreven daar de 8mm2 vd Hul voor te pakken, daar heb ik dus maar gewone modale 6mm2 van zilver voor gebruikt.
Grapje.
interlinks van tot tegen de 500 euro voor 80 cm, HDMI kabels van honderden euro's, et cetera. Zelfs twee losse groepen in de meterkast voor de audio. En dat is ook een leuke. Die groepen zitten met 2,5mm² naar de muuroutlets. Power Cables die tussen de muur en de apparatuur zitten? 3 x 4mm². Zie daar eigenlijk de idioterie van deze hobby.
Jij komt echt uit een diep dal. :rolleyes:
Op dat vlak ben ik mogelijk zelfs doorgeslagen maar ik durf toe te geven dat het het niet waard is. Ik durf niet te beweren dat ik mijn speakers blind zou herkennen met en zonder de eindversterkers aangesloten. Op dat vlak heb ik een leermoment gehad. Het is hobby en mag geld kosten. Scheelt ook dat ik binnen deze wereld al wat langer actief ben en dus wat connecties heb. Zo komen mijn kabels allemaal rechtstreeks van Van den Hul vandaan. Altijd handig de sales man (en zoon van...) te kennen.
Op dit punt ken ik je intussen als buitengewoon sportief, maar mag ik nu ook "bemiddeling" vragen voor nog meer van die prijzige vd Hul kabel??
Ik zou het niet durven. :p
Overigens heb je ook een derde groep personen in deze. Mensen die geen duurdere kabels hebben omdat ze verschillen horen maar puur omdat ze de looks beter vinden. Of het logischer vinden (dus tussen de oren) wat meer geld aan kabels uit te geven om hun speakers van duizend(en) euro's net met kabel van een euro aan te sluiten.
Het ziet er eerlijk gezegd ook niet uit om een Focal Sopra/Utopia aan een dun toonarm draadje te hangen, dan ben je volgens mij niet lekker bezig.
Of men ziet dat modeljaar 2017 niets nieuws biedt waardoor de vraag naar modeljaar 2016 stijgt en daarmee de prijs ook. Wet van vraag en aanbod.
Ja dat kan zomaar zijn, er is weinig peil op te trekken.
Toen de AVR-X6200W en AVR-X7200W op de markt kwamen kelderde de prijs van de Denon AVR-X5200W voor een korte periode met een slordige €900,-
Voor dat geld kon ik het niet laten en daar heb ik nog geen spijt van.
Een X6200 of een X7200 met gepimpte specs konden voor mijn gebruik weinig toevoegen, mooie receivers dat wel, maar absoluut nodig nee.

JB56

Senior Member
User systemen
Mijn eigen primaire set bestaat ook uit apparatuur waar ik het eigenlijk niet mee eens ben als je mijn eerste post leest. Een Denon receiver van toentertijd over de 2500 euro. Eindtrappen uitgeschakeld, want er hangen twee losse eindversterkers aan die samen meer dan 3 kW kunnen trekken. Nodig? Zeker niet. De Denon doet gemeten 7 x 125 Watt en de versterkers 200 dan wel 300 Watt (allen op 8 Ohm bij max 0,1% THD). Oftewel verschillen die qua volume niet hoorbaar zijn en vermogens die toch niet gebruikt worden. De Blu-rayspeler heb ik niet meer, maar dat was ook een referentiebak van zo'n tien kilo schoon aan de haak.
En dat was dan alleen apparatuur. Er is ook nog luidsprekerkabel van 49 euro de meter (en daar 42 meter van door het huis), interlinks van tot tegen de 500 euro voor 80 cm, HDMI kabels van honderden euro's, et cetera. Zelfs twee losse groepen in de meterkast voor de audio. En dat is ook een leuke. Die groepen zitten met 2,5mm² naar de muuroutlets. Power Cables die tussen de muur en de apparatuur zitten? 3 x 4mm². Zie daar eigenlijk de idioterie van deze hobby.
Tevens wordt niet elk model elk jaar vernieuwd. Denon 7000 serie krijgt veelal een update en/of slaan een jaar over. Zo was er eerst de Denon AVR-7200W en na een upgrade (die ook los besteld kon worden) werd het de AVR-X7200Wa. Wat de 6000-serie doet is even afwachten aangezien die nieuw is. Sowieso is Denon niet echt handig met series. Paar jaar terug had je topmodel AVR-4520 wat nu de AVR-X7200Wa is (qua opbouw ook gelijk). Series tussen proppen is altijd zo lekker duidelijk...
Tja, been there, done that.
Ik ben afgehaakt toen ze met die Monstercables voor speakers aan kwamen zetten. Dik genoeg is dik genoeg. Nog dikker kán anders klinken, maar dat hoeft niet beter te zijn. Hetzelfde geldt voor "digitale" aansluitingen. Ooit werd ons (terecht) verteld dat digitaal geluid onaantastbaar door storing etc. was en vervolgens komen fabrikanten met HDMI verbindingskabeltjes van 100 Euro of meer aanzetten.... Daar trap ik dus niet meer in. En je hebt op meer punten gelijk, duurder is niet automatisch beter.
Maar tóch zit er wel degelijk een "emotioneel" element in het luisteren naar geluid, dat je niet kunt vangen in cijfers. Ik zet alleen de grens voor mezelf wat scherper, omdat ik niet 8000 Euro extra plezier haal uit een setje speakers van 10.000 Euro boven een setje van 2000.

Van den Hul werd voor het eerst bekend door de speciaal geslepen pick-up naalden. Dat had ook hoorbaar voordeel..... en dat mis ik soms wel eens bij hun huidige producten.

Overigens: ik noemde bepaalde zaken niet voor niets vuistregels. Het zijn richtlijnen die al vele jaren worden gehanteerd, meer niet. Als je een goede en goed onderbouwde reden hebt om er van af te wijken moet je dat zeker doen. Maar voor iemand die niet thuis is in het hifi wereldje kan zo'n vuistregel wel een goede start vormen.

Op één punt ben ik het zeker niet met je eens: versterkers hebben wel degelijk een eigen geluid en de ene versterker combineert nu eenmaal beter met een bepaalde speakerset dan een andere. Ik heb genoeg naar allerlei combinaties geluisterd om dat een zekerheid te noemen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan