Een upgrade of schone installatie van Windows 7 naar Windows 10

Ik ben dus begonnen met de installatie van een iso-bestand Windows 10 te installeren op een nieuwe crucial ssd 250 gb.
Zoals veel anderen die Windows 10 willen installeren omdat Windows 7 binnenkort komt te eindigen met de ondersteuning, slaag ik er ook niet in om het iso-bestand Windows 10 dat ik op DVD 8,5 gb heb gebrand te installeren op mijn nieuwe crucial ssd 250 gb.
Zie bijlagen. Je merkt in Schijfbeheer dat er een nieuw volume is bijgekomen van 232,87 gb actief,primair zonder stationsletter c en er 16 gb niet-toegewezen schijfruimte overblijft. De harddisk met Windows 8.1 staat hier ook in Schijfbeheer maar is tijdens de installatie van het iso-bestand Windows 10 afgekoppeld, omdat ik deze nieuwe ssd 250 gb de stationsletter c wil toewijzen. Ik heb ook de GPT partitiestijl moeten veranderen naar MBR stijl omdat de installatie niet wil doorgaan als je de GPT partitiestijl wil behouden. Maar je ziet dat de installatie van Windows 10 is gelukt met 41,9 gb gebruikt op de ssd 250 gb.
Ondanks al deze gegevens wil de installatie na het voltooïen niet verder gaan en blijft steeds opnieuw
booten zonder resultaat met de melding: Verifying DMI Pool Data......
Ik vermoed dat dit komt door het ontbreken van de stationsletter c. Waarom is de stationsletter niet toegepast tijdens de installatie? Ik heb de ssd 250 gb wil geformatteerd maar geen schijf letter toegewezen in Schijfbeheer voor de installatie .Dit kan ook niet omdat je de letter c niet meer kunt gebruiken omdat die reeds is verleend aan de harddisk met Windows 8.1 erop. Dus wanneer je in Schijfbeheer een letter wil toewijzen aan het nieuw volume moet je één van de overige vrije letters kiezen zoals d,e,f enz. Vermits het toewijzen van de stationsletter c tijdens de Windows 10 installatie ook niet gebeurt, HOE kan deze letter c dan wel toewijzen aan mijn nieuw volume waar Windows 10 opstaat?
grtz,
gilberto :confused:

Bijlagen

seb83

Senior Member
User systemen
Jouw bios ondersteunt geen GPT voor de windows schijf, alleen MBR.

Je moet het als volgt doen:
- koppel alle harde schijven af door de sata stekker eruit te halen. Laat alleen de nieuwe ssd aangesloten
- doe de W10 dvd in de drive en start de pc
- boot vanaf de dvd zodra je hierom gevraagd wordt
- in het ‘where do you want to install windows’ scherm verwijder je alle bestaande partities dmv de ‘delete’ knop.
- vervolgens maak je 1 nieuwe partitie mbv de ‘new’ knop (maximale grootte)
- Formatteer deze partitie en installeer w10
Zodra de installatie klaar is en W10 is opgestart zul je zien dat je nieuwe partitie op je ssd drive letter C heeft gekregen. Je kunt nu de oude HDD aankoppelen en de oude W8.1
verwijderen zodat je bij het herstarten van de pc geen bootconflict krijgt. Het beste is om je bestanden ergens te backuppen en deze schijf te formatteren.

Vriendelijk dank voor de hulp. Het is goed gekomen door uw medehulp. Het feit dat de ssd een GPT partitiestijl had em mijn computer alleen een MBR partitiestijl belemmerde de installatie om verder te gaan. Ik heb op de optie "Verwijderen" (dus geen delete knop) geklikt. Hierdoor verdwenen de ssd partitie en de partitie met niet-toegewezen ruimte van 16 gb. De optie "New" werkte niet voor mij, maar wel de optie "Vernieuwen". Toen ik daar op klikte verscheen mijn ssd partitie terug en er werd een nieuwe partitie met systeembestand van 570 MB bijgevoegd dat samen werkt met MBR.
Ik klikte op volgende en de installatie verliep vlekkeloos. Er was wel in het begin een invulrooster waar je jouw geboortejaar moet invoeren. Hier ging het mis. De aanduiding mmddjjjj was al raar en je kon enkel geboortejaren invullen vanaf het jaar 2000. Na wat speurwerk op het internet vond ik een gelijkaardig geval waar de persoon 1950 moest invullen. Hij kon slechts 2050 invoeren en begon de installatie opnieuw. Daarna moest hij geen geboortejaar meer invullen en verliep alles verder goed. Ik heb dit dus ook gedaan en kreeg geen vraag terug om mijn geboortejaar in te voeren.
Ook de activering melde eerste dat ik een ongeldige product key had ingevuld. Maar toen ik naar Instellingen- Bijwerken en beveiliging- activering ging en op "Productcode wijzigen" klikte en mijn product code opnieuw invoerde kwam het in orde. Ik moest wel opnieuw opstarten om dit te kunnen zien onder de "Eigenschappen" van Computer in het dialoogvenster "Systeem". Maar...... ondanks de schermresolutie 540 x350 (aanbevolen)is blijven de letters en tekens veel te groot op het beeldscherm. Weet iemand van jullie hoe ik de letters en tekens op het beeldscherm in Windows 10 weer op normale grote kan krijgen?
grtz,
gilberto ;)

Hier nog een toevoeging op de vorige post.
Het is 640 w 350 (aanbevolen) maar de letters en kleine pictogrammen en programma's en schermen die geopend worden zijn te groot. De schuifregelaar kan je op 50 inplaats van 100 instellen, (schaling)maar dan is alles heel onduidelijk. Bij de vorige windows versies kon je het bureaublad verkleinen of vergroten door op de toets Ctrl en + of - te drukken. Er staan geen kleinere resoluties dan 640x 350 aangeduid. Kan ik misschien de resolutie bij de grafische kaart instellen? Zie bijlagen.

seb83

Senior Member
User systemen
Mooi dat de installatie gelukt is. De iconen zijn te groot omdat je een veel te lage resolutie hebt ingesteld. Klik rechter muisknop op het bureaublad, klik op 'beeldscherminstellingen' en kies als resolutie 1920 x 1080. Als je de pictogrammen vervolgens te klein vindt kun je ze vergroten door onder 'beeldscherminstellingen' 125% of 150% schaling te kiezen.

Nogmaals dank voor uw inbreng in mijn vragen. De 640x350 voor de beeldscherminstellingen die aanbevolen was tijdens de installatie heb ik gewijzigd naar 1280x800. Nu is alles weer op normale grote. Ik heb nog een vraagje. Ik heb de oktober update kb4517389 gedownload.
Zie bijlagen. In de geschiedenis van updates staat een lijn met :De installatie is voltooid. Maar ook een lijn met : De installatie is mislukt FOUTCODE 0X80070003. Ik heb de update verwijderd maar deze lijnen blijven staan in de geschiedenis van updates. Het besturingssysteem ondervind geen hinder en werkt goed. Als ik op ongedaan maken van de updates klik verschijnen de geïnstalleerde updates(6 in totaal).De mislukte update kb4517389 staat er niet bij. Wat is hier aan de hand?
grtz,
gilbert

Bijlagen

Thanks. Ik ben al wat op leeftijd en verkies toch Windows 7 of Windows 8. Maar vermits de ondersteuning voor Win 7 wordt stop gezet begin 2020 en de Windows 10 nog gratis is te verkrijgen van Microsoft neem ik mijn voorzorgen.
Veel mensen die gewoon wat surfen en e-mailen, een brief schrijven en bankverrichtingen doen per pc-banking hebben geen behoefte aan deze Windows 10. Voor de gamers en professionelen onder ons is het een ander verhaal. Ik kon zonder moeite met Windows Movie Maker een videofilm met geluid maken. In Windows 10 lukt dat niet en moet ik hulp vragen aan het Microsoft Community. En dan zwijg ik nog over alles wat ik kan lezen op forums welke problemen de Windows liefhebbers ondervinden bij de nieuwe tweejaarlijkse grote updates. De update van oktober kb4517389 heeft al veel klachten veroorzaakt over startmenu's die niet meer werken, netwerkproblemen, Microsoft Edge die weigert te reageren en tal van andere functies die niet lopen zoals het zou moeten. Ik persoonlijk vindt het een verkeerde strategie van Microsoft om zo te werk te gaan. Als je leest dat door de talrijke verschillende apparaten met software die Microsoft moet kunnen ondersteunen het een bos wordt waar je de bomen niet meer ziet staan, is het begrijpelijk dat de updates niet steeds kunnen lukken. Apple is daarentegen gericht op een meer efficiëntere manier om alleen de apparaten te laten functioneren die aan hun zelfgeschreven software is verbonden. Maar Apple is ook niet vrij van zonden, dat merk je wel als je de ervaringen leest die mensen hebben met hun apparaten en software.
Ik heb nog een ander vraagje. Het gaat hier wel over de oude computer van 2008 die geen UEFI firmware maar MBR aan boord heeft. Wanneer ik mijn WD Elements 25A2 externe harddisk 1000 gb aansluit op een usb ingang van de oudere pc in de slaapkamer en de computer wil opstarten stopt die steeds na het logo van de leverancier bij DEL. Wanneer ik de usb externe harde schijf verwijder uit de pc start hij terug verder op zonder problemen.
Wanneer ik hem aansluit als de computer volledig is opgestart kan ik de externe harde schijf wil zien in Apparaatbeheer. Daar staat alles in orde . Waarom start de pc niet verder op als de externe harde schijf aangesloten is op een usb ingang van de pc?
Ik heb nu 2 pc's één met het O S Windows Home 10 en één met Windows 10 Pro. Beide computers draaien goed met dit besturingssysteem. Er zijn geen printers of scanners of nog andere apparaten aangesloten. Alleen het toetsenbord en de muis met kabel, alhoewel de draadloze muis ook goed werkt, de vga aansluiting van de flat monitor en de jack aansluiting voor de luidsprekers.
grtz,

gilbert 😉

Laatst bewerkt:
Ik heb nu een reserve ssd 250 gb met Windows 10 Pro erop die ik kan gebruiken als de ondersteuning voor Windows 7 stopt op 14 januari 2020.
De oude pc in de slaapkamer draait weer goed. Na een 4 tal nieuwe updates begon hij heel langzaam het windows 7 besturingssysteem op te laden,tot wel een half uur lang en werkte daarna niet meer. Met het hulpprogramma "Opstartherstel" die op de harde schijf is geplaatst lukte het niet om het O S weer goed te krijgen, ook systeemherstel werkte niet. Maar toen ik de cd met "Opstartherstel" voor Windows 7 opstartte werd er wel een kopie teruggeplaatst, waardoor alles weer normaal draaide zonder problemen. Waarom het hulpprogramma "Opstartherstel" op de harddisk het niet kon oplossen en de cd met "Opstartherstel" wel is een raadsel voor mij.
De topic mag worden gesloten.
grtz,
gilberto :rolleyes:

Je installeert hem gewoon via de optie dat je geen code hebt en kijkt of er mee te werken valt....OK dan kun je nog altijd een code kopen.
Ik heb ca een half jaar geleden op vrijwel zo een systeem Packard Bell, win10 gezet, voor iemand met een kleine beurs.
Hij was al zo tevreden zelfs met de oude HD erin, dat hij graag een SSD wilde, hij kan met zijn krijgertje...echt weer jaren vooruit voor wat zij er mee doen, beetje mailen, surfen en YouTube.
Met de SSD start ie ruim <30 seconden op.

Bovenaan