Een upgrade of schone installatie van Windows 7 naar Windows 10

Beste mededenkers,
Ik overweeg een gratis upgrade vanaf Windows 7( steun vervalt op 14 jan 2020)naar Windows 10.Ik zou graag weten welke optie om dit uit te voeren het beste is. Een upgrade vanuit Windows 7 naar Windows 10 of met behulp van de Windows tool Media Creation Windows 10 op een usb-stick of dvd of iso-bestand maken. Ik beschik over een geldige windows 7 product key. Er wordt vermeld op het internet dat je best het norton antivirus of een ander antivirus programma vooraf verwijdert om de installatie goed te laten verlopen. Ik heb alle updates die beschikbaar waren reeds gedownload.Vermits ik maar 4 gb geheugen heb op mijn pc met Windows 7,wordt er aangeraden om de architectuur 32 bit besturingssysteem te downloaden.Er wordt in een artikel over het installeren van Windows 10 door Menno Schoone vermeld dat je de installatie van OS Windows 10 kunt opstarten door in de verkenner te klikken op de setup van de usb of dvd .Is dit juist! Ik heb al een Windows 10 installatie verricht vanaf een usb-stick.Maar dan moet in de uefi bios de usb stick worden geselecteerd in het opstartmenu. Graag wat meer uitleg hierover.
grtz,
gilbert

joz

Senior Member
User systemen
En aangezien het RAM nu zo goedkoop is, kan je ook overwegen naar 8GB over te stappen. Afhankelijk van je systeem is een dual channel kit (kit van 2) aan te raden.
4GB kan wel met Windows 10 maar is toch niet heel fijn, en afhankelijk van wat je doet vrij krap.

Vriendelijk dank aan alle mededenkers voor hun antwoord. In het artikel geschreven door Menno Schoone dat een upgrade uit Windows 7 aan te raden valt, vanwege het feit dat hierdoor de controle door Microsoft het best kan worden uitgevoerd op de product key. Maar hij schrijft ook om zoveel mogelijk onnodige programma's en veiligheidstools te verwijderen. Ik besef wel dat een antivirus programma dikwijks de boosdoener is bij een upgrade en ook een hoop oude progjes die nog voorkomen in Windows 7.Maar je kunt bij een schone installatie toch ook jouw product sleutel invoeren tijdens de installatie van Windows 10.Ik lees in een reactie op mijn topic dat een 64 bit keuze de beste is.Dit is heel juist.

De pc waar ik Windows 10 wil installeren heeft een intel core 2 duo pentium 3 cpu E 6750 met basis frequentie 2,66 GHz -2.72 GHz en max 8 gb geheugen. Het geheugen dual channel is 8 gb ddr2 800 op mijn abit IP 35-E mobo .Het socket voor de processor is 775. In de bios van deze pc is geen mogelijkheid voorzien in het opstartmenu om vanaf een usb-stick op te starten. Maar ik kan wel van een usb dvd writer opstarten in de bios van deze computer. Ik heb ook nog een crucial ssd 256 gb liggen om de Windows 10 er op te plaatsen.
Deze topic mag worden gesloten.
grtz,

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Ik overweeg een gratis upgrade vanaf Windows 7( steun vervalt op 14 jan 2020)naar Windows 10.Ik zou graag weten welke optie om dit uit te voeren het beste is. Een upgrade vanuit Windows 7 naar Windows 10 of met behulp van de Windows tool Media Creation Windows 10 op een usb-stick of dvd of iso-bestand maken. Ik beschik over een geldige windows 7 product key. .......
Ik ben bang dat je goede voornemen hier al meteen spaak gaat lopen. :rolleyes:

De tijd dat je "gratis" van Win7 naar Win10 kon upgraden, is bij mijn beste weten alweer een lange tijd geleden, je moet vandaag de dag dus een geldige product key voor Win10 hebben, die je zal moeten kopen.
De key van Win7 gaat volgens mij jammer genoeg niet meer werken.

Daarnaast is je C2D E6750 aan de hoogbejaarde kant en ik zou hier geen cent meer in investeren.
Een nieuwe pc (inclusief Win10) lijkt mij dan de meest rationele keuze.
Welke huidige processor je nu ook kiest, zij lopen allemaal rondjes om de C2D die je nu hebt, je zult er dus behoorlijk op vooruit gaan. :)

Forum m8

Senior Member
User systemen
25% opklokken dat ding en met 8GB RAM en SSD is er prima mee te browsen, 1080P Youtube mee af te spelen etc.

Alhoewel ik moet zeggen dat ik mijn C2D (E8400) in 2016 in de kast gelegd heb... voor een teleurstellende upgrade naar i5-6600K

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
25% opklokken dat ding en met 8GB RAM en SSD is er prima mee te browsen, 1080P Youtube mee af te spelen etc.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik mijn C2D (E8400) in 2016 in de kast gelegd heb... voor een teleurstellende upgrade naar i5-6600K
Ja dat klopt, de C2D-8400 en de C2D-8600 zijn tamelijk eenvoudig te pushen en dan zijn die voor browsen nog prima te doen.
Heb hier zelfs nog een losse en ongebruikte C2D-8600 op de plank liggen. 😊

Wij hebben hier ergens nog steeds een gepushte "Core 2 Quad extreme 9650" met 16GB aan DDR2 ram op Win7-64bit in gebruik en dat werkt voor de meeste dingen nog heel behoorlijk.
Zo'n C2Q-9650 is vandaag de dag voor weinig te koop (bij oa de buren hier) en past (na een mogelijk verplichte bios update) prima op een 775 socket mobo.
Als je dat toevallig nog hebt liggen , doen!!

Maar meer dan ~€50 moet zoiets niet gaan kosten.

nutty

Senior Member
User systemen
k ben bang dat je goede voornemen hier al meteen spaak gaat lopen. :rolleyes:

De tijd dat je "gratis" van Win7 naar Win10 kon upgraden, is bij mijn beste weten alweer een lange tijd geleden, je moet vandaag de dag dus een geldige product key voor Win10 hebben, die je zal moeten kopen.
Onjuist!
Als je over windows 7 beschikt met licentie,dan kun je deze gewoon nog upgraden naar windows 10.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ja dat klopt, de C2D-8400 en de C2D-8600 zijn tamelijk eenvoudig te pushen en dan zijn die voor browsen nog prima te doen.
Heb hier zelfs nog een losse en ongebruikte C2D-8600 op de plank liggen. 😊

Wij hebben hier ergens nog steeds een gepushte "Core 2 Quad extreme 9650" met 16GB aan DDR2 ram op Win7-64bit in gebruik en dat werkt voor de meeste dingen nog heel behoorlijk.
Zo'n C2Q-9650 is vandaag de dag voor weinig te koop (bij oa de buren hier) en past (na een mogelijk verplichte bios update) prima op een 775 socket mobo.
Als je dat toevallig nog hebt liggen , doen!!

Maar meer dan ~€50 moet zoiets niet gaan kosten.
16GB DDR2.. lol. De 4GB DDR2 DIMMs waren voor zover ik weet altijd veel te duur. Op een gegeven moment was volledig nieuw systeem kopen goedkoper dan 4GB DDR2 DIMMs te kopen..

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Onjuist!
Als je over windows 7 beschikt met licentie,dan kun je deze gewoon nog upgraden naar windows 10.
Ik geef toe dat het een ietwat verwarrend verhaal is, maar proberen staat vrij.

Microsoft zegt hier zelf:
microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
  • Als je geen licentie hebt om Windows 10 te installeren en nog geen upgrade hebt uitgevoerd, kun je hier een exemplaar kopen: https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/get-windows-10.
  • Als je eerder een upgrade naar Windows 10 hebt uitgevoerd op deze pc en nu het besturingssysteem opnieuw installeert, hoef je geen productcode in te voeren. Je exemplaar van Windows 10 wordt later automatisch geactiveerd met je digitale licentie.
16GB DDR2.. lol. De 4GB DDR2 DIMMs waren voor zover ik weet altijd veel te duur. Op een gegeven moment was volledig nieuw systeem kopen goedkoper dan 4GB DDR2 DIMMs te kopen.
Heb het 16GB DDR2 ram gekocht toen het op het dieptepunt stond.
Het is niet altijd zo duur geweest. :cool:

Forum m8

Senior Member
User systemen
Heb het 16GB DDR2 ram gekocht toen het op het dieptepunt stond.
Het is niet altijd zo duur geweest.
Ah ja. Volgens mij is het later ook weer duurder geworden. Ik weet iig dat ik er eind zomer 2015 naar gekeken heb en voor de prijs van een DDR2 systeem upgraden kon ik ook een compleet nieuw Haswell systeem bouwen (wat het dus ook geworden is).

Thanks everybody,
Veel goede ideeën maar als leek kan ik daar niet veel mee doen. Pushen dus over klokken kan ik niet, blijkbaar is mijn cpu Pentium E 6750 intel duo core niet in staat om Windows 10 te draaien. Hoewel hij kan werken met 8 gb geheugen is hij volgens de beschrijvingen hier niet in staat om goed te werken met Windows 10. Dat kan zo zijn. Tegenwoordig worden er computers met low budget aangeboden met Pentium processors zoals 5400 G met een frequentie van 3,3 GHz en geheugen 4 gb ddr3 1333 mhz.
De frequentie verschilt niet bijster veel met de frequentie van mijn processor 2,66 GHz. Hier zie ik persoonlijk gen min punt in. Wel de snelheid van het pc6400 geheugen dat op mijn pc 800 MHz bedraagt en dit huidige geheugen 1333 MHz. Of dit ook voor een Windows 8.1 geldt weet ik niet, maar ik denk dat hier ook de snelheid van het geheugen niet voldoende is voor dit besturingssysteem. Als je de systeem vereisten voor een Windows 10 installatie volgens Microsoft bekijkt hieronder:
Processor: 1 Ghz of hoger. RAM (werkgeheugen): 1 GB (voor 32-bit) of 2 GB (voor 64-bit) Schijfruimte: 16 GB (voor 32-bit) / 20 GB (voor 64-bit) Videokaart: DirectX 9 of hoger. Schermresolutie: 800 x 600 pixels of hoger voldoe ik met mijn processor Pentium intel core dual 2 frequentie 2,66 ghz ruimschoots aan de vereisten. Het geheugen door Microsoft opgegeven vereist 2 gb terwijl er 8 gb memory op mijn mobo is geplaatst. Maar ..........Microsoft vermeld nooit de nodige snelheid die het geheugen moet hebben om goed te draaien. De updates verzwaren het O S voortdurend en er is reeds 32 gb opslag vereist voor de update versie1903 in de plaats van de 16 gb boor de 32 bit versie en 20 gb voor de 64 bit versie. Dus als het geheugen 2133 MHz of 2400 MHz bedraagt is het oké. En dit is op mijn mainboard niet mogelijk. Of zijn er mensen die met een cpu intel core dual 2,66 ghz en 8 gb geheugen 800 mhz Windows 10 kunnen draaien?
grtz,
gilberto

Forum m8

Senior Member
User systemen
E6750 en G5400 zijn totaal verschillende soorten CPU's. Snelheid per kloktik is enorm verschillend, dus klokfrequentie vergelijken heb je daar niks aan.

C2D E6750 (geen "Pentium") kan prima W10 draaien, maar de upgradetool zegt inderdaad van niet.

Microsoft vermeld nooit de nodige snelheid die het geheugen moet hebben om goed te draaien.
Omdat dat ook niet echt relevant is.

Ik ben bang dat je goede voornemen hier al meteen spaak gaat lopen. :rolleyes:

Daarnaast is je C2D E6750 aan de hoogbejaarde kant en ik zou hier geen cent meer in investeren.
Een nieuwe pc (inclusief Win10) lijkt mij dan de meest rationele keuze.
Welke huidige processor je nu ook kiest, zij lopen allemaal rondjes om de C2D die je nu hebt, je zult er dus behoorlijk op vooruit gaan. :)
mij heb vorige week de laptop van een tante geüpgrade vanuit Windows 7 door alles te wissen, usb te gebruiken en bij installatie de code op haar sticker in te toetsen. Ze heeft die computer nooit eerder naar win10 geupgrade dus ik kan met zekerheid zeggen dat je gewoon alsnog kunt upgraden. In het menu staat: geactiveerd met een digitale code

Bovenaan