Een oplossing voor 4K - De juiste processor en harde schijf

Accipiter

Member
Beste forumleden,

In het verleden ooit mijn PC laten samenstellen aan de hand van het adviezen hier op het forum, waarvoor nog steeds dank.

Ik zit nu met een probleem, sinds kort een nieuwe GoPro (7 Black) die maakt 4K video's.
Nu zit ik met het probleem dat deze video's niet af te spelen zijn met mijn huidige componenten.
Wanneer ik via Taakbeheer naar de presentaties kijk zie ik dat de processor en schijf op 100% staan.
Daar moet dus wat aan gebeuren.....

Huidige componenten:
Moederbord:
ASUS P8H61 PRO B3 Revision - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - iH61 - USB 3.0 - Gigabit Ethernet - HD Audio (8-kanaals)

Processor:
Intel Core i5 2500 / 3.3 GHz - LGA1155 Socket - L3 6 MB - doos

Voeding:
Corsair Builder Series CX600 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3 - 90-264 V wisselstroom V - 600 Watt - actieve PFC – Europa

Hardeschijf:
WD Blue 1 WD10EZEX 1 TB + SATA-kabel

Videokaart:
Gigabyte Radeo RX470 G1 Gaming 4G

Wat zou voor mij een oplossing zijn om die 4K video's gewoon goed te kunnen afspelen?

Graag advies! Alvast hartelijk dank!

Forum m8

Senior Member
Hoeveel werkgeheugen heb je? Een i5-2500 zou gewoon 4K moeten afspelen. Kun je wel 4K Youtube filmpjes afspelen?

Accipiter

Member
Bedankt voor jullie reactie.

@Forum m8 2x 8GB Ram in. Beetje overkill maar voor de toekomst genoeg.

Ja over het algemeen speelt hij die video's gewoon af maar soms ook niet soepel.

@Whitey2k Hmm... dat gebeurt dus niet.

Het probleem zit er ook in als ik ze in Adobe Premier preview afspeel (zelfs al op 1/8) dat het gewoon erg hapert.
Processor en hardeschijf zitten dan op 100%.

Gronaldo

Senior Member
Wellicht raadzaam eens een schone Windows installatie te doen. Levert meestal behoorlijke verbeteringen op. Kijk vooraf of er nog BIOS updates zijn en herinstalleer daarna alles weer. Download de laatste drivers van internet bij de fabrikanten.

Etxalar

Senior Member
Stop er eerst een ssd in waar je het OS op zet. Windows 10 werkt niet lekker op een hdd. Daarvoor is W10 teveel met de schijf in de weer. De hdd kan je dan voor opslag van video's gebruiken

Accipiter

Member
Gisteren de nieuw gekochte SSD geplaatst. Helaas heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleverd.

De 4K filmpjes blijven nog steeds stotterend afspelen. Zowel op Youtube als in Adobe Premiere (zelfs op 1/8ste preview).
Als ik in taakbeheer kijk dan zie ik dat de processor voor 100% benut wordt als ik 4K probeer af te spelen.

Ook heb ik een complete Windows/drivers installatie gedaan.

Graag advies.....

Nieuw processor? en welke dan?

@suijkerbuijk Wat bedoel je precies en hoe doe ik dit?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

Bovenaan