1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

DVD of blueray als archiefmedium?

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door freebutterflyx, 14 jul 2017.

1. freebutterflyx

freebutterflyx Senior Member

Sinds:
    8 okt 2013
    Onlangs was ik op een foto/video forum (engelstalig) aan het lezen en daar kwam een topic voorbij over hoe foto en videomateriaal archiveren.
    In dit topic waren er nogal wat mensen die DVD's en Blueray's gebruiken om hun materiaal te archiveren. (soms dubbel)
    De redenen die ze oa. aangaven:
    - bij verlies = kleiner verlies
    - geen bewegende delen in het opslagmedium zelf
    - bij een (externe) HD als archief worden telkens zaken bijgeschreven (= slijtage) terwijl het bij archivering op DVD/blueray telkens om een nieuw opslagmedium gaat
    - makkelijker? (1 archief DVD/blueray per project)
    - ...

In het verleden (als een externe HD nog "duur" was) gebruikte ik ook CD's en DVD's om zaken te bewaren maar dit is ondertussen reeds jaren geleden.

Nu had ik graag hier ook even de mening hierover gehoord.

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Gewoon een externe hdd,liefst twee (1 als backup mocht de ander falen).
    Daar kan niks tegenop.
    Verder geen geneuzel over br,dvd..allemaal zo 2010.

eismc2 vindt dit nuttig.
  3. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
  4. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Voor een paar centen meer heb je een instap NAS.

5. Black Eagle

Black Eagle Senior Member

Sinds:
    6 aug 2006
    Tja hoe je je archief of backup maakt is persoonlijk, ik maak altijd een tripple backup, met dubbele plaatsing.
    Ligt er ook aan om hoeveel data het gaat wat je het beste kan gebruiken.
    Bv een schijfje, een usbstick, een interne of externe hd, nas, server(al dan niet in eigen beheer), cloud, bank.

Ts om hoeveel data gaat het ruwweg en wat is je budget?

6. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Buiten wat al gezegd is, bekend met disc rot?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot

Op zich waar maar met die icy box heb je wel meer throughput, het is maar net wat je belangrijk vindt en nodig hebt.

Laatst bewerkt: 15 jul 2017
  7. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    Bewaar al mij home videos en foto's op blu ray en dat al jaren,eens in de twee jaar maak ik er een nieuwe backup van.
    Nooit geen problemen gehad.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Want je bewaard ze allemaal apart? Ik heb ook wel eens gehoord "Nee, geen gelijksluitende cilinders, want als je dan 1 sleutel kwijtraakt moet je alles vervangen."... maar hoe wil je ooit 1 sleutel van de bos kwijtraken?..

Dat wil niet zeggen dat het alsnog niet degradeert.

Slijtage van een HDD? Wat??

En 1 kast voor al die schijfjes. Of in plaats van een kast met schijfjes een HDD met mapjes.

Backuppen heb ik nooit op schijfjes gedaan. Raar gedoe, je blijft dokken per backup. Video wel op DVD vanwege de lagere kosten per GB destijds en omdat dat niet wijzigd. Maar vanaf het moment dat dat niet meer zo was er ook direct mee gestopt. Heb nog steeds zo'n spindel waar ik al acht jaar mee doe ofzo...

Wat kosten BD's? €35 voor 50 stuks a 25GB elk? Betaal je dus €28 per TB. Voor hetzelfde geld koop je HDD's.

Een enkele HDD is ook makkelijker in een kluis te stoppen dan zo'n spindel van BD's. En iets zegt mij dat die HDD ook wat hogere temperaturen verdraagt...

9. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    BD-R XL 100 GB 15 euro per stuk...

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, dat is natuurlijk helemaal makkelijk; absoluut nooit. :D

Tenzij je precies 100 GB moet meegeven en de ladingdrager moet weggeven ofzo.

11. freebutterflyx

freebutterflyx Senior Member

Sinds:
    8 okt 2013
    Jaren terug heb ik zelf wel nog DVD's gebruikt om zaken te bewaren. Tegenwoordig gebruik ik ook een externe HD (dubbel) en daarnaast ook nog een NAS.
    Het is dan wat vreemd dat sommigen nog altijd zweren bij DVD of blueray backup/archief.
    Ik had er speciaal nog op gelet of het geen oude thread was op dat forum. Het was wel degelijk een recent onderwerp.

12. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Hier heb ik zelf in mijn computer een LG GGW-H20L Blu-ray brander maar ik kan je vertellen dat een externe schijf veel makkelijk is dan een schijfje. Je kan alles veel sneller en makkelijker terug vinden dan een DVD of Blu-ray

Ik maakte eerste backups op een Blu-Ray schijfje van 50GB, maar ben daar mee gestopt en nu alleen extern of intern HDD en is veel makkelijker.

13. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    Backups die ik ook op hd,alleen foto's en dergelijke ook op blu ray.
    Wis nog al eens wat per ongeluk hahahah.

14. Moonie

Moonie Member

Sinds:
    27 feb 2017
    Hier meegemaakt dat zelf gebrande DVD's na 5 jaar niet meer afspelen, nu een NAS (5 bay) en twee Harde Schijven als backup.