Dubbele bestanden verwijderen

Calamor

Member
In mijn jonge jaren was ik niet zo heel handig bezig geweest met bestanden. Daardoor heb ik 5x 200 GB IDE en 1 van 160 GB IDE schijven, 750 GB van mijn oude server en 750GB data schijf van mijn computer en 2x 1,5 TB externe backup schijven met grotendeels de zelfde bestanden. Toen merkte ik al (denk door bitrot) dat sommige bestanden al beschadigt waren. Foto's die deels grijs zijn, zip bestanden die niet meer uitgepakt kunnen worden of programma's die niet meer geïnstalleerd kunnen worden.
Nu heb ik een Freenas server en heb alles daar op gezet. Want dan is het beter beschermt en dan kan ik het goed uitzoeken, was de gedachten. Ik gebruikte daarvoor Clonespy en heeft al heel wat dat opgeschoond, meer dan 300.000 bestanden. Dit is een erg fijne tool. Het controleer de bestanden op bit niveau. Je kan verschillende pools aanmaken wat gecontroleerd moet worden. En daar vind ik de kracht van het programma in zitten, want je kan zeggen dat uit 1 van de pools de bestanden verwijderd kunnen worden. En dit gebruik ik dan ook. Heb 1 hoofdmap wat ik zou wilt behouden en alle dubbele data in de andere pool waar automatisch alles kan verwijderd worden. Doordat het op bit niveau wordt gecontroleerd weet je wat over blijft niet het zelfde is en dat het na gecontroleerd moet worden welke bestanden goed zijn. Dit doe ik door alles wat ik wil uitzoeken in de folders A, subfolder A (pool1) en subfolder B (pool2) te verplaatsen. Dit werk goed voor mij want er blijven meestal niet veel bestanden over in pool 2 om na te controleren. Alleen nu merk ik dat het programma bestanden/folders over slaat. Ik gebruikte eerst een oude versie van clonespy maar ook de nieuwste versie heeft de zelfde problemen. Ook een andere computer heeft geen effect. De netwerk rechten zijn niet aangepast en instellingen zijn zo gezet dat het alle bestanden en folders zou meenemen die zijn verborgen,systeem of archiveert.
Omdat het over heel veel bestanden 100.000+ gaat en de bestanden hebben de zelfde grote en naam vallen de meeste eigenlijk af.
Weet iemand een tool die op bit niveau controleert en het liefst automatisch bestanden verwijderd of andere tips hoor ik het graag.

Calamor

Member
De snelheid is niet zo belangrijk. Maar ga daar wel naar kijken in het weekend. Bedankt ieder geval voor de tip.

Forum m8

Senior Member
Mijn backups (op Windows Server Essentials worden als database opgeslagen, dus ik kan 100x hetzelfde bestand er in hebben staan in 1,1x de ruimte..

Ik ga echt geen moeite doen om daar bij de kant van de originelen de dubbelen te verwijderen. Heb wel wat leukers te doen.

Bovenaan