1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Dual Xeon op Supermicro moederbord vragen

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Jhn, 15 mei 2017.

1. Jhn

Jhn

Sinds:
    22 apr 2017
    Ha iedereen,

Ik heb als zij-project een Dual Xeon (e5-2630 v2) op een supermicro moederbord (MBD-X9DRI-F-0) overgenomen. Op de processors zitten Noctua NF-F12 PWM's. 64GB ram, alles werkt op zich allemaal prima.
    Maar de 2 fans maken teveel herrie, ik heb ook een i7-6700 met een Noctua NH-U14S en die is onder normaal gebruik erg stil.
    Ik heb het idee dat de fans op de supermicro, continue op volledige snelheid draaien.
    Ik heb nog niet veel ervaring met server moeder borden, of hardware tweaking in het algemeen, maar in de bios ben ik nog geen speedcurve's e.d. tegen gekomen. Het is een ouder moederbord dus geen fancy UEFI dingen. Ben ook nog aan het uitzoeken of/hoe ik de bios nog kan upgraden, maar volgens mij, ook al zou dat lukken, levert dat nog geen allemaal nieuwe features op.

Moederbord: http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c600/x9dri-f.cfm
    Fans: http://noctua.at/en/nf-f12-pwm/specification
    Processors: https://ark.intel.com/nl/products/75790/Intel-Xeon-Processor-E5-2630-v2-15M-Cache-2_60-GHz

Mijn vragen over koeling:
    1. is de NF-F12 altijd luidruchtig, of draait dit server bord de fans altijd op 100%?
    2. Kan het doordat hij een tijd heeft stilgestaan stof e.d. ophopen en die voor meer herrie zorgen? (Visueel valt dit erg mee!)
    3. Zo ja, kan ik dan bv een drupje olie of iets als WD-40 erin spuiten?

Mijn vragen over het moederbord: