1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Dual Xeon op Supermicro moederbord vragen

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Jhn, 15 mei 2017.

1. Jhn

Jhn

Sinds:
    22 apr 2017
    Ha iedereen,

Ik heb als zij-project een Dual Xeon (e5-2630 v2) op een supermicro moederbord (MBD-X9DRI-F-0) overgenomen. Op de processors zitten Noctua NF-F12 PWM's. 64GB ram, alles werkt op zich allemaal prima.
    Maar de 2 fans maken teveel herrie, ik heb ook een i7-6700 met een Noctua NH-U14S en die is onder normaal gebruik erg stil.
    Ik heb het idee dat de fans op de supermicro, continue op volledige snelheid draaien.
    Ik heb nog niet veel ervaring met server moeder borden, of hardware tweaking in het algemeen, maar in de bios ben ik nog geen speedcurve's e.d. tegen gekomen. Het is een ouder moederbord dus geen fancy UEFI dingen. Ben ook nog aan het uitzoeken of/hoe ik de bios nog kan upgraden, maar volgens mij, ook al zou dat lukken, levert dat nog geen allemaal nieuwe features op.

Moederbord: http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/c600/x9dri-f.cfm
    Fans: http://noctua.at/en/nf-f12-pwm/specification
    Processors: https://ark.intel.com/nl/products/75790/Intel-Xeon-Processor-E5-2630-v2-15M-Cache-2_60-GHz

Mijn vragen over koeling:
    1. is de NF-F12 altijd luidruchtig, of draait dit server bord de fans altijd op 100%?
    2. Kan het doordat hij een tijd heeft stilgestaan stof e.d. ophopen en die voor meer herrie zorgen? (Visueel valt dit erg mee!)
    3. Zo ja, kan ik dan bv een drupje olie of iets als WD-40 erin spuiten?

Mijn vragen over het moederbord:
    1. In de specs staat dat het alleen voor E5-2600 (v2) serie bedoelt is, maar ik kan me ook voorstellen dat ze die info niet updaten als er een nieuwere serie, zoals de v3 series bijvoorbeeld. Hoe kan je weten welke processoren ik er nog meer mee zou kunnen draaien, of kloppen de specs gewoon en kan ik er nooit iets anders dan een 2600 v2 serie processor in draaien?
    2. Hebben oudere server moederborden wel fan control?

Overige opmerkingen zijn ook zeker welkom, ben me aan het inlezen over alles, ook gewoon omdat ik het leuk en interessant vind. Ik gebruik mijn machines voor 3D fire/smoke/liquid simulaties en rendering.

Thanks!
    -Johan

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Bij servers maakt het geluidsniveau domweg niks uit, dus het zal mij niet verbazen als fanregeling er gewoon niet op zit.

NF-F12 PWM is zeker niet altijd luidruchtig. Minimum toerental is zelfs 300 rpm! Maar ook bij 800 zul je nog niks horen.

3. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Welkom in de server wereld. Waar alle fans klein maar super krachtig zijn en zeker wel een RPM regeling hebben (maar dan wel weer een die u niet kan configureren). Zelfs de voedingen in die dingen maken enorm veel lawaai.

Het is verder een afrader om fans er uit te halen. Die dingen zitten er niet voor niets. Ben bang dat u hiermee zal moeten leren leven of de server ergens goed wegwerken.

4. Jhn

Jhn

Sinds:
    22 apr 2017
    Dank jullie voor de antwoorden! Ik geef het nog niet meteen op :)
    Ik ben de manual ook aan het doorsnuffelen en daar kwam ik nog deze tegen:

Energy Performance
    This setting allows the user to adjust the fan speed based on performance (maximum cooling) or energy efficiency (maximum energy savings). The options are Performance, Balanced Performance, Balanced Energy, and Energy Efficient

http://www.supermicro.com/manuals/motherboard/C606_602/MNL-1259.pdf
    p. 4-8

Dus daar ga ik ook nog naar kijken, stond op performance nu. Dus de verschillende modi door om te testen wat je inlevert tegen welke performance. Ik zag verder dat 1 van de fans op fan 5 zat geplugged, en wat ik her en der lees is dat vooral fan1 tm 4 op het powermanagment zitten aangesloten. Weet niet of dat specifiek voor dit moeder bord geld.

Heb ook 1 van de case fans naar fan3 gehaald. En ik lees ook dat er software is voor power management, maar moet daar nog beter naar kijken.

Thanks!
    -Johan

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Moet er alsnog wel een controller achter zitten. Als die header 'hardwired' op de +12V zit kun je het schudden.

Jhn vindt dit nuttig.
  6. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    makkelijkste manier om fans te controlen op een server is er een fan controler tussensteken als daar plek voor is, anders... wel mijn servers staan in de kelder voor een reden :p

Jhn en jurrian120 vinden dit nuttig.
  7. 4Dpixel

4Dpixel

Sinds:
    20 jun 2014
    Als er ruimte is aan de voorkant van de kast maar geen 5,25" bay dan kan je bijvoorbeeld een Zalman ZM-MFC1 nemen en het front paneel er af halen. Als je dan op de juiste plek gaten in de voorkant van de case boort heb je netjes alle controlls voor op je kast.

8. Jhn

Jhn

Sinds:
    22 apr 2017
    Kleine update: ik ben in het IPMI verhaal gedoken, en toen ik door had hoe dat werkte kon ik via de web interface de fan configuratie aanpassen. Hij draait nu op "Standard Speed", wat er nu op neerkomt dat de fan 10 sec uprampt naar vol maar meteen weer afremt daarna, sinus vormig bijna. Ik heb dit via de web interface gedaan, en ben nu voorzichtig naar de IPMI commandline interface aan het kijken waarmee je de FAN thressholds kan aanpassen. 300 RPM lijkt de default te zijn op mijn moederbord, maar ik lees verhalen dat je de drempel omlaag kan brengen. Maar wil het voorzichtig aanpakken en alles dubbelchecken omdat het rechtstreeks de hardware ingeprogrammeerd wordt als ik het goed begrijp. To be continued!

jurrian120 vindt dit nuttig.