Displayport wordt niet meer herkend

Normaal werkte het perfect maar nu krijg ik geen beeld als ik een display port kabel gebruik. HDMI werkt gewoon netjes.
Heb een nieuwe Displayport kabel gekocht maar helaas heb nog steeds geen beeld als ik de kabel gebruik.
Weet iemand waar het aan kan liggen? Ben recent overgestapt naar Ryzen 3000 series, verder niet veel aan mijn systeem veranderd.

Ik ga ervan uit dat de DisplayPort niet onboard zit? Aangezien je een moederbord enkel DVI-D en HDMI onboard heeft. Dus welke videokaart gebruikt je die DisplayPort heeft?

Dat kan van alles zijn, hitte, voeding die niet voldoende watt kan leveren, geheugen fouten. Heb meer informatie nodig, krijg je BSOD's met informatie?

Eerste wat ik zou checken is of je de nieuwe BIOS , dat is in jouw geval versie: F42a van 3 dagen geleden.
Nee, ik krijg geen BSOD. Het loopt gewoon vast en ik kan daarna niks meer doen en moet het forced restarten.
Wat voor informatie heb je nodig, dan kan ik het voor je opzoeken.
Azerty heeft de BIOS update voor mij uitgevoerd, zal ik de update link ook even uitvoeren?
Btw mijn GPU heeft de meeste recente update en de Display port werkt nog steeds niet, misschien een andere suggestie dat ik kan volgen?
Heel erg bedankt

Wat betreft dus het vast loop probleem, in het algemeen. gebeurd dit willekeurig dus ook als je niks aan het doen bent of gebeurd het enkel tijdens gamen of andere CPU/GPU intensieve taken? Het is altijd een goed idee om de meest recente (stabiele) firmware en drivers te installeren. Je kan ook met bijvoorbeeld met Core Temp zien of er iets niet te warm word waardoor het systeem uit veiligheid zichzelf laat vastlopen.

Misschien als je dit systeem aanmaakt hier op HWI kunnen we zien wat voor componenten je in gebruik hebt. Soms is het een combinatie van hardware laatste zelfs gezien dat een RGB SSD te warm werd waardoor het systeem vast liep.

Scherm resetten en DP op 1.2+ zetten en eventueel ook op 60hz. Ik heb het zelfde probleem ook wel eens gehad met het zelfde type monitor. Je kunt het doen door dp en hdmi tegelijk op de videokaart aansluiten want met hdmi source kun je resetten en instellingen aanpassen.

Edit

En eerst via HDMI in windows de boel op 60hz en dan eens dp aansluiten en kijken wat er gebeurd.

Laatst bewerkt:
Er zijn veel DP kabels in omloop die niet norm-conform zijn. Best kans dat dit er ook eentje van is. Zeker gezien het aantal negatieve reviews.
Ben het helemaal met je eens, hoeveel problemen ik al gezien heb door gebruik van slechte kabels, je zou denken digitaal is digitaal. Mischien klopt dat misschien ook wel de ene kabel is een 1 en de andere kabel een 0....

Als goed is bij de monitor een dp kabel geleverd met 2 dikke ronde blokken vlak voor de stekker. Het is echter wel een stugge dikke kabel. Ik heb overigens ook nog altijd problemen met mijn model tenzij het boven de 26 graden is in huis of als de monitor een poosje aan staat.

Edit

Dit probleem zit in mijn scherm zelf want het komt ook voor als het scherm nergens op is aangesloten. Verticale lijnen onderin.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ben het helemaal met je eens, hoeveel problemen ik al gezien heb door gebruik van slechte kabels, je zou denken digitaal is digitaal. Mischien klopt dat misschien ook wel de ene kabel is een 1 en de andere kabel een 0....
De norm is gewoon duidelijk waar de kabel aan moet voldoen. Door het opvoeren van de gebruikte frequentie bij nieuwere Displayport versies vallen de oude niet norm-conforme kabels echter nu pas door de mand. De tolerantie voor foute kabels was vroeger namelijk groter.

Als goed is bij de monitor een dp kabel geleverd met 2 dikke ronde blokken vlak voor de stekker. Het is echter wel een stugge dikke kabel. Ik heb overigens ook nog altijd problemen met mijn model tenzij het boven de 26 graden is in huis of als de monitor een poosje aan staat.
Bij elke graad extra neemt de weerstand van koper toe met 0,4 procentpunt. 26 graden vs 20 graden is dus 2,4% extra weerstand. Dat kan gewoon nekkend zijn als je kabel toch al stiekem niet goed was.

www.allekabels.nl handelt bijvoorbeeld ook in foute kabels. Die maken namelijk ook onderscheid tussen "Displayport 1.1 kabels" en "Displayport 1.2 kabels". Dat bestaat echter niet. Een Displayport kabel is een Displayport kabel. Een "Displayport 1.1 kabel" is gewoon een kabel die niet aan de norm voldoet. Maar die gladnekken daar zijn te laf om dat er gewoon bij te zetten. Mijn advies; als je toch kabels gaat kopen die niet aan de norm voldoen; haal dan gewoon dezelfde kabel voor de helft van het geld van eBay rechtstreeks uit China....

Mijn Dell U3014 hangt trouwens ook aan een DP kabel van een ~tientje, en die deed een week geleden inderdaad ook even moeilijk.

Bovenaan