1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Dewar 25L

Discussie in 'Te Koop Aangeboden' gestart door jgxworker, 25 sep 2017.

1. jgxworker

jgxworker Senior Member

Sinds:
    1 mei 2005
    Tijdens het opruimen kwam ik erachter dat ik deze dewar nog had staan. Helaas is overclocken een hobby die ik uit het oog verloren heb en doe ik er al zeker 7 jaar niets meer mee. Aangezien hij alleen maar ruimte in neemt heb ik besloten om hem een keer weg te doen. Ik dacht dat de inhoud 25L maar dit kan ook meer zijn het staat er helaas niet op.

Aangezien ik hem al lang bezit en hij dus oud is hoef ik er geen hoofdprijs voor. Mochten er nog liefhebbers zijn mag hij weg voor een redelijk bod.

IMAG0042.jpg
    IMAG0039.jpg

2. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Ziet er uit als een 20 liter.
    Hij staat al een tijdje in de schuur begrijp ik. Weet je of het vacuüm nog intact is ?

Kun je een richtprijs aangeven en eventueel de omgeving waar hij is op te halen

3. jgxworker

jgxworker Senior Member

Sinds:
    1 mei 2005
    Hij staat inderdaad al een tijd ongebruikt opgeslagen. Ik kan weinig over de inhoud zeggen omdat ik oprecht niet meer weet hoe groot hij is en hem opvullen met een andere vloeistof lijkt me ook geen strak plan. Met het vacuüm bedoel je de de isolatielagen neem ik aan? Is er een goede manier om dit te controleren behalve hem weer op te vullen en te wachten hoeveel er uit loopt na x weken?

Hij is altijd te bekijken in Gendt (omgeving Nijmegen).

Laat ik als richtprijs €225 zeggen maar hij is al oud dus voor een redelijk bod mag hij ook weg.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Mooie omgeving daar. Leuk fietsen ook. Helaas weinig bruggen en veel veerponten.

25 Liter is maar 7,5% hoger, breder en dieper.

5. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Ja, met het vacuüm bedoel ik of het verlies nog minimaal is.
    Het is gewoon een grote thermos in feite.
    Buitenlaag en binnenlaag. Hierin is een bijna vacuüm gezogen waardoor het verlies minimaal is.
    Als er dus een klein gaatje in de tank zit waardoor het vacuüm is opgeheven is het verlies vele malen sneller dan normaal.
    Soms kun je het zien en soms alleen merken.

Volgens mij is de enige manier hiervoor om de tank te vullen met ln2 en bij te houden hoelang het duurt voor hij leeg is.
    Of met een pomp een nieuw vacuüm te trekken. Hier heb ik geen ervaring mee maar weer wel dat het kan.

Om een vat waarvan de inhoud en werking onbekend is te bekijken in omgeving Nijmegen is voor mij niet echt een optie.
    Ook is de richtprijs mi aan de hoge kant. Even ter vergelijking een nieuw vat van 30/35 liter betaal ik 375/400 voor.

Ik zal eens wat OC'ers vragen die dichter bij je in de buurt wonen of die interesse hebben.
    Wellicht kan je bij een melkboer/ziekenhuis/huisarts vragen of je wat litertjes ln2 kan kopen en kun je het vat testen.

@Forum m8

Heb zelf ook zo'n chinees vat gehad.
    Die zijn 20 of 30 liter.
    Deze ziet er uit als een 20 liter.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat kun je toch ook testen met heet water en een thermometer?

7. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Deze dewar heeft geen dop die je kunt vast draaien zoals een normale thermosfles.

Er vind druk opbouw plaats als de tank lucht dicht is afgesloten. Bij de grotere tanks zit er een druk ventiel op welke af blaast bij een bepaalde druk. Zodat de tank niet ontploft door de druk opbouw.

Dit is een atmosferische tank. Hier kan elke keer de druk ontsnappen door de dop die in de hals ligt.

Ik snap de gedachten gang van dat je hem bv, zou kunnen testen als een normale thermosfles. Met warm water en een thermometer. En kijken hoelang hij de warmte vast houd.
    Ik weet eerlijk gezegd niet of dat kan met deze dewar.
    Zou goed kunnen dat het gewoon werkt.

Ook kun je bij een normale thermosfles goed zien als deze lek is. Bij warme dranken word de buitenkant warm en koude dranken koud. Als een thermosfles kapot gaat bij het benchen en hij is gevuld met ln2 bevriest de buitenkant :)

8. jgxworker

jgxworker Senior Member

Sinds:
    1 mei 2005
    Indien ik hem niet beschadig kan ik overwegen om hem eens te vullen met warm water en kijken hoe lang hij dit vast blijft houden. Op deze manier kom ik er natuurlijk ook achter hoe groot de inhoud is. Er zit inderdaad geen dop op die je vast kunt draaien alleen een necktube die je er in duwt. Het is inderdaad een goede vraag of dit invloed heeft bij het vasthouden van warme vloeistoffen (wellicht moet ik daar een ander topic voor openen of via Pb verder discussiëren).

Wat betreft de richtprijs deze is heel erg flexibel , ik heb liever dat hij gaat naar iemand die er plezier aan heeft dan dat ik er veel aan over houd.

9. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    2e hands kan ik aan 40l komen gevuld en wel voor 250euro..
    Met heetwater testen gaat niet.. een thermos kan die het nog goed doet met heet water deed het waardeloos met lN2..
    Deze dewar is en blijft dus een pure gok.
    Maar voor de juiste prijs wil ik wel een gokje wagen.. en ik zit ook nog in de buurt..

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hmm ja, de warmtestroom die je wilt tegenwerken gaat daar natuurlijk de andere kant op.

11. jgxworker

jgxworker Senior Member

Sinds:
    1 mei 2005
    Het blijft inderdaad een gok, ik heb hem te lang niet gebruikt om jullie waardevolle informatie te geven.
    Wat vind jij een juiste prijs? Je mag natuurlijk altijd vrijblijvend komen kijken als je toch in de buurt zit.

12. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Niet om te low ballen maar ik dacht aan rond de 80euro zodat mocht de dewar lek zijn ik hem nog zou kunnen laten maken.

Kijken hoeft niet.. kan altijd nog als ik mlhem op kom halen.. of niet.. hahaha

13. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Pardon.. in de omgeving van Arnhem en Nijmegen zijn er sinds jaar en dag te veel bruggen.. anders kan je niet een brug te ver zijn gegaan in de 2e wereld oorlog. :)

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    upload_2017-9-29_16-53-30.png
    Nope...

15. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Lolbroek ik woon zelf in de omgeving..
    Tussen Emmerich en Nijmegen Arnhem zijn er idd geen bruggen is ook totaal niet rendabel om daar bruggen te leggen.. Nijmegen heeft 2 bruggen en een fietsbrug over de waal,
    Arnhem heeft 3 bruggen over de Rijn..
    Maar niet is mooier om een dijk langs te fietsen en vervolgens via een brug over te steken en dat weer de dijk af terug te fietsen en af en toe een dorpje in te duiken..

16. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Willem, ouwe low ballerT. ;-)

17. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    hahaha,
    Ach mocht de dewar goed zijn dan is mijn bod te laag.. Mocht deze lek en repareerbaar zijn is de prijs goed... Maar is de dewar lek en niet te repareren dan is het een hele hoge prijs voor oud ijzer.
    Gevuld met lN2 zonder ijsvorming op de buitenwand wil ik hem ook best overnemen voor 130 euro..

18. jgxworker

jgxworker Senior Member

Sinds:
    1 mei 2005
    Het is zeker een mooie omgeving, ben blij dat ik er opgegroeid ben.

Ik begrijp je prijs omdat deze dewar een pure gok blijft. Wat dacht je van €90?

19. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Vul hem met ln2 en je kan de prijs verhogen.
    Anders raak je hem niet kwijt.

Tis en blijft een oude (chineze) namaak.