1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Desktop start onverwachts opnieuw op

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Chielviper, 15 apr 2017.

1. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    Hallo,

Ik ben nieuw hier en dat komt omdat mijn desktop-pc een probleem heeft. Sinds 4-6 weken start de pc soms onverwachts opnieuw op. Wanneer ik de pc aandruk, kan de pc soms uren lang goed draaien, maar hij kan ook soms na enkele (tientallen) minuten uitvallen. Bij dit uitvallen hoor ik niks, het beeldscherm gaat gewoonweg op blauw (zonder tekst) en de pc start opnieuw op. Hierbij vallen de hardware componenten niet stil! Bv. de CPU koeler blijft draaien. Nu blijft de computer bijvoorbeeld al 2 uur goed runnen. Maar gister ging die na 1-2 minuten al opnieuw opstarten. Dan blijft die dit doen, ik kan dus al haast niet eens komen op het bureaublad. Ik weet niet meer wat dit veroorzaakt, ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
    - Voeding schoongemaakt en ook vervangen door een andere: Hielp niet.
    - Videokaart schoongemaakt en ook losgekoppeld van moederbord (en zonder stroom): hielp niet.
    - Veel andere overbodige hardware componeten losgekoppeld zoals cd-drive/dvd-drive: hielp niet
    - HDD vervangen door een andere: hielp niet.
    - optie systeemfouten 'computer opnieuw opstarten' uitgeschakeld: hielp niet.
    - Veel gezocht op internet maar verder kwam ik er niet meer uit.
    - Malware bytes gerund, maar kwam niets uit. Hielp dus niet.
    - Systeemherstel geprobeerd: hielp niet
    - Ik heb het RAM, CPU en moederbord nog niet gecontroleerd. CPU temperatuur wel gemeten, deze komt nooit hoger uit dan 40-45 graden Celsius, zelfs bij een spel (iets wat ik wel apart vind). Stationair (zonder spel, met internet gebruik) blijft de temperatuur rond 20-25 graden Celsius

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het opsporen van het probleem.

Mijn pc bestaat uit:
    - m5a78l-m lx3 moederbord
    - AMD Athlon (tm) II x4 640 processor (4 CPU's) 3.00 Ghz
    - 8gb Kingston RAM DDR3 geheugen 666.6 Mhz
    - NVIDIA GeForce GTX 550 Ti (van moederbord is AMD 760g)
    - SAMSUNG HM500JI
    - ik draai Windows 7

Laatst bewerkt: 15 apr 2017
  2. envy8ight

envy8ight Senior Member

Sinds:
    11 jan 2015
    Heb je al eens geprobeerd je pc in veilige modus te gebruiken voor een tijdje ? Doet hij het dan ook ?

Het zou ook een probleem met het geheugen kunnen zijn. Probeer eens met één latje geheugen of indien mogelijk met een ander geheugenkitje.

Aangezien het lijkt op een probleem met de stroomvoorziening, kan je ook eens kijken of de condensatoren op je moederbord nog intakt zijn. Niet opgezwollen ? Geen scheurtjes ? Geen lekkage ?

3. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    Bedankt voor je bericht.
    Veilige modus werkt ook niet, valt dan ook onverwachts uit.
    Betreft de condensatoren, die lijken mij allemaal intact, zijn niet opgezwollen en vertonen ook geen scheurtjes.
    Het RAM geheugen ga ik nog testen, bedankt voor de tip!

4. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Het is ook handig om in de Windows eventviewer te zoeken naar aanwijzingen voor de oorzaak.
    Is het elektriciteitsnet in je woning betrouwbaar?

5. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Welk merk en type voeding heb je?

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als condensatoren leeg gelopen zijn hoeven ze niet bol te staan en ze ook aan de onderkant kunnen scheuren, en je dus ook eens kan kijken of je rond om condensatoren iets van vreemde plekjes ziet zitten. Maar zelfs al zie je niets zitten kunnen condensatoren toch door geslagen zijn en intern kortgesloten dus het zou toch evenzogoed slechte condensatoren kunnen zijn.

Verder zoals @ACB41 al vraagt heb je jammergenoeg niet een van de belangrijkste onderdelen in je lijstje gezet en dit je voeding is met merk en type en niet alleen merk en wattage. En tja voor de rest, het is en blijft een oud systeem dus het blijft dan toch giswerk wat het kan zijn dus misschien toch een goed moment eens te gaan na denken voor een upgrade.

7. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    Mijn voeding is hkc usp 5550 550 Watt.
    Ben nu bezig met het uittesten zonder 1 van 2 twee RAM rekjes. Nu dus wachten totdat de pc (misschien) weer uitvalt

8. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Voeding zo snel mogelijk vervangen voor een degelijk exemplaar. HKC staat net zo laag op de kwaliteitsladder als MS-Tech en zijn al defect als je ze koopt.

9. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    Serieus?! Hmm.. Maar voeding lijkt me niet het probleem omdat ik ook al een andere voeding had geprobeerd maar het probleem bleef aanhouden. Maar bedankt voor de tip, lijkt dat ik even goed naar de voeding moet gaan kijken.

10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ja zoals @ACB41 al schrijft kan je er wel al voor 99% vanuit gaan dat de voeding de boosdoener is en HKC zo'n low budget ding is wat totaal onbetrouwbaar is. Dus ik raad je ook als eerste aan om toch de voeding te gaan vervangen voor een degelijke voeding van b.v. Corsair of Seasonic.

Tja, wees altijd zo precies mogelijk en niet schrijven van een andere voeding maar meteen ook merk en type erbij want dan kunnen wij ook beter beoordelen of dat zinvol was. Als je b.v. met een MS tech voeding of andere low budget voeding getest hebt dan zegt het dus ook weer totaal niets.

11. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    Top, dan ga ik daar de komende dagen naar kijken. Thanks, dan gaak even voor andere voedingen kijken/proberen.

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Niet teveel gaan experimenteren met andere voedingen want je kan er meer mee kapot maken dan je denkt, en je niet weer een of andere voeding uit een la moet gaan trekken waarvan je denkt dat die het nog doet. Echt een voeding pakken die b.v. uit een werkend systeem komt en een klasse A voeding is, want anders heb je nog steeds geen zekerheid.

Chielviper vindt dit nuttig.
  13. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ik zou geen nieuwe onderdelen kopen voordat je weet wat het probleem veroorzaakt. Testen met een andere voeding die goed functioneert, is voldoende om dat uit te sluiten. De computer van Chielviper is geen high-end game PC, waarom zou je er dan een dure voeding in plaatsen?
    Het is zinvoller om naar het ram-geheugen te kijken, zoals al eerder op gewezen is.

Chielviper vindt dit nuttig.
  14. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ik zou Memtest gebruiken om het ram te testen. Memtest mag maximaal 0 fouten geven.
    Maar een latje apart gebruiken kan ook.
    Als het geheugen niet meer goed is kun je nieuw geheugen kopen of meteen een nieuwe pc bouwen.
    Ik heb ooit twee jaar lopen kloten met kapot geheugen. Dat raad ik je af; dan kun je beter iets nieuws kopen.

15. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    Ja ik ben nu inderdaad het RAM geheugen aan het testen. 1 stickje viel die wel uit, nu runt die al twee dagen goed op het andere stickje. Het is dus afwachten of die in de komende dagen gaat uitvallen op dit ene stickje (heb er normaal twee dezelfde inzitten.) Vervolgens ga ik ook nog in de komende dagen de Memtest uitvoeren om het RAM geheugen eventueel uit te sluiten. Bedankt voor het meedenken!

Wormwiel vindt dit nuttig.
  16. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    Memtest gedaan op beide stickjes. Bij beide stickjes 4x een pass gekregen. Maar met één stickje is de pc nog steeds niet uitgevallen. Dus zal de pc weer uitvalt, hoor je weer van mij :p

tommy76 en Paulus61 vinden dit nuttig.
  17. tommy76

tommy76 Senior Member

Sinds:
    6 sep 2016
    duimen maar dat die blijft draaien ;)

18. Chielviper

Chielviper Member

Sinds:
    15 apr 2017
    RAM draait nog steeds goed. Heb nog eens een memtest gedaan met die andere RAMstick (die waarschijnlijk kapot is), en ik keek goed en ik zag dat er bij stond 200Mhz. Maar in principe moet die 667Mhz aangeven (zoals die ook doet bij de RAMstick die nu goed werkt).
    Kan dit verschil in Mhz bij een RAMstick een uitvallende/opnieuw opstartende pc veroorzaken?

19. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Kan best hoor, je weet niet of er misschien ergens op die dimm sluiting veroorzaakt word en er een rede voor moet zijn dat die maar op 200 Mhz loopt. Maar wil je er zeker van zijn, stop gewoon die dimm er als enigste in en test het uit en dan weet je het meteen zeker.

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Post eens een CPU-Z screentje? Weergegeven MHz waarde met DDR(2/3/4) is altijd wat verwarrend; vaak maar de helft van de 'effectieve' waarde.