Desktop Build Gaming/Werk

MZw

Senior Member
User systemen
Videobewerking gaat uitstekend met een 9700K.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-2018-Core-i7-9700K-i9-9900K-Performance-1254/#Arethe9thGenIntelCoreProcessorsgoodforPremierePro?

De levensduur van een SSD(TBW) met QLC memory is echter altijd lager. Dat geldt echter met name bij schrijven en niet voor lezen. Zeker bij een grote SSD (1Tb) speelt dit veel minder, Intel geeft ook gewoon 5 jaar garantie.

PS: De Gigabyte Z390 is een uitstekend alternatief maar heeft ook een secundaire cpu-aansluiting. Gigabyte vermeld dat deze optioneel is, maar bij een nieuwe build zou ik daar ook een passende voeding bij kiezen, bijvoorbeeld:
https://nl.hardware.info/product/515889/cooler-master-gold-v650
https://eu.coolermaster.com/en/power-supply/by-wattage/v650-gold/

Behuizing: https://www.thermaltake.com/Chassis/Mid_Tower_/Level_20/C_00003378/Level_20_MT_ARGB/design.htm

Laatst bewerkt:
Hoeft niet specifiek de Gigabyte te zijn, ging me er meer om dat die audiochip er in zit (en pakte gewoon de goedkoopste z390 mobo), al die secundaire dingen hoeven van mij niet, dus andere suggesties op dat vlak zijn ook meer dan welkom.

Had de case ook bekeken op thermaltake; blijf bij mn standpunt dat ik die grijze hoekstukken met zwart over zou spuiten oid, voor de rest een heel mooi kastje

Manyuken

Senior Member
User systemen
Je kan dan ook een build maken met een Ryzen 7 2700x erin en een RTX 2070 denk ik..
Lijkt mij dan meer bang for your Buck!
Nu steeds meer games DirectX 12 ondersteunen zie je dat AMD bijna net zo goed presteert als Intel in die games en zeker op 1440p of hoger ;)

jurrian120

Senior Member
User systemen
Ik zie het argument tegen SSD caching met een ryzen systeem trouwens - na even zoeken kwam ik StoreMI tegen, wat gewoon beter werkt en niks kost. Zou dus ook betekenen dat die tweede m.2 slot gewoon niet nodig is

Een 9700K erbij om er 1250 van te maken klinkt ZEKER aantrekkelijk; is er reden waarom je hier geen TLC SSD bij hebt gedaan? (Omdat me dat streng werd aangeraden voor audio/videobewerking) Edit; zie overigens ook dat je aanbevolen Z390 geen ALC1220 chip heeft, als ik voor deze build zou gaan zou ik dus nog wel een andere uitvoering pakken (https://nl.hardware.info/product/491081/gigabyte-z390-gaming-sli/fotos#open)
Niet aan beginnen. Wat je daarmee doet is letterlijk hetzelfde als SSHD's doen. En die dingen zie je met een reden niet meer.

Je hebt namelijk software nodig die kijkt wat je gebruikt en het dus van de HDD's naar de SSD moet halen. Daar heb je bottleneck nummer een. Daarnaast zal het wel iets van je HDD's op de SSD neerzetten maar dan prat je meer over geluk dat die data toevallig op de SSD staat. De SSD slijt enorm snel (erg duur). Voorheen gebeurde dit met SLC en MLC SSD's (die hebben nog enigszins een acceptabele write count).

Al met al. Wil je snelheid zal je gewoon een SSD moeten kopen en je HDD's voor opslag houden. En denken dat het een "goedkopere" manier is om veel "snelle" opslag te hebben is niet mogelijk.

En de SSD's die voor caching ingezet worden zijn volgens sommige het overwegen waard in bedrijven die continu hetzelfde opvragen (waarbij ze dan ook nog in een RAID config staan voor als er een het loodje legt). Dus 24/7 verzoeken krijgen. Databases zijn daar een voorbeeld voor. Maar dit hebben wij als consument niet en is dus het geld niet waard. Ook is het zo dat zakelijke SSD's veelal SLC zijn.

En games op een HDD is in mijn ogen een kostenbesparing op een verkeerd onderdeel.

Dusssssssss, met weer een beetje onderzoek doen gaan er nu ook geruchten rond dat AMD met nieuwe GPUs komt rond E3 (over een maand). Geloven we hier iets van of is het weer een onzinverhaal? Er vanuit gaand dat het klopt zou het veel aantrekkelijker zijn voor mn build - maar met een beetje radeon GPU geschiedenis zou ik mn case e.d wel meer op cooling moeten richten (Corsair 450D, bijvoorbeeld)

Manyuken

Senior Member
User systemen
Dusssssssss, met weer een beetje onderzoek doen gaan er nu ook geruchten rond dat AMD met nieuwe GPUs komt rond E3 (over een maand). Geloven we hier iets van of is het weer een onzinverhaal? Er vanuit gaand dat het klopt zou het veel aantrekkelijker zijn voor mn build - maar met een beetje radeon GPU geschiedenis zou ik mn case e.d wel meer op cooling moeten richten (Corsair 450D, bijvoorbeeld)
Navi is nog echt maar geruchten... Ze hebben het er al ruim een jaar over :(

Navi is nog echt maar geruchten... Ze hebben het er al ruim een jaar over :(
Ik heb het nu wel over recentelijke geruchten met onder andere leaks (alweer) en de spokesperson van AMD/Radeon die een paar keer de term "Graphics Chip" laat vallen voor Q3 2019.

Ik geloof sowieso niks totdat ik een officiele aankondiging zie, maar als ik naar die chart van de recente leaks kijk (een Navi GPU met RTX 2070 performance voor $330?) Sign me up, gooi ik de PSU wel 100W omhoog

edit: de leaked chart (met natuurlijk alle korrels zout die je maar op hand hebt) - https://www.guru3d.com/news-story/rumor-amd-allegdely-to-release-seven-navi-gpus-but-have-efficiency-issues.html

Manyuken

Senior Member
User systemen
Ik heb het nu wel over recentelijke geruchten met onder andere leaks (alweer) en de spokesperson van AMD/Radeon die een paar keer de term "Graphics Chip" laat vallen voor Q3 2019.

Ik geloof sowieso niks totdat ik een officiele aankondiging zie, maar als ik naar die chart van de recente leaks kijk (een Navi GPU met RTX 2070 performance voor $330?) Sign me up, gooi ik de PSU wel 100W omhoog

edit: de leaked chart (met natuurlijk alle korrels zout die je maar op hand hebt) - https://www.guru3d.com/news-story/rumor-amd-allegdely-to-release-seven-navi-gpus-but-have-efficiency-issues.html
Dan zou ik zeggen, sluit deze topic totdat AMD eind deze maand haar nieuwe lineups geïntroduceerd heeft ;)

En we zitten weer te knutselen met mogelijke builds na alle leuke aankondigingen. Voor nu heb ik dit staan

AantalProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide Spec-Delta RGB Window Black€ 62,05€ 62,05
1Corsair CX650M€ 78,90€ 78,90
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3200 CL16 kit€ 81,75€ 81,75
1Intel 660p 1TB€ 107,50€ 107,50
1Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ 8GB€ 374,74€ 374,74
5 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 704,94

Hier zou nog een ryzen 3600 bij komen en dan is er nog een mobo nodig. De verwachte prijzen van de x570 chipset zien er niet voorspoedig uit dus ik zit nog in de overweging of ik de future proofing optie pak of dat ik een passend bord pak van de vorige generatie.

Huidige monitor is een 24' Full HD monitor met een refresh rate van 60Hz. Mogelijke toekomstige upgrades hierin zijn naar 32', 1440p en 75hz refresh rate.

Meer logische lijst met een paar puntjes.

AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Tray€ 206,58€ 206,58
1Asus Prime X470 Pro€ 136,00€ 136,00
1Corsair Carbide Spec-Delta RGB Window Black€ 62,05€ 62,05
1Corsair CX650M€ 78,90€ 78,90
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3200 CL16 kit€ 78,50€ 78,50
1Gelid Tranquillo Rev. 4 B€ 25,95€ 25,95
1Intel 660p 1TB€ 106,66€ 106,66
1MSI GeForce RTX 2060 Ventus OC 6GB€ 358,00€ 358,00
8 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 1.052,64

- De 2400g tray is als indicatie voor de prijs van de 3600. Meerwaarde van de X variant zie ik nog niet als ik ook zelf kan overklokken naar gelijke prestaties.
- De RTX 2060 in de lijst zou een SUPER model worden, wanneer die dan ook uitkomen
- Het x470 mobo ben ik nu toch voor gegaan omdat (los van de 3600) ik de meerwaarde niet zie met deze componenten. Als er centen overblijven (schieten nog steeds voor 1000-1100€ zonder randapparatuur) zal dat waarschijnlijk de eerste upgrade zijn.

Bovenaan