1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Dell Precision 7730 workstation - overweging aankoop

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door r0xz, 16 jan 2019.

1. r0xz

r0xz Senior Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Hoi hw.info mensen,

Ik ben toe aan een nieuwe laptop om ubuntu mate ermee te draaien.
    (een vorige laptop waar ik interesse in had is van de baan)

Het moet een dikke workstation worden, met 17 inch en 4k matte display.
    Mijn oog valt op de Dell Precision 7730. url

Mijn vragen zijn natuurlijk hardware gericht:
    - weet iemand hier welk merk/type ram en ssd worden gebruikt? (dell is er zelf niet heel duidelijk over)
    - weet iemand hoe de verschillende cpu's scalen op warmte? (snelheid icm weinig warmte vind ik belangrijk)
    - weet iemand de snelheidsverschillen tussen de verschillende gpu's? (ik zal niet altijd gamen, maar alle (open source)games moet ik wel kunnen spelen(0.a.d bijvoorbeeld))
    - weet iemand of de amdgpu/amdgpupro drivers voor linux/ubuntu al net zo goed werken als die van nvidia?

Dank alvast,

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Vind het een beetje vreemd dat je juist voor Ubuntu een dikke workstation wilt gaan aanschaffen, net terwijl Ubuntu ( Linux ) veelal juist heel licht is qua OS en veelal gebruikt word op langzamere of oudere laptops/desktops.

3. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    @Roel1966 dat is een beetje foute aanname, vanuit de hobby-sfeer ingegeven denk ik. Kijk alleen maar naar het percentage Linux op servers. Voor een Workstation wellicht iets minder duidelijk, maar daar zal TS over nagedacht hebben. Ben ook wel benieuwd, overigens.

4. r0xz

r0xz Senior Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Nee vreemd vind ik het niet... ik hou wel van een beetje snelheid - het liefst laad de app voordat ik de muisknop loslaat. :)
    Maar welke laptop had jij gekozen als je linux erop zou hebben geïnstalleerd?

5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Details staan er ietwat onduidelijk weergegeven, maar staan er wel. Ook komen ze bij samenstellen van configuraties naar voren, maar merk en exacte type laat Dell vaak weg om vrijheid van keuzes qua inkoop of alternatieven te houden.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Voor een server, zeker, maar als server zou ik dan niet een dure laptop gaan kopen en je daarvoor met veel minder al een heel leuke Linux server kan bouwen.
    Voor Windows zeg ik van ja oke maar juist Linux is een licht OS waarvoor je nu niet direct snelle hardware nodig hebt om een snappy OS te hebben. Dus als het je puur om snelheid gaat moet je je geen laptop van tegen de 2000 euro gaan kopen om daar dan Linux op te gaan draaien.
    Persoonlijk zou ik Linux op een ouder 2de hands laptopje installeren waarop Windows traag werkt, maar wil je toch een beetje modern iets dan kan je volstaan met een gewone doorsnee laptop. Maar ik neem trouwens aan dat je al goed bekend bent met Linux want zeker al bij een laptop kan je nog wel eens voor driverproblemen komen te staan. Out of the box gaat Ubuntu niet optimaal draaien en je zelf een beetje thuis moet zijn in Linux wil je je laptop dan optimaal kunnen benutten.

7. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Als je geen werkzaamheden verricht waarbij je iets hebt aan die Radeon pro of de Quadro maar wel wilt gamen zou ik sowieso die laptop niet nemen. Gamen kan wel met die kaarten maar ze presteren een stuk minder dan de gewone gaming gpu's. En de intel igpu is niet krachtig genoeg om mee te gamen.

8. KnightIndustries2000

KnightIndustries2000 Member

Sinds:
    22 feb 2017
    Flauwekul dat Quadro's slechter presteren dan GTX kaarten, ik kan prima GTA V of BeamNG spelen op mijn ThinkPad P50 met Quadro M2000M (=960M) GPU. Dit was misschien wel waar zo'n 15 geleden toen de Quadro's net nieuw waren.

Dit topic ga ik ook even volgen, de 7730 wordt waarschijnlijk mijn volgende laptop als de P50 kapotgaat.

9. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    4 jaar geleden presteerden gelijk geprijsde gtx kaarten in ieder geval minder dan de quadro tegenhangers. Het kan dat dat beter is geworden in de laatste 4 jaar, maar dan wil ik eerst benchmarks zien. En uiteraard kun je gamen met een quadro, je hebt alleen minder fps. Als je dan niks doet met je laptop waar je zo’n quadro echt voor nodig hebt lijkt mij een laptop met dedicated gamers kaart een betere keus.
    https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Can-you-game-on-an-NVIDIA-Quadro-GPU-604/#Conclusion

10. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    philpend vindt dit nuttig.
  11. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
  12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Waar het nu meer om gaat is dat het eigenlijk zonde van de extra hoge prijs is om een laptop te kopen met Quadro kaart voor puur en alleen gaming. Buiten of deze gelijk presteert liggen de prijzen voor deze kaarten gewoonweg hoger en dit alleen loont voor specifieke grafische toepassingen waarbij een Quadro pas echt tot zijn recht komt. Blijft daarbij ook nog de vraag of er Linux drivers zijn voor de laatste generatie Quadro kaarten en of de kaart dan optimaal gebruikt kan worden.

13. r0xz

r0xz Senior Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Mja ik denk dat ik de videokaart voor lief neem, of ga voor de igpu. (ze zijn allen sowieso sneller dan de kaart die ik nu in mijn macbook heb zitten, de GeForce GT 650M - bron: https://technical.city/en )

En zoveel problemen verwacht ik niet met de drivers.
    Meeste problemen zijn volgensmij alleen met de wifi chips van qualcomm en broadcom. Als ik een intel wifi chip kies werkt dat out of the box gewoon zonder extra driver. Ook de ssd's werken allemaal gewoon standaard.

Enige wat ik niet gecheckt heb is bluetooth, maar die is waarschijnlijk ook van intel... dus dat zal ook wel werken. En zo niet dan binnenkort wel. (ze worden bij intel binnen betaald om aan de kernel te werken).

Laatst bewerkt: 25 jan 2019
  14. r0xz

r0xz Senior Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Oh... nog een aansluitende vraag:
    Weet iemand of het verschil in warmte tussen de GTX 1000 range kaarten en de te kiezen kaarten bij deze laptop op de dell website groot te noemen is?

De te kiezen kaarten zijn:
    Radeon Pro WX 4150 w/4 GB GDDR5
    Radeon Pro WX 7100 w/8GB GDDR5
    NVIDIA Quadro P3200 met 6 GB GDDR5-geheugen
    Nvidia Quadro P4200 met 8GB GDDR5
    Nvidia Quadro P5200 met 16GB GDDR5

Laatst bewerkt: 27 jan 2019
  15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat komt omdat Dell voor zulk soort dingen meerdere leveranciers gebruikt. Datzelfde doen ze vaak met schermen, accu's... eigenlijk alles. Zolang het maar voldoet aan de generieke beschrijving van de specificaties vindt Dell dat acceptabel.

Dell is daar overigens niet alleen in. Ook Lenovo doet zulk soort dingen... vier schillende displays, drie verschillende toetsenborden, drie verschillende accu's... twee verschillende optische drives... etc.

Een net zo dure GTX presteert in games veel beter.

Ik kan op mijn Thinkpad W520 ook gamen. Maar als dat het doel was had ik voor veel minder geld dezelfde prestaties kunnen kopen. Maar die GTX'en doen dan weer niet wat ik wil in SolidWorks.

Voor multithreaded belasting is meer cores met lagere kloksnelheid efficiënter dan minder cores met hogere frequentie. Ik had verwacht dat de koeling iets beter in elkaar zou zitten van de Fullscale precision. Dit komt uit de review van de 7720;
    https://www.notebookcheck.net/Dell-Precision-7720-Xeon-P5000-4K-Workstation-Review.279706.0.html

Mijn Thinkpad W520 (met i7-2860QM) zakt ook een ~200-300 MHz vanaf de maximale Turbo frequency (van 3,3 GHz naar 3,0 GHz op vier cores) bij tegelijktijdige GPU en CPU load, maar die heeft nog het oude ontwerp met de enkele fan.