1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Defecte Seagate hdd (sata aansluiting)

Discussie in 'Te Koop Gevraagd' gestart door tsi18-02, 24 sep 2017.

1. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Hey,

Bij het overzetten van een moederbord ben ik hiermee geconfronteerd:

Dus ik ben op zoek naar een defecte hdd met een aansluiting die hier op lijkt zodat ik hem (tijdelijk) weer aan de praat krijg om de gegevens over te zetten.
    Het gaat hier om een Seagate ST2000DM001 maar waarschijnlijk zullen de meeste hdd’s uit die serie voldoen aangezien ik alleen plastic gedeelte nodig heb.
    Als iemand nog wat heeft liggen hoor ik het graag.

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    SATA aansluitingen/connectoren zijn gestandaardiseerd, dus selectief hoef je niet te zijn. Ieder donordisk is prima. Een dosis handigheid is wel gewenst en dit is bij mensen niet standaard.

3. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    De satanaansluiting wel maar de constructie van de connector en de manier waarop deze op de print vastzit hellaas niet.

Ik heb zelf een Seagate hdd met vrijwel dezelfde print (C-1446-24-54 ipv C-1448-36-04) en daarvan eindigen de pinnen rechthoekig i.p.v. puntig op de connector.

4. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Ik heb het zelf bij 2 schijven van dit type gehad;

De ene had gebogen / verbogen pinnen,

Bij de andere was de hele voedingsconnector afgebroken.

Zowel een 2-platter als een 3-platter van verschillende productiedata, dus ik weet niet of er wel zo'n goede QC plaats vind bij Seagate?

5. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik neem aan dat je de connector wil overzetten? Anders is merk en type natuurlijk wel heel belangrijk.
    Heb je hier wat aan? Komt als het goed is van een 1TB seagate, maar weet ik niet 100% zeker, de schijf hangt hier aan de muur, de kap is al lang weggegooid.
    Weet ook niet of die printplaat uberhaupt werkt. Maar als je alleen de connector nodig hebt, stuur ik hem gewoon op.

Bijgevoegde bestanden:

tsi18-02 vindt dit nuttig.
  6. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Ja dat is precies wat ik zoek :) Als jij even een pm stuurt wat je voor die connector (evt. met print) opsturen wilt hebben en je rekening stuur ik je mijn adres door.

7. AjHartog

AjHartog Senior Member

Sinds:
    30 jun 2014
    Je kan ook altijd een vervangende printplaat op die hdd zetten. Kost nog geen 10 euro bij aliexpress.

tsi18-02 vindt dit nuttig.
  8. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    En vervolgens schuif je daar toch dezelfde kabel op? Oftewel, dat maakt helemaal niet uit!

9. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Als de bevestiging van de connector op de printplaat anders is, kan je de connector niet aan de printplaat solderen. ;)
    Dat is het probleem.
    Ik ga morgen die printplaat van mij opsturen, dat zou moeten werken.

Laatst bewerkt: 25 sep 2017
  10. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Het is makkelijker om dat juist niet te doen, gewoon verloopje maken met korte adertjes, direct te solderen op de oude connector ;)

11. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Dat is een tijdelijke oplossing, maar als je de connector gewoon rechtstreeks op de printplaat soldeert, kan dat gewoon een permanente oplossing zijn.

Laatst bewerkt: 25 sep 2017
  12. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Keuzes...maar als het gaat om de data te redden, zou ik het wel weten.

13. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Vraag me af of het echt zo veel handiger is. 2 keer zo veel solderen. Met de connector hoef je alleen los te solderen, dan leg je de connector er op, en kan je solderen.
    Anders moet je eerst kabels aan de connector solderen, en dan die kabels aan de printplaat.
    Denk eigenlijk dat de connector rechtstreeks veel makkelijker is.

14. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Eh... heren ik wil alleen een stukje plastic uitwisselen en de pinnen weer terug buigen zodat ze in dat stukje plastic passen. Maar daarvoor heb ik dus wel het exacte stukje plastic nodig. Ik verwacht dus niet soldeertin of die print van WEBCPC nodig te hebben.
    Ik wil een onderdeel van een connector vervangen, niet die hele connector. Daarvoor heb ik een specifiek onderdeel nodig die op de overige onderdelen past. Dat het geheel op wat anders past is niet relevant.
    Zie het als het kapje van je stopcontact in je slaapkamer. Elke stekker past erin maar niet elk kapje past erop.

15. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Nice! die ga ik ook halen. Lijkt me wel lachen als ik dat ding permanent aan de praat krijg.
    Dat is niet zo best ik ging er eigenlijk vanuit dat de gebruiker lomp was of de stekkers niet goed had aangedrukt aangezien zowel de data als de voedingskabel smeltsporen hadden. Het kan dus ook wel eens aan het plastic van Seagate liggen.

16. Lip

Lip Senior Member

Sinds:
    9 nov 2008
    Laatst bewerkt: 8 okt 2017