1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Dedicated streaming PC setup

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door bon, 20 nov 2018.

1. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
    Hoi!

Nu mijn single PC een bottleneck wordt zelfs met NVENC als encoder in OBS Studio wil ik een extra streaming PC aanschaffen.

Doel: Een stream in 1080p/60fps in medium preset te *kunnen* streamen. Eventueel 2 streams zelfs (geen idee welke resolutie/fps dan vooralsnog).

Qua CPU power kijk je -lijkt me- nu snel naar AMD. Maar ik volg AMD nauwelijks vandaar deze post met 2 wensenlijsten.

Enig advies is welkom! N.B.: in eerste instantie probeer ik het met de NDI plugin, dus zonder capture kaart.

Ryzen 2700X:

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 7 2700X Boxed € 325,49 € 325,49
    1 Be quiet! Dark Power Pro 11 650W € 149,99 € 149,99
    1 Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit € 135,00 € 135,00
    1 Fractal Design Meshify C Tempered Glass Edition € 84,49 € 84,49
    1 Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming € 136,50 € 136,50
    1 Scythe Mugen 5 PCGH Edition € 48,95 € 48,95
    6 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 880,42

Threadripper 1920X:

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen Threadripper 1920X Boxed € 335,00 € 335,00
    1 Asus Prime X399-A € 323,95 € 323,95
    1 Be quiet! Dark Power Pro 11 650W € 149,99 € 149,99
    1 Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit € 135,00 € 135,00
    1 Noctua NH-U14S TR4-SP3 € 76,84 € 76,84
    1 Phanteks Enthoo Pro Window € 96,00 € 96,00
    6 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.116,78

Zo'n 300 euro meer ...veel meer power...tricky :p

Kasten ben ik ook nog niet over uit en weet ook niet of de koelers niet in de weg komen te zitten bij de geheugen modules / grafische kaart. (heb nog een 770 hier liggen, vergeten te melden :))

Dank!

/bon

2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Zal de GTX 770 krachtig genoeg zijn, ik weet persoonlijk niet in welke mate de GPU hier een rol in speelt ;)
    Als je het geld (300 euro) niet erg vindt om uit te geven biedt de TR 1920x wel het voordeel van quadgeheugen en 60 pci lanes.

3. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
    Nee, de CPU zal voornamelijk al het werk moeten doen :) (Weet het fijne er niet van maar dacht dat de GPU iets met de overlay(s) afhandelt, maar dat is miniem dacht ik.)

4. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Lees anders dit artikel ff, op gegeven moment gaat het over dedicated streaming PC:

http://www.logicalincrements.com/articles/streaming

Ik denk dat beide setups redelijk overpowered zijn voor je gebruiksdoel. Daarnaast heb je als ik het goed begrijp ook een capture card nodig om de beelden van Gaming PC naar streaming PC te krijgen.

Laatst bewerkt: 20 nov 2018
  5. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
  6. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
    Onthoud ook dat ik eventueel 2 streams wil encoderen op deze PC simultaan.

7. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Lijkt me goed dan toch eens na te gaan of die resources daadwerkelijk worden aangewend door de streaming software. Vraag hem eens een screenshot vanuit zijn taakbeheer om dat na te gaan. Lijkt mij vrij veel namelijk. Heel, heel veel mensen streamen gewoon vanaf hun game PC zelf. Als wat jij stelt klopt zou feitelijk nagenoeg niemand kunnen streamen en gamen op diens PC (threadripper PC's uitgezonderd) omdat dit zoveel resources vergt.

Goed om te weten. Ik ben benieuwd naar het antwoord op bovenstaande. Daar zal het vanaf hangen.

Ik ben verders geen streaming expert dus ik benader dit vooral met 'gezond verstand'.

8. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
    Ik vraag me af of er geen index is, als in, er moet simpelweg een rekensom te maken zijn hoeveel CPU power een x264 encoder gebruikt met die en die settings ...gooi er desnoods een Cinebench 15 MT score tegenover ofzo ....

9. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
    En ter verduidelijking dit is wat ik nu mee draai:

Wensenlijst X99 van bon

Inclusief een 1080.

dus simpel: i7 6850K (X99 chipset) 32gig RAM, ASUS Rampage V Edition 10

Dus tja wat ik draai vereist nogal veel :)

10. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Als je nu de streams doet vanaf je huidige PC zou je het vanuit taakbeheer toch kunnen zien wat het streamen aan resources verbruikt? Desnoods draai je een heel simpele game die zelf weinig performance nodig heeft zodat het geheel niet bottleneckt.

Als ik het artikel lees wat ik linkte dan kan ik me echt niet voorstellen dat een 1080p 60FPS stream zoveel systeem resources vreet. Dan zou ik bijna zeggen dat je ergens iets verkeerd doet want ik zou echt zeggen met jouw specs dat je makkelijk moet kunnen gamen en er een stream naast moet kunnen draaien. Meerdere streams wordt dan allicht een ander verhaal.

11. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
    Nee sorry Panzio, dank voor je moeite maar je zit er vreselijk naast :) Het kost enorm veel CPU power als je een 1080p/60fps op medium -wil- encoderen m.b.v. OBS.

edit: Huidige games als CoD BO4 en BF V vreten teveel CPU power van mijn setup, ook vandaar mijn opmerking in mijn eerste post.

12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Voor de duidelijkheid..Wat wil je nu precies streamen,want dat zie ik niet staan?
    Je gebruikt OBS Studio welke je beeldscherm streamed als ik het goed begrijp?
    En met streamen bedoel je realtime uitzenden,zodat mensen realtime jouw beeldscherm kunnen zien als je whatever aan het doen bent (gamen etc etc.)?
    Ik zou overigens beginnen met een zo krachtig mogelijke cpu (wat je budget toelaat),maar geen threadripper nemen,omdat de ondersteuning niet zo goed zal zijn als een reguliere Intel of amd,en daarom ook de meerwaarde twijfelachtig is.
    Dus met een 2700X als setup moet het goed komen.
    Welke lijn heb je thuis? Glas/kabel/?
    Ik zie overigens dat je al een Intel 6 pitter hebt,waardoor de meerwaarde van de 2700X niet groot zal zijn.
    Ik ben dus bang dat 1080P 60 fps veel te hoog gegrepen is.
    Als er een manier is om de content te ontkoppelen van de stream zou dat natuurlijk perfect zijn.
    Met andere woorden,een aparte pc waarop je met de content bezig bent (gamen/ whatever) en een aparte stream pc welke alleen het streamen doet.
    Als je dit concept kunt gebruiken zal er aanzienlijk beter gestreamed kunnen worden.

Laatst bewerkt: 21 nov 2018
    bon vindt dit nuttig.
  13. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Volgens mij is dat al precies de bedoeling Nutty :D.

@bon Ik heb me een beetje ingelezen en inderdaad zit ik er aardig naast :oops:. Bij 1080p 60fps nemen de benodigde resources enorm toe ten opzichte van 30fps en/of 720p. Ik vraag me af of er hier veel mensen zitten met detailkennis van streamen en verbruik. Zelf beetje zitten lezen op OBS forum en ook daar lijkt het allemaal niet zo makkelijk te beantwoorden. Dat is misschien denk ik wel de meer aangewezen plaats om mogelijk duidelijker antwoorden te krijgen.

Als jij echter van je vriend weet dat hij op een 2700x al een 70-80% load heeft op zijn processor, en jij wil meerdere streams simultaan draaien, dan lijkt me dat je toch gaat uitkomen bij een threadripper.

bon vindt dit nuttig.
  14. GameofThrones

GameofThrones Geband

Sinds:
    3 nov 2018
    OBS verbruikt veel resources dus dat klopt wel.
    De 2700X is een perfecte CPU daarvoor.

bon vindt dit nuttig.
  15. bon

bon Senior Member

Sinds:
    20 jul 2007
    Even een snelle reactie (weinig tijd -nu- :)): ik heb een 500/500mbit glas verbinding van XS4ALL. Ik stream een game capture. Zoals ik al schreef @nutty de games die ik momenteel stream vreten enorm veel van mijn CPU/GPU. En 1080p/60fps is een optie, een keuze. Want ik ben maar een affiliate en die hebben niet altijd de optie om de keuze aan te bieden aan een kijker om de resolutie en daarmee de bandbreedte te droppen. Dus dat is een afweging, maar meer van: ik wil het kunnen doen.

1 belangrijk ding lees ik overigens: Waarom is een Threadripper een slechte keuze ? Kun je me een link met informatie daartoe geven ?

Nog een erg interessante topic: https://www.reddit.com/r/Twitch/comments/7s4fny/psa_obs_may_need_additional_setup_if_using_over/

Bij 27 threads kan het lastig worden. Erg beknopte conclusie uit die interessante thread! :)

Dank.